Tesla rijders maken de meeste kilometers met hun EV’s, maar nog altijd minder dan de gemiddelde ICE rijder
EV’s nemen de wereld over en Tesla was er vroeg bij om daarvan te profiteren. Normaal gesproken is het vrij lastig een nieuw automerk op te starten. In het geval van Tesla is het ook niet eenvoudig geweest. Maar inmiddels is Tesla gigantisch veel geld waard en verkoopt het bijna net zoveel auto’s per jaar als de Duitse premiums.
Maar, rijden mensen nu ook echt met die EV’s? iSeeCars zocht het uit voor Amerikaanse automobilisten. Nu zijn die mogelijk wat anders dan hun Europese en Nederlandse soortgenoten, maar toch is het wel een interessante graadmeter. De gemiddelde eigenaar van een jonge (3 jaar oude) EV maakt in Amerika 14.579 kilometers per jaar. De gemiddelde eigenaar van een even oude ICE, rijdt 4.828 kilometer meer.
De EV’s die het meest intensief gebruikt worden in Amerika, komen allemaal af van Tesla. De Model X is de koning kilometervreter van het stel. Deze maakt gemiddeld 16.702 kilometers per jaar. Dat is dus nog altijd minder dan de gemiddelde ICE. Opvallend genoeg rijden de meeste EV’s van andere merken een stuk minder ver. Als men Tesla buiten beschouwing zou laten, daalt het gemiddelde jaarkilometrage van EV’s naar slechts 10.813 kilometer.
Porsche Taycan eigenaren maken de minste kilometers van allemaal. Zij rijden gemiddeld slechts 7.799 kilometer met hun auto’s. iSeeCars ziet een duidelijk verband tussen de gemiddelde afstand die eigenaren met hun EV’s afleggen en de actieradius van de EV in kwestie. Voor elke kilometer extra actieradius, leggen eigenaren 23 kilometer extra af per jaar. EV’s meer range geven zou dus kunnen helpen om eigenaren er meer mee te laten rijden. Op zich niet heel verrassend dus.
Maak jij enorm veel kilometers met een EV? Of laat je juist een EV staan omdat je zoveel kilometers maakt en niet voortdurend wil stekkeren? Laat het weten, in de comments!
vbarchetta zegt
Zo weinig gemiddeld….? Zl
Steven zegt
Heeft het er niet mee te maken dat ermee rijden langer duurt (qua onderweg opladen op langere ritten)? En dat ze om die reden enkel voor de kortere ritten ingezet worden?
dutchneon zegt
Het heeft er meer mee te maken dat mensen flink wat geld moeten neerleggen voor een EV…. zeker een Model X
Het is dus nodig om een goed stel hersens te hebben die je nuttig gebruikt.
Nuttig is dus niet heel veel heen en weer rijden, want in die tijd kun je dus minder nuttige dingen doen en schrijft je auto harder af.
Bovendien dit onderzoek is in Amerika gedaan, daar is het sowieso geen dagelijkse kost om 100 km te gaan forenzen!
wimof zegt
Hersens en elektrische auto?
mclovin zegt
Wat een slap gezwets. Alsof mensen in brandstofauto’s maar een beetje doelloos rondrijden. Daarnaast zijn de afstanden in Amerika vele malen groter dan in Nederland dus 100km forenzen om op je werk te komen of op bezoek te gaan bij je oma is daar helemaal niet ongebruikelijk.
dutchneon zegt
@mclovin, inderdaad is niet doelloos, maar dat doe je meestal in loondienst dat rondjes rijden en in loondienst rijdt je meestal geen Model x….
En inderdaad de afstanden zijn in de states groter en juist daardoor woon je al snel te ver weg van een baan en daarom verhuizen ze dan dichterbij.
minimoke1984 zegt
Ik rijdt ev en heb dit jaar ca 60.000 km gereden.. Korte ritten? Das meer voor benzine auto’s denk ik
arta zegt
Ben wel benieuwd naar het beeld in NL. Hier rijden vooral leaserijders een EV en die rijden gemiddeld genomen meer dan de privéauto’s.
alloallo zegt
200k in 3,5 jaar zonder problemen
wimof zegt
Buiten waarborg en je rear aandrijving is al aardig op sleet (at Zimmerman)
audirs3 zegt
45k met een IONIQ5 in 1,5 jaar. En probleemloos meerdere internationale reizen naar o.a. Zuid-Frankrijk, Italië, Kroatië en Denemarken. Geen enkele keer de EV als beperkende factor gezien. Maar de auto is dan ook meestal binnen 10 minuten op 80%, ik denk niet dat ik ook zo tevreden zou zijn met een i4 of Q4 e-tron waarbij je meer dan 2x zo lang bij die laadpaal staat.
potenza zegt
45k per jaar met de Born. Daarnaast 15K met ICE (Kodiaq). In de praktijk: EV voor eigenlijk elke rit. ICE voor vakantie.
audirs3 zegt
@potenza Dat is wel handig zo, 2 auto’s. En ook de grotere als ICE voor de vakanties.
Wij hebben het andersom, een grotere EV (IONIQ5) en een klein ICE stadsautotje (A1 Sportback). Hierdoor wel genoodzaakt de EV voor vakanties te nemen, echter gezien de kids nog niet leerplichtig zijn gaat dit echt prima. Maar de zwarte zaterdagen lijken mij niet fijn met een EV…
b00st zegt
Ook met een ICE zijn die niet fijn…
erics zegt
Met mijn Kia EV6 nu 80K km in 1,5 jaar. Superauto! Snel laden (wegrijden als Etrons, Enyacs enz nog steeds laden..) met uitstekende range. Ook met flinke caravan erachter veel kilometers gemaakt, oa 1600km naar Italië. Ik wil nooit meer terug naar benzine of diesel….
mashell zegt
Heb eens bij een Ionity mijn e-tron tegelijk aangesloten met een Ioniq5 en die Ioniq5 ging inderdaad nog wel een stukje sneller. Terwijl de e-tron niet traag laadt, sneller dan Enyaqs of iX3.
Maar hoe doe je dat bij een snellader met die caravan? Meestal is daar geen plek voor het naar bizon vochtvreter ruikende vakantieverblijf.