Als je volgend jaar bij de Nürburgring bent zou het kunnen zijn dat je al een heuse Tesla Roadster tegenkomt.
Vandaag de dag is zelfs de grootste autoleek bekend met de naam Tesla. Voor de introductie van de Model S in 2012 was dat anders. Toen reden er al wel degelijk Tesla’s rond in Nederland, maar bij veel mensen deed de naam geen enkel belletje rinkelen.
Roadster
Door het succes van de huidige modellen werd de Tesla eerste model, de Roadster, al snel naar de achtergrond gedrukt. Dat zal straks wellicht nog versterkt worden. Elon Musk heeft namelijk nog altijd een compleet nieuwe Tesla Roadster in de pijplijn zitten. Dit is deze keer geen geëlektrificeerde Lotus, maar een bloedsnelle supercar.
Geen prioriteit
Eerder dit jaar liet Musk tegenover Joe Rogan weten dat de Roadster geen prioriteit heeft. Dat is natuurlijk te begrijpen. Tesla heeft belangrijkere prioriteiten en een image builder heeft Tesla ook niet nodig. Dat betekent nog niet dat de Roadster in de ijskast gezet wordt. Elon Musk heeft nu weer een kleine update gegeven.
Nürburgring
Zoals gewoonlijk moeten we ons tot Twitter wenden voor nieuwe ontwikkelingen als het om Tesla gaat. In reactie op een vraag van een mede-Twitteraar laat grote baas Elon Musk weten dat de Tesla Roadster volgend jaar op de Nürburgring in actie zal komen.
Plaid
Hoewel de ‘Ring voor veel fabrikanten de go to-bestemming is als het gaat om testen, geldt dat niet voor Tesla. Wel trokken ze vorig jaar naar de Eiffel om een poging te doen het ‘Ringrecord voor elektrische auto’s te pakken met de Model S Plaid. Dat is alleen niet gelukt. Of Tesla heeft het knap onder de pet weten te houden.
Bizar
De Tesla Roadster moet in ieder geval wel zijn mannetje kunnen staan op de Nürburgring. Afgaande op de hints die Elon Musk tot nu gegeven heeft wordt het een ronduit bizarre auto. De Roadster zal 0-96 km/u in 2,1 seconden kunnen afwerken. De geclaimde topsnelheid ligt boven de 400 km/u. En dat is alleen nog maar het basismodel. Dan hebben we het nog niet over de SpaceX-versie met raketondersteuning.
Als je volgend jaar dus tijdens een Industry Pool bij de ‘Ring bent bestaat de kans dat je er al een tegenkomt. Het zal ongetwijfeld een bijzonder gezicht zijn om de geruisloze supercar over de Nürburgring te zien knallen. Voor de onthulling van de productieversie mikt Tesla op 2022.
fransananas zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Pascal zegt
Wordt ongetwijfeld spectaculair, ben benieuwd
jje003 zegt
Kunnen ze toch 1,5 rondje volgas doen..
flutterby zegt
@jje003: waarschijnlijk komt hier 150-200 kWh in te zitten. Dus een paar rondjes moet wel lukken. Hoeveel rondjes doet (bijv) een M5 eigenlijk op een tank?
tge2 zegt
De enige auto waar ik echt met ontzag naar heb gekeken en naar heb geluisterd op een circuit is de Mazda 787B. Deze hyperstofzuiger doet me helemaal niks, al trekt die in 0.5s op naar 100 p/u.
SimonMc zegt
Best grappig. Zonder elektriciteit zat jij nu een boek te lezen bij kaarslicht. Elektriciteit is zowat de beste uitvinding ooit, maar zodra het een auto aandrijft, is het ineens drol. Apart.
mpgc zegt
@SimonMc: persoonlijk heb ik ook geen beleving bij een gloeilamp.
tge2 zegt
@SimonMc: Electriciteit is nuttig. Een mooi klinkende brandstofmotor is leuk. Daar zit voor mij het verschil.
Pascal zegt
Het geluid mist helaas, maar in menig ‘power sedan’ krijg ik het geluid ook al via de speakers en de andere 99% van het Nederlandse wagenpark klinkt toch al nergens naar.
Als je een goede EV rijdt voel je direct dat die techniek in alles superieur is aan de achterhaalde plofmotor. Reken trouwens maar dat ze wel degelijk een grijns op je gezicht kunnen toveren; er zitten uitstekend sturende en bloedsnelle apparaten tussen; net zoals we van deze Roadster ook kunnen verwachten. Zo’n Mazda als je benoemt is leuk voor de nostalgie, meer niet. Welkom in de toekomst.
tge2 zegt
@Pascal: Ik leef in het heden, waar brandstofmotoren met echt motorgeluid nog volop te vinden zijn. De toekomst bestaat niet.
