
Je dacht misschien dat de grens van acceleratie inmiddels wel in zicht is, maar Elon Musk heeft nog wel een troef achter de hand voor de Tesla Roadster.
In het huidige hypercar-tijdperk blijven auto’s steeds maar sneller worden. Op een gegeven moment moet de koek wel op zijn, zou je denken. Er zijn nu eenmaal grenzen aan wat er mogelijk is. Toch is Elon Musk erop uit de mazen van de natuurwetten op te zoeken.
Tesla is met de Model S al behoorlijk op dreef. Binnenkort maakt de Model S Plaid zijn opwachting, die volgens de opgave in 2,1 seconden van 0 naar 100 km/u moet knallen. En dat is dan nog niet eens de topversie. Er komt namelijk ook nog een Plaid+.
0-100 km/u in 2,1 seconden is al gekkenwerk. Toch is dit nog niet de grens van het mogelijke. We praten hier namelijk over een sedan uit de hogere middenklasse. Niet bepaald een auto die is geoptimaliseerd voor snelheid. Het kan dus nóg sneller.
Dat gaat Tesla dus ook doen met de nieuwe Roadster. Er komt een normale versie, maar het kan Elon Musk nooit gek genoeg. Er komt daarom ook een SpaceX-versie met raketaandrijving. Daarbij moet je geen vuurspuwende auto voor je zien, maar ’thrusters’ die de auto vooruit stuwen met luchtdruk.
Enfin, dat Tesla hiermee bezig is wisten we al. Nu weten we ook hoe bizar snel de Tesla Roadster wordt. En met bizar bedoelen we dit keer ook echt bizar. De Roadster met SpaceX Package zou namelijk in 1,1 seconde van 0-60 mph (96,6 km/u) moeten accelereren. Dat lees je goed: 1,1 seconde.
Hoe weten we dat? Je zou het misschien niet verwachten, maar deze informatie is afkomstig van een informatiebordje in een museum. De Tesla Roadster is namelijk nu al in een museum beland. Uiteraard gaat het daarbij om de conceptversie.
Nu kan het zijn dat ze bij het museum dingen uit hun mouw schudden, maar Elon Musk himself heeft het zelf inmiddels ook bevestigd op Twitter. Dan moet het dus wel waar zijn. Volgens hem zal de gestoorde acceleratie van de Tesla Roadster “veilig, maar intens” zijn. Of het ook nog leuk is, dat is even afwachten.
Voordat de knotsgekke SpaceX Roadster ten tonele verschijnt, komt eerst nog de ‘normale’ Tesla Roadster. Deze zal – net als de Plaid – in 2,1 seconden van 0-100 km/u sprinten. Verschil met de Plaid is dat de Roadster een top van meer dan 400 km/u moet halen en een range heeft van 1.000 km. We zijn heel benieuwd.
Indrukwekkend hoor, maar wat heb je er aan.
@mpgc: strippenkaart bij de banden boer (goed ook al dat fijnstof van de banden)
@v8rules: niet meer als in 2s zonder de thrusters.. echter wordt dit nooit legaal op de openbare weg dus echt een gimmick.
@flutterby: je hebt gelijk, was ik vergeten
Ja als we zo gaan beginnen.. kijk eens tussen je benen..
@mpgc: aan jouw reactie heb je ook niks
ik vraag me zelfs af of hier geen grens aan gesteld zou moeten worden. Het lijkt me namelijk ronduit gevaarlijk als een auto zo snel kan accelereren. Je hebt ook ongeveer een seconde nodig om te kunnen reageren en op dat moment rij je dus al 100.
Best geinig op een circuit, of op een kaarsrechte, gladde, overzichtelijke weg zonder zijwegen, maar die zijn er in de echte wereld toch heel weinig.
Niet alleen dat, ik betwijfel of een normaal mens zomaar tegen de g-krachten kan die dan loskomen
Vraagje: als je die SPACEX raketten gebruikt terwijl er een voetganger acht je zit, hoe ver wordt die voetganger dan weggeschoten?
@lars: had net hetzelfde gedacht!
Het is snel, maar heel veel mensen kunnen helemaal niet omgaan met een belasting van 3g. Lijkt me een gevalletje ‘moet je niet echt willen’.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
1,1seconde. Da’s sneller dan een F1 wagen. Alles leuk en wel, en vooral indrukwekkend, maar ik zou de Tesla’s ook wel eens rond het circuit willen zien gaan. Misschien iets voor het nieuwe TopGear.
Youtube is je beste vriend!
https://youtu.be/hN5cf4aD10U
https://youtu.be/h8R7kZGvAUk
@ericd: F1 is helemaal niet zo snel naar de 100 bij gebrek aan aandrijving op de voorwielen..
Die gekke Musk is een eindbaas.
En die prestaties van de Spacex is niet om dat het moet maar om dat het kan.
