Na de jubelcijfers stuurt Tesla wat noeste arbeiders de laan uit.
Afgelopen donderdag maakte Tesla bekend dat ze in Q1 van 2020 maar liefst 88.400 auto’s hebben afgeleverd. Dat was een aanzienlijk hoger aantal dan analisten vlak voor de aankondiging verwacht hadden. Hoewel dat ietwat relatief is, omdat die verwachtingen in de laatste dagen voor de aankondiging nog even naar beneden werden bijgesteld. Tot ongeveer een week voor de dag des oordeels was de hoop nog dat het getal boven de 100.000 units zou liggen.
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws
Maar goed, het nieuws was op het oog beter dan op het laatste moment verwacht werd zou je kunnen zeggen. De fansla fora ontploften dan ook van vreugde en een nog grotere adoratie voor de Muskias. In eerste instantie zorgde het nieuws ook voor een forse koersstijging van het aandeel TSLA op de beurs. Die beurs was overigens net gesloten, maar ‘na de bel’ pakte TSLA er bijna twintig procent bij.
De jubel was van relatief korte duur, want gedurende de vrijdag leverde TSLA deze winst alweer bijna helemaal in. Q1 2020 mag dan de beste Q1 zijn die Tesla OOIT gehad heeft, maar was tegelijkertijd slechter dan Q2, Q3, en Q4 van 2019. En ook slechter dan Q4 van 2018 overigens. Voor een bedrijf waarbij de waarde gestoeld is op de verwachting van explosieve groei, is het dus misschien wel helemaal niet zo’n goed nieuws. Het had alleen nog veel slechter kunnen zijn.
Aan het eind resteerde nog een plusje van circa vijf procent. Fors voor een regulier groot bedrijf, maar voor Tesla, dat drijft op sentiment, niet heel bijzonder. De summiere informatie die Tesla in haar statement gaf (normaal is deze veel uitgebreider), gaf de analisten uiteindelijk toch reden tot twijfel. Het geeft te denken wat er was gebeurd als de cijfers nog wat slechter waren geweest.
Tesla arbeiders in Q2
Maar de echte test zit er nog aan te komen. De verwachting is namelijk dat Q2 de echte killer voor de economie gaat worden en dus ook voor Tesla. Het kwartaal begint in dat opzicht met minder florissant nieuws. Tesla heeft namelijk wat noeste arbeiders aan de kant geschoven. Zowel in de (momenteel gesloten) fabriek in Fremont, California als in Gigafactory 1 in Nevada hebben honderden uitzendkrachten gehoord dat ze eruit vliegen, zo meldt Reuters. Een bericht van Balance Staffing leest als volgt:
It is with my deepest regret that I must inform you that the Tesla factory shutdown has been extended due to the COVID-19 pandemic, and as a result, Tesla has requested to end all contract assignments effective immediately.
Balance Staffing
Ook werkers die via andere uitzendbureau’s bij Tesla werken hebben soortgelijke berichten gehad. Het lijkt een inkoppertje dat dit zijn weerslag gaat hebben op Tesla’s productie. Maar misschien is dat niet eens het ergste voor Tesla, want de grote vraag is wat er gebeurt met de vraag naar Tesla’s. Wat denk jij, gaat Tesla dit jaar als een raket terug naar de hoogtes van begin dit jaar, of gaat Elon naar nul? Laat het weten, in de comments!
alfapeter zegt
Dit geldt voor zowat alle uitzendkrachten in alle sectoren in alle landen die door het virus getroffen zijn. Vreemd om daarin Tesla specifiek te benoemen.
Esprit_de_Flandre zegt
Normaal toch, want Tesla…
lithiumion zegt
@alfapeter: je weet toch; Tesla, dus onder de vergrootglas. Artikelen met zo’n titel haal je ook de clicks van de haters binnen. Dan laat je het schrijven door iemand die alleen op een zure/cynische wijze over Tesla kan verhalen. En de haters zijn ook weer blij. Dat er niks nieuws wordt verteld en dat iedere autofabrikant inlevert doet even niet terzake. Maar ja, wéér een artikel over Tesla, dus wie is de lachende 3e..?
bArTaAfJeS zegt
Scherpe analyse, daarnaast allemaal zeer suggestief, erg veel “wat nou als” en “stel dat” luchtfietserij.
“De fansla fora ontploften dan ook van vreugde en een nog grotere adoratie voor de Muskias.”
“Maar misschien is dat niet eens het ergste voor Tesla, want de grote vraag is wat er gebeurt met de vraag naar Tesla’s. Wat denk jij, gaat Tesla dit jaar als een raket terug naar de hoogtes van begin dit jaar, of gaat Elon naar nul? Laat het weten, in de comments!”
Ben er wel een beetje klaar mee, @Jaapiyo gaat naar null…
basjaski zegt
haters of realisten?
crepito zegt
@basjaski: Jij was toch diegene die de bouw van de Gigafactory Shanghai bestempelde als luchtfietserij? Geen realist dus.
petrolcarsfirst zegt
Tesla is net als hype om wc papier te gaan hamsteren!
Je denkt er nu veel van te willen, maar als je het hebt blijkt het niks waard! Zonde!
