De Amerikaanse autobouwer overtreft zichzelf op indrukwekkende wijze.
Elon Musk kan in zijn handjes wrijven. Zijn Tesla heeft er een uitstekend tweede kwartaal opzitten. Het Amerikaanse automerk leverde in het tweede kwartaal van 2019 maar liefst 95.200 auto’s af. Een record. Niet eerder wist het merk zoveel auto’s in een kwartaal af te leveren. Of investeerders ook blij gaan zijn is afwachten, het financiële plaatje over het tweede kwartaal volgt nog.
Het vorige record, dat werd behaald in het vierde kwartaal van 2018, is hierbij gesneuveld. Toen wist Tesla 90.700 auto’s af te leveren. Het positieve nieuws kan Tesla goed gebruiken. Het eerste kwartaal van dit jaar viel tegen. Zowel qua afleveringen (63.000 auto’s) als financieel. In totaal produceerde het merk 87.048 auto’s in het tweede kwartaal van dit jaar.
De Model 3 was grotendeels verantwoordelijk voor deze mooie cijfers. Tesla leverde 77.500 exemplaren van de elektrische sedan af. De Model S en Model X waren gezamenlijk goed voor 17.650 afleveringen. Of Tesla ook in dit derde kwartaal indrukwekkende cijfers gaat behalen is nog maar de vraag. In de Verenigde Staten liep eind juni de belastingvoordeel op een elektrische auto van 3.750 dollar af. Per 1 juli is dit voordeel nog maar 1.875 dollar. Vanaf 2020 is er helemaal geen sprake meer van een belastingvoordeel in de VS.
Ook in Nederland gaan er dingen veranderen. De goedkoopste Tesla Model 3, de Standard Range Plus, kost 47.800 euro. Dit jaar komt deze elektrische sedan nog voor het volledige bedrag in aanmerking voor 4%-bijtelling. Volgend jaar is dat anders, wanneer de bijtellingsregels aangescherpt worden naar 8% voor elektrische auto’s met een catalogusprijs tot 50.000 euro. De Model 3 zal het daarom nog wel goed doen dit jaar in ons land. De zakelijke rijder wil immers profiteren van die 4%. Tesla heeft dit jaar als doel om tussen de 360.000 en 400.000 auto’s wereldwijd te leveren. Als ze doorgaan op dit huidige tempo is die doelstelling haalbaar.
fanboy zegt
Het is zo mooi hoe je nieuws kan brengen. Ik hoor vanmorgen op de radio dat verkoop van Model S en Model X ingestord is. Dat is natuurlijk waar op zich zelf. Maar ondertussen lopen de verkopen van de elektrische auto’s alleen maar op, en was de Model 3 ook nr 3 van alle auto’s dus ook brandstofauto’s.
Het is maar net waar je de nadruk op wil leggen.
fanboy zegt
@fanboy: *ingestort bedoelde ik natuurlijk
str8six zegt
@fanboy: opgesnord?
dwfc zegt
@fanboy: Tja idd. en de e-tron sloopt ook zijn record, idem voor Kia en andere EV.
Denk niet dat Tesla evenveel winst maakt op de 3 dan op de S en X. Eens kijken of de winst de omzetgroei zal volgen …
fanboy zegt
@dwfc: E-tron, e-niro en Kona zouden ook nog eens veel meer verkopen als ze zoveel zouden kunnen produceren.
Winst op de Model 3 is inderdaad lager dan op de S en de X.
Joerek zegt
@dwfc: De winst de omzetgroei zal volgen? Er is nog geen winst gemaakt (alleen een boekhoudkundig kwartaal), dus die lijn volgen zal lastig gaan :)
911targa zegt
@joerek: verlies is negatieve winst………
evdw zegt
@joerek: Verlies noemen ze ook wel negatieve winst. En het gaat daarnaast om het volgen van de lijn van de omzetgroei, dat is prima mogelijk.
dwfc zegt
@joerek: De auteur van dit stuk is nogal euforisch over Tesla, daarom ik dit ook dit aanhaalde … enfin, we zien wel als alle EU concerns dit product en masse aanbieden. T’zal een moeilijke oefening worden voor Tesla om met blauwe inkt te schrijven. Aandeel was na aankondiging wel omhoog maar brokkelt nu weeral af !
bitflip zegt
@dwfc: vertel eens dan, wat is de marge op een etron?
