Een boete omdat je bezig bent met de instellingen van een ruitenwisser in een Tesla.
Lang leve de digitalisering. Autofabrikanten kiezen steeds minder voor fysieke knoppen en steeds meer voor schermpjes in het interieur. Tesla is zo’n merk dat in dit concept voorop loopt. In de Model 3 kun je nog maar weinig zaken doen met echte knoppen. In dit geval kwam het voor een Tesla-rijder uit Duitsland tot een boete.
De bestuurder van de Tesla was bezig met de instellingen van zijn ruitenwisser. De wisser bijvoorbeeld harder of zachter zetten verloopt via het grote scherm in het midden. Via de stengel aan het stuur kun je overigens gewoon de wisser bedienen, maar het ging in dit geval echt om de instellingen van de ruitenwisser. Dit laatste is in een Model 3 tevens aan te passen met stembediening, maar veel mensen zijn niet zo’n fan van het praten tegen de auto.
Voor de man had het bedienen een crash tot gevolg. Hij was afgeleid en lette niet meer goed op wat er op de weg gebeurde. De man raakte niet gewond bij het incident. De Tesla-rijder kreeg een boete van 200 euro, omdat de man met zijn touchscreen bezig was tijdens het rijden. De Duitser heeft nog geprobeerd de boete aan te vechten, maar de hoogste rechtbank van Karlsruhe heeft de boete als terecht omschreven. Ook werd zijn rijbewijs voor een maand ingevorderd.
Een interessante kwestie, want een hoop zaken zoals de ruitenwisser instellingen verlopen in een Tesla via het scherm. En niet alleen in een Tesla. De nieuwe Mercedes S-klasse krijgt ook een groot schermencircus waardoor veel voorheen fysieke zaken via een scherm gaan verlopen. (via Auto Motor Und Sport)
Met dank aan iedereen voor de tip!
grasvreter zegt
Ik ken niet alle ins en outs van deze zaak, maar mijn simpele brein als het op rechtzaken aankomt zeg nu: als je in Duitsland schade rijdt en er wordt bewezen dat je met je vingers op het scherm van je auto zat, dan ben je de sjaak. Want wat is het verschil tusssn ruitenwissers of je radio?
b00st zegt
Of… je krijgt een boete als je niet op de weg aan het letten was, of je nu met instellingen aan het prutsen bent of je laatste neusvangst aan het bewonderen bent maakt dan weinig verschil.
En als je op de hendel aan het stuur duwt gaat de ruitenwisser gewoon aan, dus zo dringend was het niet.
Erik zegt
We zullen allemaal wel weer een mening hebben maar ik mis een link naar de uitspraak om te bezien welke redenen allemaal meegeteld hebben voor de rechter om tot deze uitspraak te komen.
Of topic: bij de nieuwe S-klasse met zijn nieuwe touchscreen zal het geen probleem zijn om het scherm te bedienen. De directeur op zijn luxe achterbank kan de chauffeur prima ondersteunen….
Erik zegt
Ik zal het bericht even aanvullen, dan hoeven we niet langer in discussie te gaan :-):
Een rijverbod van een maand en een boete van 200 euro – dit is het oordeel de Rechtbank voor een Tesla-chauffeur die bij ZWARE regen de snelheid van de ruitenwisser op het centrale scherm wilde wijzigen, van de weg ging en tegen verschillende bomen reed . Achtergrond: bij Tesla kunnen de ruitenwissers via het stuur in- en uitgeschakeld worden, maar de intervalfunctie wordt geregeld via het centrale touchscreen .
Het ongeval gebeurde al in maart 2019 en het hoger regionaal gerechtshof van Karlsruhe bevestigde onlangs het vonnis over ‘oneigenlijk gebruik van een elektronisch apparaat’. Hoewel het infotainment-scherm permanent in de auto is geïnstalleerd en moet worden gebruikt voor instellingen, is §23 AB’s ook hierop van toepassing . 1a van de StVO . Daar staat onder meer dat men alleen van de straat kan wegkijken als de weg- en zichtomstandigheden het toelaten en het geheel maar ‘kort’ duurt. De rechtbank vindt het instellen van de ruitenwissers van de Tesla echter niet “kort”: dit gebeurt via een submenu waarin vijf intervalniveaus geselecteerd kunnen worden. Dat vraagt beduidend meer aandacht dan de bediening met een gewone ruitenwisserhendel en draaiknop. Volgens de rechtbank was de Tesla-chauffeur afgeleid en veroorzaakte hij hiermee een ongeval.
§23 1a, 2b) zur Bedienung und Nutzung des Gerätes nur eine kurze, den Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen angepasste Blickzuwendung zum Gerät bei gleichzeitig entsprechender Blickabwendung vom Verkehrsgeschehen erfolgt oder erforderlich ist.
https://www.autobild.de/artikel/tesla-fahrer-nach-unfall-verurteilt-17110393.html
Vertaald door DeepL
87sandyd zegt
@erik2907: Dit is gewoon een gevalletje artikel 5 in Nederland: het is verboden voor ieder zich zo te gedragen dat je gevaar of hinder kan veroorzaken.
Het is echt niet verboden je ruitenwissers te gebruiken, maar als je daarbij gevaar of hinder veroorzaakt, in dit geval dus een ongeval, dan ben je daar gewoon schuldig aan.
