De epische specs zijn bekend, dus bestel maar, bestel maar, bestel maar…Tsja, helaas kan juist dat nu echter niet meer in geval van de Tesla Semi.
De Tesla Semi is de ultieme droom van elke Tesla fanaat. Geen enkel product van Tesla biedt immers meer Tesla voor je geld. Net als de lang beloofde doch nog steeds niet gearriveerde Cybertruck, komt de Semi volgens Musk nu al een aantal jaar achtereen ‘aan het eind van het jaar op de markt’. Een beetje zoals jij elke dag tegen je moeder/betere helft (m/v/i) zegt dat je morgen je kamer/mancave (m/v/i) op gaat ruimen.
Range
Dit jaar moet dan echter het jaar worden waarin het echt gaat gebeuren. En waarempel, Tesla heeft op haar site in ieder geval de specs van haar vrachtbak al aangepast. Qua range verandert er niks. Tesla belooft twee varianten, waarvan er een 300 mijl (480 km) ver moet kunnen komen en de ander 500 mijl (800 km). Doch Tesla doet nu ook wat handige uitspraken over praktische dingetjes voor kopers.
Performante
Dingen zoals een beloofd verbruik van minder dan 2 KWh per mijl, maar ook de performance specs waar wij allemaal van genieten. Van EV’s weten we dat ze enorm snel optrekken, dus wat is de nul-naar-honderd eigenlijk met zo’n bakbeest? Moeten de chauffeurs vast een nekbrace bestellen? Het valt mee: vol beladen (ruim 37 ton zwaar op dat moment) bereikt de Semi in ongeveer twintig seconden 60 mijl per uur. Tevens bericht Tesla dat je op Highway Speed prima een hellinkje van 5 procent kan trotseren. Andere relevante info voor truckers is dat de Semi in 30 minuten weer 70 procent van zijn batterijlading bij kan stekkeren als ze Tesla’s Semi Chargers gebruiken.
Geld
Het meest relevant is echter natuurlijk zoals altijd de keiharde pecunia. En daar komt volgens InsideEVs ook meteen de reden om de hoek dat de Tesla niet meer te bestellen is. Voorheen kon dat voor 150.000 Dollar in geval van de instapper en 180.000 Dollar voor de versie met een betere range. Doch in het licht van recente prijsverhogingen van Tesla’s en andere EV’s, ligt een nader te bepalen prijsstijging voor de hand.
Koopje
Desalniettemin rekent Tesla klanten voor dat een Semi eigenlijk spotgoedkoop is gezien de besparingen die je behaalt. Op basis van recente prijzen voor diesel en elektriciteit meent Tesla dat de kosten om je vrachtwagen op diesel te stoken 2,5 keer zo groot zijn als de kosten om elektrisch te trucken. Daardoor kan je met een Tesla truck tot wel 200.000 Dollar besparen in de eerste drie jaar van gebruik. Praktisch gratis geld dus, zo’n Tesla Semi. Voel jij al een beetje een semi opkomen bij de gedachte aan wat je gaat besparen met deze Semi? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
Ik ben nog steeds benieuwd hoe men de range voor die trucks heeft bepaald. En dan met name in combinatie met het laadvermogen (van de oplegger dus, niet het accupakket).
Onder de streep denk ik dat dit soort trucks allen interessant zijn als deze bij een distributiecentrum kan laden en dan de stad of steden in de directe regio kan bedienen. Voor Nederland geldt dan een straal van zo’n 80 tot 100 km maximaal, maar voor een land als de VS liggen die afstanden verhoudingsgewijs natuurlijk wel een heel stuk anders.
fanboy zegt
@RRRobert: Volgens mij zijn de genoemde cijfers altijd met lading. Anders niet relevant voor de zakelijke markt.
CYBRTRK zegt
De opgegeven range is met volgeladen trailer (ongeveer 37 ton volgensmij) zonder lading haalt de 800 km versie bijna 1000 km range
autorijdert zegt
Kan aan mij liggen hoor maar volgens mij heeft iedere distributiecentrum wel electriciteit.
Maar niet iedere distributiecentrum heeft een diesel tankstation.
Maar kan me vergissen hoor…
flutterby zegt
37 ton is wel een beetje matig..
jaapiyo zegt
Jij bent natuurlijk voorstander van nog meer ton aan Tesla op de weg.
flutterby zegt
Het zou mij een worst zijn waar andere in rijden en ben juist te spreken over dat Tesla’s relatief licht zijn.
