Ze zijn het meer dan zat en terecht natuurlijk.
Er is een bijzondere trend gaande in de Verenigde Staten onder de naam ‘ICEing‘. Gefrustreerde mannetjes parkeren een niet-elektrische auto op de plek van een Tesla Supercharger. In sommige gevallen staan de auto’s zelfs dwars geparkeerd, zodat het voertuig twee of drie laadplekken inneemt.
Vooral pickups worden gebruikt voor deze kinderachtige acties. Het gaat hier om anti EV-fanaten die Tesla-bezitters willen boycotten. Wat de naïve pickup-eigenaren misschien niet weten is dat zo’n elektrische auto over idioot veel koppel beschikt. De pickup mag dan groot, lomp en een dikke V8 hebben. De elektropower van een Tesla is prima in staat om zo’n pickup weg te slepen.
Dat is dan ook precies wat er is gebeurd in onderstaande video. Een Tesla Model X-rijder heeft een filmpje gemaakt, waarin hij laat zien hoe de Model X tamelijk eenvoudig een Chevrolet Silverado wegsleept van de Supercharger. In dit geval gaat het om een simulatie, want de Chevy is van een familielid van de videomaker. Of het in de praktijk ook zo gaat werken is nog maar de vraag. Als de gefrustreerde pickup-rijders in de auto blijven zitten kun je als Tesla-bestuurders immers weinig beginnen. Van blokkeerfriezen naar blokkeerrednecks. Zouden ze in de VS ook een ‘woord van het jaar’ hebben?
ericc zegt
Laad ze toch rijden met hun elektrische wagens. Zo blijft er meer brandstof over voor de echte petrolhead en hun V8.
phevtreb zegt
@ericc: inderdaad, aantal jaren geleden waren de stickers met
“buy a hybrid, I need your gas”
toch redelijk populair in de VS. Ik vond die toch wel geniaal eigenlijk.
RobUSA zegt
@phevtreb: Lol, wat ook geniaal is vind ik ” my sisters Silverado ” .. Murica ! Andere vrouwen ” nee schat ik neem mijn Picanto wel jouw 3 serie is mij veels te groot ” :)
phevtreb zegt
@RobUSA: niet mijn vrouw, die doet boodschappen met de Suburban.
RobUSA zegt
@phevtreb: En ze draagt geen overal ? Dan is het top :)
phevtreb zegt
@RobUSA: wees niet bang, ze gaat altijd keurig gekleed de deur uit.
dnadave zegt
@ericc: laad ?
chrisvonmeer zegt
Zo en nu snel terug naar de laadpaal.
gewoondirk zegt
Wat een kinderachtig gedrag, I love it!
RobUSA zegt
@gewoondirk: Als ik nog geen tientallen filmpjes op IG zie is het gewoon fake news en willen de EV rijders gewoon aandacht.
gewoondirk zegt
@robusa: Prachtige logica, geen speld tussen te krijgen. Ik zie ook geen tientallen filmpjes van sexuele intimidatie op IG dus #metoo zal ook wel fake news zijn…
RobUSA zegt
@gewoondirk: Gewoon bij je eerste zin houden de rest is onzin en appels-peren.
gewoondirk zegt
@robusa: Alsof jij bepaalt wat wel of geen onzin is. Los daarvan, fijn dat je het sarcasme herkent in mijn eerste zin.
ericc zegt
laad moet laat zijn!
jaso013 zegt
@ericc: ik vond het wel een geslaagde woordgrap in deze….
ericc zegt
@jaso013: zie het nu ook pas.
jasperh zegt
Dit is toch gewoon niet veel meer dan pesten? Hoe kan je jezelf als niet elektro rijder irriteren aan de elektro rijder? Rijd je zelf elektrisch dan snap ik het, dan kan je je nog irriteren aan de laadpaalplakker.
ff40 zegt
@jasperh: omdat erdoor de vrijheid van autokeuze afgenomen gaat worden! Weet je nog hier? 2030 geen benzine auto meer!!
Ik sta erachter! Zouden we hier al helemaal moeten doen
Actie!
hiostu zegt
@ff40: ik hoop toch echt dat je een grapje maakt, anders ben je toch echt een heel sneu figuur…
ff40 zegt
@hiostu: nee!
ff40 zegt
@hiostu: dat jij jezelf alles laat opdringen, ik wil het niet klaar uit!
