Rivian (je weet wel, het nieuwe Tesla) betrad vandaag de beurs en beleggers waren er als de kippen bij.
Als je tien jaar geleden had gezegd dat een Amerikaanse start-up die nog nauwelijks auto’s gebouwd heeft meer waard zou zijn dan BMW, zou je voor gek verklaard worden. Toch is dat vandaag de dag de realiteit.
Dat Tesla extreem overgewaardeerd wordt op de beurs weten we, maar daar gaan we het nu niet over hebben. Het gaat nu over Rivian, die vandaag naar de beurs ging. Beleggers zijn natuurlijk naarstig op zoek naar het nieuwe Tesla en volgens velen is dat Rivian.
Rivian moet nog goed en wel beginnen met het bouwen van EV’s, maar aan ambitie hebben ze geen gebrek. Het merk wordt onder meer gesteund door Amazon, die een belang van 20% heeft en 100.000 busjes heeft besteld.
Rivian ging vandaag naar de beurs en dat is best wel een ‘big deal’, om even in Amerikaanse termen te spreken. Het was namelijk de grootste beursgang op Wall Street dit jaar. Rivian verkocht 153 miljoen aandelen voor 78 dollar per stuk. Daarmee harkte de start-up eventjes 11,9 miljard dollar binnen, omgerekend 10,3 miljard euro. Daarmee overtroffen ze alle verwachtingen.
De totale marktwaarde van Rivian bedraagt nu maar liefst 76,4 miljard dollar. Natuurlijk, vergeleken met de bizarre marktwaarde van Tesla (ruim een biljoen dollar) valt het nog mee, maar Rivian is wel gewoon meer waard dan bijvoorbeeld BMW. En heel Stellantis. Ook komt het merk aardig dicht in de buurt van Ford, die nota bene een geldschieter is van Rivian.
Hoewel er veel overeenkomsten zijn met Tesla, bewandelt Rivian niet helemaal hetzelfde pad. In tegenstelling tot Tesla, zet Rivian meteen in op bedrijfswagens. De mega-order van Amazon zal daar ongetwijfeld iets mee te maken hebben. Daarnaast is ook de productie van de pick-up en de SUV, die Rivian als eerste had aangekondigd, van start gegaan.
fanboy zegt
De pickup is fantastisch maar hun bedrijfswagentak is waar het echt om gaat. En ook beter dan wat de gevestigde orde hier in Europa doet. Een grote Sprinter met het accupakket van een hatchback, dat schiet niet op jongens
florisje zegt
De beurs is gewoon een grote hype machine. Wat is zo’n startup als Rivian nou t.o.v. BMW.
pramm zegt
In ieder geval niet een partij die nog veel R&D hoeft af te waarderen de komende jaren zoals veel traditionele autobouwers wel moeten. Als de EU bedrijven de rechtzaken verliezen en inderdaad per 2030 hun volledige productie elektrisch moeten hebben (wereldwijd), hebben die bedrijven bizarre investeringen te doen, moeten ze een aanzienlijk deel van hun fabrieken afschrijven (in 8 jaar tijd), en dus ook al hun benzine en diesel technologie naar 0 afwaarderen.
ghini zegt
@pramm: over dat laatste, dan zouden we over 8 jaar allemaal elektrisch moeten kunnen rijden. Dat zie ik als niet haalbaar gezien alle beperkte stroom netwerken. Zelfs in Nederland lopen we nu al tegen beperkingen aan. Bedenk even hoe dat in landen als Spanje, Italië of nog armer zal zijn.
pramm zegt
In Nederland hebben we vooral een beperking als iedereen tegelijk de auto wil opladen. Een EV verbruikt ongeveer evenveel als een gemiddeld huishouden. Maar een gemiddeld huishouden kent hele sterke pieken in het verbruik. Bijvoorbeeld rond het tijdstip van opstaan en thuiskomen. Ongeveer 70% van het elektriciteitsverbruik van huishoudens vindt in een uur of 5 plaats. Als je weet dat een ev gemiddeld 12 uur per dag op de thuislocstie staat en gemiddeld 6 uur op een werklocatie, zijn er voldoende momenten te vinden waarop het stroomnet dat prima kan realiseren.
Over de elektriciteitsnetten in zuid Europa. Ook daar zal inderdaad een en ander aangepast moeten worden. Voordeel is trouwens wel dat de kabels daar bovengronds lopen.
Als we kijken naar nog armere landen… Bedenk goed dat in het merendeel van die landen, minder dan 1% van de bevolking überhaupt zich een auto kan permitteren. En dat zijn ook de mensen die thuis een relatief luxe woning hebben, bijvoorbeeld ook met airco. Dan kan je ook een ev opladen.
Dat niet alle arme mensen in die landen een EV kunnen kopen, volgens mij kennen die mensen nog hele andere en meer urgente problemen.
Maar het is alle hens aan dek, willen we niet allemaal nog flink de dupe worden van de klimaatverandering.
