Een verhaal zo explosief als een brandende accu.
Als autoliefhebber ben je waarschijnlijk wel bekend met het fenomeen ‘opties’. Je kent het wel, met frisse moed en vijftig rug op stap, been je je een weg naar de Duitse premiumboer op de hoek op een industrieterrein bij jou in de buurt. Het heeft wat bloed, zweet en tanden gekost in je praktijk, maar niet zonder resultaat. Eindelijk heb je genoeg wortelkanaalbehandelingen gedeclareerd om jezelf in een dikbolide te hijsen. Die snoevende snoodaard Simon kan je bij de volgende meeting van vakgenoten dus niet meer belachelijk maken omwille van je vervoer. De SEAT Ibiza die je tijdens je studie kreeg van je ouders, die mag nu met pensioen.
Maar helaas! Na een dagje gulzig de foldertjes doorlezen (misschien leuk voor in de wachtkamer), kom je erachter dat jouw nieuwe premiumslee je niet 50.000 Euro, maar al snel 75.000 Euro gaat kosten. Velgen, sportstoelen, een zwart alcantara hemeltje, bekerhouders en doe eens gek, extra USB-aansluitingen: het kost allemaal extra. Alles bij elkaar tikt dat rapper dan je zou willen aan. Enige voordeel: als je eenmaal betaald hebt, is het niet zo dat BMW en co de sportstoelen er bij de eerste onderhoudsbeurt weer uithalen en vervangen met standaard units. Bij Tesla daarentegen…
Kwaliteitspublicatie Jalopnik bericht dat het bij de met afstand meest waardevolle Amerikaanse autofabrikant een tikje anders ligt. Veel van de opties die je op Tesla’s kan kopen betreffen simpelweg softwarematige dingen. De hardware ervoor zit veelal in alle Tesla’s, maar alleen als klanten extra pegels betalen, worden bepaalde functies ook ‘actief’. Voorbeelden hiervan waren op de Model S 75D van 2017 de Enhanced Autopilot ter waarde van 5.000 Dollar en de *kuch* Full Self Driving Capability *kuch* die voor 3.000 Dollar in de boeken stond. Bij elkaar dus de lieve som van 8.000 Dollar voor wat eentjes en nulletjes.
Tesla-rijder Alec kocht eind vorig jaar een splinternieuwe tweedehands Model S uitgerust met deze goodies bij handelaar United Traders. Althans dat dacht hij. Wat vaststaat (volgens de originele ‘Monroney’ sticker) is dat de auto ooit uitgerust was met deze opties. Ook zeker is dat beide opties nu niet meer geactiveerd zijn op de Tesla. Om uit te leggen wat er in de tussentijd waarschijnlijk is gebeurd, moeten we even het tijdlijntje van de auto in kaart brengen als waren wij Horatio Caine met zijn zonnebril op.
De Model S in kwestie werd gefabriceerd in augustus van 2017. Helaas bleek de auto na aflevering een probleem te hebben. Net als bij meer Tesla’s, verscheen er om het joekelgrote scherm dat door moet gaan als het dashboard een ‘gele rand’. Meer Model S-en schijnen daar last van te hebben, tot ergernis van eigenaren. In California is de klantenbescherming ietsje beter geregeld dan in Nederland, dus werd Tesla gedwongen de auto terug te kopen onder de stipulaties van de California Lemon Law.
Op 15 november van vorig jaar, verkocht Tesla de auto vervolgens per veiling aan United Traders, waarbij Alec de auto uiteindelijk kocht. Volgens United Traders werkte zowel Enhanced Autopilot als Full Self Driving Capability op moment van koop nog gewoon. Er is ook niet direct reden om daaraan te twijfelen. Op 18 november (ná de verkoop door Tesla dus) volgde er echter een fameuze over-the-air ‘update’ voor de Teslarati. Achteraf gezien blijkt dat de twee genoemde functies hierbij zonder enige officiële melding vooraf pardoes zijn uitgeschakeld. Op dit moment had Alec al overeenstemming bereikt met United Traders over de aankoop van de auto.
Toen hij er vervolgens achterkwam dat sommige functies niet werkten, was Alec uiteraard not best pleased. Contact met Tesla leverde echter niet de gewenste respons op. Het antwoord van Elons toko komt in het kort neer op ‘sorry not sorry, maar als je de functies alsnog wil hebben mag je er best voor betalen’:
Tesla has recent identified instances of customers being incorrectly configured for Autopilot versions that they did not pay for. Since, there was an audit done to correct these instances. Your vehicle is one of the vehicles that was incorrectly configured for Autopilot. We looked back at your purchase history and unfortunately Full-Self Driving was not a feature that you had paid for. We apologize for the confusion. If you are still interested in having those additional features we can begin the process to purchase the upgrade.