En dat geldt voor alle CO2 onzin!!
Laat ze het milieu aanpakken!
Begin met minder mensen dus minder rotzooi op aarde!!!
weijs zegt
@ff40: Jij stapt naar voren als vrijwilliger begrijp ik? #MinderMensenNu
enjoypunani zegt
@weijs: ja, ik vind het geen gek idee om aan geboortebeperking te doen. Max 2 kids per stel is voorlopig meer dan zat voor de voortplanting van de mensheid. Je kunt wel zeggen, ik ben vrij om te doen wat ik wil, maar de negatieve externe effecten van het derde kind betaal je niet. Dus is dat enerzijds best wel egoïstisch om te zeggen dat je per se een derde kind wilt en echt nodig hebt… Voor economische voorspoed en immer groeiende economieën is dat minder leuk, maar er komt een keer een omslagpunt dat alle landen bevolkingskrimp krijgen.
lekbak zegt
@enjoypunani: Twee kinderen per stel is meer dan het gemiddelde. De enige reden dat het inwonersaantal in nederland stijgt is immigratie. Daarmee stoppen lijkt me stap één. Dan kan je het aantal kinderen nog een vrije keus laten, zolang het gemiddelde onder de twee zit komt het dan wel goed.
Het echte probleem zit in afrika. Waar de mensen fokken als konijnen. Daar groeit de bevolking verreweg het hardst.
laptom zegt
@ff40: Als we het ergens moeten aanpakken is het op kleine schaal. Hoe willen we als kleine land ooit serieus genomen worden als wij er zelf niet alles aan doen voor het milieu? Tegen China en VS roepen dat ze het beter moeten doen terwijl wij het slechtste jongetje van de EU zijn? Dat komt overtuigend over. Aangezien onze economisch voorspoed deels afhangt van onze industrie, is het veel logischer om op deze makkelijke fronten te scoren. Daarnaast ben je bezig met de mindset van miljoenen mensen die om moet. Dat duurt generaties, dus vroeg beginnen. Dan ebt dat ook door in de industrie, net zoals veiligheid in de jaren 80-90.
banaan7 zegt
@ff40: heet u toevallig Thanos?
flutterby zegt
@ff40: de aarde kan makkelijk 2-3x zoveel mensen voorzien. Alleen niet de gene die dagelijks 1200kg staal nodig heeft om zichzelf onnodig ver te verplaatsen, eeuwen oude energie gebruikt, vlees eet en “China made” koopt.
De aarde heeft geen mensen probleem, maar een verwende mensen probleem. Verwende mensen houden niet van verandering en vinden altijd wel een reden om tegen te zijn. Vaak hebben ze hier niet eens aantoonbaar bewijs voor nodig. Ze hechten meer waarde aan gelijk hebben dan aan de waarheid.
evdw zegt
@flutterby: Mensen houden van welvaart, jij ook. En welvaart geeft nou eenmaal wat vervuiling maar met 3x zoveel mensen als nu moet je behoorlijk veel terug in welvaart en dat wil bijna niemand.
Dus het beste alternatief is gewoon minder mensen, dan kan iedereen zijn welvaart houden en heeft dus ook iedereen een prettig en comfortabel leven.
Wat is er nou tegen om ipv 7 miljard mensen het lekker terug te schroeven naar, laten we zeggen, rond de 10 miljoen?
lekbak zegt
@evdw: Het leuke is dat je helemaal niet minder welvaart hoeft om meer mensen goed te kunnen voeden (met grondstoffen en voedsel) met de aarde. Je moet alleen anders denken. Dat kan prima zonder aan luxe in te leveren.
evdw zegt
@lekbak: Ik hoor graag hoe.
En het gaat niet alleen om voeden maar om alles wat we nu ook hebben.
Dus producten uit china, vliegen naar australie, thuis je TV in het stopcontact kunnen steken en lekker rondrijden in een brullende V8.
flutterby zegt
@ff40: vrijheid van auto keuze? De BPM/CO2 tax heeft dat al onmogelijk gemaakt. Pick-up in de VS $30.000, Nederland €80.000.
ff40 zegt
@flutterby: ja dus actie!!
stephane8200 zegt
@ff40: volgens dezelfde logica ben je dan dus ook tegen inenting van je (eventuele) kinderen. Als je je kinderen hebt laten inenten moet je dus gewoon je mond houden. Dat wordt ook de overheid opgelegd zonder verplichting, net zoals electrische auto’s.
laptom zegt
@ff40: Trek een geel vestje aan zou ik zeggen…
phevtreb zegt
@flutterby: op grijs kenteken betaal je als ondernemer alleen geen BPM/CO2 tax.
