Leidt het uitstel van Tesla ook tot afstel?
Tesla’s aandelenkoers balanceert op de grens van de 1.000 Dollar per stuk. Het is een hoogtepunt voor de Amerikaanse toko, maar er komen nog lastige tijden aan. Andere grote concerns lijken nu toch écht met een zwik concurrenten te komen. Daarbij moet Tesla zelf flink investeren in nieuwe fabrieken om potentieel winstgevende modellen als de CYBRTRK van de grond te krijgen.
Grootse beloftes
Musk slaagt er in deze moeilijke periode tot op heden goed in om genoeg mensen warm te houden voor zijn product. Met beloftes van robotaxi’s, een extreme waardestijging van Full Self Driving en batterijen die quasi eindeloos meegaan spiegelt Musk zijn discipelen toekomstige dominantie voor. Doch de Battery Day waarop Tesla ‘enorme verbeteringen’ op het vlak van accu’s gaat aankondigen, is nu voor de zoveelste keer uitgesteld.
COVID-19
Oorspronkelijk stond de grote dag gepland voor april, maar dat werd daarna half mei. Begrijpelijk gezien de COVID-19 meltdown. Musk bleef echter ‘grootse aankondigingen’ beloven en schoof de datum naar juni. Eventueel dan maar via een kleinere bijeenkomst uitgezonden via webcast. Maar nu juni alweer grotendeels voorbij is, moet het volgens Musk toch maar -waarschijnlijk- ergens in juli worden. Tesla kan Battery Day dan namelijk combineren met de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Die kan niet plaatsvinden vóór 7 juli, omdat verzamelingen van meer dan 100 man tot die tijd verboden zijn.
Kan Tesla de verwachtingen nog waarmaken?
De vraag is natuurlijk of er iets meer achter het uitstel schuilt. De verwachtingen van Tesla fans zijn inmiddels ontzettend hooggespannen. Zij verwachten dat Tesla de vorderingen van hun Roadrunner programma bekend maakt. Dit heeft tot doel om de prijs van massaal geproduceerde batterijen te drukken tot minder dan $100 per kWh. Andere aankondigingen waarover gespeculeerd wordt zijn de (inmiddels alweer haast achterhaalde) million mile battery en de extra snelle Plaid versie van de Model S.
Goedkope batterijtjes
Het is echter de vraag of Tesla nog ‘wegkomt’ met de laatste twee zonder de eerste belofte waar te maken. En dat laatste lijkt twijfelachtig, gezien het feit dat Tesla de Model 3 in China wil aanbieden met goedkopere lithium ijzer fosfaat accu’s van leverancier CATL. Deze batterijen worden ook gebruikt door veel lokale Chinese merken. Als Tesla op korte termijn op grote schaal goedkope doch hoogwaardige batterijen zou kunnen fabriceren, zou dit niet nodig zijn zou je zeggen.
Wat denk jij, probeert Musk tijd te kopen om iets van de geschepte verwachtingen waar te maken? Of heeft hij de aas alweer in zijn mouw en wacht hij op het juiste moment die uit te spelen? Laat het weten, in de comments!
fanboy zegt
Ze stellen zo vaak zaken uit, behoorlijk lang ook. Maar uiteindelijk maken ze het wel waar.
AbdelJabbar zegt
Ik geloof niet dat het de lange adem heeft van zeg een Toyota of VAG. Klopt, het laat verrast lang op zich wachten maar echt een vuist maken tegen de grote concerns zal niet lukken.
flutterby zegt
@a20racer: misschien interessant om de video’s van Sandy Munro door te nemen mbt de Model Y én de Cybertruck. Hij was “apprentice” van Edward Deming.
Die vuist is de Model Y. Bij de Model 3 moest alles automatisch om het productieproces goedkoper te maken, dat was echter niet haalbaar en nu is de Model Y ontworpen om in combinatie van machine en mens zo voordelig mogelijk een auto in elkaar te zetten. De Cybertruck is vervolgens de tweede vuist waarin dit concept nog een stap verder nemen.
En neem dat zeker niet van mij aan, maar wel van Sandy Munro. Hij heeft namelijk wel de kennis en ervaring hierin (ik dus niet).
crepito zegt
@a20racer: Dat horen we al 8 jaar…
AbdelJabbar zegt
@crepito: lange adem is in auto wereld geen 8 jaar. Dat is slechts 1 modellen cyclus. Persoonlijk vind ik 2025 een goed jaar om te kijken of tesla echt een blijvertje is
flutterby zegt
Die CATL batterijen zorgen ervoor dat Tesla nu auto’s kan verkopen.
Hun volledig eigen batterijen gaan waarschijnlijk nog even duren en zullen in eerste instantie nodig zijn voor de Semi, Cybertruck en Roadster. De “oude” cellen van de S/X zijn ook nooit vervangen voor de betere cellen van de 3. Waarom productie vernieuwen als je het ook kan verdubbelen?
Mijn vermoeden is dat Giga Texas ook voor uitstel zorgt en ze daar iets over willen gaan zeggen.
a_buis zegt
Oh zeker probeert hij (dat plaatje er weer bij!!!1!) tijd te rekken. Ze zijn altijd later dan ze roepen maar ze leveren uiteindelijk wel. Niet naar ieders wens maar wel naar de wens van velen. En dat is genoeg. Het zal hem spijten cq jeuken wat jij er persoonlijk van vindt.
flutterby zegt
Concurrent van Tesla? Volgens mij zijn er maar weinig die twijfelen tussen een Tesla of iets anders. Voor vele is een Tesla gewoon een no-go dus wijken ze uit naar iets anders. Gelukkig komt er steeds meer keuze want met al die 3s wordt het er eentonig.
