Tijdens een test wist de Tesla Semi de concurrentie te verslaan.
Je eerste elektrische vrachtwagen ontwikkelen en meteen de concurrentie het nakijken geven. Het is bijzonder en knap dat Tesla dit voor elkaar heeft gekregen met de Semi. Uit een test komt naar voren dat de elektrische truck van het Amerikaanse merk de beste papieren heeft in de praktijk.
De test werd georganiseerd door het North American Council for Freight Efficiency (NACFE). Er werd onder meer gekeken naar de prestaties op het gebied van actieradius en efficiëntie. Belangrijke concurrenten waren onder meer Volvo en Freightliner.
De Tesla Semi kwam als beste uit de test. Op alle vlakken scoorde de vrachtauto indrukwekkend. De range, de performance maar bijvoorbeeld ook het snelladen. Volgens de testers was de Semi de enige elektrische vrachtwagen die zo consistent snel kan laden, tekent Autonews op.
Het gaat hier niet om een middagje vrachtwagens vergelijken. De test is een stuk serieuzer dan dat. Voor een periode van twee weken werden elektrische vrachtwagens met elkaar vergeleken. In totaal deden 22 trucks mee aan de test. Voor het onderzoek maakte de NACFE gebruik van Tesla Semi’s geleverd door PepsiCo.
923 km per dag
Uit de test kwam onder meer naar voren dat de Semi in staat is om 643 kilometer op een volle acculading te kunnen rijden. De batterij vervolgens tot 80 procent laden is in 45 minuten gedaan. Over een periode van 18 dagen reed de Semi van PepsiCo een gemiddelde van 923 kilometer per dag. Let wel: het gaat hier om beladen vrachtwagens, ze reden met een totaalgewicht van 32,6 ton.
Daarmee verpulverde Tesla de concurrentie. Op nummer twee kwam de Nikola Tre BEV van WattEV, met een gemiddelde dagelijkse afstand van 410 km. Minder dan de helft in vergelijking met Tesla! Het complete testresultaat van het Run on Less onderzoek is te vinden op een speciale site.
Het resultaat van deze test is goede reclame voor de Tesla Semi. De Amerikaanse autobouwer heeft zijn huiswerk goed gedaan in het ontwikkelen van deze volledig elektrische vrachtwagen. Eerder mocht Jay Leno als eens proeven van de Tesla Semi en ook hij was onder de indruk.
vpower zegt
@autoblog, volgens mij hebben jullie Miles cijfers i.p.v. metric cijfers gebruikt. Tesla truck komt 1040 kilometer gemiddeld per dag ver volgens de link in jullie artikel ;-)
wimof zegt
Batterij 1000 kw om de 4h35 (rusttijd) opladen voor +- 45minuten, moet kunnen, nu dikke kabels beginnen te leggen.
Oh nee, die moesten er al liggen. (cfr het VHS, Betamax, Video 2000 verhaal)
drdre1 zegt
Ehh… 🤔 Wat?
ouwedibbes83 zegt
Hij bedoelt dat na een rit van zo’n 4,5 uur er verplicht een pauze van 45 minuten moet worden ingelast voor de chauffeur. En dat de 1.000 kWh accu dan mooi tot 80% opgeladen kan worden, als je tenminste zoveel stroom erin kan pompen. Daar zijn wel dikke kabels (fatsoenlijke infrastructuur) voor nodig. Nu komen de zo gewenste elektrische vrachtwagens op de markt, dus mag je verwachten dat men daar voorbereidingen voor heeft getroffen. Maar dat betwijfelt hij en zag hij eerder ook met de videoband introductie.
Die vergelijking begrijp ik ten delen, dat was dacht ik een “format war”, waarbij je de studio’s achter je wilde hebben zodat kopers ook film aanbod hadden. Straks kunnen EV truck kopers nergens zo vlot laden, bedoelt hij wss.
Homer55 zegt
Het net is nog niet eens gereed om iedereen van een warmtepomp te voorzien. In de rijkere wijken waar mensen al iets voorlopen zorgt al dat elektrische apparatuur voor spannings problemen met die verrotte GPLK kabels in de grond. En nu moeten de vrachtwagens aan het infuus….
Qua werk heb ik tot mijn pensioen in ieder geval niks te klagen in de infra.
