Met de nieuwe actieknop op de iPhone 15 zijn bezitters van een Tesla dolblij.
In september kondigde Apple weer eens een nieuwe iPhone aan. En met de iPhone 15 Pro introduceerde het merk de Action Button, oftwel actieknop in keihard Nederlands. Weg is de sluimerknop en daar is een nieuwe knop voor in de plaats gekomen. Het mooie aan die knop is dat je helemaal zelf mag bepalen wat het doet.
Je kunt deze knop bijvoorbeeld toewijzen aan het snel openen van je camera, of Spotify om vervolgens zo snel mogelijk de nieuwste Autoblog Podcast aan te zetten. Bezitters van een Tesla hebben ook handige toepassingen gevonden voor de actieknop op de iPhone 15. Werkt in elk geval beter dan de combinatie iPhone 15 en BMW.
Ontgrendelen
De knop kan gekoppeld worden aan gerelateerde zaken van de auto. Instellen dat je met één druk op de knop de Tesla van het slot haalt, of juist vergrendeld. Of het aanzetten van de airco. Een andere mogelijkheid is het openen van de kofferbak. En dat alles met een simpele knop aan de zijkant van je iPhone.
Het is een mooie uitbreiding voor de Tesla-rijders. Omdat de auto’s van het merk niet komen met een traditionele sleutel ben je al vaak toegewezen op de app, of de meegeleverde key card. Met de actieknop op de iPhone 15 Pro is het leven met een Tesla nog een stukje makkelijker geworden. De telefoon hoeft niet uit de zak gehaald te worden om bijvoorbeeld de Tesla te ontgrendelen.
Veiligheidsrisico
Je bent zelf in controle hoe je invulling geeft aan de actieknop. Er zit natuurlijk een veiligheidsrisico aan deze eenvoud. Als een dief weet dat deze met de actieknop op de iPhone 15 Pro je Tesla kan ontgrendelen is je telefoon opeens een stukje interessanter geworden. In de knop zit bijvoorbeeld geen vingerafdruksensor verwerkt om te controleren of jij het echt bent die de actie uitvoert. Een puntje van aandacht voor de iPhone 16?
kingfisher36 zegt
Ik stap gewoon met mijn Apple Watch om mijn pols of mijn iPhone in mijn broekzak in mijn BMW die vanzelf ontgrendelt als ik in de buurt komt. En hij gaat weer op slot als ik wegloop. Heb je geen action button voor nodig.
En oh ja, CarPlay werkt prima in combinatie met mijn iPhone 15 Pro, de NFC chip werkt ook nog steeds ondanks het draadloos laden, en mijn telefoon is nog nooit enorm heet geworden. Je moet niet alles klakkeloos overnemen wat je leest op het internet. ;-)
dalmore zegt
Ja maar .. alles wat op internet staat is waar .. toch?
Edge zegt
Maar eh, hoe werkt dat als je de auto in de garage thuis hebt staan en jij een paar meter verderop met diezelfde iPhone in je zak en Apple Watch om de pols verplicht Boer Zoekt Vrouw moet meekijken van je partner? Of als je even de accuschroefmachine uit de garage moet pakken. Is je auto dan ook continu ontgrendeld, of kun je bepaalde deadzones instellen waar de auto wél handmatig ontgrendeld of vergrendeld moet worden?
kingfisher36 zegt
Mijn auto staat naast mijn kantoor aan huis en zolang ik binnen ben gebeurt er niks. Wel is het zo dat wanneer ik naar buiten ga en langs loop om bijvoorbeeld de container aan de straat te zetten, dat de auto ontgrendelt en even daarna weer vergrendelt.
Maar als je het vervelend vindt (zoals mijn vrouw) kun je het gewoon uitzetten hoor. :-)
Het toevoegen van de door jou genoemde deadlines zou overigens wél een ideale aanvulling zijn.
b00st zegt
Nee, je moet echt wel heel dicht in de buurt zitten, als in 1 of 2 meter. Met een Tesla toch, maar ik veronderstel dat iedereen dezelfde technologische standaarden gebruikt, zoals BT en NFC.
THSD zegt
Bij de meeste auto’s is de afstand 70cm of kleiner voordat je daadwerkelijk kunt ontgrendelen.
geenidee1975 zegt
Wat een gedoe joh. Mijn E-tron gaat gewoon open als ik aan kom lopen en sluit zichzelf weer af als ik ff uit de buurt ben. Maar belangrijker: kan ik die Action-button ook gebruiken voor mijn schoonmoeder? Nee geintje natuurlijk, ik ben niet zo een kerel die grappen maakt over zijn schoonmoeder.
none1234 zegt
Ja dat heet comfort access, bestaat minimaal al sinds 2004 of zo. En als het even meezit kan je bij de dealer een timeout laten instellen dat je niet weg hoeft te lopen, en hij toch automatisch sluit na x seconden.
Flutterbear zegt
Vanzelf open en sluiten doen dacht ik alleen de Model X, S klasse en 7 serie.
bunnylebowski zegt
@flutterbear nee hoor gewoon automatisch. Ik heb in die 3 jaar dat ik een tesla heb gereden nog nooit de app fysiek gebruikt om de auto te openen. Er naar toe lopen is voldoende, weglopen idem.