Volledig terechte uitspraak dus.
flutterby zegt
@grasvreter: Niets.. De Duitse wetgeving is vrij ruim en als je het mij vraagt correct. De ruiterwissers van de Model 3 zijn ook vanaf het stuur te bedienen, echter niet de snelheid.
Gabriel Lozano-Moran zegt
Moest je 20 jaar geleden een ongeval veroorzaakt hebben omdat je met de knopjes van de radio bezig was dan had je eveneens een boete aan je been.
mashell zegt
@Gabriel Lozano-Moran: en die knopjes op die radios waren heel erg klein. Zeker bij aftermarket radios van Japanse merken die zoveel mogelijk logo’s op de doos wilden hebben. Eigenlijk niet echt bedienbaar.
stanval zegt
Als ze in Duitsland het niet goed vinden dat je via het touchscreen je wagen moet bedienen, moeten ze hem ook niet toelaten op hun wegen…. Achteraf klagen en boetes uitdelen is gemakkelijk
dakarbemo zegt
Staat nochtans in de tekst dat dit ook via stembediening kan. 100% zeker dat als zoiets per wet verboden is Tesla wel zoiets als stembediening toevoegd terwijl men weet dat iedeen minuten lang naar dat scherm zit te turen. Overigens is dat gehele scherm gebeuren wel degelijk iets waar de rdw etc eens wakker over zou moeten worden. Dingen bedienen via schermpjes blijft toch meer n aandachts intensieve taak dan n draaiknoppie of n druknopje.
melcon zegt
Het bedienen van het navigatie systeem tijdens het rijden is ook niet toegestaan, in Nederland kun je daar ook een artikel 5 voor krijgen incl. boete + invordering rijbevoegdheid. De meeste auto’s geven overigens netjes d.m.v. een waarschuwing aan dat je het touch screen / navigatie / whatever niet moet bedienen tijdens het rijden. Als je het dan wel doet en vervolgens ook nog een ongeluk veroorzaakt moet je ook op de blaren zitten ;-) Staat volledig los van wel of niet toelaten op de wegen.
stanval zegt
Navigatie is geen onderdeel van veilig rijden, ruitenwissers wel.
Ok er zijn opties (stembediening, aan/uit via knop) en echt slim was het ook niet van die bestuurder.
Maar zelf vind ik het dan ook helemaal niet handig dat je ruitenwisserinstellingen via een scherm moet regelen.
Vind het niet altijd een even goede evolutie, al die schermen, zeker voor clima enzo niet.
Ben blij met men BMW iDrive
spyderweb zegt
De ruitenwissers gaan automatisch aan, als het regent.
Als je de afstelling van de ruitenwissers wilt finetunen via een geavanceerd beeldscherm dan zet je de auto aan de kant. Terechte boete.
sollie1984 zegt
@stanval: BMW iDrive werkt gewoon top! Ben er ook zeer blij mee.
laptom zegt
@sollie1984: hetzelfde probleem
mpgc zegt
@melcon: ik snap je redenatie met betrekking tot artikel 5 WVW en die is volgens mij ook correct. Op andere media wordt echter vermeld dat de Duitse rechter het handelen strafbaar achtte omdat hij het aanraken de display in de Tesla zag als het bedienen van een electronisch apparaat (zoals een telefoon, ipad enz). En dat is wel raar. De Tesla is toegelaten tot de openbare weg in Duitsland inclusief het de touchscreen. Het is dan niet aan de (straf)rechter om te bepalen dat dat touchscreen moet worden gezien als een (losstaand?) electronisch apparaat en op basis daarvan veroordelen. Iets met trias politica ?
melcon zegt
Als dat de redenatie is geweest zou dat inderdaad wel erg raar zijn!
potver7 zegt
@stanval: in iedere auto zitten knoppen en hendels waarvan het niet de bedoeling is dat je ze tijdens het rijden bedient. Dat moet je gewoon weten als automobilist. De bediening van bepaalde functies is gereguleerd, en als die niet voldoen krijgt de auto inderdaad geen typegoedkeuring. De Europese typegoedkeuring van de Model 3 is overigens afgegeven door onze eigen RDW, daar zijn de Duitse instanties dus niet bij betrokken geweest… Overigens ging het hier om het instellen van de frequentie in de intervalstand; niet echt een showstopper, er waren tal van oplossingen voor dit probleem zonder gebruik te hoeven maken van het touchscreen. Stembediening, ruitenwissers op continuestand zetten, en ik kan me niet voorstellen dat zo’n Model 3 niet een automatische stand heeft die dit gewoon allemaal zelf regelt…
PortRo zegt
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij moeten vrij basic zaken als de temperatuur en ventilatie ook via het centrale scherm geregeld worden in Model 3? Dat is dan net zo strafbaar in Duitsland?
f31bmw320d zegt
@rahpor: dat hoeft niet tijdens het rijden te gebeuren, als je ervoor kiest om dat wel te doen ……
bpc zegt
Hoezo heb jij nog nooit je ruitontdooiing op moeten zetten tijdens het rijden dan ? Daarvoor moet ik ook aan de ventilatie knoppen komen en is onmisbaar en moet zelf verplicht aanwezig zijn
flutterby zegt
@bpc: onzin, met climate control heb je daar nooit last van. Hooguit bij oorspronkelijk wegrijden, maar dan hoor je zicht vrij te hebben vóórdat je gaat rijden. Wat bij een Tesla weer geen probleem is wanneer je via de app pre-conditioned voordat je een jas aantrekt.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik ken de bediening van Tesla’s niet, maar ik heb op Tweakers in de comments gelezen dat er in een Tesla alleen een hendel zit om je ruitenwisser 1x te bedienen (bijv. om te sproeien en reinigen), maar dat alles verder automatisch via de regensensor werkt. Je hebt dus geen stengel met 3 standen zoals in normale auto’s. Als je tijdens het rijden in je Tesla vindt dat de wissers niet snel genoeg gaan (bijv. bij miezer), dan moet je dus naar het scherm en de menu’s in duiken. Een verstandig man zet daarvoor de auto aan de kant. Deze bestuurder deed dat tijdens het rijden en verongelukte daardoor. Dat is verwijtbaar onveilig gedrag dus de boete is terecht. De vraag die overblijft is: is Tesla verantwoordelijk voor het ongeluk?