Flutterbear zegt
Langs de snelweg komen gewoon een paar wissel stations te staan. Geen probleem. Die rijkere wijken kunnen met een subsidie eenvoudig verleid tot een thuisaccu en dan maakt de betrouwbaarheid van het net niet meer zoveel uit en wordt het salderen ook minder een ding.
dutchneon zegt
Dat is iets te kort door de bocht @Flutterbear…
Juist met een thuisaccu worden de kabels ook hoger belast, op dalmomenten wil iedereen veel stroom ontrekken aan het net, auto laden, accu’s laden en warmtepomp volle polle het buffervat laten verwarmen.
De vrachtauto is in europa verantwoordelijk voor 42% van de uitstoot van wegverkeer. (Samen met kleine busjes is het 55%). Dat terwijl de vrachtwagens amper 5% van de voertuigen op de weg zijn.
(bron onderzoek Transport & Environment europe)
Dat die kabels allemaal dikker en groter moeten mag duidelijk zijn. En dat kan niet allemaal tegelijk.
De vrachtwagens daarentegen zullen meestal bij grote overslagplekken kunnen laden en daar kan sneller infra voor geregeld kunnen worden. Desnoods tijdelijk met masten en kabels bovengronds naar industrie.
De vrachtwagen is de grote stap twee in verminderen van uitstoot op de weg.
lekkerdwars zegt
En maar miljoenen subsidies in waterstofstations blijven pompen terwijl waterstoftrucks inmiddels achterhaald zijn in vergelijking met wat een Semi kan.
potver7 zegt
’t Is dat, of tientallen miljarden investeren in een elektriciteitsnetwerk dat berekend is op volledige electrificatie van het wagenpark.
Ik zou niet weten waarom batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch niet naast elkaar kunnen bestaan.
Flutterbear zegt
Waterstof heeft ook infrastructuur nodig, alleen zoals met elk onderdeel kost dat gewoon 3x zoveel als een BEV met snellader. Een elektriciteit kabel is een stuk eenvoudiger aangelegd dan een gasleiding voor waterstof (het kleinste molecuul)
ericc zegt
Diesel doet beter en infrastructuur voor tanken is heel uitgebreid!😎😁
steephh zegt
@ericc 120 jaar geleden was vervoer met paard en wagen ook veel gemakkelijker: geen onderhoud aan je paard, geen wegenbelasting, verzekeren was niet nodig, geen rijbewijs en geen chauffeurskaart. Laat staan de rust- en rijtijden wet, die bestond nog lang niet..
Ook waren er toen nog amper tankstations, maar wat ze wel hadden was een uitgebreide dekking van plekken waar je haver en hooi kon krijgen.
Toch kreeg de vrachtwagen op diesel (met max rendement van 40%) voet aan de grond. En nu er wat beters om de hoek komt kijken (geen directe uitstoot, regeneratie, minder slijtage van remmen, voor de chauffeur niet meer piepen met omvormers, veel minder onderhoud, lagere TCO) is het een kwestie van tijd tot we uiteindelijk allemaal zero emission rijden (waarschijnlijk elektrisch en een kleine niche waterstof voor specialistische toepassingen).
ericc zegt
Je vergeet nog te melden dat er minder arbeidsplaatsen nodig zijn om deze in elkaar te zetten. Met andere woorden meer mensen verliezen hun baan maar dat raakt jou waarschijnlijk niet. Maar de paar honderdduizend mensen die hun baan verliezen in Europa wel! (Cijfers van Europese unie)
steephh zegt
@ericc Het argument van banen verliezen is al zo oud als sinds het begin van de industriële revolutie. Het tekort aan personeel is op dit moment hoger dan ooit. We kunnen arbeidsmigranten niet aangesleept krijgen.
Valt dus wel mee :-)
mashell zegt
Bij personeelstekorten in de zorg, horeca, politie, installatietechniek, bouw etc. zou je kunnen denken dat het juist een goed idee is om mensen vrij te maken uit productie werk en ze te gaan omscholen.
Homer55 zegt
Die paarden hebben niet opeens een motor, wielen en stuur gekregen. Een paard is nog steeds hetzelfde.
