SUV’s en EV’s zijn grote bakken en passen in Duitsland vaak niet in de rijbaan. Gevolg als je Tesla te breed is? Een boete.
Dan hebben we het niet over een gewone rijbaan, nee daar passen deze grote voertuigen (nog) wel in. We hebben het hier over wegversmallingen. Op weg naar vakantie komen we dit bijvoorbeeld vaak tegen. Dan zijn er wegwerkzaamheden en dan worden de banen wat smaller. Echter, eigenaren van dikke SUV’s en EV’s passen er nauwelijks in.
Tesla te breed
Ben jij eigenaar van een dergelijke brede auto, zoals een Tesla, pas dan op in Duitsland. Daar mag je bij wegwerkzaamheden niet in de versmalde linkerbaan rijden. Doe je dit wel, dan riskeer je een boete van 20,- euro. Dat is niet zoveel, maar het is toch vervelend. Zeker als je er een paar achter elkaar binnenkrijgt.
Bij onze buren wordt de weg bij wegwerkzaamheden smaller gemaakt naar een breedte van 2,20 meter. Of zelfs 2 meter. Dat is echt krap en we kennen allemaal de benauwde situatie wel als je dan net naast een vrachtwagen hangt. Zweethandjes dus. Met een dikke SUV wordt dit alleen maar krapper en daarom mag je alleen rechts rijden. Dat is het geval als je auto breder is dan 2 meter. Je herkent een wegversmalling waar deze regels gelden door een rond bord met een rode rand en het opschrift 2 m tussen twee zwarte pijlen links en rechts, die de breedte moeten voorstellen.
Dit moet je dus meten voordat je de weg op gaat. Doe dit door de volledige breedte te meten, dus van de linker- naar de rechterbuitenspiegel. Dit even snel checken op je kentekenbewijs helpt niet, daar staat niet de volledige breedte op.
Verdere gevolgen
Steeds meer auto’s worden breder. Volgens een onderzoek van het Duitse Goslar Institut is dit al het geval bij ongeveer 70 % van alle personenautomodellen. Die boete die je ervoor kan krijgen is vervelend, maar als je een ongeluk meemaakt kan het erger worden. Dan kan het zomaar zijn dat je verzekering niet alles uitbetaalt.
Experts raden dan ook aan dat alle automobilisten zich informeren over de werkelijke breedte van het voertuig dat ze besturen. Wie dit niet zeker weet en zich toch onveilig voelt op de linkerrijstrook op autosnelwegen – wat volgens peilingen overigens bij ongeveer de helft van alle automobilisten het geval is – moet voor de zekerheid gewoon rechts blijven kant. Sowieso beter voor je zenuwen en wellicht voor je portemonnee.
JJ zegt
Hoe breed is die tesla uit de titel dan? Vermeld dat dan tenminste
RubenPriest zegt
Inclusief spiegels is een Tesla Model S 2,18 meter breed
dalmore zegt
Het was een paar keer spannend maar over het algemeen past het wel makkelijk. Nu snap ik wel waarom :)
anthwan zegt
Dank u.
rutgerg zegt
Oke oke normaal snap ik t Tesla bashen wel maar nu…. Geldt dit niet gewoon ook voor een X5, Cayenne, Taycan, GLE, GLS, S klasse noem maar op?
slaatje1987 zegt
Klopt had hieronder al gereageerd een F15 X5 is 2.18 inclusief spiegels. Denk dat een X3 zelfs nog breder is dan 2M inclusief spiegels.
Jeroen zegt
Yep; category x3/xc60 is rond de 2,12 incl spiegels
grandmasterb zegt
Met mijn F15 X5 haal ik vaak in bij die kilometerslange baustelles in Duitsland, want het stikt daarvan en ik heb geen zin om 60 of 80 te gaan rijden op lange trajecten. Nog nooit een bekeuring daarvoor gehad.
