![Tesla uit 2014](https://www.autoblog.nl/files/2023/06/tesla-model-s-uit-2014-waarde-2023-970-003-970x545.jpg)
Is een Tesla uit 2014 echt maar zo weinig waard? Volgens deze specifieke dealer Tesla-dealer wel.
Het Amerikaanse merk Tesla is alweer een tijdje aan de weg aan het timmeren. Het begon natuurlijk met de Tesla Roadster. Deze auto was in feite een Lotus Elise met een elektromotor en accu van Tesla. Het idee was om hiermee naambekendheid te maken en alvast het eerste kapitaal te cashen, zodat men zich kon richten op de ontwikkeling van de Model S.
Deze auto’s zijn dus alweer 10 jaar op de Nederlandse markt. De Model S is geenszins verouderd, temeer omdat de auto zijn tijd ver vooruit was. Dus je zou dus op zoek kunnen gaan naar een occasion. Er zijn zat mensen die een vroege Model S hebben en nu willen upgraden naar een nieuw model. Wat brengt zo’n auto dan nog op?
Tesla uit 2014 dus maar 5 mille waard
Nou, niet veel! Tesla bood namelijk voor een Model S uit 2014 het schamele bedrag van… 5 mille. De Amerikaan Branden Busch had een gebruikte Model S en wilde een nieuw model. Dus logischerwijs bood hij de auto ter inruil aan.
EN ja, echt, 5.000 dollar krijg de beste man voor zijn auto terug. Nu is het exemplarisch, maar wel opvallend. Vandaar dat we je erover inlichten. Het is niet eens dat dit exemplaar een miljoen kilometer had gelopen. De teller staat op 241.000 km. Niet bizar weinig, maar voor een grote auto uit 2014 gewoon een normale kilometerstand.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/06/tesla-model-s-uit-2014-waarde-2023-970-002.jpg)
Uiteraard was de man met stomheid geslagen en ging hij even onderzoek doen. Met andere woorden: even checken op de fora (zoals Reddit) wat andere mensen denken. En wat bleek? De auto was veel meer waard!
Maar dan eventjes de andere kant van de medaille. Automerken geven niet veel korting meer, daar er vaak meer vraag is dan aanbod. Dus die marge voor korting (of een hogere inruilprijs) geven dealers niet meer zoveel. Tesla is sowieso niet echt een prijsstunter. Ze verlagen hun prijzen, maar zullen daar niet snel korting over geven.
Accu
Een ander dingetje is de accu. Volgens de verkoper in kwestie was deze nog redelijk goed, maar mocht vervanging aan de orde zijn is het een ander verhaal. Die kosten enorm veel geld, 15 mille ben je zo kwijt.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/06/tesla-model-s-uit-2014-waarde-2023-970-001.jpg)
Als we kijken op Marktplaats, zien we ook prijzen die beginnen bij 20.000 euro en hard oplopen. Ook met auto’s met (veel) kilometers, maar omdat je bij sommige exemplaren levenslang gratis kan laden, zijn ze nog flink aan de prijs. Echter zijn dit allemaal de consumentenverkoopprijzen. Als je zo snel mogelijk van je auto afwil, krijg je de handelsprijs die aanzienlijk lager is. Maar die 5 mille is wel érg laag…
Check hieronder waar je allemaal op moet letten bij het kopen van een gebruikte Model S:
Via: Carscoops
Meer lezen? Lees hier alles over elektrische occasions!
5 mille is achterlijk, maar die accu is wel een risico voor de volgende eigenaar. Als je hem zou kopen voor 5k en de accu geeft meteen de geest ben je meteen 20k verder. (of je moet naar hobbyisten uitwijken die losse cellen van de accu vervangen) Ik vind dit wel een serieus issue bij oudere EV’s (overigens ook bij hybrides)
En in hoeverre is dan anders dan een automaat, turbo of koppakking die onverwacht de geest geeft bij een oudere wagen? Een oudere auto is als een loterij, je kunt geluk hebben maar ook pech.
Dat argument speelt natuurlijk bij iedere grotere en duurdere auto. Ik heb een Mondeo uit 2013,moet ik het blok vervangen voor een nieuwe, dan ben ik ook 10K verder.
Dat doe je natuurlijk niet, je laat de defecte cellen uit het pack vervangen, net zoals je bij mijn Mondeo een andere kop, of wat er dan kapot is, erop zou zetten.
