Tesla zit in zwaar weer en twee topmannen houden het nu zelfs voor gezien.
Het is een understatement om te zeggen dat het nu niet zo lekker gaat bij Tesla. Een grote ontslagronde is aanstaande, waardoor meer dan tienduizend medewerkers hun baan zullen verliezen. Dan zijn er ook nog mensen die eieren voor hun geld kiezen. Zoals Drew Baglino en Rohan Patel. Daarover bericht TechCrunch.
Tesla topmannen
Nu zeggen die namen je misschien niets, maar de twee heren behoorden tot de top van Tesla. Baglino was in functie als Senior Vice President van de afdeling Powertrain and Energy. Patel had de titel Vice President of Public Policy and Business Development. Nu strooien ze in het bedrijfsleven graag met titels die je op papier heel belangrijk maken, maar dit waren inderdaad mannen die deel uitmaakten van de top van Tesla.
Het vertrek van de heren is ook een signaal naar anderen toe. Het gaat te ver om te spreken over een zinkend schip, maar Tesla staat er niet goed voor. Patel zou Tesla hebben verlaten omdat er grote veranderingen hebben plaatsgevonden binnen het bedrijf waar hij zich niet in kon vinden. Baglino spreekt over een moeilijke beslissing op X. Hij was maar liefst 18 jaar in dienst bij Tesla.
Op X bedankt Elon Musk beide heren voor hun diensten. In een interne email aan medewerkers schrijft Musk dat Tesla zich aan het voorbereiden is op de volgende fase van groei. Daarbij neemt het bedrijf elk onderdeel onder de loep en kijkt men waar kosten bespaard kunnen worden. De ontslagronde is daar onderdeel van. Er is niets dat ik meer haat, maar het moet wel gedaan worden, aldus Musk in de mail naar de medewerkers van Tesla over de ontslagen.
Na het cancellen van de Budget Tesla. En de slechte kwartaalcijfers wereldwijd zit Tesla dus even niet in een positieve flow. De fanboys kunnen zich warmhouden met het nieuws van de nieuwe Model Y Long Range RWD die we ook in NL binnenkort kunnen bestellen.
pietertje123 zegt
Als een bedrijf de winsten hoog moet houden door te bezuinigen is het al een tijd mis aan het gaan en blijft het mis gaan. Nieuwe klanten komen niet door minder te gaan doen, en tegen minder kosten evenveel doen zou kunnen zeggen dat je niet op hebt zitten letten toen het al voor minder kon, en de boekhouders zien hun kans schoon:
met het enorme risico op doorslaan naar te veel werkdruk voor minder kosten, excel management dus. Bonentellers aan de macht is funest. De werknemers die voor veilig gaan om hun baantje te behouden trekken het bedrijf niet omhoog, daar is juist dat deeltje overschot aan tijd, geld, plezier en gekkigheid voor nodig. Welke dus als eerste weggesneden wordt door de excel ridders want kreativiteit kun je slecht vangen in kosten/baten sommetjes.
DeWitteCondor zegt
Winsten verhoog je niet door personeel te ontslaan. Kostenbesparing door ontslagronde is geen operating profit, dus iedere financier, accountant en weldenkend aandeelhouder kijkt daar doorheen. Wij (en jij ook niet neem ik aan) hebben helemaal geen zicht op de interne processen bij Tesla. Ik ben het met je eens dat het over het algemeen geen goed signaal is, maar het is ook weer niet heel gek bij een bedrijf dat zo hard gegroeid is afgelopen jaren en alle zeilen moest bijzetten om de vraag te kunnen bijbenen. Dan ben je vooral gefocussed op opschalen en niet op efficiënte bedrijfsprocessen. Dat is in de levenscyclus van zo’n bedrijf vaak een logische vervolgstap. De vraag is hoe groot de schade zal zijn en of de groei die Musk beoogt met minder personeel inderdaad zo van de grond komt.
Svda zegt
Niet alleen de topmannen maar ook steeds meer lease maatschappijen willen van deze vloot af.
Flutterbear zegt
Klopt, want ze kunnen bij Tesla geen korting afdwingen op aanschaf en onderhoud door dealers tegen elkaar uit knijpen.
audirs3 zegt
Tot de Model Y ging het perfect bij Tesla. Eerst dure en luxe modellen (S en X) en daarna meer massaproductie (3 en Y). Hierna hebben ze alleen maar slechte keuzes gemaakt. In plaats van voor volume of makkelijke cash cows te kiezen (een Model 1 en 2, of stationwagons van de 3 en S) gingen ze een absurde pickup bouwen en focussen op een hypercar. En te veel focus op dat self driving. Ze zijn inmiddels links en rechts ingehaald door de Koreanen en Chinezen.
