Met de natte handdoektruc kun je een Tesla sneller opladen bij de Supercharger.
Bij de snellader je elektrische auto zo snel mogelijk opladen. Dat willen alle EV-rijders wel. Door bijvoorbeeld de accu te voorverwarmen is de auto in staat om sneller op te laden, de nieuwe Porsche Taycan heeft die feature zelfs automatisch ingebakken. Maar er zijn nog andere ‘hacks’.
Bijvoorbeeld je Tesla voor de gek houden door een natte handdoek op de laadkabel te leggen. Ja, dit is echt een ding. Door dit te doen hou je de auto als het ware voor de gek. De natte handdoek zorgt ervoor dat de temperatuursensor denkt dat het kouder is dan het daadwerkelijk is. Daardoor laat auto een hogere laadsnelheid toe. Bij hitte of bij vrieskou worden de laadsnelheden namelijk softwarematig geknepen om de batterij te beschermen.
Je voelt hem al aankomen. Tesla is natuurlijk niet blij dat jan en alleman natte handdoeken op de laadkabel legt. Ja, het sneller laden is op de korte termijn leuk meegenomen. Maar er is natuurlijk een reden dat de auto de laadsnelheid knijpt bij warmer weer. Het verhoogt de kans op overhitting en/of schade aan de batterij. Hopelijk hoeven we ook niet uit te leggen dat vocht en elektriciteit niet een al te beste combinatie is.
Met name met de oudere V2-laders is het oppassen. Deze kabels zijn niet uitgerust met actieve koeling door de kabels, waardoor het allemaal behoorlijk warm kan worden. Als je dan ook nog eens gaat klooien met een natte handdoek is het vragen om problemen. Tesla roept op om te stoppen met deze praktijken, aanleiding is een artikel van insideEV’s.
Dus kappen met de natte handdoektruc. Het enige waar je de natte handdoek voor mag gebruiken is om het zweet van je kop te halen als je met 35 graden zo’n zware laadkabel in je Tesla moet prikken. Geintje natuurlijk.
Fotocredit: Branden Flasch via X
harrie zegt
Zometeen even proberen bij de euro 95 slang.
pietertje123 zegt
benzine koelt fantastisch, je kunt je auto ook even natspuiten dan is het lekker koel bij het wegrijden. Hopen dat het sneller verdampt dan ontvlamt onderweg langs de parkeerplaatsen met slapende truckers.
harrie zegt
Benzine over je auto gooien om hem lekker af te koelen?
Dat is niet handig, daar heb je bij elk tankstation van die flessen koelvloeistof voor.
Johanneke zegt
Ik zet mijn auto altijd lekker in de motorolie. Glijdt ie beter door de lucht, wordt ie sneller en zuiniger van.
Robert zegt
En hij gaat ook nog langer mee. Waar olie zit, komt geen roest.
harrie zegt
Olie hoort in dat kleine kunststof reservoirtje, is tegen piepende ruitenwissers.
wimof zegt
Zwitsal babyolie is nog glibberiger (lol)
racerx zegt
Als je niet wilt wachten op het laden van je EV zijn er tal van opties die toereikend zijn, maar een handdoekje over je stekker is wel echt wanhopig.
herve11f zegt
Ja, een ICE kopen.
okdoei zegt
Idiocracy wordt steeds meer een docu dan een science-fiction comedy.
Trojan zegt
Lekker slim om te gaan lopen rommelen met techniek waar je geen kaas van hebt gegeten. Wat mij betreft zet Tesla de auto’s waarbij ze dit zien meteen op de zwarte lijst qua Superchargen. Als je de spullen niet normaal kan gebruiken, ga je maar lekker ergens anders opladen.
Trouwens: “Door bijvoorbeeld de accu te voorverwarmen is de auto in staat om sneller op te laden, de nieuwe Porsche Taycan heeft die feature zelfs automatisch ingebakken.” Eh ja, dat doet een Tesla toch ook automatisch als je naar een Supercharger navigeert?
oversoft zegt
Sterker nog, dat doet vrijwel iedere moderne EV als je naar een lader navigeert. Dat is geen “feature”, dat is gewoon basis functionaliteit.
mashell zegt
Voordat we vanuit de onderbuik gaan roepen om keihard aanpakken en zwarte lijsten, gaan we even nadenken. Waar gaat het om, een handdoek over de handle van het laadpistool. Die zou vermeend het laden sneller kunnen laten gaan. Het zou er om gaan een temperatuur sensor te foppen zodat deze een lagere omgevingswarmte meet. Het gaat niet om een een sensor in de auto want de thermometers die het accupakket bewaken zitten natuurlijk in het accupakket zelf. Het moet dus gaan om een sensor die temperatuur van het laadpistool bewaakt, aan de kant van de snellader zelf dus. Het gaat natuurlijk ook niet om de thermometers die de spanningsomvormers in het laadstation bewaken (daar waar de verliezen en dus warmte ontstaan) want die zitten natuurlijk bij de spanningsomvormers zelf. Het kan dus alleen gaan om een sensor die de temperatuur van de kabel bewaakt. Aangezien het smeltpunt van koper bij 1080 graden ligt is het onwaarschijnlijk dat temperatuur van een laadkabel op een warme dag daarbij in de buurt komt, zelfs als je die een paar graden warmer laat worden dan normaal.
