In een tijd die draait om inclusiviteit, sluit Tesla een boel klanten keihard buiten. What gives?
Tesla is een bedrijf dat lekker innoveert in de normaal zo traditionele auto business. Met hun gamma dat louter bestaat uit EV’s, is de toko van Musk inmiddels ergens tussen het derde en vierde stadium van Ghandi’s wetmatigheid terechtgekomen. Dat luidt immers als volgt. First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
Maar, de innovatie pakt ook wel eens verkeerd uit. Dat geeft ons dino’s dan weer de kans om even terug te vallen op het tweede stadium. Gisterenavond was er weer zo’n moment dat dit zeker geïndiceerd was. Honderden Tesla-klanten wereldwijd werden namelijk buitengesloten door hun eigen auto.
Het heeft allemaal te maken met de app die je gebruikt om je Teslarati binnen te dringen. Tijdelijk deed deze app het echter net zo goed als onze eigen Autoblog app. Daardoor stonden veel mensen opeens vast buiten hun auto met error-berichten op hun telefoon. De klachten van panikerende Tesla-piloten stroomden binnen.
I’m stuck an hour away from home because I normally use my phone to start my car.
Tesla-rijder, telefoneert nooit tijdens het openen van zijn auto
Uiteindelijk besloot de Muskias himself er zelfs aandacht aan te besteden. Dat is dan op zich wel weer gaaf natuurlijk. Zie Herbert Diess maar eens te pakken te krijgen als je problemen hebt met je DSG. Neemt niet weg dat dit wel een eng probleem is om te hebben. Je zou maar B100 zijn en net een overval gepleegd hebben. Staat de Tesla klaar als getaway car…Ik heb ook altijd pech! Ze moeten ook altijd mij hebben! Musk heeft dus maar zijn excuses aangeboden.
Het bleek uiteindelijk aan een probleem met een server te liggen. Die kon uiteraard wel weer overnieuw opgestart worden. Maar ja, het toont wel de kwetsbaarheid van moderne technologie. Het heeft Tesla heel veel opgeleverd. Maar als dit vaker en met (nog) belangrijkere functies voorkomt, kan het ook veel ellende veroorzaken. Ben jij ook een dino zoals ondergetekende? Laat het weten, in de comments!
Dank Martin voor de tip!
koeberg zegt
Dit probleem heeft weinig met elektrische auto’s te maken. Het probleem is dat je afhankelijk bent van een server ergens om je auto te starten (!).
Maar goed, die afhankelijkheid wil ik Tesla niet aanrekenen. Ik begrijp dat je gewoon een sleutel krijgt bij je auto? Dat je die dan niet meeneemt wanneer je een stuk gaat rijden… Tja.
Flutterbi zegt
Sleutel meenemen? Wat is dan de reden van dit “handige” systeem?
Pascal zegt
Het gemak zit erin dat je 99% van de tijd gewoon naar je auto toe wandelt en zonder iets te doen of uit je zak te pakken zomaar kan instappen en wegrijden.
Flutterbi zegt
Mijn punt is dat dit nu ook al kan zonder dat de auto met allerlei servers hoeft te communiceren.
Pascal zegt
In en uitstappen werkt via Bluetooth. Pas als je buiten bereik staat heb je internet nodig. Als je dat niet fijn vindt gebruik je key-cards en als je dat ook niet fijn vindt dan heeft Tesla nog gewoon een ouderwetse keyfob voor je met knopjes en keyless entry. Ik zie niet helemaal wat nou ‘t probleem is :)
pramm zegt
Volgens mij als je maar dichtbij genoeg staat met je mobiel, gaat de auto nog altijd open via bluetooth.
tristan_arkesteijn zegt
Het is echt een onzin bericht. Als je de Tesla app als bluetooth sleutel hebt geregistreerd, werkt die ook zonder server. De sleutels werkten ook gewoon ook normaal. Daar is geen server voor nodig.
