In China worden Tesla rijders door de politie van de snelweg geweerd.
Tesla heeft de afgelopen week wederom stof doen opwaaien, letterlijk en figuurlijk. Ondanks het feit dat Elon Musk altijd roept dat Tesla’s en Autopilot heel veilig zijn, was er weer eens een dodelijke crash te betreuren in Texas met een Tesla. Volgens de eerste rapporten van de autoriteiten moet Autopilot daarbij een rol hebben gespeeld. De overleden inzittenden zaten namelijk geen van beiden achter het stuur. Tesla zelf ontkent overigens glashard dat Autopilot een rol kan hebben gespeeld. Maar de koppen in de kranten waren toen al een feit.
China
Het ongeluk in Texas was echter niet de enige recente crash met dodelijke afloop waarbij een Tesla betrokken is. Op 13 april roste een Tesla de middenberm van de Dongjiang Avenue in, waarna de auto ook nog een andere auto raakte en in de brand vloog. Een passagier kwam om bij de crash. Global News rapporteert:
The traffic accident occurred in the north of Dongjiang Avenue, Zengcheng District, Guangzhou on April 13. A car caught fire after colliding with the cement barrier on the right side of the road and another car, leading to one passenger dead.
Global News, brengt met name Chinees nieuws
Politie
Tesla ligt daardoor voor de zoveelste keer onder vuur in China. Nu, een dikke week na het incident, melden namelijk meerdere Tesla rijders in de regio dat ze gestopt worden door politie bij het oprijden van snelwegen.
说广州,#特斯拉 不让上高速公路了。
— WoodmanK (@WoodmanK417) April 23, 2021
In Guangzhou, #Tesla electric cars were not allowed on the highway. pic.twitter.com/CGqnW2ffUT
Dit is natuurlijk niet wat je wil voor je klanten. Tesla zelf heeft dan ook al gereageerd op het incident via Weibo, het Sociale Medium dat wel toegestaan is in China:
This afternoon, we have proactively contacted the Zhengzhou Municipal Market Supervision Administration and reported the relevant situation. In order to protect the rights and interests of consumers, we are willing to cooperate fully and provide the raw data of the vehicle half an hour before the incident to the third-party appraisal agency or the technology designated by the government, the regulatory authority or the consumer himself.
Tesla, blijft graag Chinese Yuans eten
Akte
Waarvan akte.
geen1234 zegt
Als je design onvoldoende is, hoezo moeten we dan verwachten dat je rapportage voldoende/correct is?
Ik kan me nog een bedrijf uit India herinneren, die vonden dat als de test procedure niet volledig was doorgevoerd, het resultaat van die test toch als goed bevonden kon worden. Tesla raw data zegt toch niets. Er moet gewoon een standaard komen voor automotive rapportage, die in elke auto hetzelfde geïmplementeerd wordt. Net als de ‘blackbox’ bij vliegtuigen.
porker zegt
@geen1234: over paar jaar heeft ieder nieuw voertuig naast de Blackbox ook een transponder, net als in vliegtuigindustrie. Zo zullen voertuigen elkaar “zien” aankomen en kunnen er treintjes op de
a2 gevormd worden. Dit terwijl de baas lekker aan het Netflixen (en Chill?) is.
pascal zegt
@geen1234 Altijd mooi toch, lekker conclusies trekken zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken
faalhaas zegt
@geen1234: Ja, laten we een camera op het dak doen. Kilometer te hard? 500 euro boete. Niet helemaal stoppen bij een stopstreep? 12 punten. Lelijk hoofd? Nekschot.
Flutterbi zegt
Elon heeft het paard van Troje binnengehaald met China. Over een paar jaartjes alle kennis leeg getrokken uit de fabrieken en dan komt de Chinese overheid opeens met allerlei restricties om de interne markt (eigen merken) te beschermen.
chrism zegt
@Flutterbi: Innovaties staan nooit stil. Dit wordt al jaren geroepen over verschillende industrieën. Zolang chinezen niet vrij mogen denken en doen, zullen ook niet met grote innovaties komen. En altijd achter de feiten aanlopen qua kennis.
mopar zegt
@chrism: Dan zal je nog van een heel koude kermis thuiskomen. Woon er al 10 jaar en qua innovatie lopen ze Europa al voorop.
superfunky zegt
@Flutterbi: klopt. Tesla heeft 7 miljard subsidie voor de Shanghai fabriek gekregen op voorwaarden dat er geen geld het land verlaat totdat de 7 miljard betaald is en onder de voorwaarde dat ze alle technologie met de Chinezen delen. Lekker bezig die Chinezen, één van de zaken die Trump nou net ff heel goed door had.