Het lijkt er meer op dat dit een broodje aap verhaal is.
Maar we leven in een tijd waarin de mensen alles geloven wat ze op het internet lezen (antivaxers, flat earthers, bitcoin investeringen, anti-wokers etc.) dus er zullen zeker mensen zijn die er in trappen. Of het gaat gewoon om mensen die het laadpistool van Tesla na het laden onaangenaam warm vinden en liever de geur van een natte handdoek in de auto hebben dan dat warme pistool aan te raken.
Trojan zegt
Lekker om meteen over onderbuik te beginnen en “we gaan even nadenken”, hoe neerbuigend wil je reageren en jezelf positioneren als ‘de allesweter’; mooi staaltje communicatie. Dat terzijde, mijn mening is dat ALS mensen het een goed idee vinden om te rommelen met dure, complexe laadapparatuur, het een goed idee is om duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is en anders gebruiken ze die spullen maar lekker niet. Want ook al foppen ze alleen een temperatuursensor in een laadpistool, die zit er dan ook niet voor niets. Die mening blijft staan en is uiteraard slechts de mijne. Ik zeg niet dat ik het verhaal geloof en als het een broodje aap verhaal is gaat het vanzelfsprekend gewoon niet op, blijkbaar was dat nog niet duidelijk.
mashell zegt
Lieverd, ik zeg laten we nadenken. We! Dat impliceert dat ik geloof dat jij dat ook kunt. En ja, ik zou graag zien dat jij en vele anderen de reflex onderdrukken om vanuit de onderbuik te reageren want daar komt alleen maar ellende van.
Je zegt “die sensor zit er niets voor niets” dat is een dooddoener. Vraag 1, zit er eigenlijk wel een sensor in het pistool? Ik zou de sensor voor de kabel temperatuur in de koelwater terugkeer aan het andere kant gedaan hebben, want dan is de meetkabel korter en is er minder kans op kabelbreuk en interferentie van de laadstroom. Vraag 2, als die sensor er zit waarom zit die daar dan? En kom niet met het antwoord voor “de veiligheid”. Voor de veiligheid mag je in het Nederland het tankpistool niet vastzetten, de klemmetjes zijn vastgeschroefd en als je de tankdop er tussen duwt krijg je op je donder van het personeel van het tankstation. Maar in het buitenland mag dat wel en er gebeuren geen ongelukken mee. Ooit in den beginne van het tankpistool is er blijkbaar een ongeluk mee gebeurd, daar zijn twee dingen aan gedaan, het tankpistool is verbeterd en bange politici die denken alles met regels en verboden te kunnen oplossen hebben het klemmetje in Nederland verboden. De oorzaak van het probleem is al lang aangepakt, het probleem is weg maar het verbod is er nog steeds. En dat verbod afschaffen gebeurt niet want dan moet iemand verantwoording nemen en dat durft niemand. Daarom moeten we heel terughoudend zijn met dingen willen verbieden en roepen om keihard aanpakken. Van “keihard aanpakken” van de Bulgaren fraude kwam de toeslagen affaire waarbij kinderen uit huis geplaatst zijn. Kinderlevens in de vernieling omdat “rechtvaardige” kamerleden vanuit de onderbuik riepen om “keihard aanpakken”.
Hoezo rommelen met dure complexe apparatuur? Er ligt een handdoekje daar waar je normaal gesproken het ding vast hebt, met je blote hand. Dat zou een heel veilige plek moeten zijn.
Ik heb nog nooit een snellader geconstrueerd, mijn kennis is aan de voertuigkant, dus ik kan er helemaal naast zitten en vind mezelf geen allesweter (maar dank voor dat compliment en voor het compliment voor mijn communicatie skills). Maar ik weet wel, altijd blijven nadenken. Onderbuik gevoelens horen op twitter thuis.
– edit: misschien even tegen de mensen thuis zeggen dat bovenstaande comment beter overkomt met het candlelight-muziekje.