Dutchdriftking zegt
Zoals al vaker gezegd, in Europa is de centrale zitpositie ruk en zal deze alleen daarom al niet verkopen.
blogie zegt
Als dat het grootste probleem is….. dat is toch relatief eenvoudig aan te passen
Richmond zegt
Niet echt, je kan niet de neus eraf zagen
1320nl zegt
Vooral de lengte is een probleem, dit gaat in europa ten koste van de laadruimte.
Flutterbear zegt
Als je minder laadgewicht hebt misschien niet eens een probleem.
rrk147 zegt
Hele nette cijfers! Het laden is erg snel, en 923 km per dag is een hoge score.
Ik ben wel benieuwd hoe die kilometers in Nederland zijn gemaakt, één chauffeur haalt dat niet. Met dubbele bemanning wel, maar ja, dan kan een dieselvrachtwagen bijna 24 uur non stop rijden, mijn record staat op 1600 kilometer in 21 uur. Maar ja, dat haal je niet heel vaak, en voor een heleboel soorten transport überhaupt niet van toepassing.
Daarbij is 32 ton nou ook niet echt beladen he, in Europa is 40 ton de norm, in Nederland 50 of 60 ton de norm.
Maar voor supermarkt bevoorrading is zo’n Tesla best een optie denk ik, qua actieradius en laadsnelheid. Daar zijn de vrachten wat lichter, en worden er ooo minder kilometers gemaakt. Het minpunt dan weer is het torpedofront wat onnodig lengte met zich meebrengt, waar je die bij supermarkt bevoorrading altijd te kort hebt.
romanzy zegt
Geef mij maar een Mercedes-Benz eActros 600 e-truck. Musk kan zijn Tesla in zijn reet steken.
Onlangs reed het prototype van de Mercedes-Benz eActros 600 e-truck ruim 1.000 kilometer door de Alpen met slechts één laadstop en dit met 40 ton gewicht.
Ondanks steile hellingen en uitdagende wegen reed de Mercedes-Benz e-truck de rit van 530 km zonder te hoeven stoppen om op te laden en arriveerde na ongeveer zeven uur rijden in Bolzano. Na het opladen gingen de monteurs terug naar Stuttgart – wederom zonder tussentijds opladen.
Dus maakte de eActros 600 van 40 ton een retourrit van meer dan 1.000 km met slechts één stop om op te laden.
https://electrek.co/2023/10/05/a-40-ton-mercedes-benz-e-truck-just-drove-1000-km-with-only-one-stop-to-charge/
ty5500 zegt
Ik begrijp wel niet dat ze hun vrachtwagens niet aerodynamische vormgeven. Hier moeten toch nog gigantische winsten op te behalen zijn.
mashell zegt
Er is een maximale lengte aan vrachtwagens (dat is vooral handig voor het overige verkeer en in steden) dus als je ze gestroomlijnd zou maken kan er minder vracht in (zie: https://www.luxuryautocollection.com/marchi-mobile-innotruck-by-luigi-colani/) en minder vracht is meer ritten, meer kosten, dat wil niemand. Brandstof is relatief goedkoop (in vergelijk met kosten van de truck en de chauffeur) dus daarom is de niet zo aerodynamische vorm economisch toch het meest gunstig.
seatleon zegt
Ik heb het artikel even gelezen, maar ik zie niet hoe dit de Mercedes beter maakt. De Tesla haalt betere waarden in de test in de VS bij 100km/h en Californië is ook niet bepaald vlak. Het enige dat de Mercedes voor heeft op de Tesla is dat een cabover is.
seatleon zegt
Ik ben er nog even ingedoken. Er is geen “test”, maar een project om te kijken hoe elektrische voertuigen in de praktijk worden gebruikt. Blijkbaar is Pepsi het enige bedrijf die de trucks op lange(re) routes inzet. Dus ze rijden ook langere afstanden. Dus dat kan het beeld enigszins vertekenen.
Wat mij betreft staat wel als een paal boven water dat een Tesla Semi een volwaardige vervanger is voor een vrachtwagen op diesel. Pepsi rijdt met sommige vrachtauto’s 860 mijl (dus meer dan 1350km) binnen 24 uur. Ook is de geclaimde range van 500 mijl (ruim 800 km) in de praktijk haalbaar en kun je binnen 45 min 80% bijladen. Let wel dit zijn cijfers uit de VS, waar ze 62km/h rijden en geen 80 (echte km/h). In ons vlakke land zal het nog beter zijn.