Raar, maar waar. De Tesla-rijder zou best graag willen overstappen naar de nog niet bestaande Apple Car.
De ‘early adopters’ van Tesla waren eigenlijk best nerds. Net zoals bij iPhones, die werden in eerste instantie ook omarmd door echte tech-liefhebbers. Apple speelt al een tijdje met het idee om de automarkt te betreden en heeft nu al fans.
Logisch, Apple kijkt natuurlijk naar de gigantische successen van Elon Musk wat betreft het produceren van auto’s. Apple heeft ook de financiële slagkracht om dit voor elkaar te krijgen. Echter, de Apple Car is er (nog) niet. De klanten wel, blijkt nu.
Tesla-rijder stapt graag over naar Apple Car
Apple krijgt veel aandacht voor hun niet bestaande auto. Sterker nog, volgens een onderzoek verslaat het merk nu al de gevestigde orde. Het techbedrijf pakt opmerkelijk genoeg de derde plek in een onderzoek naar makers van auto’s die consumenten overwegen als volgende auto. Dit terwijl ze nog geeneens een auto hebben, zegt iets over het vertrouwen in het merk wat ons betreft.
Het onderzoek is uitgevoerd door Strategic Vision in hun New Vehicle Experience Study (NVES). Dit onderzoek voeren ze jaarlijks uit. Al dertig jaar, ze weten dus waar ze het over hebben. Naar eigen zeggen doen zij het grootste en meest uitgebreide onderzoek ter wereld wat betreft consumenten die nieuwe auto’s willen in VS.
Eerste keer
Voor alles een eerste keer, zegt mijn moeder altijd. Dit is hier ook van toepassing, Apple is voor het eerst ooit opgenomen in het onderzoek. In het onderzoek is altijd plek voor een aantal merken die nog geen auto hebben, dat is dus niet uniek. Wat wel opmerkelijk is dat Apple gelijk zo hoog in de lijst staat.
Andere automerken zullen vermoedelijk wel even knipperen met hun ogen als ze het onderzoek zien. Apple staat op plek drie als merk dat overwogen wordt als volgende auto. 26 procent van de ondervraagde consument ziet een Apple-auto wel zitten. Toyota staat op de eerst plek (38 procent), de tweede plek is voor Honda (32 procent), gevolgd door Ford (21 procent) en Tesla (20 procent).
Wat voor anderen verontrustend zou moeten zijn, is dat Apple een grotere hoeveelheid populariteit genereert dan enig ander autobedrijf, het dubbele van sterke merken als Honda, Toyota en Tesla
Alexander Edwards, voorzitter Strategic Vision
En wij maar denken dat Tesla-bezitters honkvast zijn. Het tegendeel is waar, een goede 50 procent van Tesla-eigenaren overweegt zeker een overstap te maken richting Apple op het moment dat zij een auto zouden gaan produceren.
Johanneke zegt
De 1e iphone werd juist niet door de tech nerd gekocht. Het was een verschrikkelijk slecht ding. Geen flitser, geen camera aan de voorkant, geen 3g, 4 of 8gb niet uitbreidbare opslag, geen app store. Het enige dat echt slim was was vol inzetten op een schermtoetsenbord ipv een fysiek toetsenbord. De rest was enkel hype. Toestellen van concurrenten waren wel daadwerkelijk smartphones met veel meer functies.
Overigens hoop ik echt dat die Apple auto er komt. Ben erg benieuwd wat ze nog toe kunnen voegen. Ik denk eigenlijk niet veel, iedere auto heeft al carplay of android auto, voor de rest is het een accu, wielen, motor. Het enige dat belangrijk is is productiecapaciteit, zowel het voertuig als de accu’s. Want dat is de beperkende factor van de verkoop van iedere EV.
Robert zegt
@4g63: zal ik de grappen dan maar maken? De Apple Car wordt:
– betalen per stoel
– upgrades t.o.v. de basisversie kosten een fortuin
– een eigen netwerk van oplaadstations, met stekkers die nergens anders compatibel mee zijn
– na drie of vier jaar wordt de capaciteit van de accu fors afgeschaald, om ‘de snelheid te blijven garanderen’
– gemiddeld komt elke iOS tweede of derde update met bugs die ervoor zorgen dat de auto niet meer valt te starten zonder een bugfix, waar je minstens een week op moet wachten omdat Apple het bestaan van de bug in eerste instantie ontkent
– reparatie zal vrijwel onmogelijk zijn, of slechts bij geselecteerde resellers, die gezien de kosten zullen aansturen op vervanging
faalhaas zegt
-Auto komt zonder laadkabel.
tuutertuuter zegt
30 minuten gewacht in de rij bij het laadstation.
“Deze laadpaal is wordt niet ondersteund door Apple, probeer het alstublieft bij een Apple Certified Genius PremiumCharge QuickConnect Wireless BasePod station”.
mb10 zegt
Beetje zoals elk ander automerk dus?
koeberg zegt
– een eigen netwerk van oplaadstations, met stekkers die nergens anders compatibel mee zijn
Waar heb ik dit eerder gezien?