Trojan zegt
Mijn oproep om mensen weg te sturen die met elektronica staan te rommelen (met de nadruk op ALS dat daadwerkelijk aan de hand is), wordt hier schaamteloos in het verlengde gebracht met de onderbuik, flat earth, anti vaxxers, Bulgarenfraude en de toeslagenaffaire. Was het lijstje wel compleet inmiddels, of wilde je er nog meer aan toevoegen? Man man man… Overigens denk ik hetzelfde over mensen die een sigaar opsteken bij het benzine-tanken: Die zou ik net zo goed wegsturen. Tsja.. Ik noem dat gezond verstand, maar die mening blijkt volgens ene Mashell heel extreem te zijn en rechtstreeks vanuit ‘de onderbuik’ te komen! Fijn, weten we dat ook weer.
ecknine zegt
Mashell staat een beetje bekend als de neerbuigende, zelfingenomen betweter hier op Autoblog. Niet teveel aandacht aan schenken, dan gaat ie wel weg.
jaapiyo zegt
Boaah, ons woke/linkse geweten is de kwaadste niet, ondanks dat ik ‘m tot voor kort ook typecaste als een universitair docent. Hij zoekt tenminste nog een inhoudelijke discussie. Je moet altijd blij zijn met mensen die andere visies hebben die dat doen, want de meesten zijn daar dezer dagen niet meer toe in staat.
Frankypanky zegt
Keurig beantwoord … De vraag is of men leest wat ze willen zien (soort van selectieve dyslexie) …
harrie zegt
Ja mooi, over onderbuik beginnen en dan een enorm epistel vol aannames, prachtig.
mashell zegt
De roep om straffen is onderbuik, de aannames zijn zo benoemd en het resultaat van logisch nadenken. Niet helemaal hetzelfde toch?
Specht zegt
Ik dacht altijd dat Tesla rijders meer van de cock socks waren…
Robert zegt
Oh?
https://i.postimg.cc/hjMKd0Fy/139348-F-c39389d6-b535-426a-84e6-165f85486b60-1024×1024.jpg
Dit lijken me niet bepaald de stereotype Tesla rijders…
jaapiyo zegt
Ik vrees dat die b0iZ tegenwoordig wel Tesla rijden.
lekkerlinksrijden zegt
Je kunt je EV ook inruilen voor 1 op dinosap als je niet zo lang kunt wachten
Flutterbear zegt
Die natte handdoek koelt natuurlijk de kabel gewoon. Snap niet zo goed hoeveel kwaad dit kan, al zal ik het ook niet overwegen om een natte handdoek mee te nemen naar de supercharger..
mashell zegt
Daarna heb je een natte handdoek in je auto. Ruikt lekker! Hoeveel zou de natte handdoek door het kunststof heen de kabel kunnen koelen? Zou het meer dan 0,01 graad zijn? Dit is gewoon weer iets waarvan iemand iets verzonnen heeft om anderen onzin te laten geloven en dan te gniffelen als makke schapen het overnemen. Net zoiets als heel heldere kentkekenplaatverlichting, dan zou de flitsfoto onleesbaar zijn.
pignon zegt
Hahaha. Je bent weer op dreef vandaag. Reageren kost veel energie. Sinds wanneer ben jij met pensioen?
Allison Burgers zegt
Volgens mij koelt de handdoek de kabel niet, maar fopt ie de sensor.
Allison Burgers zegt
Zijn het niet gewoon mensen met smetvrees?
Diesel Rocks zegt
Dan ga je toch geen nat doekje vastpakken? Bah.
utregcity zegt
Ik stop de hond ook nog steeds in de magno om hem te drogen. Heb inmiddels 121 honden gehad.
pomoek zegt
Dus laden in de regen gaat sneller?
tfsi zegt
Misschien een beetje off topic, ben gister naar het zuiden van Duitsland gereden met een model 3 moest 1 x 20 min bijladen, wordt keurig aangegeven of er plek is bij de supercharger. Maar merken met het laadpunt rechts kunnen nergens laden bij de Superchargers waar wij waren omdat zei twee plaatsen in beslag nemen en kunnen aansluiten in de toch wel behoorlijke wachtrij bij Aral puls of iets dergelijks. Dat lijkt mij toch wel een minpunt als je geen tesla rijdt. Misschien zijn andere ervaringen beter.
pomoek zegt
Klopt, dat is zeker een dingetje. Is niet alleen bij Tesla supercharger overigens, er zijn nogal wat aanbieders met bijzonder korte stroomkabels. Beetje vreemd is het wel.
schuimbekje3 zegt
voordeel van een ice is dat hij niet roept dat je je 100 liter tank maar voor 80 liter mag vullen omdat anders de garantie vervalt (tesla).
tfsi zegt
Oe dat is jammer, een lfp accu wordt aanbevolen tot 100% te laden, bijkomend, is dat ik graag tot 80% laad auto is elke ochtend tot daaraantoe geladen voor een fractie of geen kosten ivm zonnepanelen
Dan jou 100 liter aan brandstof.
Voor diegene die liever een ice blijft rijden we komen denk ik toch nooit uit over de mening verschillen.😀
pomoek zegt
Haha, benzine? Een paard eet alleen maar wat gras en is good to go.