Maw aantallen waren al aan het zakken dus logisch dat dit zal doorzetten!
vroaaaaaaaaaar zegt
@petrolcarsfirst: jij hebt zeker het artikel “elektrische rijders dik tevreden met hun auto” gemist?
wimof zegt
Neem Nalys Excellence, dan heb je kwaliteit. Al jaar en dag niets anders aan mijn g.t.
crepito zegt
@alfapeter: Obsessie van jaapiyo
flutterby zegt
Je zou bijna zeggen dat ze net als alle andere auto fabrikanten zijn door tijdelijke krachten bij in slechte situatie te lozen en een slecht eerste kwartaal in vergelijking met de andere kwartalen.
pivavar zegt
Het lijkt de KLM wel.
degrotemuis zegt
Jeetje, uitzendkrachten de laan uit sturen als de fabriek waarin ze moeten werken gesloten is. Wat een schurkenstreek! O wacht, doen alle bedrijven dat in een soortgelijke situatie? Wat achterlijk dat Tesla nu opeens hetzelfde doet als alle andere bedrijven, daar zijn ze toch niet groot mee geworden? /Sarcasm off
Als het echt om uitzendkrachten gaat en niet om externe medewerkers met een vorm van contract, mis ik de nieuwswaarde. Ik vermoed dat PSA, VAG of BMW om zomaar enkele drieletterige bedrijven te noemen hun uitzendkrachten nu ook niet bepaald betalen nu er geen werk is.
Sterker nog, Audi Brussel schijnt tijdelijke ww aangevraagd te hebben voor hun vaste krachten nu de fabriek nog even dicht blijft, 70% van normaal en dat wordt schijnbaar niet aangevuld naar 100% door Audi… Volgende kop: Audi ontslaat alle medewerkers E-Tron fabriek?
ty5500 zegt
Erger nog, worden de uitzendkrachten zelfs wel de laan uitgestuurd of anders gezegd ontslagen (zoals in de titel)? Die hun uitzendwerk is per definitie toch tijdelijk van aard met mogelijke periodieke verlengingen. Hier wordt het vermoedelijk niet verlengd omdat de noodzaak er niet meer is. Snap ook dan niet echt de titel.
mp014 zegt
@degrotemuis: en waarom zou je dat aanvullen tot 100%?
clubbtraxx zegt
Typisch Tesla bash bericht van Jaapiyo weer. IEDERE autofabriek die momenteel gedwongen stil ligt stuurt als eerste de uitzendkrachten weg. En dit is niet alleen in de autoindustrie het geval maar in elke sector die klappen krijgt momenteel.
basjaski zegt
Tesla maakt ZELF constant berichten van totaal insignificante gebeurtenissen alsof het het grootste nieuws ooit is, vaak om slecht nieuws te verbergen.
Dus dat er ook mensen zijn die door de bullshit heen zien, dat mag dan ook vindt ik.
Als je door de bullshit heen kijkt ben je niet gelijk een hater.
flutterby zegt
@basjaski: dat moeten beursgenoteerde bedrijven. Media of blogjes hoeven dat echter niet over te nemen. We lezen toch ook niets over de andere fabrikanten?
quinn zegt
Zal de TSLA hoax dan nu eindelijk stoppen?
bArTaAfJeS zegt
Spot the QTESLA
basjaski zegt
TESLAQ of TSLAQ, slimmerik.
trolle zegt
Gordon Ramsey heeft ook 500 man moeten ontslaan, en dat waren geen uitzendkrachten…
bArTaAfJeS zegt
Jamie Oliver heeft alle restaurants ook al moeten sluiten.
Lekker offtopic, maar goed, @jaapiyo bakt er ook niks van, dus…
basjaski zegt
Dit is autoblog, niet celebritychefblog
pomoek zegt
Aangezien voor @jaapiyo alle producten van Tesla net zoveel doen als de koel-vriescombinatie van zijn buurvrouw, verwacht ik morgen een bericht over de gevolgen van de pandemie voor de koelkastenfabrikant Whirlpool.
jaapiyo zegt
He geen fake news hier hè. In dat bericht heb je duidelijk kunnen lezen dat ik de Cybertruck wel gaaf vind. De rest doet me inderdaad niks.
petrolcarsfirst zegt
Cybertruck is nog wel meest ergerlijke creatie! Heeft zijn oma ontworpen!
Want hij h3eft ontwerpers ontslagen!!!
En ben geen hater maar vindt het niet mooi, zelfs S en 3 oud! En Musk een eng en gevaarlijk ventje!
Opvolger voor trump? Brrrr
hassani zegt
@petrolcarsfirst: hij is Zuidafrikaan geloof ik
flutterby zegt
@petrolcarsfirst: wow, wat is het snel te merken dat de scholen dicht zijn..
pomoek zegt
ik sta gecorrigeerd.
nietcreatief zegt
Gezien de situatie dat alle hippe kantoormensen die in aanmerking (kunnen) komen voor een lease Tesla of andere auto in die categorie nu ineens telewerken en dat mogelijk in de toekomst (grotendeels) zullen/kunnen/willen blijven doen kan dat hele marktsegment nog wel eens instorten.
nicolasr zegt
Took ur jeeeeeerbs!!!!