Wordt de Tesla Roadster de eerste elektrische klassieker? Met de prijzen lijkt het wel langzaam die kant op te gaan.
Tesla was een nichemerk, maar het is nu een merk wat zelfs je moeder kent. Die denkt waarschijnlijk ook dat Tesla door Elon Musk is opgericht en dat de Model S het eerste model was. Niets is natuurlijk minder waar, want in 2008 was er al de Tesla Roadster.
Ten tijde van de Roadster – gebaseerd op de Lotus Elise – was Tesla dus een nichemerk. Daarmee zette Elon Musk de naam Tesla echter wel op de kaart. Ook in Nederland, waar er toch nog een kleine dertig nieuw verkocht zijn. Toen Tesla met de Model S kwam, was het daarom geen volstrekt onbekende merknaam. En Tesla had ook alvast een sportief imago, iets waar bijna zo’n beetje alle merken naar streven.
De Tesla Roadster blijkt inmiddels aardig waardevast te zijn als occasion. Met 2.450 gebouwde exemplaren is het natuurlijk een vrij zeldzame auto, maar daar komt bij dat het de allereerste Tesla is. En dat is toch wel een dingetje nu Tesla een megasucces is geworden en een complete revolutie in gang heeft gezet.
De Model S is het model dat echt het verschil heeft gemaakt, maar die auto zal niet zo snel een collector’s item worden. Daarvoor zijn er net iets te veel van gebouwd. De Tesla Roadster daarentegen zou zomaar eens een toekomstige klassieker kunnen zijn. Als er één EV is die deze potentie heeft dan is het de Tesla Roadster.
Een Tesla Roadster blijkt in ieder geval waardevast te zijn. Sterker nog: de prijzen zitten in de lift. En Hagerty voorspelt dat de prijzen alleen maar verder gaan stijgen. Ze hebben na gedegen onderzoek de Tesla Roadster namelijk opgenomen in hun jaarlijkse ‘Bull Market List’. Daarin worden de auto’s opgenomen waarvan ze verwachten dat die flink gaan stijgen in prijs. Volgens Hagerty is de Tesla Roadster het afgelopen jaar 8% gestegen in prijs en wordt de auto steeds vaker op veilingen aangeboden.
Naast de Tesla Roadster zijn ook de volgende auto’s in de lijstje opgenomen:
- Ferrari 246 Dino (1969-1974)
- Pontiac GTO (1966-1967)
- Porsche 968 (1992-1995)
- Land Rover Defender (1983-1997)
- Mazda RX-7 (1979-1985)
- Mercedes 230SL (1963-1967)
- Volvo 245 (1975-1993)
- Cadillac DeVille (1965-1970)
- Suzuki Samurai (1985-1995)
Je wilt natuurlijk ook nog weten: wat kost zo’n Tesla Roadster dan precies? In Nederland staan er momenteel geen te koop, dus voor de prijzen van de Tesla Roadster moeten we even bij onze oosterburen spieken. Op mobile.de staan er op het moment twee, die respectievelijk €95.000 en €100.000 moeten kosten.
Daarmee is een Tesla Roadster niet bepaald een koopje, maar als het een beetje meezit hoef je er dus geen verlies op te maken. We gaan zeker niet aanmoedigen om een auto als beleggingsobject te kopen, maar geen afschrijving is altijd fijn.
goodvibrations zegt
Lijkt mij wel! Heb hem al een paar keer overwogen.. Misschien toch maar eens doorzetten 🙂.
goodvibrations zegt
Pfff.. Wordt dan importeren.. Hmm.. Toch niet interessant genoeg als ik dit zo zie…
bernoulli zegt
De eerste elektrische klassieker? Neh. Elektrische auto’s zijn er al zó lang.
https://www.louwmanmuseum.nl/auto/baker-electric-coupe/
machielvdd zegt
Ik bedoelde ook niet ‘de eerste elektrische auto’. Ik bedoelde de eerste elektrische auto die een iconische status krijgt en een collector’s item wordt. Als in: toekomstige klassieker. Of dat wel of niet het geval gaat zijn, daar kun je over discussiëren. Vandaar het vraagteken.
fanboy zegt
@machielvdd: Tijdje terug heb ik naast een Henny Kilowatt uit 1960 gegrepen. Daar zijn er maar 70 van o.i.d.
En die van 100+ jaar oud worden ook wel meer waard denk ik.