Daarnaast is de Model Y het enige model wat in een segment zit waar andere merken ook EVs aan bieden. X is te groot, Taycan is op een heel ander niveau(/prijs) dan de S. Tot slot de Polestar Two moet eerst maar eens geleverd worden en leverbaar zijn.
moveyourmind zegt
Ik zou mijn aandelen Tesla direct dumpen als ik die had…
Ik roep het al tien jaar: Tesla is een ééndagsvlieg en volgend jaar zijn ze al failliet en hoor je er nooit meer iets van.
riel zegt
@moveyourmind: Nou, ik hou ze nog even vast, maar bedankt.
Paul58 zegt
@moveyourmind: dumpen? Beter wachten tot die flink gaat dalen en dan inkopen bedoel je. Tesla aandeel is perfect om geld mee te verdienen. Kijk maar naar de curve van de afgelopen jaren. Ik zou zeggen ga zo door met de stijging, met om de zoveel tijd een daling. Begint voor mij, en vast voor vele andere leden hier een leuk spaarcentje te worden. Ik verwacht ook niet zo snel dat Tesla failliet zal gaan gezien de huidige omvang die alsmaar groter wordt.
flutterby zegt
@moveyourmind: op basis van jou advies heb in direct bijgekocht.
Esprit_de_Flandre zegt
@moveyourmind: Blijkbaar heeft niemand hier de diepgang van je comment door. Hoedtik… :)
goodvibrations zegt
Tesla loopt voor en ook behoorlijk.. De snelste.. langste range.. En beste snellader netwerk.. Plus ver in automatisch rijden..
Maar als je kijkt naar de technologie van auto’s warem de motoren altijd een enorm technisch vernuft waarmee je voorsprong kon pakken.. Nu is dat wellicht de accu (Electro motor is vrij simpel).. Dus ondanks hun voorsprong is de waardering voor het aandeel vrij hoog.. VW komt er aan.. En ik moet zeggen dat ik van Tesla alleen de model S echt mooi vindt.. Voor de rest liever een audi etron of VW iD3.. Of mazda cx30 of volvo pole star.. En nee ik hoef niet persé super snel op te trekken of een super lange range.. 300 km en snel laden is prima.. Dus ja.. Tesla krijgt het nog wel moeilijker.. Die MG last al zien dat er voor weinig geld aardig wat kan..
goodvibrations zegt
@goodvibrations:vind..?
riel zegt
@goodvibrations: snel optrekken betekent ook meer regeneratie. Een MX30 bijvoorbeeld regenereert nauwelijks.
flutterby zegt
@riel: bijzonder, want een plug-in hybride kan anders aardig regenereren. Misschien een instelling (waar de verkoper niets van weet).
riel zegt
@flutterby: De MX30 is electrisch. Maar ik doelde meer op het feit dat een zware elektromotor veel watts kan gebruiken voor acceleratie, maar ook omgekeerd voor regeneratie.
flutterby zegt
@riel: Met 100 kw moet dat ruim voldoende zijn hoor, meer heb je niet nodig. De meeste plug-ins hebben ook zoiets als elektromotor.
japiejo zegt
Wat is er precies ‘nu al bijna achterhaald’ aan de million mile battery?
fastshifter zegt
Ik begrijp niet dat er nog steeds gesproken wordt over Tesla als de partij die z’n beloftes niet of veel te laat na komt.
Naar mijn idee is Tesla de iPhone en de bestaande markt de Nokia. Het disruptieve proces verloopt alleen iets langzamer omdat de lyfe cycle van een auto nu eenmaal een jaar of 8 is in plaats van 2 jaar voor een telefoon.
Tesla bouwt in een enorm tempo nieuwe fabrieken daar waar VW en andere Europese merken juist productiefaciliteiten moeten sluiten. In de tussentijd vreet Tesla zich ook in de Energiemarkt met (uietraard) een eigen Supercharger netwerk, maar ook Battery Mega-packs waarmee de piekbelasting van energienetten worden uitgevlakt (flattern de curve, waar hebben we dat meer gehoord?) en straks ook zonnepanelen, Powerwalls en mogelijk ook warmtewisselaars voor in huis.
Dus op het moment dat Tesla al vrachtwagens heeft rijden naast een volledige elektrische modellenlijn en zich in elke woning en energiemarkt heeft ingevreten, is de ‘zwik concurrenten’ nog ervaring aan het opdoen met het verkopen van een elektrische auto via dealers die alleen maar aan ICE kunnen denken.
ty5500 zegt
Ik begrijp dat ook niet goed. Ze hebben best hun gebreken die aangekaart mogen worden. Langs de andere kant hebben ze al enorm veel gerealiseerd en zorgen ze als ‘kleine’ fabrikant voor een hele ommezwaai van de auto-industrie wat hun toch wat geloofwaardigheid zou moeten geven. Als de artikels door bepaalde auteurs enkel negatief zijn en dan soms over belachelijke details, dan doet het toch sterk vermoeden dat het schrijven enkel misbruikt wordt om een persoonlijke aversie tegen Tesla neer te pennen. Een dergelijke kritische blik kan je voor bijna geen enkele andere autofabrikant hier terugvinden.
frank2b zegt
Heeft Tesla al een ronderecord gereden met een regulier verkrijgbare 3 of S of X of Y op de ring?