Pascal zegt
Ikzelf kan beide waarderen: ik vind nieuwe techniek zoals m’n eigen Model 3 en deze Roadster fantastisch en tegelijkertijd krijg ik ook gewoon een halfje als er een goede 6-cilinder naast me optrekt. Mensen die op EV’s zitten te schelden en ze ‘stofzuigers’ noemen zijn overduidelijk gewoon een beetje bang voor verandering. Verder ieder z’n meug uiteraard.
mashell zegt
@tge2: yep. Als je op marktplaats zorgt met een bouwjaar van voor 1970 zijn er nog wel mooi klinkende motoren te vinden.
goodvibrations zegt
@Pascal: hoe superieur elektro ook is.. (en zal zijn) Ik mis een klein stukje beleving.. Als ik snel elektrisch optrek met wat zoemend geluid of een piepend bandje.. Maakt alleen de versnelling indruk.. Ik wil gewoon meer.. Pure onzin wellicht.. En bij Harleys vind ik het dan weer wat ouderwets. (Eventjes leuk) bij v blokken een een 5 of 6 in lijn is het soms echt genieten.. Dan maar wat langzamer ??…
Pascal zegt
Fair enough! Als daily vind ik m’n EV onovertroffen, maar in de perfecte situatie had ik er iets leuks bij voor het weekend. Iets wat naar benzine ruikt, met een lekkere 6-in-lijn en een BMW logo erop bijv.
mcshine zegt
@Pascal: Dat heb ik nu ook gedacht, naast de TM3 Performance en de i3, komt er hier dus een Z4 3.0Si Coupé manual.
Paul58 zegt
@goodvibrations zit wel een kern van waarheid in echter gaat dit toch alleen op als je hem vergelijkt met een leuke 6 of 8 cilinder? Vind het alleen altijd vreemd wanneer elektrische auto’s stofzuigers genoemd worden maar dan zelf in een Golf of Audi tfsi 4 pitter rijden. Vind je dat dan ook beleving? In mijn optiek is een elektrische auto heerlijk om te cruisen voor de lange stukken snelweg maar ga je lekker sportief rijden dan gaat er niks boven een V6 of 6 in lijn. Snap ook weinig van de afgunst of frustatie, ieder zijn eigen ding toch.
tge2 zegt
@kevin1989: Wat vind je dan van deze electroraket? Ik vind het zelf snel, maar verder niks eigenlijk.
Paul58 zegt
@tge2: nouja voor een elektrische supercar vind ik deze zeker niet saai. Best mooie lijnen ook. Vind het wel gaaf dat je rocket thrusters kan krijgen en in 2 seconde naar de 100 geeft mij vast wel enige beleving. Aan de andere kant zou ik bijvoorbeeld een dikke pagani oid altijd verkiezen boven een tesla roadster, toch een stukje specialer, en inderdaad meer beleving. Ik rij zelf ook een V6, elke dag plezier:). Vind het wel knap dat je dit voor 200.000 kan kopen bij Tesla trouwens, gezien prestaties en range.
knoopa zegt
@kevin1989 Een leuke 6 of 8 cilinder hoeft imo niet per se, er zijn ook leuke 4 cilinders bijv. Honda S2000 of BMW E30 M3 hebben blokken die een geweldige beleving bieden. Ik rij nu zelf een 6 in lijn en dat is toch al meer een cruiser in vergelijking met dat soort auto’s. Ik vind wel dat de moderne downsize auto’s nergens naar klinken en als je lekker wilt cruisen kun je inderdaad beter voor een EV gaan maar voor de echte beleving gaat er niets boven een goede young/oldtimer.
goodvibrations zegt
@kevin1989: afgunst heb ik een hekel aan.. Ook voor of tegen Tesla zijn..
ICE kan geweldig zijn bijv. De techniek van de nieuwe Maserati MC20 vind ik wel indrukwekkend..
Maar wat Rimac doet met elektrische hyper cars is ook bizar met software die op de milliseconden vermogen verdeelt..
Een 4 cylinder biedt minder/weinig beleving.. Maar toch kunnen die ook erg leuk zijn.. Die fiat spider en 500 abarth klinken echt wel leuk ?.
flutterby zegt
Waar is dit nieuws op gebaseerd?
machielvdd zegt
Zie alinea 4
cossiekiller zegt
Zou 200k gaan kosten. Dat is 1/10 van de prijs van een Rimac C-Two. Met bijna dezelfde specs (ok, deze heeft geen 2000pk, maar toch)
En deze ziet er ook prima uit.
Doen Elon en co goed daar in Silicon Valley.
goodvibrations zegt
Kan hij goed zijn nieuwe accucellen voor gebruiken dan.. Morgen battery day ?
mashell zegt
We zullen wel zien. De roadster heeft zulke absurde specificaties, ik geloof er geen bal van dat ze dat in 2021 al kunnen maken.
Dutchdriftking zegt
2022? Porsche heeft dus nog anderhalf jaar om met een volledig elektrische opvolger van de 918 spyder te komen.
Van Engelshoven zegt
Deze week een BMW i3 gereden, mijn eigen auto was voor een beurt weg. Wat een verschil deze I3 met mijn eigen BMW 650i xdrive. De 8 cylinders kunnen mij zeer doen ?
SimonMc zegt
*cilinders