Ohja, die staat op een bankrekening van een batterij fabriek in azie.
dwfc zegt
Heb je Tesla shares? Ga je nog 100 jaar moeten wachten op een dividentje -:)
w0ut zegt
@fanboy: Nummer 3? Dat gaat dan toch in het lijstje ‘passenger cars’ zijn van een land waar de best verkochte auto een ’truck’ is (Ford F150?) en al de rest met een SUV rondrijdt. In EU maken ze niet veel indruk met +-3900 inschrijving per maand . Terwijl A4, C-class, 3-reeks hier vlot over de 10.000 stuks gaan, de VW Golf >30.000 per maand.
fanboy zegt
@w0ut: Nee, je hebt het niet helemaal goed begrepen:
In Nederland was de Model 3 goed voor nummer 3 tot nu toe in 2019. Dat is dus BOVEN de VW Golf (benzine/diesel/elektrisch) verkopen in Nederland. Hij zat alleen onder de Ford Focus en VW Polo.
Hoewel het natuurlijk om een nieuw model gaat die nog maar net beschikbaar is, vind ik het een behoorlijke verandering. Het is dus niet meer zo’n dingetje in de marge, hij staat gewoon bovenin de verkopen in Nederland.
En tuurlijk, Nederland en Noorwegen lopen lekker voorop geholpen door de belastingregels etc. Maar het neemt dus behoorlijke vormen aan.
poes zegt
@fanboy: behoorlijk volgens verwachting toch? De fiscale regels betreffende auto leasing in 2019 zijn dusdanig opgesteld dat je bijna niet om de Model 3 heen kunt. Die wagen is uiteindelijk zoveel goedkoper, dat je sterk in je schoenen moet staan om dat ding niet te gaan leasen. Volgend jaar zal dat alweer heel anders zijn.
laptom zegt
@poes: lease prijzen zullen volgend jaar wel hetzelfde blijven. Alleen de bijtelling wordt wat hoger. al valt 8% voor zo’n auto ook nog mee ?
jag1960 zegt
@fanboy: dit “verkoop ingestort” verhaal kwam van De Telegraaf. Daar wordt de agressie tegen EV rijden steeds groter. Mn Tesla moet het ontgelden: vanochtend oa “de patserige Model S”. Het gaat steeds meer op de engelse rioolpers lijken. Misschien vindt u het niet relevant in deze blog, maar dat is het wel. Het afzeiken van vernieuwing bepaalt inmiddels ook de bijtelling.
Jochempie zegt
Wat is het nou met Tesla, klapt de boel in, of ontploft het succes?
bitflip zegt
@jochempie: De tijd dat Tesla nog gestopt of substantieel vertraagd kon worden ligt al een tijdje achter ons.
Batterij productie issues zitten er ook niet echt aan te komen gezien de eigen productielijnen die tesla nu opbouwt met de maxwell technologie, en het gegeven dat de rijkste lithiumhoudende grond in de VS ongeveer 150km van Tesla’s batterijproductie fabriek ligt.
crepito zegt
En de best verkochte auto in juni voor NL?
berlinetta zegt
@crepito: De vierdehands auto.
stfu zegt
@crepito: 2x zoveel meer als de nr 2: de Opel Karl.
nautique206 zegt
@stfu: grotendeels eigen naam registraties, binnenkort voor scherpe prijzen te koop
stfu zegt
@nautique206: uh nee, dat doet Tesla niet.
w0ut zegt
Dat is dan toch niet met europese verkopen. In april en mei zijn er voor de model 3 resp. op 3721 en 3896 inschrijvingen.
Dutchdriftking zegt
En hoe is het met de winst?
bitflip zegt
@dutchdriftking: Niet zo relevant, er komen miljarden cash binnen van autofabrikanten die zelf geen ev’s maken en zo regulering tevreden kunnen stellen, daarnaast is Tesla nog steeds aan het opschalen om zo nog meer auto’s te kunnen verkopen.
