De Tesla Roadster is volgens de planning nu echt helemaal klaar, de eerste dealer heeft zijn deuren al geopend, dus het lijkt er op dat het elektrokarretje nu serieus verkoopcijfers kan gaan genereren. Helaas voor het merk is, na de crashtests, de eerste echte crash ook al een feit.
In San Fransisco schijnt deze Tesla Roadster tussen 2 auto’s fijngedrukt te zijn. Dankzij zijn formaat is de voorkant strak onder de achterbumper van de voorliggende Mercedes C-klasse geschoven.
Here comes the fun part: volgens ooggetuigen werd de Tesla ‘niet opgemerkt’ door de overige bestuurders, iets dat, als je de (niet-bestaande) geluidsproductie in acht neemt, best plausibel klinkt.
De airbags zijn ook niet afgegaan, maar dit zou een soortgelijk geval kunnen zijn als de Chinees die met zijn S-klasse onder een vrachtwagen schoof.
Misschien dat Tesla zijn auto’s in de toekomst met een hoog vlaggetje moet uitrusten, zoals je die ook op kinderfietsjes hebt?
Met dank aan Tobias voor de tip!
RenJie zegt
“volgens ooggetuigen werd de Tesla ‘niet opgemerkt’ door de overige bestuurders”
hoe moet het ongeluk dan ontstaan zijn? Als de auto achter de Tesla op de Tesla is gebotst, lijkt mij dat het zicht een grotere rol heeft gespeeld dan het geluid :’)
Ik neem aan dat je niet iemand voor je inschat dmv het geluid.. :P
Of de situatie is anders.
Jochem zegt
Ehm, jongentje word aangereden door een prius anyone?
Iceman zegt
Early adopters-problem: in het begin zullen nog veel van dit soort ongelukken gebeuren, nu iedere autobestuurder nog zo gefixeerd is op het geluid van een auto en nou eenmaal niet zo visueel is ingesteld. Je kunt wel als een gek je spiegels de hele tijd controleren, maar gewoon ff je oren goed openhouden is stukken makkelijker.
Als er meer elektrische auto’s op de weg zullen rijden en er een paar jaar voorbij zijn na de eerste aankoopgolf, dan zal dit probleem vanzelf wel oplossen. Zou me niet verbazen als we meer spiegels in de autocabine krijgen (‘a la rij-instructeur).
hans zegt
of gewoon een sensor die aangeeft of er iemand achter je staat
ZwerverRoodbaard zegt
Denk niet dat het in dit geval gaat om geluid, tenminste niet hoe die auto’s daar zo bij staan :S Neem aan dat die niet een soort stealth/cloak functie heeft.
RenesisHP zegt
Wat is nu het probleem, het geluid of het formaat. Geluid maakt in stadsverkeer relatief weinig uit. Auto’s zonder sportuitlaat hoor je immers nauwelijks bij lage toeren in het fileverkeer. Het formaat? Dan is een Elise/Exige ook gevaarlijk. Onze mx5 met 1.19m hoogte komt dan ook gevaarlijk laag uit. Ik snap hier dus iets niet helemaal aan de uitdrukking “niet opgemerkt”.
Savipe zegt
tja je moet op je spiegels letten ook al is er geen geluid:s
Baztrd zegt
Dit lijkt me meer veroorzaakt doordat de Tesla heel laag is dan door zijn stilte…
Stilstaande of rustig toerende moderne auto’s maken nou ook niet zoveel herrie, en als je in een goed geïsoleerde moderne bak zit met de radio hard aan hoor je ook iets luidruchtiger stationair draaiende auto’s niet… bovendien is het niet (tijdig) opmerken van andere auto’s sowieso ongeluksoorzaak no.1… (het is of dat, of expres iemand aanrijden :P)
Jandepandaman zegt
He zeg wat is dit voor kolder???
Ik weet niet hoe het zit met de meeste mensen hier, maar zelfs mijn ouwe Panda is met ramen dicht zo geluiddicht dat ik in het verkeer zo goed als geen énkele auto om mij heen hoor…! Goed, af en toe komt er eens het geluid van een V8 binnen, of een Harley-motorgeluid. Maar voor de rest let ik toch echt op visuele signalen… Mijn ervaring is dat modernere luxe-auto’s nog geluiddichter zijn, zeker als de airco nog een beetje zacht zoemt en je hebt de radio een beetje aan staan, wat vele mensen tegenwoordig toch echt hebben. En dan is het bovendien ook nog eens zo dat al sinds lang en breed vele luxe auto’s met benzinemotoren afgezien van het bandengeruis tijdens het rijden ook praktisch niet te horen zijn in stadsverkeer. Hoe vaak wordt daarbij aangekomen met de smoes dat ze die Rolls of S5 of zo pal voor hun snuit niet hebben gehoord en dat ze er dáárom in zijn gedoken…? Dan wordt je toch finaal uitgelachen als je daarmee aankomt? Waar heb je je aandacht dan inplaats van bij het verkeer?
