De buitenspiegel van je auto is niet veilig. Vooral de eigenaren van een Tesla blijken doelwit van dieven.
Autodiefstal en diefstal van onderdelen is ook aan trends onderhevig. In 2021 waren de katalysatoren van hybride auto’s zoals de Toyota Prius in grote getale de pineut. Nog best een gevaarlijk klusje want als de auto van de krik valt ben je deaud.
Maar laten we eerlijk zijn, wat de Toyota Prius twintig jaar geleden was, dat is de Tesla nu. Begin dit jaar werd er in de grachtengordel van onze hoofdstad, waar bovengemiddeld veel mensen genieten van de voordelen van een elektrische auto, al melding gemaakt van een nieuw fenomeen: zijspiegel diefstal.
Stadszender AT5 maakte een mooie reportage van iemand die al vijf keer een nieuwe spiegel had moeten kopen en de politie adviseerde om eigenaren alle camera’s van hun Tesla aan te zetten om zo de boeven op beeld te zetten.
Noord- Brabant
Drommels, drommels, drommels. Amsterdam was dus niet meer interessant. Nu duiken er dus spiegeldieven op in Noord-Brabant. Na Eindhoven is het de beurt aan Waalwijk. Deze week kregen daar een heleboel mensen te maken de diefstal van buitenspiegels, zo meldt het AD.
Tientallen auto’s in de wijk Meerdijk (niet te verwarren met het soap-dorp) in Waalwijk waren in één nacht tijd het bokje. Opvallend genoeg mist bij veel auto’s alleen het glas. Het past in een trend dit jaar waar het boevengilde het veelal gemunt heeft op de spiegels van duurdere automerken. Tesla is daarbij bovengemiddeld populair.
Hoezo dan?
Er zit steeds meer technologie in de buitenspiegels en techniek is geld waard. Zo zou een spiegel van een Tesla zo maar 1.300 euro op kunnen leveren op de zwarte markt. Dat zijn serieuze knaken en het is een stuk veiliger dan de trend van vorig jaar met die katalysatoren.
Het lijkt erop dat de dieven op bestelling werken. Dus waar er vraag naar is gappen ze weg. Hebben ze het speciale glas nodig of de techniek die erachter zit, ze stelen op verzoek.
Ook in Waalwijk stond bij één getroffen Tesla het camerasysteem aan. Op beeld is volgens de politie goed te zien hoe een dief vrij simpel het glas van de spiegel wipt. Geen loeiende alarmbellen, want de auto wordt niet opengebroken. Toch al een schadepost van een paar honderd euro’s. Mits de boef het netjes heeft aangepakt en niet nog veel meer heeft gesloopt.
Oplossing
Tja, de politie is je beste vriend. Doe aangifte, maar dan is het leed al geschied. Zet de camera’s van je Tesla aan, wellicht is er een herkenbaar beeld te maken van de jatter en kan de politie hem in de kraag vatten. Tesla’s zijn populair bij de bandieten dus je kunt ook een andere auto kopen. Maar goed dat is wel heel drastisch natuurlijk.
Wellicht goed om dan voor een digitale buitenspiegel te gaan. Uiteraard ook met veel techniek maar een stuk minder makkelijk los te slopen als het glas van een “normale” buitenspiegel.
Benieuwd wat de nieuwe trend onder het gilde van autokrakers wordt van 2023. Hebben jullie al nieuwe populaire jattrends gespot? Laat het hieronder weten in de comments.
mashell zegt
En hoe werkt dat dan voor de dieven? Wie koopt die spiegels? Staan de dieven bij de Albert Heijn bij de deur “pssst, model 3 spiegel kopen”?
Robert zegt
Nou, dat vraag ik me dus ook af.
Nog even over die katalysator diefstallen; op het YT kanaal van die Autodoktoren hadden ze zeer recent een Golf 4 minus 1 katalysator in de werkplaats. Eindoordeel: auto is economisch total loss. Diep triest.
https://www.youtube.com/watch?v=BoT4EjFMxMU
cossiekiller zegt
Nu die dieven eens zelf in de spiegel kijken, hoop ik dat ze tot het besef komen dat eerlijk het langst duurt…
kniesoor zegt
Maak je geen illusies.
mashell zegt
Zo’n spiegel is gewoon een plaatje schroot met een dun laagje chroom.
rwdftw zegt
Die spiegels zijn ook de plek waar diverse antennes en andere electronica gemonteerd zit. Denk aan wifi, GPS en LTE.
Er is grote vraag naar die chips vanuit minder frisse landen om hun oorlogsindustie te voorzien van materialen.
mashell zegt
Dat met die chips uit appraten voor de Russische oorlogsindustrie is een broodje aap verhaal. Maar dat er zulke chips in spiegels zouden zitten is helemaal onzin, chips zitten ergens op een printplaat in de auto, daar waar het droog is. Ook zijn die antennes niet veel meer dan wat draadjes.
Jeroen zegt
Die 1300 euro is een beetje opgeklopt. Probleem is dat het spiegelglas redelijk eenvoudig eruit te klikken is en dat wordt dus meegenomen. Alleen de spiegel zelf, dus de rest laten ze zitten. Het is waarschijnlijk dus niet om de waarde te doen, maar meer ‘omdat het kan’.
Enige nadeel is dat er schijnbaar wel eens wat levertijd op een spiegelglaasje kan zitten, dus als berijder heb je een probleem als ze je linker spiegel jatten, die is immers verplicht. Dan wordt het een tijdelijke ducttape-kapspiegel oplossing :-)
quincy zegt
Op de Model 3 (en Y) heb je de camera’s nog. Als dat op een e-tron voldoende is, zou dat op een Model 3 ook zo moeten zijn toch? Of is de positie dan niet goed?
Jeroen zegt
Nee, de camera’s zijn geen vervanging voor de spiegels, die zijn daar ook niet voor bedoeld.
flyerbunch zegt
Hey is niet alleen het spiegelglas dat ze pikken. Als je een digitale buitenspiegel hebt zal dat volgens mij nog duurder uitvallen bij schade en/of diefstal.
wimof zegt
Gaat het niet een beetje ver, 2 cm teveel naar links of rechts, oh effe langs de kassa passeren, 5000€ ik weet het niet maar ik vrees dat het in de buurt komt. High definition koplamp stuk rijden (tegen 3 per uur) ook effe 5000€ aftikken (dat weet ik dan wel).
Zijn we niet ver afgedwaald van het ogenblik dat we onze spiegel “effe” konden terug juist stellen en een scotch tape op onze koplamp plakten, koplampen waar tegenliggers niet (indien juist afgesteld) verblind door werden (blijkbaar zijn normen vervaagd en is niets meer hetzelfde)
Ik ga er nog een aan toevoegen, in de marge, maar toch, vanmorgen keek ik naar links en rechts en toch nog een keer naar links om mijn maneuver te starten toen vanuit stilstand een elektrisch (onding) met zijn gigantisch acceleratie vermogen in mijn zijkant zou gezeten hebben mocht ik vertrokken zijn zoals 5 jaar voorheen.
Kan het menselijk brein effe geüpdatet worden om aan deze technische waanzin hoofd te bieden?