Eigenlijk staan alle bestaande automerken voor lul, Musk doet dingen die zij nooit voor mogelijk hebben gehouden
@monsieurleloure: qua acceleratie wel ja, voor de rest is het natuurlijk gewoon een beresaaie auto zonder enige beleving zowel binnen als buitenkant, slechte lak, bouwkwaliteit en ga zo maar door, maar aanjager is ie zeker. Ik denk alleen dat je ze straks in Duitsland en ook hier uiteindelijk steeds minder ziet als de lease straks weer gelijk is met de huidige benzine en dieselversies.
Toch moet ik bij Plaid nog steeds aan een bejaarde in een scootmobiel denken met een geruit kleedje over de benen
De enige Tesla die er redelijk geslaagd uitziet.
Mag met deze prestaties direct op mijn oprit gezet worden
“Koos, wij zien hier een auto met een raketaandrijving. Mag dat?”
Eerste echt fraaie Tesla qua design mi… wat betreft exterieur…
@Charles Taycan 4S: Ben je ziek Charles? Iets positiefs uit jouw toetsenbord over Tesla?
@Rike, haha! Nee hoor, ben gewoon realistisch… dromen doe ik als ik slaap!
Hebben, hebben, hebben….!!!
Rustig jongens. Eerst dokters en zuurstof flessen in aanslag. In deze volgorde.
Vervolgens kan 98% niets met dit hok. Slechts F16 piloten hebben enige kans.
Zo ervaren hoe wereld om je heen wordt, donker en stil, zoals Musk weer blowt.
Of ziet sterretjes en gaat naar Mars. Tot ziens en behouden vaart…
Wel de snelste maar de F40 maakte in zijn tijd meer indruk.
Ik geloof er geen drol van dat je daar de weg mee op mag. En als dat niet mag is het niks waard, want genoeg gekke wagens die de weg niet op mogen die zo rap zijn.
Lijkt mij ook vrij sterk dat de RDW de booster-variant gaat goedkeuren voor de openbare weg. Lekker bewaren voor het circuit zeg ik
Zoals een Rimac C_Two, die gewoon de weg op mag?
Heeft die ook stuw raketten dan?
Heeft Tesla wel weer het spelletje gewonnen. Bizar dat dit eigenlijk legaal is voor iedereen met een rijbewijs.
@flatsix010: je hebt er geen eens een rijbewijs voor nodig. Dit mag echt niet op de openbare weg..
De nieuwe attractie in Disneyland ipv Space Mountain!
Ik denk dat veel mensen zich verkijken hoe niet fijn het is om in 1,1 seconde naar de 100 te gaan, daar moet je echt wel getraind voor zijn. Wel bizar als het ook echt kan.
En na 1.2 seconden verliezen de rijders hun bewustzijn?
Het zal wel weer aan mij liggen om zo een zinloze opmerking te maken.
Vandaag in België, een proces tov een verongelukte motard, waar de bestuurder van de veroorzaakte wagen stelde dat de motard te snel vanuit stilstand versnelde.
Sic.
Dit is echt sick.. Weet niet of iemand hier wel eens in de Formula Rossa heeft gezeten.. Ik vond dat de eerste keer zo enorm heftig dat ik er niet echt van kon genieten, dat kwam pas een paar ritjes verder..
en dit ding gaat nog sneller!
Even vooropgesteld dat ik het zelf bizar en onwenselijk vind, wel opmerkelijke reacties hier. Als dit een nieuwe Lamborghini, Ferrari etc zou zijn met een conventionele verbrandingsmotor is, zou men hier roepen hoe grandioos het is. Nu het met een EV is, is het nu ineens gevaarlijk, overbodig etc.
Ach ja, wederom een propagandastunt van Musk om wat publiciteit te halen.
Die roadster is ondertussen al 5 jaar oud, met de wildste verhalen die je je kan bedenken,
zodat het nu wel een sprookje lijkt geworden….
Idem voor zijn pick up en truck, ook reeds 3 jaar een verbaal verhaal.
Die man klets zoveel uit zijn nek dat zelfs Trump niet aan hem kon tippen.
Hij is jaren een wereldmonopolist geweest met Tesla en heeft nog nooit een $ winst kunnen maken.
Deze week lanceerde Ford zijn F-150 Lightning EV pick up !
Die twitteren niet maar produceren … wschl niemand hier het nieuws van opgevangen ??.
Bon Telsa is een eindigend verhaal, zeker in het continent EU!
Tesla wordt een overnameprooi als de succesverhalen uitblijven in Azie en de US.
Ach ja wat een gebrek aan kennis weer.
Het is normaal hoor dat het 3-5 jaar duurt voor een auto de markt op komt
Zie bv de Porsche Taycan. In 2014 of 2015 werd die al voorgesteld aan de wereld dat die zou komen. In 2020 pas op de markt gekomen.
Cybertruck is vanaf het begin al aangegeven eind 2021 gaan ze in productie.
Verder is die F150 Lighting leuk. Zal zeer zeker een redelijke markt voor zijn echter is deze een stuk duurder dan de CT met slechtere specs.
Ja het basis model is 40k net zoals de CT echter heb je dan een “commerciele” versie die minimalistisch is. Als je een beetje goed uitgeruste versie wilt kijk je al weer naar 54k met 230 mijl EPA actieradius. De CT doet 40k voor de 250 mijl versie en 50k voor de 300 mijl versie.
