De Tesla Roadster is verslagen door een opgevoerde skelter.
Gisteren konden we jullie informeren over het feit dat Tesla links en rechts ingehaald wordt qua elektrische pickups. De trend die ze zelf in gang hebben gezet, volgen ze vooralsnog niet zelf. Links en rechts komen er nu allerlei EV-trucks op de markt, terwijl het nog lang niet duidelijk is wanneer de Tesla Cybertruck niet komt.
Maar ook de Tesla Roadster doet er wel heel erg lang over. Net als alle andere supercars is het de snelste auto ter wereld en beter op welke manier dan ook. Maar, net als met de Cybertruck, is het vooral een concept dan echt een auto die in productie gaat. De auto werd al aangekondigd in – ja echt waar – 2017! We zijn nu in 2022 en nog steeds is er geen concrete aanwijzing bekend dat de auto binnenkort in productie gaat.
Tesla Roadster is verslagen, dus
Maar als je een elektrische roadster wil, zijn er ook andere opties. Wat te denken van deze Superformance Cobra MkIII-E? Die kun je nog altijd gewoon bestellen. Net als Elon Musk komen de auto’s van Superformance ter wereld in Zuid-Afrika. Normaal gesproken bestel je deze met een dikke Ford V8, Tremec vijfbak en ZF-sper. Maar in dit geval niet.
Ze hebben bij Superformance namelijk de motor van een Tesla erin gelepeld. En dan niet zomaar een Tesla, maar die van een Model S P100D!! Helaas krijgt ‘ie niet het accupakket mee van de P100D, dus je hebt geen 100 kWh-accupakket. In plaats daarvan zit er slechts een 32 kWh batterij in.
Superformance Cobra MkIII-E
Daarmee kom je niet heel erg ver op een volle lading. De twee 16-cel-batterijen van LG zijn goed voor 161 kilometers, als je rustig aan doet. Ai. Nu is de Superformance Cobra niet de ideale auto voor enorm lange ritten, maar 161 kilometer is wel heel erg karig. Aan de andere kant, het zorgt er hopelijk wel voor dat het leuk sturen is. De meeste elektrische auto’s met veel range wegen meer dan gasten uit de Jerry Springer-show. Door het gewicht is acceleratie de enige leuke sensatie, een lichtvoetig weggedrag is er niet bij.
Omdat er geen V8 meer ligt (snik), zijn er ook geen sidepipes. Stiekem staat het best wel fraai. Naast een bruut beest is de Cobra ook een bloedmooie roadster. Dit exemplaar heeft 18 inch wielen met 275 banden rondom. Achter die velgen zien we een flink setje Wilwood-remmen. Nadeeltje: de Superformance Cobra MkIII-E kost 190.000 euro. Gelukkig komt daar dit keer geen CO2-BPM boete overheen.
Meer lezen? Deze Superformance GT40 heeft 800 pk!
Dutchdriftking zegt
Is er ook bekend wat de auto nu weegt? Als je met 100kg extra 100kg extra range kan creëren lijkt mij dat een offer wat ik graag zou maken. Maar geen idee of de rekensom zo makkelijk is.
rwdftw zegt
Een beetje gewicht toevoegen voor extra range is een goed plan, maar een beetje extra gewicht vraagt ook extra ruimte. En die is beperkt in een roadster als deze.
Verder kan je zien dat ze de neus gebruiken voor de accu’s. Om de gewichtsverdeling (en rij eigenschappen) niet richting Audi normen te laten afzinken kan je maar een bepaald gewicht kwijt.
fanboy zegt
Weinig specs in het artikel.
Het is een RWD cabrio, dus er kan maar 1 van de 2 P100D motoren in. Alsnog goed voor 650pk en 3 seconde naar de 100.
Dat is dus iets van 480kW op een 32kWh pakket, wat een gigantisch hoge C rating betreft van 15.
Ik dacht hoe kan dat uberhaupt.
Maar ik herken de 60v modules van LG in de foto’s.
https://www.evwest.com/catalog/product_info.php?products_id=481
Hier hebben ze naar alle waarschijnlijkheid 2 strings van 6 achter elkaar om tot rond de 400v te komen en 32kWh. Met ieder blokje dat piek 800amp mag leveren zit je dus 1600 ampere, bij circa 400v al rond de 640kW piekvermogen uit de accu’s. Dat ga je niet minuten lang kunnen doen, maar het kan dus wel volgens de specs.
O plaat zegt
Voor klassieker liefhebbers is dit nu een waardeloos gedrocht.
Voor liefhebbers van high tech en moderne gadgets is dit een oudbollige blik met de aerodynamica van een baksteen en ruk wegligging.
Voor mensen opzoek naar een toffe weekend wagen is dit emotieloos, geen geluid, geen beleving en de enige troef is snelheid maar daar doet hij onder tegen over hun leasing Tesla.
Dus voor wie is dit gebouwd? De zelfde vaag heb ik ook met die defender van gisteren.
rwdftw zegt
Waarom denk je dat de wegligging ruk is? Omdat het huidje verdacht veel lijkt op de Britse AC Cobra? En dat Carol Shelby dat chassis pakte en er een Ford V8 in lepelde?
Dit is het orginele AC Cobra rolling chassis : https://i.pinimg.com/originals/5b/08/d4/5b08d4147228865d38b7cbdea39fbc50.jpg
En dit is het chassis van deze : https://www.superformance.com/themes/default/assets/images/cars/mkiii/suspension-mkiii.jpg
Zoek de verschillen ;).
O plaat zegt
Die wegligging was fantastisch, voor standaarden van de jaren 60, voor een echte petrol head een droom, voor liefhebbers van moderne snufjes zo als ik zei is dit next level Spartaans.
taag zegt
@shiva: ik vind hem gewoon ontzettend mooi. Kan ik er 190k voor betalen, nee. Dus niet hoor mij. Als ik het zou kunnen betalen denk ik niet dat ik het zou doen trouwens. Maar ik vind hem wel heel erg mooi.
flutterby zegt
@shiva: er zijn ontzettend veel van dit soort projecten die regelmatig rond de 2 ton kosten, blijkbaar is er vraag naar maar ik ben niet zo bekend in de scene waar 2 ton aan speelgoed uitgegeven wordt.
cossiekiller zegt
Toch liever eentje met rollbar, 427 blok en voor de helft van de prijs.
z3cabby zegt
“Dit exemplaar heeft 18 inch wielen met 275 banden rondom”. Ik meen op elk wiel maar 1 band te zien, maar misschien kijk ik niet goed.
Al zegt
Smaken verschillen blijkbaar. Ik zou denken dat alleen nostalgische 50+ers dit bloedmooi vinden. De roadster2 is dan wel nog niet op de markt maar in mijn ogen echt wel een aantal klassen hoger.