Teleurstelling voor klanten die een order hadden openstaan, Elon Musk heeft de Tesla Model S Plaid+ geschrapt.
De ultieme Model S zou de Plaid en Plaid+ worden. Laatstgenoemde was de meest krankzinnige. Weerzinwekkende prestaties in combinatie met een indrukwekkende range. Tesla accepteerde al een tijdlang orders voor de Model S Plaid+, maar nu komt Elon Musk met vervelend nieuws.
De Model S Plaid+ is geannuleerd. In plaats daarvan komt er alleen een Plaid. Dat heeft Elon Musk bekendgemaakt op Twitter. Volgens Musk de Plaid minstens zo goed. Een leuke motivatie van de topman, maar op het social media platform reageren Twitter-gebruikers teleurgesteld. Zo hebben klanten geen idee wat er nu gaat gebeuren, aangezien ze een aanbetaling hebben gedaan voor de Plaid+. Ook is het niet waar wat Musk zegt, door te stellen dat de Plaid+ net zo goed is als de Plaid. Er was immers een verschil.
Een belangrijk verschil van de Model S Plaid+ ten opzichte van de Plaid is de extra actieradius. Waar de Plaid een opgegeven actieradius heeft van 628 kilometer, zou de Plaid+ maar liefst 837 kilometer ver komen. Overigens is de Plaid+ nog gewoon te vinden in de (Nederlandse) configurator, maar niet te bestellen. Er staat nog wel omschreven dat ‘ie in 2022 komt. Het lijkt dus dat Elon op Twitter informatie naar buiten heeft gebracht terwijl Tesla zelf niet eens zo goed op de hoogte is. Goede communicatie.
ericd zegt
Mooie wielen op de foto, en gek genoeg een tijdlozer model dan de Model 3.
lars zegt
Zeker, idd erg mooi
T5Power zegt
Mooier dan de “Fred Flintstone” Model 3 is ook niet zo moeilijk. Telkens wanneer ik er 1 recht of schuin van voren zie dan denk ik dat de bestuurder (m/v) door die gia voorruit, lage motorkap/dashboard etc wel érg veel inkijk heeft, dat het er bijzonder vreemd uit ziet etc.
Zal wel aan mij liggen.
De Model S op de afbeelding hierboven is iig goed te pruimen, het moet gezegd.
arta zegt
“Veel beloven weinig geven doet een dwaas is vreugde leven.”
Echt bizar hoe veel zaken er worden aangekondigd die niet waargemaakt worden. Die Plaid heeft prima range, maar laat het daar dan gewoon bij in de eerste aankondiging als je onzeker bent over de mogelijkheden.
We wachten na de aankondigingen ook nog steeds op de semi, Roadster, Cybertruck.
Waarschijnlijk zijn er goede redenen voor, maar ik vind het een slecht verhaal
harrie zegt
Hij had al z’n beste engineers op Dogecoin gezet, dan krijg je dit.
adyton zegt
Tesla moet eens serieus uitkijken hoe ze hun informatie verkondigen en iets realistischer zijn, want al die loze beloftes en grootspraak gaat hen duur te staan komen. Goed om met veel ideeen te komen en die te ontwikkelen, maar als je voorschotten aanneemt moet je verdorie zeker zijn van je product en wat er op de markt gaat komen.
fmgarcia zegt
Met deze range kan je net zo goed voor een Taycan kiezen. Allemaal net f minder natuurlijk..
993carrera4s zegt
@fmgarcia: die rijdt 300 km in de praktijk. De S 500 a 550. Wel eff een verschil
kniesoor zegt
“Plaid-“
kniesoor zegt
Of “Pleite+” 😃
frank2b zegt
Misschien moeten wij met z’n allen de tweets van de Muskias eens wat minder serieus gaan nemen.
Hij doet fantastische dingen, maar soms is het te mooi om waar te zijn. Tunnelboring company met de super-de-pupersnelle verbinding is iets minder super-de-pupersnel dan belooft, de roadster, de truck, de semi, bitcoin, man-on-mars,…. tja.