In Duitsland wordt wel erg slecht gewerkt aan de weg, jarenlang vrijwel overal wegwerkzaamheden op de snelweg. Net terug uit Frankrijk en Belgie, daar zie je ze vrijwel nooit. Zeker Frankrijk heeft de mooiste autosnelwegen, helaas wel met betaling, maximumsnelheid en flitsers.
Erik zegt
Van 1983-1995 heb ik in Duitsland gewoond en dit is niets nieuws onder de zon. Destijds waren over het algemeen al de Mercedessen/BMW’s al te breed. Ook alle bestelbusjes!
Wat het vervelend maakt, zeker voor diegene met de Duitse nationaliteit is dat er geen enkele uitkering plaatsvindt door een Duitse verzekeraar als je bewezen kan worden dat men zich niet aan de voorschriften heeft gehouden. En dat kan aardig in de papieren lopen als de tegenpartij blijvend letsel heeft waarvoor je dan zelf mag betalen.
mashell zegt
Er is natuurlijk ook het probleem geweest dat tot een paar jaar terug die borden met de maximale breedte helemaal niet rechtsgeldig waren.
Mini Joe zegt
DS 5: 2128mm
slaatje1987 zegt
Herkenbaar verhaal. Het kan soms erg smal aanvoelen bij wegwerkzaamheden, ook al is het 2.20m.
ik ga morgen eens even meten. Kom regelmatig in Duitsland en zou mij niet verbazen als mijn BMW F15 inderdaad breder is dan 2M. Hoewel ik dat soort gevallen vaak toch al rechts blijf rijden…..
Edit: net in de handleiding gekeken 2.18m inclusief spiegels. Rechts blijven dus
karhengst zegt
Even op de borden letten, er zijn ook een hoop wegwerkzaamheden waar 2.20m geldt. Niet dat ik iets tegen rechtsrijders heb overigens :)
Joris24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mjpamsterdam zegt
Oke! Voortaan met ingeklapte spiegels door de Baustelle.
RutgerK zegt
Was er weer een artikel nodig met een negatief klank over Tesla of een EV? Ongelooflijk.
Breedte excl. spiegels 2.000 mm
Breedte incl. spiegels 2.218 mm
Ontworpen door een fabrikant uit de Heimat. Breder dan een Model S maar geen EV.
Er zijn bredere modellen te koopn waarvan er meer verkocht zijn dan een Model S of X. En de Model 3 heeft hier helemaal niets mee te maken.
ffw88 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Robert zegt
Alle auto’s worden met elke generatie weer breder. Ik vind het al irritant op de gemiddelde openbare parkeerplaats. Zelfs als de auto’s netjes in de vakken zijn geparkeerd, kun je soms de auto niet meer fatsoenlijk in- of uitstappen.
grandmasterb zegt
In Frankrijk moet je helemaal oppassen met parkeergarages, die zijn vaak alleen geschikt voor kleine auto’s, bij het naar binnen rijden worden jouw velgen soms al gesloopt, laat staan dat je er ruim kunt parkeren.
fransananas zegt
Bijna alles moet dan rechts rijden en daar rijdt het al helemaal niet door. Wellicht moeten ze kijken naar een andere oplossing van wegindeling bij wegwerkzaamheden
Erik zegt
Je kunt ook een smallere auto kopen :-), bv. een Dacia Sandero of Jogger. Of een VW Up of zoiets. Die kennen dat probleem niet ..
pa045 zegt
Tegenwoordig wordt vaker het advies gegeven om in blokjes te rijden. Daarmee bedoel ik jij rechts en ik er achter links. De volgende achter mij weer rechts. Inhalen moet je dan niet doen. Hoeft ook niet. Zo wordt de weg goed benut en kan iereen door.
Henkie zegt
Inhalen is ook vaak verboden bij de wegwerkzaamheden in Duitsland.