As particulier koop je geen Usa pick up voor €80.000,- dan ben je zeker €100.000,- meer kwijt. Dat komt dan wel weer door de BPM.
flutterby zegt
@phevtreb: Nou nou, die $30.000 pickup kost nou ook weer geen €180.000…
BaRa zegt
@ff40: eh… die vrijheid heb je vandaag ook niet. Houtgestookt, steenkoolgestookt, mobiele nucleaire reactor, lachgas: het is allemaal verboden. Niet meer dan logisch dat ze structureel schadelijke producten zoals benzine en diesel in het verkeer ook verbieden.
snel70 zegt
@bara: wellicht kan je jezelf eens verdiepen in lithium, waar het vandaan komt en wat het doet voor de mens in desbetreffende omgeving.
jasperh zegt
@ff40: hoezo bekrompen? Stil staan is achteruitgang.
richh zegt
@ff40: oké… Maar wat kan de Tesla rijder daar aan doen?
Ga dan met je pick-ups in Den Haag staan. Laadpalen blokkeren heeft totaal geen nut en snapt niemand.
qubus zegt
Trieste mensen vragen om trieste reacties zoals dit.
tenaci zegt
Dat krijg je van inteelt.
stephane8200 zegt
@tenaci: kijktip, de film Idiocracy op Netflix.
verplicht zegt
@stephane8200: Het ging niet zozeer om inteelt maar de voortplanting van mensen met een laag IQ.
De eerste 10 minuten leggen het probleem perfect uit. De rest van de film is … het kijken waard!
realhustler zegt
Dit is best wel een lastig probleem.
Even naar Nederland vertalen:
Iemand parkeert op een plek waar hij niet mag staan en jij wel en je bent het daar niet mee eens.
Als er toevallig parkeerbeheer langs komt, of een agent, dan krijgt hij een bon, maar dat lost niet jouw probleem op. Als je de politie belt, en je hebt geluk, dan komen ze en krijgt hij een bon, maar nog steeds neemt hij de plek in.
De politie mag alleen nog voertuigen af laten slepen als deze een gevaarlijke situatie veroorzaken, niet meer voor fout parkeren of parkeren zonder te betalen.
Als je zelf een sleept dienst inhuurt, dan moet jij die betalen, en ik acht de kans dat je civiel dat terug kan vorderen erg klein, daarnaast zal de sleepdienst dit niet willen uitvoeren, want de eigenaar zal het er niet mee eens zijn, en dan riskeren ze zelf gezeik.
Ik had een wild parkeerder voor mijn huis, voor mijn oprit, die mijn auto blokkeerde. Echter, mijn ‘oprit’ was feitelijk gewoon mijn betegelde voortuin, en geen officiële oprit, dus niet het probleem van de politie.
En dan?
robert110 zegt
@realhustler: In America is het nog veel leuker. In het grootste deel van America is een laadplek gewoon een parkeerplaats en is het niet verboden om er gewoon te parkeren met welk voertuig dan ook.
In Nederland is er ook nog een enkele laadplek wat gewoon een algemene parkeerplek is. Een laadplek wordt in Nederland pas een laadplek als dit met je juiste bebording is aangegeven, enkel een laadpaal is niet voldoende.
reactief zegt
@robert110: Staan die superchargers niet gewoon op private grond? Dan mag de eigenaar toch gewoon aangeven wat er wel èn niet mag staan lijkt mij. Maar weet het niet zeker, misschien heb je gelijk.
En over de Nederlandse laadpalen en ‘verkeerde’ bebording. Het is toch best zielig om je op basis van dat soort vormfouten jezelf er niet aan te houden?
DaveB zegt
@reactief: eigendom van een terrein doet niets ter zake.
Het karakter van het terrein des te meer.
Als het terrein niet is afgescheiden met hekken, paaltjes, kettingen etc. dan is het ‘voor openbaar verkeer openstaand’.
Iedereen mag op een voor openbaar verkeer openstaand terrein parkeren.