Vraag 2: is alles in een scherm proppen wel goed voor de veiligheid?
flutterby zegt
@F36GC: er zit een knop om één keer te wipen. Deze kan je prima meerdere keren indrukken als het verkeer het niet toestaat. Zodra je op de knop drukt komt het submenu direct naar voren.
Mijn advies gewoon automatisch en bij drukken als het moed. Het gerucht gaat dat AP met deze knop ook leert om gevoeliger te wipen.
Tot slot werkt de regen sensor van de 3 obv camera’s van AP en dit was in maart 2019 aanzienlijk minder dan sinds dit jaar (in de tussentijd een aantal updates geweest).
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik zou zeggen, stuur de veroordeelde chauffeur een mailtje met je tip.
karhengst zegt
Als je niet kan beoordelen wanneer het een goed moment is om in niet-cruciale instellingen van je auto rond te gaan neuzen moeten ze jou niet toelaten op de wegen. Achteraf klagen en een boete aanvechten is gemakkelijk.
ps. Niet bedoeld als persoonlijke aanval :)
lekbak zegt
@stanval: precies. En dan ook gelijk alle multimedia verbieden in auto’s. En xenon lampen. En verplicht een 3/4/5G signaal blokkeer apparaat dinges verplichten. Dan kan je niks meer behalve bellen.
Al die bullshit heeft namelijk niks in een auto te zoeken. Auto’s zijn rijdende veiligheidsvoorzieningen. Ze zijn stervensduur, zwaar en inefficiënt vanwege veiligheid maar ze maken afleiding makkelijker dan ooit!
notsobig zegt
@lekbak: Waarom dan wel bellen/smssen (is ook 2G) en waarom zouden passagiers ook geen 3/4/5G signaal mogen gebruiken?
lekbak zegt
@notsobig: dat mag je zelf bedenken… zo moeilijk kan dat niet zijn.
n0zem zegt
Jaja, dat zou ik ook gezegd hebben…
Hubert zegt
Als je zo diep in menustructuren moet zoeken, lijkt me dit in de zelfde categorie vallen als bladeren in je gebruikshandleiding.
Dus logisch dat hier tegen opgetreden wordt.
Pascal zegt
Als je het knopje van je ruitenwisser aanraakt, verschijnen de harder/zachter icoontjes meteen op je scherm. Dat zit dus niet achter een menu of iets dergelijks.
Hubert zegt
Dus je moet op het scherm kijken om door menu te gaan en keuze te maken.
Ik ben een oude lul, dus geef mij maar een stengel (op het stuur) om de boel te bedienen.
vreekfonk zegt
Ik ben ook een oude lul maar wat deze Duitse meneer gepresteerd heeft is toch wel knap. Je hoeft geen enkel menu door, als je op de knop op de ruitenwisserstengel aan je stuur drukt is het menu direct zichtbaar. Als je dit niet kunt is misschien verstandiger om maar helemaal geen auto te rijden, het aanzetten van bv de stoelverwarming middels een normale schakelaar had bij deze meneer waarschijnlijk hetzelfde effect gehad.
boomhauwer zegt
zetelverwarming of de radio luider of zachter zetten is geen kritieke taak. Als je plots niet veel meer ziet door een zware regenbui, dan moet je instinctief een handeling kunnen doen die de ruitenwissers op ‘volle bak’ zetten. Niet eerst een stengel aanraken en dan via het touchscreen de interval verhogen.
saxoke zegt
BAM! Meteen een reden om touchscreens te verbieden. Stembediening of een draai/drukknop zoals BMW heeft met zn i-drive ding, of mn C5 had werkt veel beter. Maar…. snelheid aanpassen van de ruitenwissers dat weggemoffeld zit in een menu? Bij mijn Leon zot dat gewoon op de stengel waarmee ik de wissers bedien!
potver7 zegt
@saxoke: mijn vorige auto (een inmiddels 15 jaar oude Scénic) en mijn huidige 308 doen dat allemaal gewoon tout automatique!
probono zegt
@potver7: bij een tesla ook natuurlijk. Alleen je kunt als je wilt de interval ook handmatig aanpassen. Dat zit overigens niet diep in een menu weggestopt zoals wordt beweerd: als je een knop op je stengel indrukt komen de interval instellingen meteen naar voren: je hoeft alleen op 1/2/3 interval te drukken. Dus het zit juist helemaal niet weggestopt in een moeilijk menu!
probono zegt
@probono: ps: verschil met je huidige 308 is dat tesla een AI model heeft dat leert van manueel ingrijpen op de auto stand van je wisser. En dat allemaal ‘Toutes automatique’!
bpc zegt
Waaaw… Dat mis ik nu al mijn hele leven in mijn auto…
probono zegt
@bpc: je wist niet eens dat het bestond. Maar als je het weet, wil je het ook!
frank2b zegt
Aaaaiiiiiiiiiiiiii … Boem
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
En wat als de bestuurder in kwestie dat niet wist? Misschien was hij wel op zoek naar de optie, omdat hij niet wist dat het zo moet. Als ik kijk naar hoe mijn ouders (65+) soms apparaten bedienen, dan kan ik me goed voorstellen dat niet iedereen zoiets heel intuitief vindt.