Leverde wel geestige situaties op de eerste keren met m’n huidige auto, zelfs laten staan met draaiende motor. Gelukkig gaat die dan heel hard toeteren :)
RutgerK zegt
Interessant dat er iPhone gebruikers zijn die dit handig vinden.
Ter geruststelling van de BMW en Audi rijders, .een Tesla opent ook gewoo als je aan komt lopen. Op basis van de keycard of op baisi van je telefoon die je als key kan instellen. Geen idee wat het nut is van de action button hierin.
golf1985 zegt
Geen idee of het ook werkt met een samsung maar de knop aan de zijkant van mijn s21 doet precies hetzelfde.
mashell zegt
Een knopje je waarmee je de auto op afstand ontgrendelt… Ergens heb ik het gevoel dat ik zoiets al eens eerder gezien heb maar dan zonder €1500 kostende iPhone.
Wolflow zegt
👍🏻😂
Flutterbear zegt
Het werkt al ruim 5 jaar zonder knopje..
julian06 zegt
Als er vingerafdrukherkenning op de knop zou komen, moet je je telefoon alsnog uit je zak halen om bijvoorbeeld je auto te ontgrendelen.
Johanneke zegt
Is wel relaxed hoor zo’n knop. Had dat jaren geleden op mijn asus zenfone 6. Jammer dat meer smartphone makers dit niet doen.
2scan zegt
Uhm… Tesla gaat gewoon vanzelf open als je in de buurt bent met je telefoon. Wat is dit voor nutteloze feature??
louisvdd76 zegt
Inderdaad ik mis even iets…
Zit hij in mijn achterzak dan gaat m’n Tesla niet open. Zit m’n iPhone 12 Pro in mijn voor broekzak dan kan ik gewoon openen. Waarom zou ik een knop nodig hebben?
none1234 zegt
:D actie knop :D bij android heb je toch al iets van >6 jaar dat je die knop voor het nemen van een photo andere acties kan geven???
Is er nou niemand meer die gewoon even nadenkt, en zich niet als dom vee gedraagt dat blindelings het domme gelul van big tech napraat?
Edge zegt
De knop voor het nemen van een foto? U bedoelt het touchscreen? Want dat is helaas wel de kant die het bij veel fabrikanten op is gegaan. Hoe minder knoppen aan de zijkant, hoe beter leek het wel. Zeker als de fabrikant de techniek of het geld niet had voor zo’n handige vingerafdrukscanner onder het scherm was de actieknop/fotoknop/zaklampknop of hoe je het ding ook wilt noemen vaak het eerste wat geslachtofferd werd voor een vingerafdrukscanner aan de zijkant.
tortuga zegt
Neen de “aan uit knop” kan ook dienen om de camera te openen en of foto te nemen of andere gewenste behoefte.
Maar ja Apple kan mij niet bekoren.
probono zegt
De auteur van dit artikel lijkt niet helemaal op de hoogte hoe een Tesla al vele jaren opent/sluit icm de app op elke telefoon. Geen fysieke knop voor nodig hoor.
none1234 zegt
Die Elon en zijn investeerders lachen zich echt suf daar in de VS als ze zien wat voor onzin de fan base (klanten) allemaal slikt. Het is precies hetzelfde als met dat Facebook, waar Zuck in een interview facebook gebruikers als ‘dumb fucks’ betitelde.
janboel zegt
Bij Tesla kun je in principe je Android telefoon of iPhone gewoon in je zak houden en dan ontgrendeld de auto vanzelf. Het enige nadeel van de iPhone is dat deze beperkt “background processing doet” dus de Tesla app moet openstaan op de achtergrond. Ik heb zelf mijn Apple Watch als Key gekoppeld aan mn auto en dat werkt nog beter. In principe hoef ik niet eens een telefoon mee te nemen om de Tesla te ontgrendelen en te starten (handig tijden hardlopen).
tfsi zegt
Hier niet hoor sluit altijd de app,
Als ik aankom lopen gaat hij alsnog open,
en sluit ook.
sizedoesmatter zegt
Ik heb een metalen divice wat niet te hacken is. Hiermee kan ik de auto ontgrendelen en starten. En elke huisgenoot die m’n auto even nodig heeft kan dit divice pakken uit de sleutellade….
Dutchdriftking zegt
Zo’n blauwe Plaid (dat is toch eigenlijk zo’n dekentje voor op de bank?) is stiekem best wel dik. Jammer dat het bij die ene station van Niels van Roij is gebleven. Het was dé kans geweest voor Tesla om de S een nieuw leven in te blazen.
mashell zegt
Je hebt daar een goed punt maar Tesla heeft zelfs de rechtsgestuurde versie al geschrapt, ze gaan voor minder complexiteit in de productie. De Model S en X, zijn op sterven na dood, het gaat bij Tesla allemaal om de Model Y, 3 en Cybertruck.
verplicht zegt
De termen Ludicrous en Plaid zijn referenties naar de film Space Balls. Zie hier: https://youtu.be/mk7VWcuVOf0?si=rLG11SOmjvT25zd2
Jerry zegt
Neem aan dat de actie knop handig is voor b.v. het ontgrendelen van de laadpoort..