Als we gewoon door blijven gaan, gaan de meesten van ons nog een veel grotere bevolkingsmigratie meemaken.
petroldrinker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Sempiternal zegt
@ghini welke beperkingen.
jje003 zegt
Precies! Economie was nooit mijn sterkste vak, maar het lijkt me sterk dat een bedrijf wat daadwerkelijk nog niks heeft meer waard is dan een van de grotere Duitse drie die al vanaf het begin van de vorige eeuw meedoen. Ik begrijp dat ze orders hebben e.d. Maar hoeveel Rivians zie je daadwerkelijk rondrijden? Een idee/plan kan toch nooit meer waard zijn dan iets wat zich al bewezen heeft?!
mashell zegt
Bitcoins, kunst, klassieke auto’s en ook aandelen kennen een systeem waarbij de waarde helemaal niet de echte waarde weergeeft, het is gewoon wat een gek er voor geeft. En met de lage rente geven de gekken graag veel uit aan huizen, aandelen en dergelijke. En bij Rivian hoopt men op een aandelen run als Tesla.
Daremaster Co zegt
Een gek houdt zijn vermogen in een fiat currency dat momenteel een inflatie kent van minimaal 10% per jaar..
berlinetta zegt
Iets is waard wat de gek ervoor geeft. En dat geldt voor alles in het leven.
flutterby zegt
@jje003: terug naar school en misschien pik je iets op over desinvesteringen, schulden en duur personeel met de verkeerde expertise.
Een elektrische auto lijkt op een brandstof auto, maar aangezien de meeste merken zich met name focussen op de motor en assemblage van een auto met een brandstofmotor is feitelijk al hun kennis waardeloos en moeten ze opnieuw beginnen. Opnieuw beginnen is een stuk makkelijker met een blanco papier en afkijken bij de buren hoe zij dat aangepakt hebben. Niet voor niets gaan de analyses van Munro Associates van Tesla’s voor honderd duizenden dollars over de toonbank, dat terwijl die van de i3 voor $10 te koop is..
mashell zegt
De kennis van assemblage blijft natuurlijk zinvol. Daar moet Tesla nog flink bijleren (ze bieden wel erg weinig kleuren, opties en dergelijk aan).
Motorenkennis kan je inderdaad weggooien. Elektromotoren hebben een lagere complexiteit en kan je prima inkopen. Bij elektrische wagens zit de complexiteit in de batterijen, de koeling en verwarming daarvan en het laadmanagement.
flutterby zegt
@mashell: niet als je tientallen jaren keuzes gemaakt zijn op basis van die brandstof aandrijflijn die opeens allemaal in detail heroverwogen moeten worden. Wat dat betreft zijn de conversie project ontzettend gaaf om te volgen, ook de ICE-T van Rich Rebuilds (Tesla met V8).
goodvibrations zegt
Als jij denkt dat een brandstof motor vervangen door elektromotoren en accu’s hetzelfde is als opnieuw beginnen adviseer ik je ook nog even naar school te gaan 😉.
goodvibrations zegt
Ze doen wellicht veel in 1x goed/frisse start. Maar het is wel absurd overdreven idd. Vandaag de EQS bekeken. Man wat een auto! Als ze dat als apart merk hadden gelanceerd kon het misschien wel de strijd aan met Lucid of Rivian.. Pole star heeft ook wellicht daarom de keuze gemaakt… BMW komt er wel.. het moet ook nog lekker rijden hè en een beetje goed afgewerkt zijn.. Stellantis vind ik wat zorgelijker…
Dutchdriftking zegt
De pick up en SUV kan je al bestellen….
pramm zegt
Als je in de VS woont.
camber24 zegt
@dutchdriftking: klopt. Pickup rijdt al rond, SUV productie wordt volgende maand gestart:
https://beursblog.nl/beurs-nieuws/rivian-ipo-groot-succes/
MarcoM zegt
Wel mooi dat er nieuwe merken bijkomen, nieuwe ideeen, frisse wind, maar vooral, de gevestigde orde zal harder aan de bak moeten om bij te blijven.
vondick zegt
Mooi. Mits het ook Europese startups zijn. Dat valt tegen.
omarrs6 zegt
Ik heb een review gezien over de Rivian R1T, de pick-up van Jerryrigeverything. Nou is het een leuk marketing trucje aangezien Zack een hoop volgers heeft. Maar ik was positief verrast over de auto zelf, al ben ik geen fan elektrisch. Ik heb liever deze Rivian dan een Tesla momenteel. Maar Rivian moet zich natuurlijk nog bewijzen op de markt
ty5500 zegt
@omarrs6 Moet ook toegeven dat ik verrast was. Dat een startup zo’n op het eerste zicht zo’n goed (qua gebruikservaring) product op de markt kan zetten. Nu afwachten wat de kwaliteit gaat doen
Redrum zegt
Zo verrast moet je nu ook weer niet zijn. Meeste van de mensen die er werken komen van Tesla en weten dus hoe je een EV bouwt. Natuurlijk begint nu pas de fun: massaproductie, logistiek, opschalen enz.
Wat ze natuurlijk wel mee hebben, is serieuze backing van grote spelers en minder haat/mensen die hen willen zien falen want geen Tesla.