Het komt hier op neer: De bestuurder in kwestie vond dat zijn ruitenwissers niet snel genoeg gingen. Hij wilde dat aanpassen. Daarvoor moest hij dingen doen op het scherm (al dan niet terecht). Hierdoor raakte hij van de weg en verongelukte. De rechter vond het bewezen dat het geklooi op het scherm de oorzaak was. En klooien op een scherm tijdens het rijden mag in Duitsland niet. De veroordeling is dus terecht.
b00st zegt
Dat zit dus niet weggemoffeld. Je duwt op het knopje van de ruitenwisser op de hendel aan je stuur, en dan verschijnen automatisch linksonder op je touchscreen de instellingen voor de ruitenwisser. Veel instellingen zijn dat trouwens niet, en standaard staat die natuurlijk op automatisch.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Dat moet je ook maar weten. Mijn bejaarde vader zou daar niks van begrijpen (en ja, die kan nog steeds goed mee, heeft een mobiele telefoon, whatsappt, telebankiert, rijd goed en veilig auto, maar de snelheid waarmee technologie verandert kan hij niet meer volgen. Dingen die simpel waren, zijn voor hem soms nodeloos ingewikkeld geworden. En dat vind ik dus ook van de bediening via een touch screen. Dat is geen vooruitgang of innovatie, dat is gewoon simpel verkeerd bezuinigen)
b00st zegt
Het is echt zo eenvoudig dat het niet makkelijker kan, maar alles is natuurlijk makkelijk als je het weet. Ik heb ook al regelmatig in een vervangwagen gereden waar het systeem op de stengel aan het stuur toch nét iets anders was dan ik gewoon was, waardoor ik het zeker ook niet blindelings kon vinden/wijzigen.
Moraal van het verhaal, als je niet zo mee bent met technologie, leer dan eerst even de basisfuncties van je nieuwe auto, alvorens de weg op te gaan. Toen ik mijn Model 3 ging ophalen hebben ze tijd gemaakt om alle vragen die ik had te beantwoorden, was geen enkel probleem, ook gewoon binnen in de showroom (in BE). Niet zoals de horrorverhalen die ik hier soms lees dat je hem op een parking in de haven moet gaan ophalen (niet dat ik dat in twijfel trek).
boomhauwer zegt
dat klinkt nogal als een functie wegmoffelen. Bij mijn weten zit dat bij de meeste auto’s instinctief en met 1 handeling rechtsachter het stuur.
flutterby zegt
@saxoke: Ik vind de infotainment van Tesla een stuk minder afleidend dan de onduidelijke structuur van Volkswagen en BMW hoor terwijl ik met alle drie maanden ervaring heb. Tesla doet software zoals Apple en de rest lijkt enkel Windows Vista of Android 2.0 systemen in te kopen.
degrotemuis zegt
@flutterby Infotainment kan na gewenning vast logischer zijn bij Tesla, maar bevat bij Tesla ook de dingen die je blind wil kunnen bedienen. Niet handig als die ook touchbediend op een scherm of via touchknoppen zijn. Bij mijn BMW kan ik de wissnelheid of gevoeligheid van de regensensor aanpassen via de stengel zonder mijn ogen van de weg te halen. In een Golf 7.5 of Passat B8 idem. Lampen aan of uit is ondanks Lichtsensor ook blind te vinden. In een Tesla moet ik daarvoor schijnbaar altijd mijn ogen van de weg halen. Dat terwijl je de wissnelheid meestal niet wil veranderen bij de beste omstandigheden. En de situaties waarin licht sensoren niet automatisch goed werken zijn meestal ook de omstandigheden die meer aandacht vergen.
Heel modern al dat touch, maar knap onhandig als je belangrijke functies die je normaal onder het rijden nodig hebt niet onder het rijden kan gebruiken zonder weg te kijken van het verkeer om je heen. Dan maakt het m.i. hiervoor niet uit hoe handig de software is, het is sowieso minder handig dan een knop of stengel. Tesla is (helaas) niet de enige, zie de touchknoppen voor licht op een Golf 8 bijvoorbeeld of de chaos bediening met allerlei touchmeuk van de ID.3 waarbij ook spraakbediening geen goed alternatief is met de 4-5 seconden vertraging voor het ding begint te reageren.
flutterby zegt
@degrotemuis: Die auto’s rijd ik allemaal met die systemen op standje automatisch. Omdat ik het nooit gebruik kan ik ze dus niet blindelings vinden, zelfs de ruiterwissers niet (ene auto moeten ze omhoog, andere omlaag). Ik moet dus altijd kijken want heb geen “mussle memory” en dan vind ik de interface van Tesla veruit het overzichtelijkste en dus toekomst bestendig.
