Vroeger hadden velen van ons al een electrische sportwagen, vaak gesponsored door Sinterklaas en altijd met afstandsbediening. Tesla Motors denkt dat velen het electrische purren/ janken van een hoogvermogend electromotortje missen en brengt een electrische sportwagen voor volwassenen uit.
De tweezitter is uitgerust met een electro motor die 248 pk levert. Het grote voordeel van electromotoren is dat het maximale koppel altijd beschikbaar is, vanaf 0 toeren tot het maximum van 13.500. Daardoor heeft de Tesla genoeg aan een tweetraps transmissie. Daarmee zou de Tesla in 4 seconden naar de 100 sprinten en een top van 210 km/u bereiken.
Net als bij hybride auto’s wordt de remenergie gebruikt om de accu’s op te laden. Toch zal regelmatig een volledig oplaadbeurtje nodig zijn en dat duurt aan het lichtnet 3,5 uur. De Tesla bevat 6831 Lithium-Ion batterijen, van het soort dat ook in laptops wordt gebruikt.
De Tesla zal worden gebouwd door Lotus in Engeland en ook het werknemersbestand van Tesla kent veel ex-Lotus werknemers. Zo veel zelfs dat Lotus de Tesla alleen wilde gaan bouwen als ze beloofden geen werknemers meer te “kapen”.
Wired mocht al een blokje om met de Tesla en heeft een uitgebreid artikel eraan gewijd. Ook kwam de Tesla vandaag al voorbij in de comments bij het vorige artikel, en Raf wist ons te tippen via de mail.
christoff zegt
mooie, snelle en economische wagen. zalig.
Holy Cow zegt
Niet slecht…voor een elektro..
Powerslide zegt
Geinig ding hoor. Helemaal Lotus Elise idee. Licht, wendbaar en snel. 13.500 Toeren! Jammer dat er geen V8 gegorgel uit de uitlaat komt….
w0o0dy zegt
Vraag me af of dit wel een lichtgewicht is….. voor hetzelfde geld weegt ie 1200kg en dan moet je heel wat veranderen aan de wielophanging en de veren en dempers om nog een beetje goed weggedrag te krijgen. Dat ie rijdt als een Elise dat betwijfel ik ten zeerste….. Maar we wachten af, ik ben wel benieuwd. Tis een leuk concept en wat beter als basis dan een Elise?
Romeo zegt
Sterker nog, geen uitlaat! ;)
estingo zegt
HMz hoe lang gaan die baterijen mee? want mijn laptop kan ik niet meer zo lang gebbruiken als staat voor geschreven…..
ben benieuwd wat het doet maar volgens mij kunnen we nog niet zo snel hier naar toe gaan omdat de tenologie op het gebied van baterijen nog iets te ver achterloopt denk ik….
maar goed het is wel het proberen waard lijkt mij
Wouter zegt
Een goed behandelde batterij gaat vrij lang mee, ook in een laptop. Hopelijk hebben ze goede electronica om het laadproces te beheersen, dan lukt dat ook bij de Tesla wel. Overigens geven ze zelf aan dat de electromotor 160.000 km meegaat.
Y. zegt
Dat motorgeluid gaan we missen – net zoals we bij het begin van de vorige eeuw het geluid van paardenhoeven op de weg misten.
Ik hoop dat de belachelijk gecompliceerde en inefficiente verbandingsmotor z’n langste tijd gehad heeft. Ik kan haast niet wachten tot de elektrische auto betaalbaar wordt.
J. zegt
Het is te hopen dat de ‘laptop’ accu’s niet door Dell geleverd worden…
luwek zegt
er zitten genoeg accus in, kunnen ze er mooi eentje gebruiken voor de geluidsinstalatie met v8 gegorgel=)
Chris zegt
wat is de actieradius van deze wagen??
