Een reparatie van 20.000 euro vanwege waterschade aan je Tesla.
Oei, blijkbaar kan regen zorgen voor waterschade bij een Tesla. Het batterijpakket slopen én je daardoor opzadelen met krankzinnige reparatiekosten. Dit bizarre verhaal speelde zich af in Schotland. Een land waar het nu eenmaal vaak regent. Erg toepasselijk allemaal.
Een stel was bijzonder verrast toen ze een factuur kregen van 20.000 euro voor de reparatie van het accupakket van hun Tesla. Het accupakket van de Tesla Model S was beschadigd geraakt door waterschade. En nee, ze zijn niet een rivier ingereden of iets anders geks.
Er was sprake van een hevige regenbui, de Model S stond buiten geparkeerd en water was op plekken gekomen waar het niet zou moeten komen. Namelijk in de buurt van de batterij.
Het begon allemaal toen ze de elektrische auto wilden aanzetten en wegrijden, maar de Model S weigerde dienst. Vreemd, want even daardoor hadden ze probleemloos door de bui van huis naar een restaurant gereden. De Tesla had er geen zin meer in om de rit naar huis te maken.
Een berger werd opgeroepen en leverde het voertuig af bij Tesla Edinburgh. Zo vanzelfsprekend ging dat ook niet: ze moesten naar eigen zeggen vijf uur wachten op de komst van de pechhulp. Het was inmiddels 22:00 uur.
Tesla waterschade: 20.000 euro
Na inspectie kreeg het stel een paar dagen later een vervelend telefoontje van Tesla. Het accupakket was door waterschade overleden en reparatie zou 17.500 pond, omgerekend 20.000 euro kosten.
Toen de man vroeg naar zijn achtjarige garantie op de Model S werd hem haarfijn uitgelegd dat dit geval niet onder de garantie viel. Tesla verwees hem naar het feit dat het weerinstituut in Schotland code geel had afgegeven voor hevige regen. Een bijzondere reactie van het merk, want de Model S van het stel was vast niet de enige Tesla in het land die buiten geparkeerd stond op dat moment..
Ergo, meneer moest die 20k zelf ophoesten. Niet heel gek dat het stel social media en de pers opzocht om hun verhaal te doen, waaronder tegenover Edinburgh Live. Mocht je een Tesla Model S rijden (Hi @nicolasr!) en het KNMI geeft code geel af, pas dan op. Dat kost je misschien 20.000 euro als je toch op pad gaat..
Robert zegt
Tesla en aftersales, dat blijft toch een moeilijk verhaal, als ik het zo moet geloven.
Rokende Wielen zegt
Dit is een van de redenen dat ik niet snel een auto zal kopen (nieuw of gebruikt) van een relatief jong merk… Reputatie vind de fabrikant kennelijk niet belangrijk, ik wel. Ik lees zo ook wel eens wat minder goede ervaringen van een aantal Chinese fabrikanten waar men normaliter van garantie zou kunnen spreken.
escort77 zegt
Gelukkig zijn de aftersales en garantie van een gerenommeerd merk als Volkswagen veel beter. Oh wacht…
rubend zegt
Ik rij van huis uit graag vw, seat, etc.
Maar Pon kun je wat dat aan gaat ook absoluut niet vertrouwen.
Gerennomeerd of niet, dat maakt denk ik weinig uit.
tborre zegt
dus een tesla kopen in een land waar het vaak regent en je je auto niet kan binnen parkeren is dus af te raden ? lees ik dat juist ? ….
mashell zegt
Tesla, designed in California for California…
Dus wel bestand tegen een kogenregen maar niet tegen Schotse regen.
e36thuglife zegt
Code geel is jack poep man bij meer dan 3 druppels geven ze al code geel.
Allison Burgers zegt
Zeggen ze zelf ook idd:
Yellow warning: yellow warnings can be issued when it is likely that the weather will cause some low-level impacts, including some disruption to travel in a few places. Many people may be able to continue with their daily routine, but there will be some that will be directly impacted and so it is important to assess if you could be affected.