Het feit dat jij aangeeft dat de automatisch systemen niet voldoen zeggen al genoeg. Bij Tesla worden die systemen elk jaar beter en wordt makkelijk te vinden steeds belangrijker dan makkelijk te bedienen.
degrotemuis zegt
@flutterby Je hangt vast op Tesla VS traditioneel lijkt het? Niet mijn belangrijkste punt, maar wil ik ook wel op ingaan. Ik hoor in mijn omgeving niet louter positieve geluiden, vooral niet over de regensensor van Tesla 3 die vaak nogal laat is. Dat werkt 95% van de tijd prima in de auto’s die ik vaker rij, alleen met dingen als strooizout op de ruit niet altijd. En de Lichtsensor faalt met dichte mist of rook, als Tesla dat wel goed doet, top! En als Tesla blijft verbeteren zodat je de instellingen minder nodig hebt, alleen maar beter.
Maar het gaat me niet zozeer om Tesla alleen, meer om de behoefte alles weg te stoppen in touch bediening die je intussen bij meerdere fabrikanten ziet. Zoals ook de ventilatie roosters in een Taycan bijvoorbeeld. Die ruitenwissers: Of de stengel nou omhoog of omlaag moet, dat kan je zonder kijken. Werkt de ene kant niet, moet ie de andere kant op. Zelfde met een lichtschakelaar links op je dashboard of op de stuurstengel. Ook al zit het ergens anders, het is te vinden en te bedienen zonder te kijken. Voor dingen die niet kunnen wachten tot een plek waar je kan stoppen, zoals licht en ruitenwisser instellingen en in mindere mate dingen als audio volume heb ik gewoon liever een echte knop dan een touchbediening. Voor alle minder kritische dingen die niet per direct aangepast hoeven te worden is touch, mits logisch, prima.
roadrage78 zegt
Ik ben benieuwd hoe de Duitse politie ontdekt heeft dat hij met zijn ruitenwisser instellingen bezig was voorafgaand aanzet ongeluk. Misschien is de bestuurder wel zo dom geweest om het zelf te vertellen…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het geven van een valse verklaring is een strafbaar feit en dan ben je verder van huis dan een boete van €200. Het enige alternatief is je mond houden (beroepen op je zwijgrecht) maar de meeste mensen kunnen, of willen dat niet. Gelukkig zijn de meeste mensen gewoon eerlijk en geven ze fouten toe. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten heb ik altijd geleerd. Je overal proberen onderuit te praten, geen verantwoordelijkheid nemen en de schuld altijd bij anderen leggen vind ik een geniepige eigenschap.
HZW zegt
Op zich niet moeilijk te bedienen, als je weet hoe het werkt.
Vrouwen zullen waarschijnlijk eerder het instructie boekje doorlezen om uit te vinden hoe het allemaal werkt.
Ik kijk nooit in een instructieboekje, ik heb meer de de methode van, ik kom er wel achter hoe het werk gaandeweg met het gebruik.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
En in een Tesla betekent dat dus blijkbaar tijdens het rijden secondenlang naar je scherm turen in plaats van op de weg te letten.
Dutchcarwizard zegt
Wat dacht je van de Golf 8?
stationcar zegt
Helemaal niks.
marcomanta zegt
Ik dacht dat Tesla allerlei features aan boord heeft om ongelukken te voorkomen, mijn dagelijkse Kona remt al automatisch als er plotseling een wielrenner opduikt en eigenlijk wat ik heel handig vind, de Kona volgt als een hondje in het verkeer, zelfs bij rotondes. Ook handig bij de Kona, Apple carplay voor de navigatie, muziek, whattsapp. Ik vrees dat de Tesla bestuurder wel heel erg veel tijd heeft gestoken om naar zijn scherm te turen en daarom deze boete is opgelegd.
Pascal zegt
Het is fijn dat je blij bent met je Kona, maar die heeft precies niet 1 veiligheidsfeature die Tesla niet aan boord heeft, in tegendeel.
marcomanta zegt
@Pascal: de Kona heeft een stok aan het stuur om je ruitenwisser in te stellen en bedienen. Het gaat er om dat met de bediening van nagenoeg alles via een scherm bij de Tesla een behoorlijk discussiepunt gaat worden vrees ik, zeg nou zelf, wie stopt er tijdens het rijden om iets te wijizgen van je auto….
probono zegt
@marcomanta: nee hoor. De uitspraak is veel genuanceerder dan autoblog meld, wegens de clicks die het oplevert. Als het navi of wat dan ook was geweest, was het ook een boete. Alleen tesla en kort door de bocht verhalen over diepe menu structuren van onwetenden, dat is veel leuker voor de B.V. autoblog
rutgerg zegt
@Pascal: Apple CarPlay….
mashell zegt
@rutgerg: dat is geen veiligheidheids feature, dat is overbodige afleiding.
xjs678qr zegt
Daarom dat ik in m’n BMW mijn pinkers ook nooit gebruik…
sonnybonds zegt
Auto worden veels te ingewikkeld en steeds meer functies en mogelijkheden dan krijg je dit als gevolg. Helaas
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Helemaal mee eens. Dingen die simpel zijn nodeloos ingewikkeld maken is geen vooruitgang.
In een gewone auto: je intervalsnelheid regelen met een schuifje op de stengel die je blindelings vindt met je vingers = simpel.