Neemt niet weg dat de huidige prestaties-in-space met de herbruikbare raket, de S-plaid en de EV-ontwikkeling in general op zichzelf al indrukwekkend genoeg zijn.,
adyton zegt
@frank2b: idd. Dit zijn zaken die hij beter via officiele kanalen verkondigd door mensen die weten hoe ze nieuws moeten brengen en niet uit verveling een tweet sturen. Plus de gevolgen zijn groot en trekt ef zich niets van aan. Kijk maar naar zijn invloed op de cryptomarkt. Een verstandig man weet wanneer hij moet zwijgen.
berlinetta zegt
Hij heeft zich in ieder geval al de woede van de cryptowereld op de hals gehaald en nu wil Anonymous hem ook nog gaan aanpakken vanwege zijn marktmanipulatie. Ben benieuwd hoe dat afloopt.
snowbird zegt
Inderdaad heel irritant hoe Musk met z’n tweets de cryptomarket probeert te beinvloeden. ” Thumps up for Anonymous !” Hun video laat goed zien waar Musk en z’n bedrijf voor staan.
mashell zegt
@snowbird: ik ben geen Musk fan het aanpakken van onzinnige dingen als het “mining”, het eenweg omzetten van energie om crypto munten, is juist iets heel goeds ook is het super dat hij heel duidelijk maakt dat crypto veel te gemakkelijk te manipuleren is.
sportabgasanlage zegt
@frank2b ik ga het niet goedpraten, alleen verklaren. Elon Musk heeft een stoornis in het autistisch spectrum, te weten het syndroom van Asperger. Mensen die leiden aan dit syndroom vertonen o.a. het volgende gedrag:
Mensen kennen beperkingen in sociale interactie en wijden zich toe aan slechts weinig interesses en activiteiten. Hoewel dit tot ernstige gedragsproblemen kan leiden, vallen bij Asperger een aantal zaken op ten opzichte van bijvoorbeeld klassiek autisme.
Zo is er geen sprake van een vertraagde taalvaardigheidsontwikkeling. Ook hebben mensen met Asperger een relatief hoge intelligentie en zijn ze tot een gemiddeld niveau geneigd om contacten te leggen met anderen. Desondanks worden patiënten met Asperger door veel gebruikelijke beperkingen getroffen die kenmerkend zijn voor het autistische spectrum. Hierdoor leidt het algemene beeld van Asperger tot mensen die veelal hun eigen gang gaan, excentrieke trekjes hebben en enigszins wereldvreemd zijn.
TLDR; hij kan er zelf niet zo veel aan doen.
bertorelli zegt
Wij hadden in de jaren ’70 al een Plaid.
Alleen lag die op de achterbank omdat je anders je billen brandde aan de Skai bekleding.
Had echter geen invloed op de range geloof ik….
flutterby zegt
@bertorelli: als je billen brand kom je ook niet ver hoor ;)
wimof zegt
Nee, dan moet je gewoon op de blaren zitten.
flutterby zegt
@wimof: precies op de blaren, niet op de kolen..
ericc zegt
Porsche Taycan blijft de elektrische Lord of the Ring!
tjorque zegt
@ericc “charles’ precious”
Charles Taycan 4S zegt
Tjorque, haha!😉👍
HZW zegt
Elon Musk roep waar hij zin in heeft, dat is beurskoers manipulatie.
Voor dat hij wat roept verkoop hij waarschijnlijk een deel van zijn aandelen, en als de koers is gezakt koopt hij ze weer terug, of anders om, als wat hij roept dat de beurskoers stijgt.
sportabgasanlage zegt
Nee Musk roept/Tweet wat er spontaan in hem opkomt omdat hij leidt aan het syndroom van Asperger, een autistische stoornis.
mashell zegt
@sportabgasanlage: het syndroom van Asperger bestaat helemaal niet, is geschrapt uit de boeken. Musk is een dusdanig houten klaas dat hij best een stoornis in het autistisch spectrum zou kunnen hebben maar met zijn financiële middelen is het vrij gemakkelijk om te voorkomen dat er ongewilde tweets de deur uit gaan.
sportabgasanlage zegt
Ok dokter @mashell. Musk noemt het zelf wél Asperger, dus wat jij wil. Al heette zijn stoornis “Onkiedonkie”, feit blijft dat hij een vorm van autisme heeft en zijn hersens dus anders werken.