Staan er bepaalde borden met parkeren dan heb je een ander verhaal. Maar dat staat er los van.
richh zegt
@daveb: het is totale onzin dat je je eigen grond zou moeten afschermen, en dat het anders maar openbaar terrein is. Een bordje met uitleg is meer dan genoeg.
DaveB zegt
@richh: kun je wel vinden maar zo staat het in de wet en verder omschreven in jurisprudentie. Als
je een bordje met verboden toegang bedoelt dan begeef je je weer op ander terrein. No pun intended.
gwnbmw zegt
@robert110: er is in nederland nog geen officieel bord voor laadpalen, dus je mag er gewoon gaan staan.
robert110 zegt
@gwnbmw: De borden E1002, E1003 en E1004 zijn gewoon officieel.
arjontje zegt
@gwnbmw: dat is fout gedacht. Als je een parkeerbord hebt, met daar onder het bekende witte bordje wat aangeeft dat dit alleen een parkeerplek is voor een ev. Dan mag je er niet staan. Ook moet er volgens mij een wit kruis getekend zijn al weet ik dat niet zeker. Tevens kan het apv van de gemeente ook uitzonderingen veroorzaken. Maar veel gemeentes hebben dit nog niet opgenomen.
rrk147 zegt
@realhustler: Ik bijna dagelijks een zelfde soort situatie als bovendestaand filmpje: Ik rijd op een vrachtwagen en bijvoorbeeld gisterenavond nog was de laad/losplaats bezet door geparkeerde auto’s (Tilburg Centrum, bij de McD). Nu kan ik die auto’s ook prima wegslepen met m’n vrachtwagen ondanks een handrem, maar het gezeur wat je dat op hals haalt, is erg groot volgens mij. En af laten slepen is een duur geintje. Hoop dat deze trend niet overwaait, voor eigen rechter spelen gaat niet werken.
lekbak zegt
@realhustler: Dan bel je je zwager die ff met de trekker en een zware ketting komt. We hebben het eens gedaan toen een aso bij het kantoor van mijn vader zo ging parkeren. Die auto was snel weg hoor (meneer was duidelijk gewaarschuwd). Volgende keer gewoon iemand bellen met een zware bus of terreinwagen. Een stilstaande auto sleep je relatief makkelijk weg, vooral als de spelende auto wat gewicht heeft.
Michiel1 zegt
Het blokkeren is triest. Maar waar komen ze in actie?? Het is gesimuleerd…. Dat is hetzelfde dat ik nu roep: De regering valt! Omdat m’n buurvrouw “foei Rutte!” riep net…
raimondvanbarneveld zegt
Duidelijk dat de pick-up niet in Park stond. Ben benieuwd wat er gebeurd als je dat doet. Gaat het dan net zo gemakkelijk?
laptom zegt
@raimondvanbarneveld: Volgens mij wel. De achterwielen blokkeren gewoon en strepen worden over de weg getrokken.
raimondvanbarneveld zegt
@laptom: oh ik ging er van uit dat het een 4×4 is en dat de parkeerstand effect heeft op alle vier de wielen.
stationcar zegt
Das jammer als je bij de laadpaal komt met een lege batterij ?
Dizono zegt
@stationcar: voor die pickup zetten en een verlengsnoer en dan lekker wachten.
okdoei zegt
Voor iedereen die weet hoe je sleepkabels aan een auto bevestigd, de “actie” start bij 1m30s
desjonnies zegt
Toen de eerste stoomtreinen gingen rijden zouden de koeien geen melk meer geven, paarden van schrik onder de trein lopen en de vrouwen geen kinderen meer kunnen baren en Jezus zou eeuwig wegblijven van deez’ aard.