In een Tesla: op diezelfde stengel op een knopje drukken, naar het scherm in de middenconsole kijken of er iets gebeurt. De tekst en iconen interpreteren en een keuze maken, hopen dat je niet over een drempel rijdt en misdrukt, op het scherm drukken en erachter komen dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt… Nee, dat is geen voorbetering.
bernoulli zegt
Het gaat niet om het scherm. Gaat erom dat hij met iets anders bezig was dan op de weg letten en zo een ongeluk heeft veroorzaakt. Als hij met zijn tampeloeris had zitten spelen, dan had hij die boete ook gehad (misschien wel twee).
Maar goed, Tesla in de titel scoort misschien nog wel beter dan tampeloeris.
lekbak zegt
@bernoulli: en eh, hoe vaak moet je in een tesla de ogen van de weg halen om instellingen te veranderen die (zeker tot voor kort) blindelings gedaan konden worden in alle andere auto’s? Vaak ja.
Het is relevant dat het een tesla is omdat je bij een tesla elke scheet in moet stellen en moet bedienen via een touchscreen ipv via knoppen. Waar knoppen bediend kunnen worden zonder te kijken moet je bij een scherm niet alleen kijken wat je doet, maar ook nog eens kijken hoe je het doet. Immers moeten je vingers zeer precies geplaatst worden.
Paul58 zegt
@lekbak volgens mij moet jij eens een keer in een Model 3 gaan rijden. Er zijn geen auto’s die minder handelingen nodig hebben om te rijden, remmen, starten, uitstappen, handrem, cc activeren, snelheid cc regelen. Ik heb werkelijk nog nooit in zo’n simpele auto gereden. Geef mij eens een concreet voorbeeld van welke functie lastig bedienen is tijdens het rijden in een Model 3?
lekbak zegt
@kevin1989: jij wilt het niet snappen.
Het gaat niet om het aantal handelingen wat je moet verrichten. Het gaat om het aantal handelingen wat je moet verrichten waarvoor je je ogen van de weg moet halen.
In mijn auto is er maar 1 handeling die ik niet kan doen op geheugen en dat is de radio van zender veranderen.
Temperatuur, ventilator, sturen, schakelen, richting aangeven, cruise control, ruitenwisser bedienen. Alles zit in mijn geheugen en daarmee is dat gewoon veilig. Een touchscreen kan je niet bedienen zonder te kijken, een knop of handel wel.
vreekfonk zegt
Zou je graag willen begrijpen maar kan je ook niet volgen. Vrijwel alles gaat automatisch en als je een keer Iets moet instellen zijn de menu’s in “Nijntje” logica opgesteld. Daarnaast kun je veel gewoon via spraak activeren. Desondanks ben ik het wel eens met de rechter, hij was het voertuig niet machtig en had in een ander (voor hem nieuw? ) voertuig waarschijnlijk dezelfde fout gemaakt bij het zoeken van de instelling van bv zijn lichtknop. Voor ieder nieuw voertuig waar je instapt eerst even de meest gebruikte functies op werking checken.
lekbak zegt
@vreekfonk: als je een keer iets moet instellen MOET je je concentratie van de weg naar het scherm verleggen. Je kunt een touchscreen niet bedienen zonder je daarop te focussen. Je moet je namelijk niet alleen focussen op het effect, wat heel weinig concentratie kost en wat ie kunt doen met je ogen op de weg. Je moet je ogen van de weg halen, naar het scherm brengen en dan je vinger met precisie op een schermpje plaatsen wat je allemaal met je ogen moet doen ipv op gevoel.
Achter je oren krabben of in je neus pulken kost ook geen concentratie want dat doe je zonder te kijken. Een berichtje lezen kost heel veen concentratie, al is het nog zo kort. Want je moet je ogen van de weg halen, het bericht lezen en daarna weer focussen op de weg. Een touchscreen bedienen is hetzelfde als een berichtje lezen. Je moet je focus van de weg halen, hand-oog coördinatie toepassen en je focus weer op de weg herstellen. Een touchscreen heeft niks in een auto te zoeken.
flutterby zegt
@lekbak: leuk, maar met een moderne auto is de standaard automatisch. Doordat je handelingen niet meer handmatig hoeft te doen lukt blindelings niet meer.
Automatiseren maakt mensen afhankelijk, zo weet (bijna) niemand op deze planeet hoe je vanaf ruwe materialen een potlood maakt.
lekbak zegt
@flutterby: ik geloof in negatieve evolutie. Misschien is het mijn drang om me constant te verbeteren en om alles volledig onder controle te hebben en volledig te snappen. Maar ik word helemaal stapelgek van automatische dingen. Mensen moeten echt tegen zichzelf beschermd worden…
flutterby zegt
@lekbak: Helemaal mee eens, maar auto rijden valt daar bij mij niet onder. Enkel cruciale taken die nodig zijn voor levensonderhoud moet je zelf kunnen doen. Alles wat niet te maken heeft met veilig, warm en/of koel blijven en eten&drinken is niet cruciaal om zelf te kunnen. Kennis van opslag en gebruik van elektriciteit kan daar natuurlijk wel bij helpen, maar blindelings bedienen van je ruiterwissers en climate control is een zinloze “skill” wanneer je de auto inruilt.
moveyourmind zegt
Een Duitse Tesla met ruitenwissers op het scherm in de auto.