Ejay zegt
Leuk, maar geluid is een belangrijk aspect bij met name snelle auto’s. Een Golf moet geen geluid maken, maar bijvoorbeeld een Ferrari is des te beter naarmate het aantal dempers afneemt. 13.500 lijkt veel, maar voor een elektromotor valt dat wel mee. Het zal klinken als een gezoem volgens mij.
Maargoed, mits de techniek in orde is, zal er niets mis mee zijn en ik zou hem zeker wel eens willen proberen.
vincent#1 zegt
Interresante auto, er knap ook dat ze met deze presaties zijn gekomen.
Over die accu’s.. Het zal me niet verbazen als er nog een keer een brandstofcel in gestopt wordt. Deze dingen leveren ook elektriciteit en je voorkomt ermee dat je belachlijk veel accu’s mee moet nemen. Brandstofcellen werken uitzonderlijk efficiënt en kunnen op waterstof of ethanol/methanol werken. Misschien kennen jullie het ook wel als noviteitje bij de laptops. Er waren laptops ontworpen die met een spuitje methanol gevuld moesten worden en werkten hier bijzonder lang op.
Weet iemand hoeveel dit hij moet gaan kosten?
Y. zegt
De actieradius is max. 250 mijl (400km, natuurlijk een stuk minder bij een ‘heftige’ rijstijl) en het ding moet vooralsnog $100.000 gaan kosten.
dekster zegt
i hate electrick.(punt)
Rijk zegt
160.000 KM Motor dood
hmm… als een electro motortje er een beetje makkelijk in te lepelen valt en deze omgerekend minder kost dan 160.000KM brandstof die een 1.6/2.0 zou verbruiken (om een voorbeeld te pakken) dan hebben we toch een gunstige rekensom? of klink ik debiel? :D
Max koppel altijd beschikbaar spreekt me wel aan… afgezien van de lucht weerstand zou dat betekenen dat ie even snel van 0-100 gaat als van 100 naar 200 ^^ woei, doortrekken die hap… alleen geen vet geluid erbij neen :(
Stylez zegt
Het leuke van dit soort auto’s is, zoals wouter ook al vermeldde, het maximale koppel dat altijd aanwezig is.
Ik zag laatst op een programma dat Venturi ook zo’n geinige elektrische auto gemaakt heeft, de Fetish.
Zoef zegt
Hoever kan-ie? 100 km? 100 mijl?
Bob Tiel zegt
Dit zou inderdaad de oplossing kunnen betekenen, zijn we meteen van het olie probleem af. Maar er moeten geen dell accu’s in, want dan staat dit mooie karretje gauw in brand.
harryindewarrie zegt
De Fetish heeft een actieradius tussen de 250 en 350 km (afhankelijk het gaspendaal gebruik),van 0-100 in 4.5 sec topsnelheid 170 km/h
De prijs is (volgens website) €450.000,-
De Telsa gaat van 0-100 in 4 sec. met een top van 210km/h,actieradius van 400 km.De prijs van de Telsa is $100.000,-, en komt pas in 2008 uit in Amerika(Calefornia)
coyote zegt
leuke car die telsa maar zit er ook een airco/verwarming in? hoe heeft men dit dan opgelost?of is auto alleen geschikt voor gebieden waar het altijd mooi weer is?
harryindewarry zegt
Natuurlijk zit er verwarmng in.dit tot zelfs -20 gr.
Als standaart zit er een climat controle in.
Rinze zegt
Hallo allemaal,
Is het mogelijk via dit forum antwoord te krijgen op onderstaande vragen?
– Is deze te koop in nederland? Zo ja, waar?
– Per wanneer is deze dan te koop, de eerste 100 zijn volgens mij al
uitverkocht en worden nu geproduceerd, dus wanneer worden de volgende
geproduceerd?
– Is er de mogelijkheid om een proefrit maken?
– Is in nederland ook het volledige onderhoud mogelijk? Zo ja, waar?
– kun je deze gewoon opladen op 220 volt of heb je hier iets bijzonders voor
nodig?