Hoewel ze goed gaan boeren op de beurs kan ik geen inschatting maken hoe ze de zaken aanpakken en wat hun plannen zijn wat je bij Musk wel beter kan inschatten, althans de visie etc toch.
SimonMc zegt
Misschien een detail, maar: was niet de zijne, maar hij heeft er wel een in bestelling staan.
omarrs6 zegt
@simonmc Klopt, ik heb het verkeerd verwoord :-) Dat was een demo model, en hij heeft er inderdaad eentje in bestelling staan
lithiumion zegt
Wat een bollocks weer; meer waard dan BMW… en niet omdat ik een fanboy ben van BMW
Robert zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
superfunky zegt
Er zijn weer genoeg believers die het allemaal prachtig vinden dat hun pensioencentjes vernaggeld worden. “Nee, niet mijn centjes in die vieze, winstgevende bedrijven stoppen hoor, spoel dat van mij maar weg in EV hypes”. Humor anno 2021! 🤣
pramm zegt
Ja, want Tesla is echt niet winstgevend… Of… Was niet winstgevend…. Of… Och…. Is al een van de meest winstgevende autobedrijven geworden… Das maar tijdelijk….. Toch?
Sempiternal zegt
@superfunky schattig wel.
str8six zegt
Luchtbells be luchtbells..
MaartenD zegt
En weer zo’n luchtkasteel…meer dan BMW waard…Wat een grap
RutgerK zegt
Het wordt interessant in de EV markt en dan vooral bij de nieuwe merken wat de modelstrategie wordt.
Hoe moet de opvolger van de Model 3 eruit gaan zien als je nu kijkt naar de nieuwe Model S. Hoe gaat Rivian na 7-8 jaar hun pick-up verversen? Met welke onderscheidende vernieuwingen kom je in een opvolgend model om wordt de opvolger van de ID.3 een MEB platform met een nieuwe opbouw?
petroldrinker zegt
Hoe kansloos, weer zo een overgewaardeerd en overhuped bedrijf als dat tesla…
admiajfe zegt
ff 3-maand wachten en die beurswaarde is dan wel een heel stuk. verdampt. Nagenoeg standaard bij beursintroducties van nieuwe aandelen. De hype is er dan wel vanaf. en de eerste cijfers zijn dan ook bekend.
kevertje zegt
Het duurt een paar generaties vooraleer zo’n merk de juiste technische ontwerpen, productie-strategie annex kwaliteit heeft. Ook bij Tesla is men al even bezig en het zijn nog steeds verre van perfecte auto’s. Vergeet ook de factor veiligheid niet, een aspect waar velen veel te gemakkelijk over stappen terwijl het eigenlijk in ons dagelijks verkeer het meest essentiële in autorijden zou moeten zijn. BMW heeft blindelings alles wel op een rijtje en daarom is het BMW. Idemdito voor zowat alle gevestigde premium-merken.
ty5500 zegt
@kevertje: Ik heb enorm veel respect voor BMW en wil het zeker ook niet bashen maar ik denk dat jij toch iets te makkelijk de marketing slikt als je denkt dat het allemaal perfecte auto’s zijn. Onlangs heeft BMW nog de productie van de M3 en M4’s gestaakt wegens opnieuw problemen met de lagerschalen. Nog enkele bekendere grote problemen zijn de wervelkleppen die afbraken en de koelingssystemen die faalden. En ivm veiligheid, heb je al eens de score van een model 3 opgezocht? Dat is zeker geen kneus hoor.
kevertje zegt
Ik heb zelf nooit een BMW gehad. Wel een collega die serieuze issues had met de versnellingsbak. Maar ik heb in dit type merk uiteindelijk heel wat meer vertrouwen dan in een debuterende beurshype. Ik heb genoeg met auto’s meegemaakt om te weten in welke miserie je terecht kan komen als conceptuele zaken fout bedacht zijn of de kwaliteit maar zus en zo is.
tinnemans zegt
De EV markt is momenteel hooguit zo’n 10% van de totale markt, en van die 10% is een kleine 90% in handen van de klassieke autofabrikanten die momenteel zo’n beetje elke week wel een nieuw EV model op de markt brengen.
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat Tesla of Rivian echt grote spelers op de wereldmarkt gaan worden, en de beurswaardes van beide bedrijven zou ik zeer speculatief willen noemen. Dan zet ik liever alles op rood in het casino, dan heb ik tenminste nog bijna 50% kans dat ik er iets mee opschiet.
flutterby zegt
@tinnemans: die 90% heeft echter zware concurrentie en zal elk jaar alleen maar afnemen terwijl de productiecapaciteit gelijk blijft. Voor EVs moet niet alleen de productielijn om maar ook de supplychain. Op de EV supply chain is dan ook weer enorme vraag en beperkt aanbod.
goodvibrations zegt
Blijft grappig hoe dat gaat.. Deels komt het voort uit het feit dat Amazon ook mee doet..
VAG blijft ondergewaardeerd tov Amerikaanse nieuwkomers.. betere investering om in te beleggen voor de lange termijn..