Ik heb een paar dagen geleden mijn auto aan een detailler meegegeven om grondig te laten reinigen, zonder de sleutel mee te hoeven geven. Om die knul in staat te stellen de auto weer terug te brengen, kon ik ‘m via de app op 18km afstand ontsluiten. Tja, dat had dus inderdaad gisteren ff niet gewerkt. First world problem.
Maar om dat nou wereldnieuws te noemen?
peekaas zegt
Je krijgt er ook gewoon 2 pasjes bij om je auto te openen.. als je zelf zo lomp bent om die niet mee te nemen vraag je er wel een beetje om 😂
joost1234 zegt
@peekaas: het hele idee van paak is toch dat je niks meer mee hoeft te nemen..
Redrum zegt
Pak jij je pinpas of id kaart dan ook niet mee?? Steek hem er gewoon bij problem solved
tinnemans zegt
Als ICT-er met 30 jaar internetervaring gebruik ik geen producten die voor hun functionaliteit afhankelijk zijn van externe diensten. Voor hetzelfde geld had de verstoring de auto van het slot gehaald en het mogelijk gemaakt ermee weg te rijden.
Keyless entry gaat me al te ver, een server in een datacenter laten beslissen wie toegang krijgt tot mijn auto is echt te zot voor woorden. Zo vreselijk moeilijk is een sleutel omdraaien nou ook weer niet?
Jerry zegt
@tinnemans: gemak dient de mens. Het is heerlijk om geen sleutelbos te hebben en de pas, die zit bij mijn telefoon.
Het risico dat een auto zal worden gestolen houdt een sleutel amper tegen.. kwestie van seconden of minuten.
En als je er toch weinig vertrouwen in hebt dan kan je een pincode instellen om de auto te starten.
tinnemans zegt
@jerryv: Het punt is dat als een storing op een server van Tesla ervoor kan zorgen dat de telefoon methode de auto niet meer open gaat en/of wil starten, diezelfde server er ook voor kan zorgen dat de auto’s ook opengaan -zonder- dat iemand z’n telefoon erbij hoeft te houden.
bpc zegt
je hebt tch sowiso een sleutelbos bij voor je huis binnen te raken dus wat maakt die extra sleutel dan uit. ik heb het nooit op die keyless rommel gehad.
Pascal zegt
“Je gebruikt dus geen producten die voor hun functioneren afhankelijk zijn van externe diensten”. Alleen al je mobiele telefoon, je thuis internetverbinding en zelfs Autoblog.nl zijn producten die jij gebruikt en die externe afhankelijkheid hebben om te functioneren. Waarschijnlijk email je ook nog met Gmail of Office365, kijk je weleens TV en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Ik werk weliswaar pas 20 jaar in IT maar heb gelukkig al wel door dat een storing heus niet zomaar auto’s gaat ontgrendelen (wat hier ook inderdaad niet aan de orde was)
Het zal je bekend zijn hoe eenvoudig je E65 te stelen is via het afluisteren van de handzender of de OBD poort, doe mij qua beveiliging de Tesla maar.
tinnemans zegt
@Pascal: Ik gebruik geen diensten die voor mij bepalen of ik in m’n auto kan, mijn huis, die mijn thermostaat bedienen etc. Ik host mijn eigen email.
En ja, natuurlijk ben ik voor internet toegang afhankelijk van een provider, net zoals ik van winkels afhankelijk ben voor boodschappen. Maar de basics hou ik bewust zo dom mogelijk.
En natuurlijk is mijn E65 te stelen, maar waarom zou iemand?
wimof zegt
Effe iets totaal naast de kwestie, Mijn Siemens S40 uit 2002 met 27000 kopjes op de teller heb ik na 7 jaar terug in gebruik genomen nadat mijn peperdure Jura J5.2 er alweer de brui aan gegeven had, Het ding werkte nog alsof het zijn 10 de kopje was. Voor de grap ben ik es op Ebay gaan kijken, er was iemand die hem aanprees als een toestel dat nog gemaakt was voor de verloederingsindustrie had toegeslagen. Doet gewoon wat het moet en doet dat goed net zoals uw E65.