– zijn er folders beschikbaar met alle modellen en kleuren? Zo ja waar
verkrijgbaar?
Alvast bedankt!
gr, Rinze
herman zegt
Deze is niet te koop in NL.. je moet hem bestellen. Kijk op de site.. dat is in princiepe de brochure. En als je hem besteld hebt duurt dat een tijdje.. omdat jij ECHT NIET de enigste bent die hem wil.. omdat er super veel aanmeldingen zijn moet je zobiezo al een jaar wachten.
Het gaat heel goed met dat bedrijf ze krijgen financieringen van zoal de google oprichters en bill gates etc.. En de wachtrij voor zown ding wordt alleen groter.
de accu zoals jullie vast denken. Oh dat kan je er minder mee rijden.. maar het zit een beetje anders. De accu gaat na zoveel cyclus zeg maar uit zichzelf leeg lopen. Dus als je snel die 400km rijd :D dan kan het nog wel.. maar als je b.v. accu dagje laat staan gaat hij uitzichzelf leeglopen. Dit is pas na 160 000 km. En de accu packs verbeteren bijna elk jaar gigantisch erg. Dus als je hem vervangt zul je daarna altijd met iets beters rijden. Verder zeggen ze dat er alleen onderhoud is aan banden en remmen tot 160 000 KM. Dat is opzich wel fijn.
herman zegt
Stel je voor iedereen rijd in een auto met elektro motor.. En iemand komt met de benzine motor op de markt.
Jeetje zeggen mensen die skeptisch zijn:
-Zoveel onderhoud aan al die motor onderdelen zoals distributie en uitlaat die roest. Olie vervangen, pakkingen,
-Hij trekt ook veel te langzaam op zeg, das toch niet leuk!
-Wat ?? je moet schakelen ? 5 hele versnellingen? wat poep ja.
-Wow maar benzine is hardstikke duur!!! € 1,30 euro de LITER. We betalen nu 1 cent de km!
-Potverdorie moet je naar een benzine station.. je kan hem thuis niet eens opladen.
-Vroeger hoefde we alleen accu in te ruilen en soms onderhoud aan de elektro motor. Bij de benzine motor moeten we ineens heel veel verschillende onderdelen rekening mee te houden.
-Maar die motor kan helemaal niet genoeg elektriciteit leveren voor mijn dikke stereo installaties. Dan heb je een condensator nodig en ook nog eens een kleine generator voor de stroom op te wekken.
-Jeetje die auto vervuilt de natuur heel erg. al die CO2 in de lucht. Wij laten onze stroom maken door energie centrales.. die zijn veel effcienter met energie als een auto met verbrandings motor. En ze hebben betere C02 filters die bijna geen uitstoot hebben.
Zo zie je maar weer. Kijk ook eens van de andere kant. En zie hoe slecht een auto met verbrandings motor is.
Harry Bakker zegt
Jullie schrijven zo lekker over de elecetrisch auto’s .
Stel er is iemand die er diverse type’s van dat soort auto’s naar Nederland weet te halen. Van ongeveer €15000,- via 25.000,- naar 40.000,- en duurder.
De goedkoopste hebben een actieradius van ongeveer 225km en een top van 110km/h ,en van alle gemakken voorzien.
Denken jullie dat darvoor intresse bestaat?
herman zegt
Ik denk het wel, alleen er zijn een paar minpuntjes die ik moet toegeven.
Direkt op een stopcontact duurt het laden lang. Met een snelle lader kan het binnen half uur gehouden worden.
De meeste elektrische auto’s zien er niet uit.. Daar moet verandering in komen.
Accu’s Kijk maar eens naar de technology deze auto gebruikt LI-ION batterijen. Deze batterijen worden met de tijd beter. En er bestaan al de zogenoemde ZMP batterijen. Deze kunnen makelijk 2x zoveel energie per CM² opslaan als li-ion etc. ( alleen vanwege dat het nieuwe technology is, is het nog tamelijk duur.)
