De Tesla Roadster sprint in 1 tel naar de 100 km/u.
Die Elon Musk is een geweldige peer. Hij runt een bijzonder automerk dat vanuit het niets een grote wereldspeler van formaat is geworden. De in Zuid-Afrika geboren excentriekeling belooft altijd meer dan wat hij waarmaakt, maar alsnog is hetgeen dat hij waarmaakt bijzonder indrukwekkend.
Voor vandaag hebben we weer een sappige quote voor je, want de Tesla-Topman doet even een boekje open over de prestaties van de Tesla Roadster. Deze hypercar is al een hele tijd geleden aangekondigd, maar nu nog steeds niet in productie.
Op zich is dat ook niet zo raar, want in de tussentijd heeft Tesla zich gericht op het opschalen van de productie van de Model 3, de ontwikkeling van de Model Y en natuurlijk de lancering van de Tesla Cybertruck.
Daar wordt aanzienlijk meer geld mee verdiend in vergelijking met een hypercar. Ja, die Roadster zal weliswaar prijzig zijn, maar het aantal dat je afzet zal laag blijven.
Tesla Roadster sprint
Je moet het dus vooral zien als imagebuilder. De auto die het merk een beetje sex appeal moet geven. Zeker nu elke huisman, carrièrevrouw en zelfstandige non-nike-air (we doen niet aan stereotypering bij Autoblog) tegenwoordig een witte Model Y heeft, kan een imago-boost geen kwaad).
Uiteraard is Elon Musk de Roadster enorm aan het hypen. Daar heeft hij alleen Twitter en zijn Twitter-account voor nodig (dat tegenwoordig van hem is en X heet).
Volgens Musk zal er nooit meer een auto komen als de Tesla Roadster, voor zover je het een auto kunt noemen. Maar de meest shockerende mededeling betrof de sprinttijd van 0-60 mph (96 km/u). Dat klusje moet geklaard zijn in minder dan 1 seconde!
Volgend jaar al!
Of dat slechts een boud statement is, of iets dat hij daadwerkelijk waar kan maken, weten we niet. Voor een goede sprinttijd helpt een laag gewicht, hoog vermogen en veel grip.
De Tesla Roadster is voor zijn soort vrij licht, heeft enorm veel power en vierwielaandrijving. Maar dan nog, onder die 2 seconden wordt het wel heel erg lastig om er nog een tiende af te snoepen, laar staan dat je de 2 tellen halveert naar 1 tel!
Als Elon Musk gelijk blijkt te hebben (dat zou niet de eerste keer zijn), dan is het meteen de snelste auto aller tijden. Als het alleen maar in de buurt komt van de belofte – zoals anderhalve seconde – dan nog is het een bizar prestatiepotentieel.
Nu kun je je afvragen of het überhaupt zin heeft (4 seconden naar de 100 km/u met een atmosferische V12 achter je oren is leuker), maar knap is het wel. Als alles meezit, komt de Tesla Roadster in 2025 op de markt. Nog heel eventjes wachten, dus.
Meer lezen? Dit zijn supersnelle elektrische auto’s die je kunt kopen!
okdoei zegt
Grappig als ze het voor elkaar krijgen, mij lijkt het onwaarschijnlijk. De McMurtry Spéirling doet het in 1,4s. Formula Student team heeft het laatst voor elkaar gekregen om het in 0,9s te doen. Dus het kan. Maar dit zijn megalichte auto’s met fan aero. Daarnaast moet je nog de juiste banden hebben om überhaupt de nodige grip te creëren.
Niet helemaal gerelateerd maar ik vind het bijzonder dat iedere jonge bestuurder met een rijbewijs in een auto mag stappen met flink vermogen en een extreme acceleratie. Zelfs een EV6 GT gaat rond de 3s naar de 100.
Als je 18 jaar bent en een motor wil rijden mag je alleen met beperkt vermogen de weg op. Ben benieuwd of hierin iets gaat wijzigen bij auto’s.
Richmond zegt
Klopt, alleen de verzekering doet daar moeilijk over. Maar dan zetten ze het op naam van de ouders en is het omzeild. Iedereen met een rijbewijs vanaf 16 jaar kan meteen in een Bugatti Chiron gaan rijden en niemand die daar iets tegen doet
V8Vantage zegt
Eens, en als ze dan niet zo’n auto mogen rijden dan rijden ze wel in een VW POLO bovenop de achterbumper van hun voorliggers. Ik vrees altijd de dag dat ze dan eindelijk een EV krijgen….