Zeggen dat je een Tesla over het hoofd hebt GEZIEN omdat je hem niet zou hebben GEHOORD is dus wat mij betreft echt de ultiem slechtste smoes waar je in het moderne verkeer maar mee kunt aankomen…
Rovvel zegt
Volgens mij hebben geluid en een kop-staartaanrijding hoegenaamd niks met elkaar te maken. Horen jullie dan achteropkomende auto’s als je zelf in een auto zit? Sterk.
tom zegt
had ie maar zo een vroom box moeten kopen
en dan weer on toppic(!): als er in de tesla is gereden langs achter is het niet zijn schuld want de crash werd veroorzaakt door een andere bestuurder maar wel jammer voor de wagen
wotevajjjj zegt
hy doet het nog goed tegen zo een stevige mb
RenesisHP zegt
Ik denk ook dat dit eerder een geval van “over het hoofd gezien” zou zijn, hoewel dat ook stom is. Ik weet dat bij een Opel Meriva de spiegels boven de mx5 uit komen en dat zal bij een flinke SUV nog wel erger zijn. Lage auto’s zijn inderdaad minder zichtbaar dan hogere. Dan denk ik alleen aan vrachtwagenchauffeurs. Die zien lage auto’s kort voor de neus echt niet staan. Toch raken ze ons niet bij het stoplicht, goed h
RenesisHP zegt
>goed hè? ;)
.Memphis. zegt
Schitterend. Ze kunnen nooit genoeg van deze ondingen aan gort rijden :p.
Alweer een mooie dag voor de petrolhead hardliners onder ons :p.
Trekhaakduppie zegt
Zou wat wezen als je airbag voor elke zucht en scheet af zou gaan. Tik je een bumper aan, heb je ineens een gebroken neus… Volgens mij hebben sommige mensen het idee dat een airbag een lekker zacht verenkussen is ofzo…
wimbers zegt
dat geluid is naturlijk bullocks. iedere nieuwe auto heeft zowat gelaagd glas voorin, airco aan, muziekje erbij. dus de buitenwereld horen de je toch niet
JJM zegt
ze moeten er gewoon een soundtrack in programmeren met slim gepositioneerde speakers aan de buitenkant, je wil een auto ook horen en ook voor de veiligheid is het niet verkeerd
Benny1 zegt
eigenschuld moet je maar een echte auto kopen :P lekker pulla !
Je hoort ook zoveel in een moderne goed geisoleerde wagen met de ramen dicht… Amerikanen….
Laus zegt
Wat dat betreft zijn sportwagens lastig. Ik merk dat met name met bij achteruit in een recht vak parkeren ik regelmatig lage sportwagens net op tijd zie.
Timmie zegt
Hoe stiller hoe gevaarlijker…
Lexus zegt
LOL @ Memphis :lol:
Jay zegt
En dan, als je m hoort is het toch al te laat.. Je voelt het eerder in de beweging van je eigen auto dan dat je je pas kan realiseren wat je eigelijk hoort als je eigelijk wel IETS hoort.. Die Tesla is laag genoeg om m niet te zien onder de best wel hoge achterkant van die Merc..
Jandepandaman zegt
:Oh hij is te Láág???
:roll: Dat is bijna net zo mooi als zeggen dat je hem niet hebt gehoord…!
Ja sory agent dat ik over die gevallen voetganger heen ben gereden- Hij lag na gevallen te zijn op de grond en dus heb ik hem over het hoofd gezien! Had hij maar zoals het een goed verkeersdeelnemer betaamt op heuphoogte moeten blijven liggen….
:shock: Óngelofelijk wat een onzin allemaal- Daar zijn gewoon een paar lui vreselijk niet uit hun doppen wezen kijken- Meer niet! :?
SyriX zegt
airbags hoeven ook niet per se altijd te ontploffen..
Jos zegt
ik heb mijn eerste Seat Leon in 2000 gekocht en kort daarna in de prak gereden (was niet in fout) maar ook geen airbags afgegaan.
arokh zegt
haha, geluid belangrijk? spiegels belangrijk?
er staat bij dat hij tussen 2 auto’s is fijngedrukt, dus iemand is er van achteren opgereden. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kijk meestal door mijn voorruit bij het autorijden. De mensen die zeggen dat hij beter in de spiegels had moeten kijken hebben het niet begrepen, dat is waarschijnlijk exact wat de beste man deed, waardoor hij zijn auto zomaar in de tesla parkeerde…
JD zegt
Helaas voor het merk is, na de crashtests, de eerste echte crash ook al een feit.
Dit is ook niet waar. Er was al eerder een crash.
Ik quote (van de site waar jullie zelf het verhaal vandaan hebben):
Of course, this isn’t the first wrecked Tesla we’ve seen. According to Fortune, ousted co-founder Martin Eberhard suffered further distress when his Tesla rear-ended a truck en route for delivery to Eberhard’s home.
JD zegt
Ik neem trouwens aan dat dit helemaal niks met het geluid te maken heeft gehad maar met het niet opletten van andere bestuurders. Als je gewoon uit je doppen kijkt zie je elke auto staan.