Er is verdomd weinig veranderd sinds 1839 !
kniesoor zegt
@desjonnies: ik geloof niet, dat men vreest, dat vanwege de elektrieke automobielen de koeien geen melk meer zullen geven, paarden van schrik onder de trein zullen lopen, vrouwen geen kinderen meer zullen kunnen baren (hoewel dat voor deez’ aard mischien nog niet eens zo slecht zou zijn) en/of Jezus zou eeuwig wegblijven. Maar verder heb je natuurlijk gelijk :-)
BaRa zegt
@amghans: neen, maar naar het schijnt krimpen de testikels van de Homo Redneckus door EV’s tot een voor Trump onaanvaardbaar niveau.
avdb55 zegt
@desjonnies: dat was overigens ook het moment dat de eerste elektrische auto geconcipieerd werd
robert110 zegt
Dan ben je ook snel op je pik getrapt als dit je reactie is als er iemand op je parkeerplekkie gaat staan.
stephane8200 zegt
@robert110: als al die electrorijders bij de benzinepomp parkeren, is dat dan wel goed?
robert110 zegt
@stephane8200: Nee, maar dan zou ik er gewoon omheen werken. Ik ga dan geen teslas van familie bij andere benzinepompen wegtrekken.
Daarnaast is een benzinepomp geen parkeerplek, terwijl (in de USA in ieder geval) de meeste laadplekken wel gewoon algemene parkeerplekken zijn
stephane8200 zegt
@robert110: heb je het artikel gelezen? Was de pick-up van een familielid om te laten zien dat het kan.
Zodra er een supercharger van Tesla staat is het geen parkeerplaats maar een laadpunt net zoals een benzinepomp een laadpunt is voor fossiele brandstof. Een benzine-laadplaats heeft toch ook niet 100% van de tijd auto’s daar staan. Dat geeft toch ook niet het recht om je auto daar dan maar neer te zetten? Of wel?
robert110 zegt
@stephane8200: Ik heb het artikel gelezen ja, ik heb het filmpje ook gekeken en het artikel op Jalopnik over het zelfde filmpje heb ik ook gelezen, wat is je punt?
Een laadpaal alleen maakt de plek niet exclusief voor elektrische auto’s dat is aan de beheerder zelf of aan de plaatselijke regelgeving om dat te regelen, dat is in Nederland zo en dat is in America ook zo.
tjorque zegt
@robert110: een is wel een verschil tussen laadpaalparkeren omdat er te weinig plek is en meerdere laadplekken blokkeren omdat je tegen ev’s bent…
Dat eerste is enigszins begrijpelijk, dat tweede is gewoon kinderachtig egoïsme.
boomhauwer zegt
@stephane8200: ik ben nog nooit gehinderd door een ev bij de pomp..
pramm zegt
@robert110: ik denk dat redelijk wat mensen geïnteresseerd zouden zijn als een dag een pompstation langs de A2 wordt geblokkeerd door ev’s.
kniesoor zegt
@pramm: de zgh. ‘gele Tesjes’
jochempie zegt
Soms zijn Tesla’s wel vervelend. Gisteren reed er eentje achter mij, vermoedelijk op autopilot. Er was geen enkel ander voertuig op de snelweg in zicht, maar de auto besloot op zo’n 20 meter achter mij te blijven hangen. We zijn als mensen gewend dat we allemaal onze eigen snelheid hebben om van A naar B te komen, en passen ons niet graag aan aan andere weggebruikers. Als een elektrische auto zich volledig afhankelijk afstelt van de auto voor zich, voelt dat gewoon creepy. Alsof de auto zich extra in jou interesseert… anyway, mijn oplossing was om steeds langzamer te gaan rijden (van 100 naar 80), totdat de auto of de bestuurder er genoeg van had, en met een aardig snelheidsverschil er voorbij spoot. Elon, please stop your cars from following other road users, it creeps people out.
stfu zegt
@jochempie: Liever een auto met Autopilot achter je, dan een auto zonder cruise control die zo achterin kan klappen. Ik snap het probleem niet.
lekbak zegt
@stfu: Eh, relatief veel van de ongelukken met autopilot waren juist dat de tesla de voorganger volledig over het hoofd zag. Doe mij maar een mens in een auto met telefoonsignaal blokkade.
Jochempie zegt
@stfu: Er kan geen ongeval gebeuren als er niemand anders op de weg is, en ik gewoon in m’n baan blijf. Het is veiliger voor de Tesla om zich van mij te verwijderen, dat wel.
johnwaters zegt
Elektriciteit is enkel goed om frieten te bakken.
Jochempie zegt
@johnwaters: Dat dacht ik juist van olie!
ff40 zegt
Je zal nog aan mij denken als Nederland zonder stroom zit door die electroautos en warmtepompen
Lekker doodvrieZen kunnen we
Milieu problematiek omvat iets anders dan CO2
Minder mensen geboortebeperking op wereldschaal is de oplossing