De Tesla Roadster is al uit productie, maar hij gaat er toch uit met een knal. Nou ja, kal, eerder een zoef. Het blijft immers een auto met stofzuigeronderdelen.
Dat gezegd hebbende: Tesla is met de Roadster een ware pionier geweest onder de automerken. Niet voor niets gaf Bob Lutz in zijn biografie aan dat General Motors nooit aan de Chevrolet Volt/Opel Ampera was begonnen als Elon Musk niet zo’n epische elektrische sportwagen van een Lotus-chassis had gemaakt. Het heeft iets ontketend in de autowereld, terwijl er in vier jaar maar zo’n 2.600 Roadsters van de band zijn gerold in Californië.
Tesla heeft de laatste ronde van de Roadster 2.5 een kleurtje met de naam Atomic Red gegeven. Over de auto lopen twee dikke donkere strepen en de velgen zijn eveneens lekker sinister. Aan het vermogen en de actieradius werd niets gewijzigd, maar de exclusiviteit wordt benadrukt met een badge inclusief serienummer bij het dashboard. Er komen 15 van deze modellen op de markt, aldus Groen7.
En nu we het Roadster-hoofdstuk aan het afsluiten zijn is het tijd voor de Model S. Een sedan voor ruwweg de helft van het geld (vanaf ongeveer $50.000) die medio 2012 op de markt komt. De eerste batch van 6.000 stuks voor volgend jaar is al vergeven, daarna gaat de jaarprocutie omhoog naar 20.000 units. En tegen die tijd krijgen we waarschijnlijk iets te zien dat op een opvolger van de Roadster lijkt, en in 2014 op de markt komt. (foto’s via autoblog.com)
Yeelen zegt
-edit: dank, is gefikst-
Verder wel een leuk autootje, als het dan toch elektrisch moet zijn… Wel in een ander kleurtje :)
oli4k zegt
Ik kom er vrijwel iedere dag één of meer tegen in de stad en ik moet zeggen, als je ze zo vaak ziet gaan ze snel vervelen. Eigenlijk begint hij er nu al gedateerd uit te zien. Zouden ze naast de Model S nog met een opvolger van de Roadster gaan komen? Hopelijk dan wel eentje die de tand des tijds beter doorstaat.
timberleek zegt
@oli4k:
dat heb ik wel vaker bij auto’s
sommige zijn na jaren nog steeds prachtig, anderen zijn heel snel niet bijzonder meer.
Dat heb ik bijvoorbeeld bij de insignia. Toen hij net uitkwam vond ik het eigenlijk best een mooie auto, maar inmiddels vind ik hem helemaal niks meer….
Die model s is wel prachtig overigens
Freewarefreak zegt
@timberleek: En dat is nou exact de reden waarom de Duitse autoproducenten zo vast houden aan dat tijdloze design. Geen gekke fratsen, geen modegrillen, zo min mogelijk lijnen.
Walter da Silva zei laatst in een interview “Als ik dan die auto af heb.. en ik zie hem voor het eerst in het echt.. en ik betrap mijzelf er op dat ik denk -die lijn is daar eigenlijk overbodig, dat voegt niks toe- dan baal ik er van als het designstadium al voorbij het freezepoint is..”
Maar ja.. dan roept iedereen weer saai..
OT: Ik heb laatst eens met een Tesla Roadster gereden. Auto Totaalglas heeft ze in de leenfleet lopen. Wat een sensatie. Dat ding gaat als een raket.
dennisberkhout zegt
Ik treur hier niet om.
Waardeloze auto. Eigelijk bijna alle huidige electrokarren. Hoe minder hoe beter denk ik.
Wat heb je er aan als je nooit ver kan komen zonder dat je hoeft bij te vullen?!
Laat ze nou maar opschieten met dat waterstof gedoe. Véél bruikbaarder!!
Dan zou een nieuwe Tesla Roadster wél het overwegen waard zijn.
jurjen zegt
Ach Dennis, als je er ooit mee gaat rijden ben je direct om. Zoiets snels heb je nog nooit meegemaakt. Blijf tot die tijd maar lekker overal tegenaan schoppen, ooit komt het wel goed.
euro95 zegt
Mooi torretje! Prachtig die kleurenstelling van rood zwart. Doch die velgen wel vreemd overkomen. Ik denk dat ik deze auto best zou willen hebben -met andere velgjes-. Maarja, als je deze auto kan betalen (of je baas) kun je jezelf ook wel andere (lees: leukere) velgjes veroorloven! :)
sjaakk zegt
@euro95: Je ziet ze niet voor niets zo veel in de stad. Je krijgt super veel kortingen op die auto waardoor hij gewoon betaalbaar word/is. Ik weet niet of dat voor iedereen geld maar voor een ondernemer is het dus wel tedoen.
masterstig zegt
Ik blijf het een veredelde Elise/Exige vinden, maar dat is mijn mening. De hele auto ziet er spotgoedkoop uit, dat interieur is nog het allerergste….
tstile zegt
@masterstig:
Daarvoor is het dan ook een amerikaan..
masterstig zegt
@tstile: Maar zonder een echt leuke (muscle) motor.
Tonnie zegt
15? ik zie een plaatje met North America Special Edition No. 4/5. Dus er komen 3 van zulke series? of hoe moet ik dit zien?
floryn zegt
Een van de gaafste auto-ervaringen voor mij ooit. Goed dat de S nu komt. Dat wordt hopelijk de echte doorbraak. Electric for the people!
topless zegt
Colin Chapmans adagio was add Lightness, niet add heavy batteries. Bovendien hebben ze prijs toegevoegd. Waarom moet dit ding het dubbele kosten van een Elise? Daar kun je heel wat liters benzine voor kopen
@floryn:
Dat komt wellicht door een beperkt referentiekader.
http://www.youtube.com/watch?v=4pEOHNydrNo
http://www.youtube.com/watch?v=Ghb3DsetpNY&feature=related
floryn zegt
@topless: U hoeft mij niet te overtuigen van het voordeel van het gebrek aan gewicht. De Roadster voelde inderdaad aan als een Audi A4 (gewicht). Als je het gaat vergelijken met een Scuderia, zal je inderdaad liever voor zo’n auto kiezen. Ik houd ook erg van auto’s met een verbrandingsmotoren en dat zal de komende jaren ook nog wel de belangrijkste aandrijftechniek blijven voor de meeste automobilisten. Dat betekent echter niet dat ik er niet enthousiast over kan zijn. Bovendien denk ik niet iedereen op zoek is naar het gevoel van een Ferrari. Het is iets nieuws en spannends. Ik denk dat veel van de Tesla’s in Nederland gekocht zijn door personen en organisaties die anders misschien geen sportauto hadden gekocht. En de prijs. ja die is initieel hoger, maar daar staan lagere onderhoud en gebruikskosten tegenover. Bovendien kosten de meeste innovatieve producten meer, omdat de techniek kostbaarder is en de R&D terugverdiend moet worden, om weer te kunne investeren in nieuwe modellen. Nogmaals ik hoop en verwacht dat de komende modellen op de lange termijn een rationeler alternatief zullen zijn. Zo niet, dan is het een leuke rariteit, iets waar de meeste autofielen ook wel van kunnen genieten.
floryn zegt
@floryn: Ik bedoel het voordeel van een laag gewicht. Er kan natuurlijk geen gebrek zijn aan gewicht.