William zegt
Wettelijk geregeld in de USA dacht ik, mag maximaal 80.000 lbs wegen = 36.320 kg.
rutgerg zegt
En hoeveel zwaarder is zo’n semi dan een ‘gewone’ ice trekker? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Want elke kg die in de accu zit kan natuurlijk niet mee als lading.
rrk147 zegt
Maar gewicht (en dus hoeveel er geladen kan worden) is voor regionale distributie voor bijvoorbeeld de supermarkt of de kruidvat toch niet echt een issue, dus dat de trekker wat zwaarder is door accu’s maakt niet uit. Gegeven het feit dat je in Nederland met 6 assen 50 ton mag wegen, maar de meeste bedrijven met 5 assen rijden omdat ze toch niet meer kunnen laden.
rutgerg zegt
Voor dat werk niet nee, voor het internationale transport wel degelijk. Of je nu 20 of 30 ton mee kan nemen aan hondenbrokken en of graan scheelt nogal.
autorijdert zegt
Ja dus? Dat het niet voor iedere transport doel gebruikt kan worden is toch niet relevant?
De doelen waar het wel heel geschikt voor is moeten sowieso al wachten omdat Tesla de vraag sowieso met moeite aan kan.
En over een tijdje komen ze wel met een krachtigere versie.
remmenisangst zegt
Fixed.
dvaerden zegt
Nu nog wachten tot iemand bijhorende trailers op de markt brengt met accupakketten in de bodem om bij wijze van powerbank/range extender mee te sleuren. Kunnen rustig geladen worden tijdens het laden en lossen, vervoer per trein, … zonder dat er een trekker aanwezig moet zijn.
loggy zegt
Ik snap de kritiek nooit op elektrische trucks. 800km range. Dat is 8 uur sturen. Je moet verplicht om de 4 uur stoppen en pauze houden. Ding laat in die 30min tot 70% op. Dan heb je toch altijd meer dan genoeg range. Meer dan je op kan rijden tussen je verplichte pauzes. Ik zeg, overstappen met die trucks. Goede business case.
CYBRTRK zegt
80% van de routes die gereden worden door vrachtwagens in de USA (dus heen en terug) zijn minder dan 400 km, dus 800 km is meer inderdaad meer dan genoeg
dutchneon zegt
Ik kom net terug uit de states en snap het wel vanuit hun oogpunt, daar rijden ze veel harder, 75-80mph geen uitzondering.
Hier in NL, nationaal is het helemaal perfect, stukje over de grens moet ook wel lukken.
Tijdens laden en lossen een beetje bijladen, al is het maar 20% dat is met 2 stops ook 40% en 250km extra.
Bovendien met huidige brandstofprijzen zegt de baas zeker dat je een half uurtje langer mag stoppen om te laden, dat scheelt al gauw 500 euro in een half uur aan diesel!
dtwo zegt
…Maar die 800km range is dan dus inclusief belading?
HelldogBE zegt
Valt er niet goed uit op te maken, maar als we rekenen met dezelfde verhouding brandstofverbruik klassieke truck aan 30l/100km tov een auto aan 5l/100km diesel en je gaa uit van 15kWh/100km voor de auto dan kom je aan 90kWh/100km voor de cyber truck.
Ik vond cijfers terug die spraken van een 500kWh batterijpakket, wat neerkomt op 555km range. Natuurlijk extreem simpel uitgangspunt, want de range zal bvb. veel gevoeliger zijn voor hellingen in een volbeladen truck (37t) dan in een beladen auto (2t) – > factor 18,5 ipv de factor 6 die ik voorheen gebruikte!
mashell zegt
Klinkt realistisch. Maar waarom geeft Tesla dan een verbruik op van minder dan 2 kWh/km? Dat is maar liefst 200kWh/100km.
flutterby zegt
Helling zijn juist in het voordeel van een elektrische aandrijflijn aangezien je 70-80% naar beneden weer terug krijgt. Flink meer dan dat je met “engine breaking” terug krijgt.
flutterby zegt
Dan moet op 4 uur rijden wel een ultra snelle laders beschikbaar zijn. In theorie heb je geen vertraging maar in de praktijk zal die ultra snelle lader er niet zijn want ze bestaan nog niet.
CYBRTRK zegt
PepsiCo een bedrijf dat 100 Semi’s besteld heeft, heeft al 4 megachargers staan bij het bedrijf. Dus die snelle laders zijn er al (en ook al bij klanten)
redbeams zegt
Wow 4 hele megachargers zeg ongelooflijk daar kan de hele wereld op draaien en vooral NL heeft er profijt van.
autorijdert zegt
Je kan beter eerst leren lezen.
Bij Pepsi staan die chargers, dus voor Pepsi is dat genoeg.
En het is juist Tesla geweest die wereldwijd laders ging bouwen toen ze electrische auto’s gingen verkopen dus ga er maar vanuit dat ze dat ook gaan doen voor de vrachtwagens.