wimof zegt
Dat zal zijn zakelijk instinct geweest zijn, zijn humaan zijn ze nog altijd aan het zoeken.
robert110 zegt
Niet geheel onterecht in mijn ogen. Het is eigenlijk totaal debiel dat het toegestaan is om de gewone consument (die over het algemeen al nauwelijks in staat is een auto veilig te besturen) de weg op te sturen met dit soort beta software. Het is tenslotte beta software, correcte werking hiervan kan nooit gegarandeerd worden. Ik snap dat dit soort systemen enkel getest kunnen worden op de openbare weg. Maar dan wel graag door goed opgeleide technici.
alfapeter zegt
Het is genoegzaam bekend dat autopilot niet zomaar ongecontroleerd gebruikt mag worden. Correcte werking van de hersenen van chauffeurs kan trouwens ook niet gegarandeerd worden.
pascal zegt
Met Tesla autopilot ingeschakeld is er in Amerika gemiddeld bij 1 op de 4.53 miljoen mijl een ongeluk. Het Amerikaans gemiddelde zonder autopilot is 1 ongeluk per 479.000 mijl. Rijden met Autopilot is gemiddeld dus zo’n 10x veiliger dan zonder. Maar verder wens ik ze veel succes daar in China.
Flutterbi zegt
Bron: Tesla.
superfunky zegt
@pascal:
Quote: “Altijd mooi toch, lekker conclusies trekken zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken”
Je vergelijkt snelweg kilometers met een totaal gemiddelde, klopt natuurlijk geen bal van.
geen1234 zegt
Je moet ophouden met die onzin over auto pilot, want als puntje bij paaltje komt vertrouw je er ook niet op, daar durf ik wel op te wedden. Je kunt jezelf bewijzen door
– Gooi die familie van je in een Tesla, en ga op wegen zoals hier met auto pilot rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=KLJrvlum6tQ
Graag wel op hoogste snelheid waarbij de auto nog adequaat kan reageren. Het zijn immers computers die niet gehinderd worden door de menselijke beperkingen.
rumour zegt
“Tesla rijders van de weg geplukt in China”……………… misschien zijn er Renault rijders in Thailand van de weg geplukt. Of Maza rijders in Schotland. Of Seat rijders in Spanje. Zodra het woord Tesla valt, slaan sommigen meteen op tilt.
Is Tesla fout bezig? of zijn (chinese) Tesla rijders (soms) idioten? of is Chinese politie gek (geworden).
Of combinatie van factoren. Elke dag Tesla ‘gezeik’ gezocht of niet gezocht. Als ze maar over je praten? goed of slecht maakt niet uit? onderhand beetje klaar mee ;-)
mashell zegt
@rumour: het is voor de Chinese Tesla klanten natuurlijk hoogst ongemakkelijk dat de politie hen van de weg haalt vanwege onveilige software in hun wagens. Dat is echt auto gerelateerd nieuws dat hier een plek heeft. Veel meer dan de zoveelste tweet van Musk.
mopar zegt
Geloof mij maar, die Chinezen hebben echt geen tesla nodig om te crashen of door barrières heen te rijden… Blijf me altijd verbazen hoe er hier gereden wordt. Hypermoderne infrastructuur in de grote steden, maar een rij mentaliteit die eerder in een derdewereldland thuishoort.
mpgc zegt
Lekker is dat. Tesla verstrekt de data van die gecrashte auto aan een derde (buitenlandse) partij. Zeker nooit gehoord van privacy daar. Enige partij waaraan men die data zou mogen verstrekken zijn politie en justitie in de staat waar het ongeval is gebeurd. De rest heeft daar niets mee te maken.
alfapeter zegt
In wezen heb je volkomen gelijk maar als Tesla publiek aangevallen wordt mag het zich toch ook publiek verdedigen.
dragonforce zegt
Ik hoor niemand praten over het feit dat Tesla data heeft van bestuurders. Dus als je een tesla koopt, is het dan acceptabel dat je rijgedrag etc word opgeslagen?
vacano zegt
Wat mij betreft mogen ze Autopilot en consoorten per direct verbieden. Leer autorijden, haal je rijbewijs en rij zelf.
Gegevens bijhouden van waar en hoe je hebt gereden zijn een inbreuk op de privacy, maar eigenlijk geen issue want 90% heeft geen privacy.
Ga straks een rit maken men onze Lincoln Continental Cabrio 1963.