Flutterbear zegt
Gewoon een duwtje in de rug moet coldair trusters.
heckblende zegt
oja, de RocketThrusters
janmetdelangeachternaam zegt
zucht.. Daar gaan we weer
Dutchdriftking zegt
Nu nog bandjes die het kunnen, en op de openbare weg natuurlijk, niet de geprepareerde dragstrip.
Johanneke zegt
En zonder rollende start. Maar goed, wat kan je er mee. Persoonlijk vind ik alles onder de 5 seconden naar de 100 bloedjesnel, en is daarna vooral het bochtenwerk belangrijk.
Flutterbear zegt
Niet alle krachten zullen via de banden gaan.
potver7 zegt
Laat Musk dat ding eerst maar eens gaan maken. Wordt een beetje moe van al die worsten die ons worden voorgehouden.
Wat mij betreft mag het accelleratievermogen van auto’s ook best gelimiteerd worden, in navolging van de max snelheid en allerlei verplichte ‘hulpsystemen’ (ISA, ESP etc). Er zijn nu al zat mensen die helemaal niet overweg kunnen met de snelle accelleratie van hun EV – hoewel ze daar zelf anders over denken, lijkt het.
lieverrrelektries zegt
Komt door raketaandrijving in de Roadster. Banden kunnen het niet…
marh zegt
Het zal allemaal wel, een hamburger uit de magnetron is ook snel warm maar ik leg hem liever op de grill.
kennone zegt
Ik kreeg al kleine blackout als ik de Lancer EVO launchde. Ik denk dat ik in die Tesla gewoon compleet knock ga 😅
rwdftw zegt
Wie Engineering Explained volgt weet dat sub 2 sec voor een straatauto onmogelijk is.
Sub 1 sec is daarmee een aperte leugen maar ik laat me graag verrassen.
fanboy zegt
@rwdftw: Ze willen ook meer doen dan alleen dan de banden aandrijven.
Jantje_555 zegt
Ik word spontaan benieuwd naar de 0-300-0 tijd (of zou het zelfs 400 km/u op gps kunnen halen)?
rogerzz zegt
Die accu’s gaan niet de kracht hebben om zo lang zoveel vermogen te geven dat ie de 400 km/u haalt.
Zinloze auto trouwens, de one-trick-pony Tesla in een andere vorm. Stoplichtsprintertje, ik sla over.
fanboy zegt
@Rogerzz: Natuurlijk kan dat wel, hoe lang zou het duren voordat hij op de 400 zit, een minuut ofzo? Dat trekken die accu’s echt wel. Maar het vol houden is een ander verhaal. Maar ja een Bugatti heeft op 400 ook snel zijn tank leeg.
bietje zegt
Elon heeft al vaker verrast.
Die rappe electrische wagens, je wordt bloedverziekend snel weggeslingerd, maar in the end…
…is het ‘klik’ en gáán.
IMHO idd een mindere, herstel, àndere beleving dat met verbrandingsmotoren.
Maar snel is het wel.
Ik weet dat met launch-control een gechipte Golf R je al dat buik-gevoel geeft met zo’n kleine 4 sec van 0-100, dus ik ben wel benieuwd in hoeverre de fysieke beleving van 0-100 in <1s nog wel prettig is.
Laat staan of je er niet een mega G-lock door oploopt. Dan hoop ik ook dat hij auto-pilot heeft om 'm onbeschadigd weer tot stilstand te brengen terwijl de bestuurder langzaam weer bij bewustzijn komt en z'n onderbroek gaat wisselen.
mashell zegt
Je hebt een punt dat het wel heel gemakkelijk gaat. Maar dat gaat het in een M3, 911 of Golf R natuurlijk ook. Dankzij de automaat is het stuur vasthouden, gasgeven en gaan. Gaat vlot maar is vereist geen kunde. Voor echt sportief rijden waar het op kunde van de bestuurder aankomt heb je eigenlijk heel wat anders nodig, Een handgeschakelde Focus 1 of een 116i of zo, in elk geval minder dan 150pk.
bunnylebowski zegt
Mmm eerst dat ding maar eens bouwen. Zal sowieso rollende start zijn.
mashell zegt
Dit is gewoon dezelfde conceptcar als uit 2017…
minimoke1984 zegt
Vraag me af of@willeme überhaupt het bericht heeft gelezen van Musk. Zijn volledige stelling was namelijk dat als d’r auto wordt voorzien van raketaandrijving een tijd onder de 1 sec er wel in moet zitten. Nu is t weer een bericht volledig uit de context halen. Slecht stukje journalistiek dus.