Wat Tesla hiermee bedoeld is onzeker, maar uit berichten op fora blijkt dat Alec niet de enige Tesla-rijder is die opeens functies moet missen. Bij wijze van experiment heeft Alec ook nog een mailtje naar Tesla gestuurd met de vraag of hij korting kan krijgen op een tweedehands Tesla, indien Tesla bepaalde opties zou uitschakelen. Het zou immers ook kunnen dat United Traders louche zaken doet als een Duitse import-toko met BOVAG-label. Misschien hadden zij het wel zo geregeld. Doch hierop volgde van Tesla echter het antwoord dat dit absoluut niet mogelijk is:
…if it’s added and it’s a used car they just simply will not remove it.
Nu we het toch hebben over die handelaar; inmiddels hebben zij ook gereageerd bij Jalopnik:
I saw the Tesla story blowing up on your website and a few others as well. We are the dealership (United Traders) that sold the Tesla to Alec [achternaam].
I bought that vehicle personally, and used the full self drive on it multiple times. It was working fine. One day, a random message popped up saying your autopilot has been upgraded after a software update. Then it disappeared. I figured it was a glitch. I already had an agreement with Alec to purchase the vehicle.
He did come and test drive it a few days later, and we both agreed it was a technical difficulty or bug that would be fixed by next software update. Since then Tesla has been of no assistance to him, and I have been doing my best to get him some help in this case.
Het is volgens United Traders ook niet de eerste keer dat iets dergelijks gebeurt:
I sell dozens of Teslas a year, and sold my father in law a Model X P90D with ludicrous speed package. 60 days after the purchase of the car, Tesla removed his ludicrous speed package. Upon complaints to them they said he never paid for it. We have video evidence and multiple pictures of the vehicle with it. They even removed the line under the P90D. I am still shocked at these acts.
Het zoveelste misverstandje, of is Elon een boef? Laat het weten, in de comments!
spence zegt
Heel dom te denken dat je met zo iets weg komt. Eveneens very bad publicity ! Er zal ergens in kleine lettertjes geschreven staan dat de aankoop van die opties naamgebonden en niet wagengewonden zijn zeker ?
Dit ontdekte ik laatst ook met de extra jaren waarborg die je aankoopt voor een BMW (motor). Die gaan ook niet mee naar de nieuwe koper. Pure diefstal !
Erik zegt
@spence:
Als de waarborg niet mee gaat naar de nieuwe eigenaar én dit vermeld staat in de garantievoorwaarden is er nimmer sprake van diefstal. Met de koop van het voertuig ‘koop’ je ook de aan dit voertuig gekoppelde Algemene Voorwaarden.
mikeyman zegt
Vraag is wel… Hoe zijn die spullen ingeschakeld ooit dan?
pablo1971 zegt
Ik vraag me af: als activering van opties bij Tesla alleen een kwestie van software of bepaalde codes is, dan zijn er toch ook genoeg whizz kids in de wereld die zich hierin verdiepen?
Als ik kijk wat er software matig mogelijk is in moderne bmw’s (bijvoorbeeld gordel piep uitschakelen) , ecu’s upgraden, chiptunkng en nog meer (semi illegale) modificaties, dan moet het toch ook een mogelijkheid zijn in tesla’s?
civicfk3 zegt
@pablo1971: een tesla heeft een constante verbinding met tesla in de US. Zodra je als 3de persoon iets met de software probeert te doen dan kunnen ze dat zien. Een on-air update (die je niet kan kiezen maar wat door je strot geduwd wordt) zal denk ik ook eventuele aanpassingen overschrijven.
acizane80 zegt
@pablo1971: aangezien de tesla verbonden is krijgt die regelmatig status updates binnen. Ook word er gecontroleerd of er wijzigingen zijn aangebracht op de software in de auto en die nog overeenkomt met de software op de tesla servers. Beetje zoals een root op een android gsm of jailbrake op een iphone. Kortaf het is niet altijd mogelijk, en zo ja met een deel beperkingen, soms verlies je de mogelijkheid om te updaten. Een auto is een stuk duurder als een mobieltje en software is redelijk complex, ik zou het niet doen zelfs als het mogelijk was.
mashell zegt
@pablo1971: daar zit het grote verschil tussen Tesla en de klassieke autofabrikanten. Tesla is hoofdzakelijk een IT bedrijf, die monteren van alles op de auto waar de klant niet voor betaald heeft maar hebben het vrijschakelen goed beveiligd. De klassieke fabrikanten zijn hoofdzakelijk logistiek bedrijven, die monteren dat wat niet betaald is niet eens en hebben dat ook vooral kleinigheden zoals gordel piepjes die gemakkelijk vrij te schakelen zijn.
olivier420 zegt
Horatio en die zonnebril scènes…
…waar die dusdanig schuin met z’n nek staat dat die wel een complete hernia moet hebben.