https://www.ad.nl/auto/geniale-musk-bekent-ik-heb-syndroom-van-asperger~a9b52a3e/
mashell zegt
@HZW: dat is strafbaar.
bernoulli zegt
Terwijl Tesla de focus lijkt te hebben op allerlei nicheproducten die vervolgens nooit komen, lacht de concurrentie zich suf door in rap tempo elektrische modellen voor de massa op de markt te brengen.
tjorque zegt
@bernoulli als ik de VAG suv hokken zie en dit vergelijk met de model 3 dan is er maar één ding in het voordeel van vag: ruimte.
Maar qua totaalpakket is het verder huilen met de pet op.
Rick-dos zegt
Een range van 837 km bleek wellicht niet haalbaar. Maar als 630 km het maximum wordt dan is dat heel snel al niet meer de usp van Tesla aangezien er steeds meer fabrikanten met die ranges komen waaronder BMW.
dwfc zegt
EQS : 700 ….
993carrera4s zegt
@Rick-dos: beloven en halen zijn twee verschillende zaken. De huidige long range doet ook echt 600km. Ben benieuwd hoe goed de EQS is
camber24 zegt
Taycan is sneller. Lucid Air gaat een langere range hebben. Concurrentie komt op stoom, met bv de EV6, ID.3/4, i4, etc. Kwestie van tijd voordat Tesla uitgespeeld is en dat kaartenhuis in elkaar dondert.
sportabgasanlage zegt
@camber24 Dat kaartenhuis is niet gebouwd op winst door verkopen van auto’s, maar op de winst uit de verkoop van ‘groene credits’.
Andre zegt
Ooh echt? Wil je dat eens onderbouwen?
camber24 zegt
@sportabgasanlage: I know. Maar als de concurrentie dus op stoom komt, hebben ze die groene credits ook niet meer nodig. Hoe dan ook omzetverlies.
saxoke zegt
Waarschijnlijk weer een reclame stunt van den Elon. Vandaag komt ie niet, morgen wel, overmorgen niet en de dag daarna definitief wel
mattr zegt
Je bedoelt waarschijnlijk *Definitief niet*
Andre zegt
Wat is dat toch dat iedereen graag wil dat Tesla faalt. ‘in elkaar dondert’ ‘reclamestunt’ ‘marktmanipulatie’ etc. Elon Musk en Tesla moeten helemaal zelf weten hoe ze communiceren op welke manier en met welke taal.
Wat die club heeft behaalt mogen we als mensheid rete-trots op zijn. Het is van ongekend niveau en ontwikkeling wat men daar doet. En je moet een beetje gek zijn wil je buiten de gebaande paden oplossingen vinden.
Crypto? Als je niet tegen volatiliteit kunt, neem dan geen crypto, doe je dat wel, doe je dat met verstand wetende dat er van alles kan gebeuren waardoor de markt daalt of stijgt. Iedereen te juichen toen BTC naar de 60K ging en nu allemaal in een hoekje huilen omdat je de volatiliteit niet aankunt.
sportabgasanlage zegt
@autoandre
Marktmanipulatie of handelen met voorkennis is toch wel iets ernstigs hoor. Als je als CEO van o.a. Tesla en SpaceX alleen al op Twitter meer dan 56 miljoen volgers hebt, dan kun je in je eentje met 1 tweet heel veel invloed uitoefenen. Zoals de vader van Superman ooit zei: “with great power comes great responsibility’. Dus Elon heeft wel degelijk een bepaalde verantwoordelijkheid om te letten op wat hij zegt/tweet. Helaas kan hij dat niet zo goed, vanwege Asperger. Daarom zou hij tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen, en zou het beter zijn dat hij bijvoorbeeld een PR-persoon inhuurt om namens hem te twitteren… Iemand die als filter dient voor wat zijn eigen brein niet goed kan.
rumour zegt
Musk is als Pinokkio. Onbetrouwbaar dus hoogste tijd deze malloot de mond te snoeren.
Net als ex president Donald weren van Twitter, FB en A-sociale media gewauwel.