Met de uurtarieven van tegenwoordig is het wel makkelijker en goedkoper om een blok te wisselen.
Voor een 10 jaar oude Mondeo zijn er goede alternatieven. Een motor van de sloop, een gereviseerde ruilmotor of een fabrieksnieuwe. Afhankelijk van de schade is een deelrevisie soms ook mogelijk. Beetje afhankelijk hoe lang je er nog mee wilt doen en wat je wil investeren. Dus 10k is meer het maximum dat je kwijt zult zijn.
Bij een accu is dat lastiger.
Is er geen accupaket van de sloop te krijgen dan?
Tis echt waar(d)!
Stel je koopt de auto voor 5K en zet er meteen een nieuwe batterij in voor 15K. Heb je 20K geinvesteerd, verse accu en levenslang gratis laden. Lijkt me niet zo’n slechte deal.
De dealer geeft er nog 5k voor, dus daar zal nog wel wat marge bovenop komen als de dealer hem verkoopt ;-)
Maar op zich geen slechte deal idd.
Wat een afleggers.
Bel mij maar, ik betaal ook die 5.000 maar dan krijg je er van mij nog 50 bij voor de velgen.
Groetjes,
Jetcars.
Tesla staat bekend om zn armoedige inruilprijzen.
Model X 100D uit 2018 doet ongeveer 30k als je m bij Tesla inruilt.
Dus ruilt niemand m in en gebruiken de indicatie van Tesla om die auto’s goedkoop van zakelijk naar Prive te krijgen 😁
Ansich niet heel gek denk ik dan, wetende dat die accu binnenkoet echt wel een x gedaan moet worden… het probleem van alle EV’s het zijn gewoon wegwerp voorwerpen net als de mobieltjes van nu etc
Dat is natuurlijk nonsens. Niet alleen zijn peperdure Apple telefoons gebruikt nog steeds peperduur en niet bepaald wegwerp, een elektrische auto heeft een actief batterij management met verwarming en koeling, en daarmee gemaakt om heel lang mee te gaan.
Voldoende voorbeelden in de korte tijdsduur dat we te maken hebben met evs dat ze weldegelijk ook gewoon lang mee kunnen gaan. Alles valt en staat met gebruik. Zo ook de verbrandingsmotor waarvan jij dr al 2 hebt laten ploffen met niet al te veel
Kms dr op.
Hoezo? Er zijn wel Tesla’s met hogere kilometerstanden geweest en waar is de accu al niet origineel meer.
Net als een hoge vraagprijs; wat de gek ervoor geeft. In dit geval wat de gek de bieding accepteert. En verkoper weet dat de accu zal moeten worden vervangen dus wat hij dan verwacht. Nee in plaats van onderhandelen als een man gelijk huilie huilie doen. Waar vroeger mensen huilend naar hun moeder renden over het onrecht wat ze was aangedaan, gaan mensen nu direct online janken en slechte reviews schrijven. Had je maar moeten zorgen voor een goede auto, had je ook een goede prijs gekregen.
De dealer heeft gewoon geen zin in inruilers. En Tesla komt daar vanwege de marktpositie nu nog mee weg. Dat zal naar verloop van tijd wel gaan veranderen. Verder gaan een aantal van de reageerders er, zonder onderbouwing, van uit dat de accu van dit exemplaar binnenkort wel zal moeten worden vervangen. Dat is echter nergens uit het artikel op te maken. En de ervaring tot nu toe geeft ook geen aanleiding om er van uit te gaan dat dat bij een Tesla van deze km stand ook zonder meer aan de orde zal zijn.
Daarom ook nooit bij de dealer een auto inruilen, krijg je altijd een slechte prijs voor.
Overigens doet bijvoorbeeld Apple hetzelfde. Voor een 10 jaar oude Mac Pro krijg je van Apple ‘gratis recycling’, terwijl ze dat ding daarna doodleuk voor paar duizend euro te koop zetten als refurbished.
Nog niet zo lang geleden was het:
10 jaar en 2 ton op de teller, nou meneer, ik geef je er 800 euro voor op de inruil, auto gaat meteen naar de handel.
Maar ff serieus.
Wie rijd er elektrisch???
Dat word over een paar jaar onbetaalbaar.