Ténenkrommend
Mixpower zegt
Werkt bij BMW ook zo, als je een 2ehands BMW koopt met bepaalde services zoals ConnectedDrive, Carplay, Traffic Information, etc. dan word het gewoon uitgeschakeld zodra de auto aan een nieuwe account word gekoppeld. Dus je moet als volgende eigenaar al die dingen weer kopen voordat het werkt, ook al had de vorige eigenaar al die opties for life dan nog is het niet overdraagbaar, slimme manier om geld te verdienen.
bitd zegt
@Mixpower: ik zie dat anders, want die kan je waarschijnlijk oversluiten op een andere auto van BMW, maar de autopilot zal je niet mee kunnen nemen lijkt mij naar je nieuwe Tesla?
fanboy zegt
@pablo1971: Ze besteden aardig wat tijd aan beveiliging.
Er zitten wel vaker verschillen in hoe dicht een systeem zit.
degrotemuis zegt
Lekkere vage reactie van Tesla. JIJ hebt niet betaald voor de optie, dus koop maar opnieuw. Dat klinkt alsof iedere tweedehands Tesla rijder genaaid kan worden, want een ander heeft betaald voor de opties. De waarheid is waarschijnlijk nog steeds niet erg netjes maar minder hufterig. Er zijn al meerdere berichten dat tweedehandsjes van Tesla zelf gestript zijn. Ook in de reacties bij jalopnik: https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/cx3dww/more_proof_that_tesla_is_removing_eap_fsd_from/
Niet erg netjes, maar mits goed vermeld op zich prima te doen. Al lijkt het op de premium versie van een welbekende handelaar die 50 euro extra vraagt voor de velgen…
Beter verkoopbaar in dit geval vind ik. Lemon law buybacks blijven auto’s met een luchtje, kan je niet voor de volle prijs verkopen. Waarom zou je dan 8000 dollar aan opties die je zonder problemen kan verwijderen meeverkopen? Als je auto niet meer door de apk komt maar wel een mega audiosysteem heeft, trek je die toch ook eruit voor het ding naar de sloop gaat? De timing en communicatie is wel meer dan een beetje ongelukkig. En die reactie gewoon standaard vaag geblaat. Ik zie dit geval nu al op meerdere sites terugkomen. Als Tesla gewoon had gezegd dat de optie verwijderd had moeten worden voor de auto geveild was, had het al een stuk minder commotie gegeven, ook al blijft de timing van Tesla dan slecht. Verwijderen, dan veilen is beter.
rulefollower zegt
Wat Tesla hiermee bedoeld is onzeker.
Okay…
johnwaters zegt
Toch leuk? Je mag de volle pot betalen om een Tesla te gebruiken.
eviva zegt
Tesla is niets anders dan overgehypte meuk van bijzonder slechte kwaliteit en service kennen ze niet.
De meeste Tesla adepten slikken alles als zoete koek, en zijn nog enger dan een sekte.
iphonistvongates zegt
Een fantastisch plot voor een techno-thriller. The Billion Dollar question voor deze case is deze;
Service-Op-Afstand (Remote Access)……een vloek of een zegen voor de klant?
De logs in de Tesla zouden elk interactie, zelfs een delete/deactivation moeten weergeven met IP en MAC-adress.
bfvo zegt
De Apple sekte?
Rick-dos zegt
Lekker dan als je die auto wil verkopen.
“Tesla Model S uit 2018 met 40.000 km op de klok. Opties: Weet ik niet kan ik je na de verkoop pas vertellen.”
Maar maakt niet uit. De Musk cult-aanhangers zullen dit wel weer goed praten en slikken, en het allemaal fantastisch vinden want Musk zegt dat het fantastisch is.
hansiehansie zegt
Juridisch zal het aanschaffen van de optie wel neerkomen op het “nemen van een licentie”. Gebeurt in de softwarewereld wel vaker. Is toch waar de roots van Tesla liggen hè. Maar dat zomaar toepassen in het automotive domein natuurlijk je-reinste volksverlakkerij door Tesla, dit. De vergelijking van het abonnementje op BMW Connected Drive diensten die iemand hierboven maakte vind ik niet helemaal opgaan, een dergelijke dienst is veel duidelijker additioneel. Die ‘autopilot’ optie en vooral het batterypack zijn essentiele onderdelen van de auto.