Jij denkt natuurlijk dat je het beter weet dan Tesla allemaal, misschien moet je voor ze werken…
redbeams zegt
Succes met het vinden van zo’n megacharger bij je verplichte stop.
Infrastructuur voor de gewone ev is al niet op orde dus laat staan voor deze tesla.
autorijdert zegt
Tesla gaat heus wel die dingen verkopen aan de klanten die op specifieke routes rijden zodat ze daar die chargers kunnen bouwen.
Jij denkt zeker dat alleen jij daar aan hebt gedacht en Tesla niet?
HelldogBE zegt
Benieuwd hoe men dat laadnetwerk gaat aanpakken. Lijkt me dat dit nog een pak meer infrastructuur vereist dan het supercharger netwerk voor personenwagens. Dit zowel qua aantal en dichtheid, oppervlakte van stations, ligging aan snelwegen en met faciliteiten in de buurt.
Kan dit ooit doorbreken buiten Californië en mss enkele andere metropolen?
William zegt
Ruimte zat in de States, dus lijkt mij geen probleem om grote truck supercharger stations te bouwen. California heeft veel heuvels / bergen, maar flink wat andere staten zijn deels vlak of glooiend. Prima voor zulke vrachtwagens.
(Grootste pluspunt staat er niet in ’t artikel: op eenvoudige alsmaar heen-en-retour routes zullen dergelijke semi’s binnen een paar jaar zonder chauffeur kunnen rijden = veel lagere kosten en 24 uur per dag doorgaan).
mashell zegt
EV’s zijn relatief zuinig in de bergen, ze kunnen regenereren bij het naar beneden rijden.
flutterby zegt
Ze gaan in gesprek met de klanten op welke trajecten ze z’n lader nodig hebben. Als een bedrijf 10+ van dit soort trucks afneemt zorgt Tesla dat op het beoogde traject snelladers komen.
cdlop01 zegt
Specs zijn zonder belading……. . Volstrekt onrealistische specs dus bij belading, om maar te zwijgen van winterse omstandigheden. Daarnaast ongetwijfeld belabberde afwerking zoals bijna elke Tesla.
CYBRTRK zegt
De specs zijn met belading, zonder belading haalt de semi bijna 1000 km (de 800 km variant)
autorijdert zegt
Ja want het bedrijf dat de electrische auto heeft laten doorbreken zal het wel niet weten….
Of je bent in de war met Volkswagen en hun sjoemeldiesels.
remmenisangst zegt
Het verbruik ligt onder de 1,2 kWh per km. Dus 120 kWh per 100 km. Dit is ongeveer €20,- per 100 km bij ’thuis’ laden. 25 liter diesel kost €45,- per 100 km. Daarmee is de Tesla Semi de helft goedkoper om dagelijks gebruik.. dat tikt wel aan.
Bij 150.000 km per jaar is dit €37000 en dat alleen aan brandstof
mashell zegt
Transport is nogal kostengeoriënteerd. Ik vermoed daarom dat elektrisch vrachtwagens heel snel zullen aanslaan. Directeuren van transportbedrijven, vraag maar alvast een dikke elektriciteitsaansluiting aan.
rrk147 zegt
Ja als dat te krijgen is. Het electriciteits net zit nu al aan z’n max.
autorijdert zegt
Bedrijven die vrachtwagens nodig hebben hebben vaak al zware stroom aansluitingen voor hun machines en het hogere stroomverbruik.
Dus nee dat soort bedrijven zullen geen moeite hebben met het laden van de vrachtwagens.
flutterby zegt
Vergeet ook het onderhoud niet. Niet alleen de onderdelen en arbeids maar ook de tijd dat de truck niet op de weg is.
rutgerg zegt
Op dit moment vind je je stroom niet voor 16ct/kw. Eerder het dubbele…
remmenisangst zegt
Bij grootverbruik zit je nu gemiddeld tussen 10 en 15ct per kWh. En deze bedrijven zullen er dan ook voor gaan zorgen dat ze zelf elektriciteit gaan opwekken met zon en wind. Dan wordt het nog goedkoper per kWh.
remmenisangst zegt
En die helling van minimaal 5% doet die dus met 60 mijl en vol beladen…
basman147 zegt
Nog steeds geen info over het leeg-gewicht helaas, dat zal voor veel bedrijven bepalen of ze er iets mee kunnen.
Voor Europa zou het kleine accu-pakket overigens al meer dan voldoende zijn, als het laadnetwerk op orde is. Op 4,5 uur kom je toch maar een kilometer of 300 ver, En als je die in een half uur kan bijladen moet het geen probleem zijn.