Met de start van de Detroit autoshow stroomt er een stortvloed aan nieuwtjes over het net. Veel grote fabrikanten die elektrische ‘reddings’-modellen presenteren, maar ook het kleine Tesla laat van zich horen.
Meer nieuws over de nieuwe Tesla sedan blijft nog even uit. Wel hebben ze de Roadster een make-over gegeven. Naast de standaard Tesla Roadster introduceren ze nu de Roadster Sport. De Sport krijgt een paar kleine extra’s voor de meer sportieve rijder. Er wordt een beetje ‘groen’ uit de Roadster gehaald om er vervolgens flink wat ‘fun’ bij in te stoppen.
De 0-100 tijd is met 0,2 seconden verbeterd tot een totaal van 3,7 seconden. Het geweld is met behulp van nieuwe banden, veren en schokbrekers beter te beteugelen. Er is geen informatie over een toegenomen vermogen in het persbericht verwerkt. De nieuwe banden zijn nu niet voor extra lage rolweerstand ontwikkeld maar komen gewoon bij de high-performance schappen van Yokohama vandaan. De nieuwe schokbrekers zijn naar wens instelbaar.
Van de Tesla Roadster zijn op dit moment 150 exemplaren geleverd, er zijn nog 1100 wachtenden. De uitstaande bestellingen kunnen zonder problemen naar een Roadster Sport worden omgezet. Wel hang daar een meerprijs van $28.000,- aan. De Roadster Sport kost in Amerika $128.500,- in Europa hangt er zonder belastingen een prijskaartje van €112.000,- aan de Tesla. (via: worldcarfans.com)
SAN CARLOS, Calif.–Tesla Motors Inc. began taking orders today for the Roadster Sport, a high-performance sports car based on the world’s leading all-electric, zero-emission vehicle.
The Roadster Sport does 0 to 60 mph in 3.7 seconds, compared with 3.9 seconds for the standard Roadster. It comes with a hand-wound stator and increased winding density for lower resistance and higher peak torque. In addition to Yokohama’s Ultra High Performance tires, the Roadster Sport has improved suspension with adjustable dampers and anti-roll bars that will be tuned to the driver’s preference.
The Roadster Sport starts at $128,500 in the United States and €112,000 (excluding VAT) in Europe. Deliveries begin in late June.
“This car can beat nearly anything in its price class – yet it is twice as efficient as compact hybrid sedans,” said Michael van der Sande, Tesla’s senior vice president of global sales, service and marketing. “If you refuse to compromise on performance or the environment, the Roadster Sport is your only option.”
The Roadster Sport is the first derivative of Tesla’s proprietary, patented powertrain. San Carlos, Calif.-based Tesla plans to begin producing the all-electric, zero-emission Model S five-passenger sedan in 2011.
Tesla has delivered more than 150 Roadsters to customers, and about 1,100 people are on the waiting list. Customers who haven’t taken delivery may upgrade to the Roadster Sport.
“The Roadster Sport embodies Tesla’s spirit of continuous improvement,” said CEO, Chairman and Product Architect Elon Musk. “The Roadster has been a great success, but no one at this company remains satisfied with the status quo.”
bozewolf zegt
Vraag me wel af, word je hier in NL ook met zo’n auto door de overheid in de ster genomen met belastingen en onzin? Ik bedoel, veel groener kan ’t niet worden dan dit, maar ik zie de linkmiegels ervoor aan toch de hand op te houden.
Raf zegt
Wel serieus prijskaartje. aangezien een elektromotor veel simpeler is dan een verbrandingsmotor. er zit immers maar 1 bewegend deel in.
een elektromotor heeft immers wel voordel dat hij vol koppel heeft van de eerste omwentelling
Rayner zegt
wel vet om gelijk al dat vermogen tot je beschikking te hebbe, maar wie hoort je aankomen?
Snuf zegt
@ Raf De batterij is een kostbaar ding, daarnaast is vrijwel de gehele carosserie van eveneens kostbaar koolstofvezel om gewicht te drukken. Samen met de gelimiteerde productieaantallen levert dat inderdaad een erg duur karretje op. MAAR: de onderhouds- en ‘brandstof’ kosten zijn minimaal.
Citrofiel zegt
Als de stroom groen is opgewekt is deze Tesla net zo groen als de gewone. :)
guzmann zegt
Tja…..wat is groen he?
Dat staal waar (bv) windmolens van worden gemaakt zal ook wel in een energieverspillende staalfabriek gemaakt zijn en die gigantische dingen moeten ook weer op hun plek gebracht/gezet worden door vrachtwagens en hijskranen…..zal nog wel een tijd duren voor we al die voorafgaande processen ook allemaal kunnen runnen op duurzaam opgewekte energie.
Trouwens net op MotorsTV zitten kijken naar een Lotus special, kwam oa. de Tesla Roadster aan bod.
MLTB zegt
@ guzmann
Komt omdat ze als basis voor deze auto een Lotus gebruikt hebben :)
Lijkt me trouwens geweldig om een keer zo’n apparaat te rijden. Die acceleratie is echt retesnel gewoon. Maar het ontbreken van een motorgeluid lijkt me wel een gemis.
Een betere ontwerper zegt
Nederlandse regering gaat zo nog een ”vooruitstrevensbelasting” invoeren voor dit soort auto’s. Tja de vakanties moete wel betaald worde he…
Idd flink prijskaartje. Hij ziet er wel leuk uit met donkere velgen.
thomm zegt
jah mooi hoor die tesla fijn dat hij groen is maar ja wel jammer dat er geen gluid bij zit ik vind wel dat hij mooi prijsje heeft voor het vermogen van de moter je kan trouwen al wel 400 km rijden om een keer opladen mar wat zou de stroom wel niet kosten??
Cardesigner zegt
Wat!? Bij deze mooie bolide maar 9 reacties?! Moet snel verandering in komen!