Deze batterijen werden gebruikt voor dat wagentje naar mars..
En binnenkort wanneer de batterij technologie doorslaat met super condensators ben je helemaal gek als je niet afstapt van benzine..
Maak mij niet wijs dat jij niet voor 3 euro 400 KM wil rijden.
Mensen zeggen dat je de vervuiling verplaatst. Dat is wel beetje zo. MAAR dat heb zijn voordelen.
– Benzine auto: 15-25% rendement tot op de wielen.
– Elektro : 70 tot wel soms meer als 90%.
Ook elektriciteits centrales hebben een hoger rendement in het omzetten van fossiele brandstoff naar elektriciteit. =) + ze stoten veeeel minder CO2 uit dan auto’s.
+ Elektrische auto’s zijn perfect voor steden die last hebben van SMOG.
Ach tis ook smaak natuurlijk. Ik vind die zoemige geluiden gewoon kicke! mjah
Harry Bakker zegt
De modellen zien er vaak niet uit, alhoewel het bij mijn 106 best wel mee valt.
Maar er zijn inderdaad sommige dat is echt hopenloos.Maar ik heb uit betrouwbare bron dat er licht is aan de horizon wat dat betreft.
Wat de accu’s betreft komen er accu’s aan die met een kleine 10 minuten worden opgeladen.Zij het wel met 150 tot 200 amp.En inderdaad met een speciale laad paal.Trouwens hoe vaak sta je thuis korter dan 5 uur stil(s’nachts)Deze accu’s zijn volgens de fabrikant ook nog eens biologisch afbreekbaar.Milieu vriendelijker kan het bijna niet.
OOk heeft de electrische auto en veel beter koppel als een benzine auto.
Het verbaast mij elke keer weer hoe snel mijn 106 met 20 kw optrekt.
Ik ben er erg blij mee met mijn electrische auto en zeker met de huidige benzine prijs.(rond de € 1,45)
Neetje zegt
Ik vind dat deze wagen een hele verbetering is. Alhoewel een beperkte actieradius en lange oplaadtijd de enigste nadelen zijn in mijn ogen.
Iedereen gaat er vanuit dat de stroom wordt opgewekt door fossiele brandstoffen te verbranden, maar dat hoeft niet persé. We hebben zogeheten zonneenergie, windenergie, dammen (niet in nederland), kernenergie (misschien ook niet de minst vervuilende, maar de geproduceerde energie tegenover de vervuiling is toch wat beter dan een koolcentrale) en er zijn vast nog wel andere manieren om stroom op te wekken op een milieu vriendelijke manier.
En daarnaast, als je 180 kW aan energie bij alle snelheden beschikbaar hebt, zul je dat geluid van die auto’s niet missen hoor, je bent dan veel te druk bezig met de g-krachten ;)
Harry zegt
Heb nog wat informatie ingewonnen
De snellading gebeurt bij 425 v en 32 amp(dus krachtstroom),met deze laad hij dan in 10 min. op.
Bij gewone 220 en 16 amp. doet hij er 3.½ uur over.
Neetje , ik vindt 400 km toch een behoorlijke afstand voor €3,-
coyote zegt
waar ik bang voor ben is dat de ‘ betaalbare’ electrische auto met belachelijke
modellen komt voor de ‘ gewone consument’ terwijl de wat volwassener ogende modellen voorbehouden blijven voor de ‘ rijken’ onder ons. de perfecte manier om de electrische auto om zeep te helpen!
deroderidder zegt
Tesla gaat dus zorgen voor een doorbraak, want in 2011 brengt het een 7 persoons auto op de markt, die 500 km kan afleggen. Zie de ANWB-Kampioen.
Heel belangrijk is dat de prijs zal worden €30.000,-. Nou dat betaal je tegenwoordig ook voor een auto met verbrandingsmotor. Ik wacht nog even met een nieuwe auto, want dit wil ik meemaken!