Nog een punt om op te letten. Ook dat is zonde geld.
grandmasterb zegt
Lekker andere mensen pesten, stel je voor men eens sneller dan 60 of 80 zou rijden, kilometerslang . Blijf dan thuis als je niet kunt rijden en ga geen andere mensen, die wel kunnen rijden, pesten door onnodig links te rijden (dat zou zwaar beboet moeten worden).
eaudi zegt
Twee dingen. 1 in NL gelden soms ook breedtebeperkingen, maar hier geldt de breedte van de auto zonder spiegels, zoals in de meeste landen rondom Duitsland.
2 Niet alleen Teslas zijn breed. Bv een e-tron GT is breder dan de breedste sedan van Audi, de A8. Heeft iets met accus en zwaartepunt te maken.
Beiden zijn met spiegels breder dan 2,1m. Dat hoef je overigens niet te meten met een centimeter zoals het artikel suggereert, maar staat gewoon op internet en natuurlijk in het papieren instructieboekje.
doublechevron65 zegt
Geldt voor links, officieel mag je ook niet inhalen. Dus gewoon rechts achter de Lkw blijven hangen.
hanselegans zegt
Audi R8: 2037mm breed inclusief spiegels. Lijkt breder als je hem ziet.
roderik zegt
Als de regel inderdaad gaat over de breedte met spiegels, dan mogen er niet veel auto’s rijden bij een maximale breedte van 2 meter. Zelfs een Mazda 2 Hybrid zit met uitgeplakte spiegels al op een breedte van 2,02m en zo zijn er meer kleine auto’s te vinden die te breed zijn.
mashell zegt
De meeste Baustellen staan 2,1 of 2,2m toe. Die van 2,0m zijn gelukkig maar zeldzaam.
Dutchdriftking zegt
En daarom rijden we lekker Italiaans.
ttr6 zegt
Mijn Modena is ook breder dan 2,10 en Italiaans 😀
teske zegt
Ikzelf ervaar meer de lengte van de Baustellen als een probleem dan de breedte van de rijstroken
slisse zegt
Is afhankelijk van de werken. Zijn er genoeg te vinden waar je met 2,1m of 2,2m door mag op de linker zijde.
audirs3 zegt
Ik ben inmiddels wel klaar met het EV bashen van Autoblog. De auteurs zijn duidelijk geen liefhebbers maar een stelletje zielige verongelijkte boomers aan het worden.
hanselegans zegt
Niemand verplicht je Autoblog te lezen. Velen vinden dat het verplicht zou moeten worden, maar dat is nog lopende.
snuif zegt
Mee eens! In het stukje staat dat 70% van alle personenauto’s al te breed is, waarom dan weer specifiek Tesla noemen?
Mini Joe zegt
Hee wil je ons niet vergelijken met die petjes minnende redactie van Autoblog
🧢🧢🧢
gregorius zegt
Als er 2m staat, pas je er meestal wel tussen met een ‘normale’ hedendaagse auto van 2,15-ish.
En dat is ook precies het probleem: er zit een hoop marge op die 2m die is aangegeven.
En dat is ook weer te snappen: want er is een groot gedeelte van de bestuurders die redelijk bang zijn bij versmallingen.
Wat ik nog wel even mis: hoe wordt het gemeten?
Staat er soms een camera die standaard jouw auto opzoekt en als je over die 2m or 2.20m komt volgens het boekje, krijg je automatisch een prent?
jerudo zegt
Hoe zit dat dan als je over de 2.20m gaat. M’n transporter zit aan 2,297mm breedte. Mag je er dan helemaal niet meer door de baustelle?
jerudo zegt
Edit; had te snel gelezen, dan neem je simpelweg het rechtse vak zonder aangegeven limiet.
rc1990 zegt
Ik rij zelf veel op de A1 en A7 en daar is tegenwoordig meestal een limiet van 2,10 op de linker rijstrook bij wegwerkzaamheden. En daar zitten auto’s tegenwoordig al heel snel aan. Soms is het ook echt even zweten bij het inhalen van een vrachtwagen en uit ervaring weet ik dat je vrijwel geen tijd verliest wanneer je gewoon netjes rechts blijft rijden.