Maar ik ben helemaal met je eens dat de Tesla roadster de eerste EV van deze eeuw is die echt een iconische status krijgt.
Zo goed is ie niet eens, maar gewoon heel belangrijk voor de transitie.
avocado zegt
Koop dan gewoon een Lotus, net zo waardevast.
vaakbenjetebang zegt
Wow, dat die dingen nu al een ton kosten zeg! Kan me amper voorstellen dat ze nog duurder worden. Laten we wel wezen, bijna 2500 stuks gebouwd, dus zo zeldzaam zijn ze nou ook weer niet. En dan heb je misschien wel ‘Genesis Tesla’ in de garage staan maar is dat honderdduizend euro leuk of bijzonder? Onder de streep is het toch een veel te zware (en dus gemankeerde) Elise, en ik kan me niet voorstellen dat dat iets is wat je zou moeten willen. Ook lijkt het me geen heel goede Tesla, want een boel zaken waar Tesla de boel mee heeft opgeschud zitten er niet op.
Voor die ton kun je ook een echte Elise kopen plus een vroege Model S…. best of both worlds.
shalomleon zegt
@vaakbenjetebang: tesla presenteerde deze auto als een studiemodel. Ze hebben een elise zo ver aangepast, puur om te laten zien wat er (toen al) mogelijk was. De bouwkwaliteit is niveau kitcar, je kan nooit elegant in of uitstappen, zicht is waardeloos, gewichtsverdeling idem, range om te janken, laadtijd in dagen ipv uren enzovoorts…. maar toch wel een interessante bolide. Mensen die dit (kunnen) kopen zijn gadget freaks of mensen die zeg maar meerdere auto’s ter beschikking hebben. Ik ken zelfs een man die zo’n auto als daily rijd. Ja, ook in de winter.
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Het is ook geen goede auto. Maar het is wel de auto waar het mee begon, dat elektrische auto’s ook wat anders konden zijn dan golf karretjes.
vaakbenjetebang zegt
@fanboy: Ja, anders dan een golfkarretje. En het is de eerste auto die de merknaam Tesla heeft meegekregen. Allemaal prima – maar niet alles wat een ruitenwisser en een kentekenplaat heeft, het niveau golfkarretje ontstijgt en met elfenstof van Elon is geïmpregneerd, is meteen honderd-ducking-duizend euro waard, toch? Mind you, ik vind het best hoor, als ‘de markt’ het er over eens is dat dit ‘de prijs’ is – het verbaast me alleen! Het is niet zo dat ik voor minder geld wel in de markt was geweest of dat ik nu met betraande oogjes op de bank zit omdat ik die ton niet rond heb slingeren. Voor een kwart van dat geld heb ik een Elise gekocht. Zelfs per gram is dat een betere deal dan een Tesla Roadster :D
bpc zegt
Eerste electrische klassieker?? De la jamais contente was de eerste auto die 100kmh haalde en was electrisch …
cossiekiller zegt
Ik heb hier nog een telegeleide auto op batterijen staan.
Zal die ook maar goed bijhouden om later voor een fortuin te verkopen. Bedankt voor de tip!
pomoek zegt
Kak, de 240 staat er ook tussen. Dom van me om ‘m te verkopen….
frederik zegt
De Dino is nu al onbetaalbaar.
Jaaaag zegt
Houd er wel rekening mee dat onderhoud lastig is. Accupakketten zijn watergekoeld en volledig verlijmd, elektronica voor de accu’s niet meer te krijgen. Vervangende accu’s zijn schreeuwend duur.
Alfarobert zegt
Kan me het verhaal nog herinneren van een man die zo’n Tesla had gehaald van 1 jaar oud.Hij had er nog 8 jaar mee gereden en toen waren de accu’s kapot. Nieuwe zouden hem 30.000 euro’s gaan kosten en dan moest er ook nog een nieuwe boordcomputer van 10.000 in. Hij had dus een hele dure bloembak. Misschien dat er nog een benzinemotor in kwam maar daar zijn verder geen berichten over gekomen.Laat je niks wijsmaken .Een electrobak wort NOOIT een klassieker.
vreekfonk zegt
@Alfarobert: dat een elektrobak nooit een klassieker wordt zou niet best zijn. Over 20 jaar is zo’n beetje iedere auto (in de ontwikkelde delen van deze aarde) elektrisch. Denk dat daar toch regelmatig potentiële klassiekers tussen gaan zitten (of bestaan er dan geen autoliefhebbers meer?..)