Flutterbear zegt
Die absurde pickup spreekt de grootste markt aan in de VS. In Europa is met dat klein spul weinig te verdienen.
De inhaalactie zie ik nog niet. Tesla is de benchmark onder de elektrische auto’s en hoewel er op enkele vlakken vast beter keuzes zijn is dat over het algemeen lastig te zeggen.
gekketurbo zegt
Range is Tesla niet meer de beste, Laden zijn ze al heel lang niet meer de beste, qua rij assistentie zijn ze bij lange na niet het beste. Ingebouwde software is wel beter dan de rest, maar vaak is Apple Carplay nog beter.
Enige wat Tesla echt heeft voor de verkopen is prijs. Zo scherp geprijsd dat je er niet om heen kunt. En dat hadden ze zelf ook door, anders waren ze niet zo gaan stunten met de prijs…
b00st zegt
Een Model 2 of station zou enkel in West-Europa een cash cow kunnen zijn. Erg beperkt wereldbeeld. De vraag is ook in hoeverre een Model 2 veel goedkoper geproduceerd kan worden tov de Model 3/Y nu. De marges zijn gewoonweg kleiner. En de populariteit van een station is al lang ingehaald door een SUV, helaas.
gallardogt zegt
Mijn vermoeden is dat Elon wilde outsourcing plannen heeft om fabrieken te verkopen en dat de Tesla’s dan in licensie geproduceerd worden. Elon geeft zo de ruimte aan andere ambitieuze EV merken om met zijn know how en capaciteit de markt op te gaan. Elon’s missie is EV’s wereldwijd tot een succes te maken en je moet het zien als een royaal gebaar.
Flutterbear zegt
De kracht van Tesla zit juist in productie en hebben zonder schulden enorm veel kapitaal.
mashell zegt
Ik zou zeggen dat de zwakte van Tesla juist in de productie zit. Weinig fabricage locaties met weinig product differentiatie waardoor ze moeilijk op markten en consumenten wensen kunnen inspelen. Als je een Tesla met schuifdak wilt is het antwoord nee, als je een VW ID.4 met schuifdak wilt is het antwoord ook nee maar kun je wel bij de Skoda Enyaq terecht.
Tesla heeft veel van haar hoge beurswaarde weten om te zetten in echt kapitaal maar ze lijken met de prijsverlagingen teveel aan marge te hebben ingeleverd om een kleine tegenslag te kunnen opvangen.
Flutterbear zegt
Begrijp je punt, maar vraag mij af of consumenten zo graag een schuifdak willen dat ze een VAG product overwegen. ;)
Wolflow zegt
Het gaat de goede kant op met de verkoop van die elektrische hokken. GM en Ford hebben productie er van al compleet stop gezet
waterisnat zegt
Het geld van de ander raakt ook een keer op. Collectivisme werkt nooit op de lamge termijn
mashell zegt
Krijg anders vrij veel advertenties voor de Ford Explorer te zien.
steephh zegt
@wolflow Compleet ja? Benieuwd waar je dat hebt gelezen :)
kas_par zegt
Tja. Dat was te verwachten. Tesla liep ver, ver voorop. En daarbij hielp het heel erg om iemand aan het roer te hebben die niet doe aan compromissen en die zich niks aantrekt van wat anderen vinden. Maar inmiddels lopen ze op de meeste vlakken niet meer voorop en op sommige punten dreigen ze zelfs achter te raken. En dan kom je er niet meer met enkel een grote bek. Tesla maakt nu saaie auto’s met weinig onderscheidend vermogen (muv de cybertruck, maar die is voor een zeer beperkte doelgroep), de techniek is nog altijd goed, maar niet veel anders dan andere merken meer, bouwkwaliteit en service zijn nog altijd ondermaats. Dat wordt afgestraft. Wie wil er nu nog een Tesla?? Ik zeker weten niet!! Terwijl ik er een jaar of 6-7 terug van droomde! Kies ook dit jaar wél weer EV, maar absoluut niet Tesla
marcomanta zegt
Musk is een keiharde zakenman die direct het mes zet in kosten die niet nodig zijn.
mashell zegt
Of Musk is heel geschikt om een bedrijf op te starten maar niet geschikt om het op lange termijn te blijven runnen vandaar dat hem dit soort dingen overkomt, bij Twitter een absurde reorganisatie bij Tesla nu paniek voetbal bij wat tegenwind.