Dacht dat alleen de Belgische versies dat hadden…
coaster zegt
Het zou mij niet verbazen als een verzekering na de uitspraak van de rechter ook geen schade vergoed. Doe de premie maar vast omhoog…
towi1989 zegt
Ho wacht eens even… als ik ’s nachts door de regen rij op een slecht verlichte weg, en mijn zicht is slecht doordat de automatische ruitenwissers te langzaam wissen mag ik deze instelling niet wijzigen??? Het is de verantwoordelijkheid van de fabrikant om dit op een veilige en intuïtieve manier te faciliteren. De enige manier daarvoor is een knop (op de tast blind bedienen). De meeste bestuurders komen uit het tijdperk van voor het internet en veel vormen van technogie zijn nog niet ingeburgerd. Stembediening is dan niet echt intuïtief te noemen. Zo is er onderhand een speciaal tesla rijbewijs nodig om aan te tonen dat je wel met al die technologie overweg kan.
f31bmw320d zegt
@towi1989: bij de meeste ruitenwisser-bedieningen (scrabble) die ik ken kan je de stengel dan nog een tik omhoog zetten. Dan gaan de ruitenwissers op een intuïtieve wijze veel harder. Niks geen menu voor nodig
towi1989 zegt
Precies, zo moeilijk hoeft het helemaal niet te zijn.
Paul58 zegt
@towi1989 jij bent ervan op de hoogte dat je de ruitenwissers van een Model 3 ook via de hendel aan het stuur kan laten wissen? Gewoon op de KNOP drukken aan de zijkant van de hendel
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Laat het in een tesla nou niet zo werken…
vreekfonk zegt
Heb je een omgebouwde Tesla dan? In die van mij, m’n broers en een collega zit er links een zilverkleurige knop met een ruitenwisser icoontje.
probono zegt
@towi1989: de fabrikant, tesla in dit geval, heeft het zo simpel gemaakt dat ieder mens met het kan. Maar ja, je hebt ook mensen die het rempedaal gebruiken als gas en vice versa bij een noodstop. Moet elke fabrikant dan een veiligere manier verzinnen om gas te geven cq. te remmen?
towi1989 zegt
Blijkbaar niet simpel genoeg, en je voorbeeld valt niet te vergelijken. Remmen en gasgeven gaan nog altijd via aparte pedalen en is sinds jaar en dag hetzelfde. Mochten ze de pedalen nu opeens omwisselen dan is dat vragen om problemen, maar tesla zou zelfs daartoe in staat zijn. Stembediening zou niet moeten mogen voor functies die alleen voor de bestuurder toegankelijk moeten zijn. Loop bijvoorbeeld maar eens door de stad, en schreeuw ‘OK GOOGLE ZET DE VERWARMING OP 30 GRADEN’. Leuk voor de mensen die op vakantie zijn.
jollykart zegt
Als je niet in staat bent om de auto te bedienen zonder dat je het overige verkeer in gevaar brengt moet je gewoon niet met die auto gaan rijden. Deze bewuste persoon was daar duidelijk niet toe in staat en wordt dus gestraft. Dat ligt dus gewoon aan de bestuurder en niet aan de auto. De beste man is vast niet gedwongen om met een Tesla te rijden. Het zou toch mooi zijn als we allemaal de gevolgen van onze eigen keuzes accepteren.
towi1989 zegt
Dus jij bent nog nooit plotseling overvallen door een flinke hoosbui? Ik heb anders toch wel een aantal keren heel snel naar mijn ruitenwissers moeten grijpen om ze een standje harder te zetten. Toch fijn dat zoiets dan met een draai aan de knop gedaan is.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik vind dat je gelijk hebt: de man in kwestie is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, en daar wordt hij ook voor gestraft. Maar het is wel een interessante vraag of deze man in een andere auto (zonder touch screen) ook was verongelukt en waar dan de fout zit. Had de man moeten weten hoe zijn auto werkt, of heeft Tesla iets simpels te ingewikkeld gemaakt? Kijk, de wet is volgens mij helder: je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen daden. Als je in een auto stapt, wordt verwacht dat je van tevoren de handleiding hebt gelezen zodat je tijdens het rijden niet loopt te klooien. We kennen allemaal de praktijk (hoe vaak zijn jullie gebeld door je partner “wat betekent dat lampje?” of “hoe zet ik X aan/uit?”) dus die is wat genuanceerder.
In dit specifieke geval ben ik persoonlijk van mening dat Tesla iets teveel de bocht heeft afgesneden. Uit de reacties te lezen heeft een Tesla alleen een regensensor en geen handbediende ruitenwisser met verschillende standen. We weten allemaal dat regensensoren soms niet goed werken. Bijvoorbeeld als het miezert moet ik zelf altijd even de interval anpassen om goed zicht te houden. Dat vind ik een veiligheidsding, en dat moet dus snel te bedienen zijn. Via een knopje op de stengel en dan via een optie op het scherm is voor veel mensen niet intuïtief en je moet ook je ogen van de weg halen (=onveilig). Veel mensen beginnen dan in paniek willekeurige knoppen op het scherm in te drukken in de hoop dat de ruitenwisser sneller gaat. Dat is niet verstandig, maar het is te laat om de handleiding te lezen. Voor dit soort basale (veiligheids)functies had Tesla beter naar de concurrentie kunnen kijken, en gewoon een standaardstengel met 3 standen voor de ruitenwisser kunnen monteren.