Tenslotte, iemand vroeg zich af waarom er geen whizzkids zijn die die Tesla-software even hacken om alle opties aan te vinken. Als ex-softwarewhizzkid (nu veel te oud) kan ik melden dat de software van Tesla ontzettend goed beveiligd is. Kunnen veel andere fabrikanten nog wat van leren. Ter illustratie, er loopt op dit moment weer een pown2own-challenge voor de Model 3. Wie ‘m weet te hacken (en dat aantoont) krijgt gratis een Model 3 en 1 miljoen dollar. Dat is vorig jaar maart gelukt, en nu loopt er een nieuwe. Maar het vereist echt de brightest minds en het feit dat de organisatie het aandurft toont aan dat de lat erg hoog ligt.
wimof zegt
Is dit het nieuwe kilometerstanden terugdraaien, mij lijkt het alvast zo.
sjors99 zegt
T zal allemaal wel.
Net als voorstanders zijn er tegenstanders. Dit is niet te accepteren…. als het klopt! Want, feiten krijg je natuurlijk niet. Ik kan op mijn pc ook een printscreen laten zien van mijn tesla met ludicrous… (bestond alleen nog niet in die tijd)
Mocht het echt zo zijn dan hoop ik dat Elon het snel recht zet. Maar zijn tegenwoordig teveel partijen die voordeel willen halen uit de Tesla hype. 2weken terug was er nog een auto die zomaar zou remmen, bleek ook niet zo te zijn….
sjors99 zegt
En jij bent… ?
Pff…
sjors99 zegt
Die laatste moest als reactie op sommige anti mensen… dom schelden om het schelden.. lijkt wel een forum…
frederik zegt
Dat hele Full Self Driving is sowieso vooral een manier om argeloze Teslafans nog wat extra geld uit de zak te kloppen. Tesla beloofde al jaren geleden dat het heel binnenkort zou komen, nou dat is nog bepaald niet dichterbij. Als je €5000 betaalt voor een feature waarvan nog helemaal niet vaststaat dat dat überhaupt kan met de huidige hardware, ben je niet goed snik. Of zeer goedgelovig.
Philip - EQC zegt
En waarom zou iemand een Tesla kopen eigenlijk, je leest niets anders dat er veel problemen zijn, slechte lak bijvoorbeeld maar dat is niet het ergste, zo las ik recent een artikel over problemen met bouten van de stuurinrichting … en elders lees ik dat Tesla tot op heden trots is nog geen callback te hebben moeten doen … niet te begrijpen en levensgevaarlijk! En wat dit artikel betreft, in mijn huidige wagen heb ik adaptive cruisecontrol, als die verkocht wordt denk ik niet dat BMW er überhaupt aan denkt om die optie te deactiveren. Het is niet omdat het bij Tesla software matig kan dat ze het zonder meer mogen deactiveren, tenzij dit zich vertaalt in de verkoopprijs van de 2de hands Tesla … en dan moet je dit dus meenemen in de aankoop van een nieuwe Tesla … wat op zich dus een grote waardevermindering is. Nog een reden om geen Tesla te kopen … de restwaarde is een probleem!
ty5500 zegt
@philipc: Zoek eens op bmw of audi problems op google. Heb je ook dagen leesplezier. En ivm de restwaarde, heb je al gezien wat die krengen nog opbrengen 2dehands.
bonny1990 zegt
Dit verhaal klopt helemaal niet de wagen heeft nog gwn zijn autopilot na een grote update bestaat de kans dat je gwn de voorwaarde op de display moet accepteren en autopilot moet aanvinken… Weer zo een verhaal om tesla in slecht daglicht te plaatsen of geld uit te slaan
eviva zegt
Mijn vader zag mij nooit staan.
ericd zegt
Voor “Wordt Vervolgd” ga naar:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-yanked-fsd-option-without-notice-class-action-lawsuit-any-lawyers-here-resolved.183804/
celicasteve zegt
Een klant van mij kocht een Model S zonder de optie Auto Pilot. Bij de aflevering in Tilburg bleek deze toch Auto Pilot te hebben. Volgens de afleverspecialist zou dat dan wel met de volgende update verwijderd worden.
Op zich logisch, destijds kreeg hij zijn S uit voorraad geleverd, welke softwarematige opties hij koos hadden geen invloed op levertijd. Dat zou goed kunnen betekenen dat de auto voorzien is van de hardware en de opties alleen in of uitgeschakeld dienen te worden..
mashell zegt
@celicasteve: klopt zo werkt Tesla. Je kunt je afvragen of het niet killing voor de winstgevendheid is om dingen wel te monteren waar de klant niet voor betaald.
bonny1990 zegt
Wat voor onnozele reactie is da nu weer @eviva ik heb bewijs dat hij deze optie nog heeft ik kan zelf bewijzen dat hij deze morgend nog gebruik gemaakt heeft van deze functie
eviva zegt
@bonny1990, fijn voor je man, vanavond voor straf naar bed zonder sokjes.
eviva zegt
@bonny1990 verklaar dit dan even.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5022161/tesla-herstelt-verwijderde-autopilot-van-tweedehands-auto