De vraag is dus meer hoe de marges zijn op de auto’s, en daarvan is al duidelijk dat die prima is, zeker vergeleken bij de laatkomers in de EV markt.
gebruikersnaam3 zegt
@bitflip: Ja nu alleen nog even aan die verschrikkelijke kwaliteit werken… en aan het feit dat je als volwassene achterin een 3 niet normaal kan zitten.
evdw zegt
@gebruikersnaam3: De kwaliteit van de Model 3 is helemaal niet slecht. Ik moet de eerst professionele autoreview nog tegenkomen waarin dat sterk naar voren komt. De meeste zijn gewoon erg enthousiast over de model 3.
Dat je er met lange volwassene niet goed achterin zou zitten is discutabel en ook eigenlijk niet zo relevant voor het succes. In de meeste gevallen zal de achterbank leeg zijn of er zitten kinderen terwijl de volwassenen voorin zitten.
bitflip zegt
@gebruikersnaam3: de kwaliteit is niet veel anders dan bij andere merken. Er kan altijd iets minder zijn, zo heb ik in een audi de complete armsteun aan de bestuurderskant ooit in m’n handen gehad omdat de lijm was gesmolten in de warmte, en werkt de raambediening in een recente golf ook onvoorspelbaar.
flutterby zegt
@gebruikersnaam3: dat is normaal in dat formaat auto. Het is geen S klasse hé. In een 3 serie zit je als volwassen ook niet super comfortabel.
laptom zegt
@flutterby: een 3 serie is slechter dan een model3 om eerlijk te zijn. Wat een drama. Voor een gezin mei pubers heb je toch echt wel een 5 nodig…
flutterby zegt
@laptom: beter of slechter is erg persoonlijk, maar ik heb ook liever de Model 3. Op de achterbank kan ik met 1.80 prima zitten en mijn kinderen dus ook. Echter de kofferbak van de Model 3 is aanzienlijk groter (misschien niet bij de station), de cabine voelt veel ruimer en het zicht naar buiten is veel beter.
basjaski zegt
@dutchdriftking: die hebben ze nog steeds niet….maar ja, een bedrijf sinds 2003 is een ”startup” zoals tesla fans maar blijven zeggen…of tesla ”herinvesteerd”.
Jammer dat ze geen belansboekje kunnen lezen.
frank2b zegt
@basjaski: Ik heb inderdaad de grootste moeite met het lezen van belansboekjes, wat dat ook wezen mag …
flutterby zegt
@basjaski: Tesla is sinds de Model 3 eerder een Scale-Up.
amersfoorter zegt
Waarom wordt de bijtelling door die ratten naar 8% getrokken? Willen ze het gebruik van ev’s afremmen?
bitflip zegt
@amersfoorter: Even los van de betiteling ‘ratten’ (hoe oud ben je, 12?)… De voordelen op EV’s zijn altijd tijdelijk bedoeld, productie opschalen van nieuwe componenten + ontwikkelkosten zijn in het begin erg hoog, zeker vergeleken bij bestaande productieketens voor brandstofauto’s.
De tijd breekt nu aan voor fabrikanten om zonder zijwieltjes de vrije markt op te gaan. Simpel zat.
205zonderdak zegt
Fijn die delving van lithium voor de mensen met een bi-polaire stoornis?
RuVi zegt
Volgend jaar 8% tot 45k. Wel bij de les blijven…
nigel1972 zegt
Je kan wel meer auto’s verkopen maar als je er geen winst opmaakt heb je er niks aan.
Toen er een prijsverlaging was begin maart 2019 van het model S en X tussen de 35 t/m 55% was er een behoorlijke winst marge.
Ik denk niet dat Tesla hetzelfde winst behaald met de model 3.
Mijn verwachting is dat ze weer in de rode cijfers terecht komen.
Kwa bezuiniging is het ook heel erg extreem.
Zo vervangen ze geen schermen meer die zijn pixels verliest ( gele rand om je scherm heen ), achteruit rij camera waar de night vision niet functioneert ga zo maar door.
Service kan je ook niet meer telefonisch bereiken alleen per mail, over 2 weken kan je ze ook niet meer per mail bereiken alleen met je app.
Service is er niet meer, als voorheen