Robert zegt
@koeberg: overall around the internet. Deze grappen zijn al net zo oud als de geruchten over de Apple Car (iCar?) zelf.
@mb10: zoals welk ander merk dan?
okdoei zegt
@RRRobert: ik dacht eerder aan dat de 1e generatie nog redelijk bruikbaar is maar de 2e generatie komt zonder deuren want dat past beter bij het design. Je kunt dan wel een adapter bijkopen waardoor je via de ramen naar binnen en buiten kunt, maar dan kun je de ramen uiteraard niet meer dicht maken.
alpacatje zegt
Ik weet niet uit welke put jij komt gekropen. Maar niets is minder waar.
De iPhone was zijn tijd jaren vooruit. De dingen die jij opsomt zijn inderdaad zo gewoon maar waren nog niet mainstream. En zeker al niet op de andere merken.
Ikzelf heb een eerste generatie iPhone gehad en pas overgeschakeld toen de iPhone 4 uitkwam. Zo goed was de eerste iPhone.
redbeams zegt
Uh nog niet mainstream…en zeker niet op de andere merken…klinkt alsof je info achterhoudt.
Nog ver voordat de 1e iphone er was bestond er al uitbreidbare opslag, flitser bestond ook al dus je verhaal klopt niet.
Zou toch adviseren om iets harder te schreeuwen richting de apple wensput 😉
flutterby zegt
De eerste iPhone had niet eens 3G maar moest het internet op via 2G. Destijds was mijn Blackberry echt veel fijner, dat grotere scherm kon je toch amper benutten. Pas vanaf de iPhone 4 werd het een goed toestel en ben zelf gebruiker sinds de 6.
potjak zegt
Het was de 1e Smartphone ooit en jij somt dingen als een App-Store, uitbreidbare opslag (bij een iPhone…) op. Het was een ware revolutie, je kon ermee navigeren, muziek luisteren, internetten en ja hij had wel degelijk een camera en mbt opslag deze was er ook met 16 GB. Het was juist onder de nerds en tech-liefhebbers favoriet.
Johanneke zegt
@potjak
Het was geen smartphone, pas met iOS3 kreeg de telefoon de app store en was het een smartphone.
De 1e smartphone was de IBM Simon. Gemaakt door Mitsubishi overigens. Het was 1994.
pcooperworks zegt
Als Tesla nou eens Apple Car Play zou bieden dat zou al een stap in de goede richting zijn; groot gemis
flutterby zegt
Meh CarPlay op z’n groot scherm voelt pas echt zinloos. Ik ben blij dat ik niet de infotainment van de fabrikant hoef te gebruiken maar doe mij maar het infotainment van Tesla.
Flutterbi zegt
Ik als Tesla rijder kan beamen dat mijn volgende elektrische auto zeker geen Tesla meer wordt.
bola zegt
Ik als mede Tesla rijder kan beamen dat mijn volgende elektrische auto zeker WEL weer een Tesla wordt.
teske zegt
Ik moet er niet aan denken. Overigens een elektrische auto bouwen kan iedereen. Maar elektrische mobiliteit verschaffen is iets heel anders. Ik zie dat Apple nog niet doen. Te laat om nog echt aan te haken. Maar goed, ik laat me verrassen.
flutterby zegt
Net als met de iPhone, iPod, iPad en Macbook zal Apple zich er pas mee bemoeien wanneer ze zichzelf écht onderscheid kunnen maken. Voor mobiliteit is de enige logische stap om straks met een autonome auto te komen, waarbij je gehele Apple ecosysteem ervaring mee kan nemen in je robotaxi.
supertjeduc zegt
Vroeger in de goeie ouwe tijd had ik regelmatig iemand nodig die mijn PC aan de gang kwam zwengelen
Sinds ik Apple gebruik werkt alles gewoon , ik ga er van uit dat als Apple een auto gaat maken ik ook geen garage meer nodig heb om hem aan de gang te houden
En jaren en jaren gratis updates
Het valt me op dat mensen die in de IT werken een bloedhekel hebben aan Apple ,is logisch ze verdienen er niks aan
Weten die haters trouwens dat in de VS meer mensen een iPhone hebben dan een Android
bola zegt
Klopt, wist je ook dat er heel veel Amerikanen zijn die het IQ van een watervlo hebben?
marcelve zegt
Wat een onzin. Ik ben een Tesla rijder (mijn 2de al) en Apple Mac gebruiker maar ik zit zeker niet te wachten op Apple Carplay want een iPhone zal ik nooit kopen. Want een ondingen. Moet als Android gebruiker regelmatig iPhone gebruikers binnen het bedrijf helpen omdat dat ze zo goede user interface hebben dat ze hulp nodig hebben van een Android gebruiker. Ik zit trouwens ook niet te wachten op Android Auto. De navigatie van Tesla werkt namelijk prima.