Terloops met mijn Viessmann Vitoladens C300 loopt het even fout hier door zeer goedkope componenten in het electronica circuit.
Net zoals een VW van 20 jaar geleden ook veel degelijker is.
geen1234 zegt
20 jaar in de IT zegt niets. Ik ken IT’ers die in die tijd niets hebben bijgeleerd. En het feit dat je deze simpele relaties met een TV en autoblog legt, voorspeld naar mijn mening niet veel goeds.
Pascal zegt
Dat zegt ook niets inderdaad, ik benoem dat normaal ook nooit maar reageerde even op de ’30 jaar IT’ van Tinnemans. Je kunt verder gerust aannemen dat wat ik schrijf over Tesla’s en BMW’s wel gewoon klopt hoor. In tegenstelling tot velen die hier reageren, heb ik met beide merken jarenlang ervaring opgedaan uit de eerste hand.
p993 zegt
@tinnemans: eens! Gebruik je ook geen cloud?
tinnemans zegt
@p993: Nee, ik regel dat zelf.
MarcoM zegt
@tinnemans: je stamt nog uit Windows for Workgroups tijdperk zeker :-)
tinnemans zegt
@marcomanta: Feitelijk van nog eerder, maar ik kom uit de Unix/Linux/Internet hoek. Ik heb wel enig idee waar ik het over heb.
MarcoM zegt
@tinnemans: aha, Ubuntu, de Penguin.
geen1234 zegt
Precies, je moet wel brainless zijn als je instemt dat een een of ander amerikaans bedrijf op afstand je auto kan ontgrendelen. Ik hoop niet dat dit standaard wordt voor de industrie.
Wat ik nooit heb begrepen is dat ze niet gewoon PKI oplossing implementeren voor het vergrendelen/ontgrendelen van de auto. Dat is bewezen technologie, maar ik denk dat ze gewoon te gierig zijn in die branche om een ‘wat duurdere sleutel’ te maken of misschien heeft iemand wel patent op zoiets.
Flutterbi zegt
Tijd dat ze die 5G chip eens inspuiten in mijn bloed.
Pascal zegt
Geen gek idee, je kan serieus een RFID chip laten implanteren onder je huid waarmee je o.a. je Tesla, maar evt ook je huisdeur etc kan ontgrendelen
geen1234 zegt
Wat zou een reden kunnen zijn om dat uberhaupt te willen doen?
Pascal zegt
Een voor de hand liggende reden is gemak (je kan dan pas echt je sleutel niet meer vergeten), maar zelf lijkt het me een pijnlijke procedure en heb ik er ook geen behoefte aan.
moveyourmind zegt
‘Tijdelijk deed de Tesla-app het net zo goed als de eigen Autoblogapp.’
Onderschat juliie eigen app niet. Reacties mogen dan wel niet zichtbaat zijn in de app en filmpjes mogen dan wel niet starten, maar ik kom met de Autoblogapp op de telefoon wel gewoon in de Tesla van de buurman als ik wil, ook al staat hij op slot!
Gewoon een kwestie vam de Autoblogapp op de telefoon openen en de telefoon door ëen panelgap naar binnen gooien.
ablogjunk zegt
@moveyourmind: ik wou eerder reageren maar hij liep helaas een paar keer vast…
p993 zegt
@moveyourmind: plus een
RutgerK zegt
Tesla afviseert dan ook altijd een pasje mee te nemen.