Charles Taycan 4S zegt
@rumour, ik ben het volledig met je eens!👌
SimonMc zegt
Het verschil is alleen dat “malloot” Musk, wel degelijk iets bereikt heeft om trots op te zijn. Ik kan niet zo meteen bedenken wat Trump bereikt heeft, buiten mensen die kak aan de muren in het capitool hebben gesmeerd door zijn acties, maar dat vond ik nu niet bepaald positief.
joki zegt
Die gek van Noord Korea ging onder Obama wat atoomwapens op de wereld loslaten, was in ijltempo raketten aan het testen en ging vechten hier en daar… Trump kwam aan de macht, reisde één keer naar hem toe en we hebben hem vier jaar niet meer gehoord. Biden komt aan de macht en hij begint direct terug op te spelen… Ik ben echt geen fan van Trump, maar hiervoor verdient hij toch wel credits…
Dus ik kan wel direct iets bedenken…
Charles Taycan 4S zegt
Tesla: Betrouwbaar en kwaliteit…. 😜 Je zal er maar eentje besteld hebben met 1 jaar levertijd voor 1,5 Ton! Koekoek! Worden er nu nog meer Taycans en Taycans Cross Turismo verkocht! Haha!
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: vroeger was Porsche premium, nu moeten ze de strijd aan met een massaproductie model waar enkel uit 5 kleuren kan kiezen..
Charles Taycan 4S zegt
Haha! Butterflij. Nog steeds Premium hoor zoals jij ook wel weet. De strijd hoeven ze niet aan te gaan, die is al gestreden. Lees de kop van dit artikel nog maar even, weer een dure Tesla minder in het aanbod, dat is niet voor niets, te weinig vraag naar. Mensen zijn al overgestapt naar een heerlijke Premium Taycan in de kleur die ze zelf willen en iedere dag met een smile op!😜👍
dwfc zegt
Of een Audi, Bmw, Mercedes, Toyota, Ioniq en weldra nog wat competitie uit eigen land, niet enkel Lucid Air maar ook de traditionele Amerikaanse brands mengen zich ook in de debatten. …
Uiteindelijk zullen de gevestigde waarden, die mijn inziens iets te snel zijn afgeschreven door de Tesla fans,
het toekomstige marktaandeel inpalmen.
Helaas voor Tesla is het ” monopoly ” verhaal ten einde gekomen in 2021.
Charles Taycan 4S zegt
@dwfc, klopt idd!👍
mpgc zegt
@Charles Taycan 4S: Mooie auto hoor zo’n Taycan. Ik wens je er echt heel veel plezier mee. Maar word jij niet soms ook niet een beetje moe van jezelf.
Charles Taycan 4S zegt
@mpgc, dank je! Het plezier en rijcomfort ervan geeft mij enorm veel energie! Merci!👍😉
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: waarschijnlijk niet alleen een smile die “op” komt als jij gaat zitten in je premium Taycan. Wist je dat de definitie van premium is dat je meer betaald voor hetzelfde?😂
Charles Taycan 4S zegt
@flutterbij, dat gevoel dat ik teveel betaal heb ik bij Tesla… dus voor mij geen Tesla… teveel geld voor de geboden kwaliteit en service.
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: teveel betalen is natuurlijk niet premium, maar beide merken zijn in totaal andere aspecten premium.
Charles Taycan 4S zegt
Aha! Weer wat geleerd vandaag! Merci!👍😉
71Sonett zegt
Hi Charles, ik zie dat je regelmatig comments loslaat op het EV verhaal. Zelf rij ik zowel met Porsche als Tesla ( beiden zijn een jaar oud ). Heb je enig idee wat het grootste verschil is tussen beide ?
Charles Taycan 4S zegt
Hi Sonett, ik heb zo een vermoeden dat jij mij dat nu haarfijn gaat uitleggen!😉👍
dwfc zegt
Hij is nog aan het rijden Charles, even geduld.
