Tesla-stekkers moeten de toekomst gaan worden. Ook voor andere merken.
Als het gaat om elektrische auto’s, heeft Tesla een voorsprongetje op de rest die ze maar niet uit handen geven. Alle gebruikelijke argumenten die we tot pakweg 2010 konden aanhalen, kunnen de prullenbak in. Ondanks de soms povere bouwkwaliteit, het generieke design, het minimalistische interieur en het feit dat de modellen heel erg lang mee moeten gaan, blijven ze uitstekend verkopen.
Waarom? Simpel, de prijs is interessant, de prestaties zijn bovengemiddeld goed en er is een meer dan acceptabele range. Ook niet onbelangrijk, Tesla’s zijn vaak aanzienlijk lichter dan de concurrentie. Het scheelt soms wel 400 tot 500 kilogram.
Maar misschien wel de belangrijkste reden om een Tesla te kopen in plaats van een EV van een ander merk is het Tesla Supercharger-netwerk. Tegenwoordig kun je daar ook auto’s laden van andere merken. Heel erg handig, zo konden ook wij vaststellen tijdens de grote Autoblog-snellaadtest.
Tesla-stekker nieuwe standaard
Tesla vindt het zelf ook heel erg handig. Dermate handig dat ze nu willen dat alle autofabrikanten de laadpaalconnector van Tesla meegeven. Er is op dit moment geen universele standaard. De meeste hoogstaande EV’s in Europa hebben de CCS2-connector, waarbij die afkorting staat voor Combined Charging System.
Tesla noemt hun connector nu de North American Charging Standard. Volgens Tesla is de standaard van Tesla superieur. De NACS-stekker heeft geen bewegende delen, is twee keer zo compact en twee keer zo krachtig.
USB-C
Het idee is simpel, Tesla wil zo een beetje de ‘USB-C’-poort van laadsystemen hebben. Een aansluiting die op alle andere aansluitingen past. Dat is in principe een heel erg goed idee. Het grote issue is natuurlijk die geniale gek aan het roer. Andere automerken hebben namelijk de grootst mogelijke moeite met de escapades van Elon Musk.
Niet alleen zijn gedrag op Twitter, maar ook het feit dat dat medium nu zijn speeltje is. Op dit moment is hij bezig om alle bedrijven van Twitter weg te jagen, terwijl het verdienmodel ooit was om zo veel mogelijk adverteerders aan te trekken.
Wat denk jij? Welke connector moet de nieuwe standaard worden? En waarom? Laat het weten, in de comments!
Via: Jalopnik.
florisje zegt
Ik vind die Elon maar een engerd, een autist die popie-jopie loopt te doen om aandacht te krijgen en als je kritiek op hem hebt wordt je verzwegen, op een platform waar hij pretendeert vrijheid van meningsuiting te verbeteren… ik vind het maar niks. er zit vast wel weer een achterliggende gedachte achter deze move.
oversoft zegt
Jazeker, ze krijgen namelijk subsidie van de overheid om laadstations aan te leggen, met een voorwaarde: deze MOETEN (in de VS) CCS1 aansluitingen krijgen.
Door deze connector nu vrij te geven hopen ze dit te kunnen omzeilen.
718s zegt
Waar baseer je engerd op? Heb je je wel is verdiept in ‘m? Hij is extreem intelligent, heeft de wereld veranderd, vind landende rakketten uit, betaal je via PayPal? Heeft hij gemaakt hé. Met z’n solar bedrijf accupakketten ontwikkelen die jij straks ook aan je huis moet ivm stroom opslag, heb je wel is in z’n auto gereden? Heb je de YouTubes van Joe rogan en elon wel is gekeken..
Die vent is super tof… En van zijn doorzettingsvermogen en vastberadenheid kunnen een hoop mensen wat leren.
Richmond zegt
Een standaard voor laden is sowieso goed. Dat het idee van Musk komt moet niet uitmaken.
mashell zegt
Maar er is al lang een standaard… Musk is gewoon weer in een narcistische bui en vindt dat wat hij heeft beter is.
Ik haat andere narcisten en zeg dat Musk de stekker kan steken waar de zon niet schijnt.
Richmond zegt
Er is geen standaard. Er zijn meerdere types en iedereen kan gebruiken wat hij wil. De ccsv is meest gebruikt en misschien daardoor een onofficiële standaard, maar niet de standaard.
oversoft zegt
Er is wel degelijk een standaard. Alle auto’s behalve Tesla gebruik CCS1 in de VS en (inclusief Tesla) CCS2 in Europa.