Pascal zegt
Precies dit, daar zijn ze heel duidelijk over. Als je dit dan toch wilt negeren prima, maar dan ook niet zeuren als je een keer pech hebt.
jaleukhoor zegt
“Tijdelijk deed deze app het echter net zo goed als onze eigen Autoblog app.” 😂😂😂😂😂😂😂
wildewesten zegt
@jaleukhoor: mooi he 😂. De bovenste comment van dit artikel staat dan ook dwars door de hoofdtekst heen
iphonistvongates zegt
Dus de smartphone app heeft immer een mobiele internetverbinding (3G/4G+) nodig om de Tesla-server te laten verifiëren? Ik denk dat we de spreekwoordelijke 2de zwakke schakel in het systeem gevonden hebben.
Keyless Entry/Go fob’s werken volgens mij met NFC dus hogere betrouwbaarheid op de werking.
tinnemans zegt
@iphonistvongates; dat zou wel heel onhandig zijn, maar ik heb werkelijk geen idee.
Je mag hopen dat ze daar iets slims voor hebben bedacht, maar wat je wel merkt is dat bij Tesla en fanboys ze liever bloody edge technologie gebruiken dan even goed na te denken of dat wel zo’n goed idee is en of het echt iets toevoegt.
Klinkt erg leuk, tot je je realiseert dat het letterlijk vertaalt naar bloedige snijranden.
geen1234 zegt
“Bleeding edge technology”??? een app maken????? :D :D :D Wist je al dat de industriële accu’s die Tesla levert achterhaald zijn? Er is echt niets “edge technology” bij Tesla. Het is enkel maar geschreeuw en gewoon marge maken net als bij Apple.
Een computer geintegreerd in een display bestaat al iets van 20/30 jaar? Als je dat dan in een auto prakt is dat echt geen innovatie net als dat knight rider stuurtje.
Pascal zegt
Nee, internet is alleen nodig als je de auto wil openen als je er niet bij in de buurt bent.
Als je naast de auto staat opent deze via Bluetooth. Daarnaast werken de 2 meegeleverde keycards ook zonder internet. Als 3e optie is er nog een ‘traditionele’ keyfob te koop, met knopjes en keyless entry.
Paul58 zegt
Wat een hosanna artikel zeg. Het is toch ook geen nieuws als iemand zijn bmw sleutel is verloren en niet in de auto kan. Elke tesla wordt geleverd met een sleutel die niet afhankelijk is van een server. Een key fob of een sleutelkaart
911targa zegt
@tinnemans Met een vriendin als ex-ciso -en dus gevoed met de gevaren van internet- ben ik het helemaal eens met de opmerkingen van tinnemans.
Het wachten is, op een hack van de Chinezen, N-Koreanen die je auto laten versnellen of remmen. Het ondenkbare wordt denkbaar door alles via internet te laten lopen.
geen1234 zegt
Ik snap niet dat onze overheden dit allemaal toe laten. Als bestuurders van een land zou je toch niet moeten willen dat je bevolking zo beïnvloedbaar en afhankelijk is van buitenlandse invloeden die toch echt andere belangen hebben.
MarcoM zegt
Een Opel Kadett model A, B of C kon je met een schroevendraaier openen en starten, waar hebben we het over.
Hardemening zegt
Tjonge, wat staan hier toch weer veel meningen. Ik durf bijna niet te zeggen dat ik een Tesla heb, want dan denken de fossielen dat ik een fanboy ben. Houd toch op, werkt prima zoals Tesla het doet, zonder internetverbinding. En ja, je moet je pasje voor de zekerheid ook bij je hebben. Als je naar de diefstalcijfers in NL kijkt, doet Tesla het vooralsnog heel goed. Veel veiliger dan keyless entry i.i.g.
Pascal zegt
Tesla biedt eerder teveel mogelijkheden om je auto veilig in te komen dan te weinig. En als de app-methode, die eigenlijk alleen maar als extraatje bestaat er dan een uurtje uit ligt, moet Tesla volgens velen hier direct op ’t hakblok. Tsja da’s hoe men ernaar kijkt blijkbaar :)