Begrijp me niet verkeerd. Als de Lighting zijn beloftes na maakt is het zeer zeker een goede elektrische pickup echter is de CT op papier simpelweg significant beter en goedkoper.
En hoezo overnamen prooi als succes verhalen uitblijven en Azië en US. De Model 3 is 1 van de best verkochte auto modellen van de VS en heeft verruit de hoogste inkomsten van elke auto in de VS!
Verder niet winstgevend? Welke steen leeft u dan onder. Zee zijn net een jaar winstgevend geweest al.
En ga nou niet janken over de ZEV credits. Als je die er af wilt halen doe dan ook de 1 malige uitgaven zoals de CEO compensation en dergelijke. Strepen redelijk tegen elkaar weg.
Klopt, wat iedereen ook altijd vergeet, is dat de andere fabrikanten er veel slechter voor staan als het op winst maken aankomt op gebied van EVs. Tesla moet het hebben van enkel EV´s. Ik ben ook geen boekhouder dus ik weet niet hoe al die nieuwe fabrieken en gigantische investeringen te boek (komen te) staan. Ik vermoed dat het voorlopig er enkel op neer komt om jaarlijks een gezonde groei te bekomen en minder om veel winst te draaien. (en dus te investeren)
Misschien moet Musk zich meer bekommeren om de EU !
De Duitse concurrentie is zo sterk geworden dat Tesla marktaandeel verliest. “In vergelijking met april vorig jaar verloor Tesla 23,8 procent aan nieuwe registraties, terwijl de totale markt voor elektrische auto’s in dezelfde periode met 413,8 procent toenam.
Heeft u het niet gehoord?
Ze zijn bezig een complete fabriek te bouwen in Duitsland waardoor hun modellen 20-30% goedkoper moeten worden, ze een jaar productie van 500k moeten halen in de eerste fase en op het lange termijn 2 miljoen per jaar met het 25k model er bij.
Misschien focust Tesla zich meer op de EU markt dan dat u door heeft
Oud nieuws….next!
Nu ook nog beetje kwaliteit maken
Daar zijn ze al mee bezig samen met Toyota.
Al lang niets mis meer mee….
Als im Tesla was zou ik eerst zorgen dat de deuren niet gaan hangen, de binnenkant droog blijft en zorgen dat de betrouwbaarheid en kwaliteit erop vooruit gaat zodat ze snel van die slechte naam afkomen. Leuk dit soort promotie maar de focus zou toch ergens anders moeten liggen..
Leuk dat dit soort oude koeien aangehaald blijven worden nadat sommige problemen al een jaar of langer geleden opgelost zijn.
Ze verbeteren gelukkig continue en veel critici blijven Tesla afmaken bij elk foutje. Dit gebeurt niet meer bij de OEM’s zoveel omdat dat veel minder populair is dus minder kliks krijgt haha.
GF3 China produceert de beste kwalitatieve auto die in China word verkocht volgens de markt onderzoeken daar. Dus blijkbaar kunnen ze met een nieuwe fabriek toch echt wel goede zaken verrichte .
Ik heb er 2 jaar ingereden, niets beters gehad en up to par met wat er op de markt is. Of hoe ze mensen toch van alles kunnen blijven wijsmaken…als je het maar vaak genoeg blijft herhalen zeker?
Daar zijn ze al mee bezig samen met Toyota.
De techniek van Tesla en de nummer 1 in degelijkheid Toyota dat kan alleen maar een topper worden!
Wel apart dat Tesla geen hoge SUV nodig heeft om een groot accupakket kwijt te kunnen en alle andere merken wel.
Ik ben benieuwd wat er allemaal waar is van deze beweringen?
@ronaldotour: in een model 3 is het accupakket 9cm dik. Dat valt dus hartstikke mee. Overigens laten Audi en Porsche ook zien lage electrische auto’s te kunnen maken. Waarom we veel SUVs zien is vooral omdat daar nu eenmaal veel vraag naar is
Die 1.1 sec… Is dat diegene dat is meegegaan met die raket? Geloof er niet veel van anders.
Hier iemand die de natuurkunde en berekeningen haar fijn uitlegt om te bewijzen dat dit mogelijk is.
Onthoud dat dit al berekend was voor dat de 1.1 bekend was en het dus om een maximum theoretische acceleratie gaat op basis van bekende gegevens.
https://youtu.be/4PRi4B1APj0
Een top fuel dragster doet 0-100 mph (0-160kmh) in 0,8 seconden. Dus er is nog genoeg ruimte voor verbetering.
Holloman high speed test track verslaat alles. Op een baan van 50.000 feet lengte halen ze meer dan 9.000 feet per seconde. Topsnelheid 10.326 km/h. Dus qua achtbanen is er ook nog wel verbetering mogelijk. Alleen niet voor een levend wezen. Die overleeft dat niet.
Je mag toch nergens hard meer, dus de sprint naar 100 is straks nog het enige waar je je even kan uitleven. Waarschijnlijk blijft dit nog lang heel ook.