Flutterbear zegt
Gewoon aanvechten. De batterij hoort gewoon waterdicht te zijn. Het opperhoofd heeft zelfs een keer getweet dat in principe prima door water kan rijden en een Tesla zelfs drijft.
por100 zegt
Idd, en in dit geval juridische kosten achteraf laten crowdfunden. Nog niet betalen, want eerst kijken of rechter juridische kosten op Tesla verhaald. Maar als het negatief uitpakt en je krijgt ook geen juridische kosten voor rechtszaak vergoed dan alsnog crowdfunden.
Dan heeft Tesla 3x negatieve publiciteit en dat is ook Lord Musk wel te gortig
petroldrinker zegt
Dan ben je wel echt een ultieme droeftoeter zeg, je koopt een te duur product, om dan te zeggen ja ik kan dit niet betalen dus anderen moeten dat masr doen. Aan de andere kant, je koopt alleen een tesla als je een droeftoter bent, dus dat past dan wel weer bij elkaar 🤔
Roskampies zegt
Bizar verhaal
fanboy zegt
Elektrische auto’s moeten een doorwading diepte van 50 a 60cm kunnen doen staat in wetgeving.
Al die componenten moeten waterdicht zijn en zijn dat meestal ook.
Er zijn filmpjes van o.a. Tesla’s (wel Model 3s) die als een onderzeeër door een overstroming rijden.
Dit is gewoon niet acceptabel.
DeWitteCondor zegt
Het is niet gezegd dat de schade is veroorzaakt door rijden door een diepe plas water. Kennelijk stond de auto geparkeerd dus het lijkt mij veel waarschijnlijker dat de regen zo heftig was dat er van bovenaf (al dan niet door verstopping van afwateringskanalen) water in is gekomen. Alsnog eens dat het niet acceptabel is maar dit soort dingen krijg je wel als je koopt bij een merk met aftersaleskwaliteit van een flitskoerier.
Uiteindelijk kost dit Tesla denk ik meer geld aan gemiste omzet omdat potentiele klanten afknappen op dit soort verhalen dan dat ze gewoon wat coulance hadden getoond en de boel hadden gefikst. Dit zijn gewoon slechte beslissingen van een fabrikant die dit deel van zn proces duidelijk niet op orde heeft.
En even serieus: code geel regen en dan een kapot accupakket? Tesla, ga je diep schamen.
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat iedere Schotse advocaat gehakt maakt van Tesla in deze? Een nieuwe auto, en een schadevergoeding voor alle ellende lijkt mij niet meer dan logisch.
gregorius zegt
En mensen, dit is waarom je een rechtsbijstandverzekering nodig hebt. Kost ook helemaal niet zoveel.
berlinetta zegt
Wat kost zoiets eigenlijk? Heb me er nooit in verdiept.
volvo480gtt zegt
Google is je vriend.
Flutterbear zegt
20-25 euro p/m, liever hebben en niet nodig hebben dan andersom.
mashell zegt
Dat is hoe ze alle verzekeringen verkopen… Maar €240 per jaar vind ik vrij veel. Kun je beter 10k achter de hand houden en als je overtuigd bent van je gelijk en je advocaat dat ook is gewoon gaan procederen.
DeWitteCondor zegt
Helaas is de realiteit dat je met 10k doorgaans niet zover komt.
Overigens kost onze rechtsbijstand 4 euro p maand (Interpolis).
MarcoM zegt
Raar verhaal, maar er zal wel een kern van waarheid inzitten.
pa045 zegt
Waterschade is dus schade. Schade is geen garantie. Schade ben je voor verzekerd.
Ben ik nu zo slim of zijn jullie zo dom?
timdawg zegt
Ja. Me pa is ook slimmer als mij
pa045 zegt
@timdawg: Haha. Ik ben blij dat je in ieder geval weet wie jouw vader is.
coupedriver zegt
Wat een ***merk!!