Alleen Tesla is de afwijking. Sowieso gaat de Tesla connector nooit iets in Europa worden aangezien die geen 3-fase AC ondersteunt.
CYBRTRK zegt
Geen idee waar je dat vandaan hebt maar Tesla’s ondersteunen ook 3-fase AC laden
koeberg zegt
Hoe dan??? Tesla connector kent 2 dikke pinnen met een dubbelfunctie voor AC en DC en 3 controlepinnen.
https://images-stag.jazelc.com/uploads/theautopian-m2en/tesla-charger-labeled-1024×576.jpg
Leg eens uit hoe je hier 3 fasen doorheen krijgt.
CYBRTRK zegt
Ligt aan de markt waar de auto verkocht wordt, maar 3 fasen is zeker mogelijk zie: https://m.youtube.com/watch?v=QtaIRk6BFng
oversoft zegt
Dat zeg ik toch ook? Daarom hebben Tesla’s in Europa de CCS2 stekker…
De Tesla CONNECTOR ondersteunt geen 3 fase, want die heeft maar 2 AC pinnen…
Flutterbear zegt
Eens, deze actie had hij 2 tot 5 jaar geleden moeten doen. Waarschijnlijk was het dan ook probleemloos geaccepteerd. Nu moet Tesla of de rest zich gaan aanpassen. Hier in Europa heeft CCS al gewonnen.
Flutterbear zegt
Eens, deze actie had hij 2 tot 5 jaar geleden moeten doen. Waarschijnlijk was het dan ook probleemloos geaccepteerd. Nu moet Tesla of de rest zich gaan aanpassen. Hier in Europa heeft CCS al gewonnen.
Habanero zegt
Een puntje voor de EU. Maak de USB-C aansluiting ook tot standaard om auto’s op te laden. Weer een ecologisch probleem opgelost, en een mega-succes voor de ploeg rond Von der Leyen en Michel.
Flutterbear zegt
Lekker 100 kW over een USB kabeltje..
Habanero zegt
100W of 100kW, het maakt wellicht niet zoveel verschil. De ‘k’ staat voor ‘kracht’, misschien ook voor ‘klimaat’ of ‘krimpvrij’. Zoiets toch, als er vergaderd wordt over dit onderwerp.
Wolflow zegt
Vind Slumerger de beste!
jeroen82 zegt
Ik vind die stekker waar E5 op staat nog altijd de beste keuze.
oversoft zegt
De Tesla connector gaat buiten de VS sowieso geen standaard worden, aangezien deze geen 3-fase AC ondersteunt. Binnen de VS hebben ze een voorsprong qua laadstations, dus daar kan ik me nog enigszins indenken dat dat een argument zou moeten zijn. (Verreweg het grootste gedeelte van de VS heeft ook geen 3-fase aansluitingen).
sportabgasanlage zegt
@willeme de vork zit toch iets anders in de steel. Zie de eerste reactie onder het tweakers artikel https://tweakers.net/nieuws/203348/tesla-maakt-amerikaanse-laadstandaard-beschikbaar-voor-andere-fabrikanten.html#reacties
flyerbunch zegt
Tesla is toch overgeschakeld naar CCS alliantie in hun nieuwe auto’s en laadpalen ipv hun eigen connector van in het begin zodat men juist een standaard heeft in de toekomst? Lijkt me juist eerder andersom dat Musk het roer had gedraaid nadat bleek dat de EU dit meer ging promoten en nu blijkt het zogenaamd een uitvinding van hemzelf te zijn? Teveel op Twitter gezeten zeker?
CYBRTRK zegt
Wie zegt dan dat het een uitvinding van Musk is?
hjtop zegt
Tsja, Je kunt de vraag ook omdraaien. Bij gebrek aan standaard heeft Tesla er een bedacht en dit vanaf dag 1 aangeboden aan andere fabrikanten. Deze standaard was er veel eerder dan CCS. Je kunt je dus afvragen waarom we een inferieure CCS standaard hebben bedacht. Zonde van het ontwikkelingsgeld. De Tesla standaard is kleiner, prettiger in gebruik en kan een 2x zo hoge laadsnelheid aan. Waarom dan nog CCS?