Charles Taycan 4S zegt
@dwf, ben nog ff aan t genieten idd!😉👍
71Sonett zegt
Veel valt er eigenlijk niet uit te leggen. Tesla is revolutionair als wagen en als bedrijf, Porsche is dat ( de laatste jaren ) niet. De Porsche stuurt fijner en ziet er misschien meer premium uit, maar nooit heb ik het gevoel dat het baanbrekend is. En ja bij Tesla moet je rekening houden met een héél ambitieuze kopman, wat soms als arrogant ervaren wordt, maar het bedrijf telt medewerkers die met hart en ziel werken aan een nieuwe automobiele toekomst. Bij de Porsche-dealers zijn ze “tout court” arrogant. Toen ik de Porsche ging kopen heb ik tot vier maal toe negatieve commentaren/opmerkingen gekregen over mijn Tesla. Best zielig. Omgekeerd heb ik dit nooit ervaren.
Charles Taycan 4S zegt
@sonett, negatieve commentaren op een inruilauto zijn uiteraard not done, heb zelf mijn hele leven in de automotive gewerkt. Spijtig dat te horen idd. Heb persoonlijk na altijd Mercedes gereden te hebben de overstap naar Porsche gemaakt en inmiddels 4 Porsches prive gekocht met alle 4 bijzonder goede ervaringen, en ik ben best veeleisend en weet ook precies waar ik op moet letten…😉 Tesla heeft een mooi bedrijf neergezet met innovatieve auto’s en mooi Supercharger netwerk. Porsche is sinds 2019 met de Taycan op de markt en is technisch zeker zo innovatief als Tesla zoniet innovatiever. De nadruk bij Porsche en de keuzes die gemaakt worden liggen wel meer op het sportieve vlak ook qua prestaties. Inmiddels is de voorsprong van Tesla mi wel ingehaald. Maar ieder zijn voorkeur uiteraard, geniet van wat je hebt en mag!😉👍
71Sonett zegt
Was helemaal geen inruilauto, maar een aanvulling. Het staat nu al vast dat de Porsche er ook al eerste uitgaat. Het klopt idd dat de Volkswagen groep goed heeft bijgebeend, maar het enige wat ze hebben gedaan is een oud concept electrisch gemaakt of in het beste geval een aangepaste copy gemaakt van een concept ( Model S ) wat ondertussen 9 jaar oud is. Op high tech gebied is de Tesla nog steeds heer en meester.
Charles Taycan 4S zegt
@71sonett, wat voor Porsche en Tesla heb je?
Charles Taycan 4S zegt
@71sonett, je bedoelt op technologisch gebied heer en meester dat Tesla dit ook allemaal heeft net als Porsche?:
– 800v architecture
– 265kw regeneratie
– 2 speed versnellingsbak
– Achterwielsturing
– PDCC
-3- kamerluchtvering
– wereldwijde dealer- en serviceorganisatie nog niet meegerekend…
Ja, mooie aangepaste copy van een Model S van 10 jaar oud?? Forget it!😜
w0ut zegt
Die gewone plaid lijkt me al straf genoeg. Maar al dat beloven, hypen en uiteindelijk toch niet of veel later nakomen riekt toch een beetje naar manipulatie. Met crypto maakt het niet uit dat is far-west. Met beurs genoteerde aandelen zijn de regeltjes toch wat strikter lijkt me.
dwfc zegt
Hij is al een beboet, niet ?
flutterby zegt
@dwfc: dat betekent niet dat die het nog een keer mag doen..
flutterby zegt
@w0ut: De Model S en X zijn niet relevant voor de financiën van Tesla. Dat draait bijna volledig op de 3 en Y.
mashell zegt
Ze zullen die Plaid plus wel niet echt kunnen maken, net als de roadster en de vrachtwagen niet.
grandmasterb zegt
Toch is zo’n Tesla S nog steeds veel fraaier en veel ruimer dan een Taycan. Die gewone Plaid is ook meer dan snel genoeg.
Charles Taycan 4S zegt
@grandmasterb, fraaier is subjectief, vind ik van niet. Ruimer is de Tesla zeker, het is een sedan, een Taycan een sportauto. Daarbij is dit weer een ongelooflijk zwaktebod van Messias Musk, eerst met veel bombarie een Plaid plus voorstellen en vervolgens twitteren dat hij niet komt, wat een zwakte. Slecht voor het merk , de naam Tesla en het merk- en consumentenvertrouwen, onbetrouwbaar en wispelturig net als hun fluctuerende prijspolicy .