Pascal zegt
De regensensor in Tesla’s werkt uitzonderlijk goed, o.a. omdat de camera meewerkt om te zien hoe nat je voorruit is. Een wereld van verschil met de regensensoren bij andere merken. Als het bij Tesla toch nodig is kan je gewoon met de knop op de stengel aan je stuur je ruit schoonvegen. Het is dus totaal nergens voor nodig om met de instellingen te rommelen. Ik heb die handmatige interval al een maand of 8+ nooit hoeven aanraken. Maar goed, de comments onder Tesla artikelen op Autoblog worden helaas vooral gegeven door mensen die er zelf geen hebben en die blijkbaar toch graag dingen roepen zonder dat ze een beetje kennis van zaken hebben. Iets wat Autoblog natuurlijk ook aanmoedigt met alle stemmingmakende artikelen wanneer er weer een scheet wordt gelaten in een Tesla, heerlijk voor de clicks.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Hoe verklaar jij dan dat de man in kwestie tegen een boom aan reed terwijl hij de snelheid van zijn ruitenwissers wilde aanpassen? Blijkbaar werkte het in zijn situatie niet zoals hij wilde wat heeft geleid tot een onveilige situatie. Je kunt jouw eigen ervaring (N=1) niet verkondigen als de absolute waarheid. Net zo min als dat het beschreven geval (N=1) niet hoeft te betekenen dat de regensensor op een Tesla niet goed werkt.
Waar het wel om gaat is dat basale bedieningselementen in een Tesla voor veel mensen “verstopt” zitten in een computerscherm. En als je daar niet zo goed mee om kunt gaan, dan kan dat leiden tot gevaarlijke situaties en ongelukken. Daar zijn regelmatig voorbeelden van (zie alle nieuwsitems die daar over gaan) en het is opvallend dat het touch screen in Tesla’s vaak het onderwerp van discussie is. Je kunt dat afdoen als clickbait, maar daarmee zijn de incidenten niet ineens onwaar.
bpc zegt
Komt er bij dat veel mensen die een tesla kunnen betalen zich niet meer in hun 20er jaren begeven en een leesbril nodig hebben voor een scherm, probeer maar eens te rijden met een leesbril op
Pascal zegt
Die man moet voordat hij de weg op gaat uitzoeken hoe zijn auto werkt en zelf verantwoordelijkheid nemen wanneer hij ervoor kiest om tijdens het rijden zolang op het scherm te gaan zitten pielen dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt.
Zoals hier al vaker is aangegeven en duidelijk in het filmpje is te zien, zit deze cruciale functie helemaal niet verstopt in ‘menu’s’, maar staat het altijd pontificaal in beeld zodat je het in een split-second kunt aantikken. Overigens, als je toch acuut last hebt van een natte voorruit is daar ook nog gewoon het knopje voor aan het stuur om direct te wissen. Deze auto’s zijn gewoon goedgekeurd en veilig bevonden voor de openbare weg. Als je er niet mee om kunt gaan pak dan lekker de fiets, want dan gaat een auto met veel knopjes ipv een scherm je ook niet verder helpen.
Paul58 zegt
@pascal perfect verwoord. Als er een beetje research was gedaan kon je zo al vertellen dat de ruitenwissers helemaal niet verstopt zitten (je hoeft geen menu te openen maar staat standaard weergeven op het scherm) en tevens kan je ze ook bedienen met de hendel aan het stuur. Gewoon iemand die niet weet hoe hij zn auto moet bedienen. Next
piston zegt
Bij mij loopt die hopeloos achterop, moet telkens manueel interveniëren, zoniet rijd ik blind. Is niet enige wat moet verbeterd worden aan alle prullaria.
degrotemuis zegt
@Pascal Vreemd dat ik in mijn omgeving vooral mensen hoor klagen over een achterlopende regensensor die te laat, te weinig wist en vaak handmatig geholpen moet worden. Inderdaad, zelf geen Tesla, alleen meerdere mensen in mijn omgeving met een Tesla.
En nee, dit is toch echt geen Tesla ding in mijn ogen, maar een moderne auto ding. Steeds meer auto’s hebben dit soort onzin bedieningen via scherm, touch knop of touch slider ook voor dingen die je blind wil kunnen bedienen onder het rijden en die tot nu toe prima gingen met een knop, draaiknop of stengel.
jippie zegt
Bedienen van functies via een menustructuur in een auto werkt gewoon niet. De mens is nou eenmaal slecht in staat om twee handelingen tegelijk te doen. Autofabrikanten willen natuurlijk zo min mogelijk fysieke knoppen omdat die veel duurder zijn. Het zou verboden moeten worden.
maldini zegt
Hij heeft gewoon de zaak verloren omdat hij niet aan het opletten was, dus niet zozeer omdat hij aan t prutsen was met zn scherm….
Bob zegt
Helemaal mee eens het kost echt geen 1/2 seconde om de snelheid van de ruitenwissers aan te passen. Ik heb een model 3 vanaf begin maart ( beste auto die ik ooit gehad heb)
scrmeagle zegt
Wat een geouwehoer allemaal hier altijd dat Tesla gezeik! Zonde van jullie tijd. Als je een rijdende Ipad wil rijden, prima moet iedereen zelf weten. Het is ieder zijn vrijheid om te rijden wat hij/zij wil. Ik word wel moe van dat eeuwige gezeur over Tesla. De rechter heeft gesproken en als de veroordeelde niet in hoger beroep gaat, is hij schuldig.
Erik zegt
Hij is in hoger beroep gegaan, Bundesgerichtshof en aldaar de zaak verloren.
https://www.autobild.de/artikel/tesla-fahrer-nach-unfall-verurteilt-17110393.html