Een eigenaar van een Model 3 doet kennelijk een poging het record laadpaalkleven te verbreken.
Auto’s zijn heel leuk, maar ze kunnen ook enorme bron van ergernis zijn. Met de opkomst van de elektrische auto is er een nieuw bloeddrukverhogend fenomeen bijgekomen: het laadpaalkleven. EV-rijders die onnodig lang een laadplek bezet houden kunnen bij hun mede-EV-rijders het bloed onder de nagels vandaan halen.
Een uur langer op een pek staan is nog tot daaraan toe, maar een Amsterdamse Tesla-rijder maakt het wel heel bont. De auto in kwestie hangt namelijk al 8 weken aan een laadpaal. Dan praten we dus over meer dan 1.300 uur. En hij staat er momenteel nog steeds. De spinnenwebben hangen er inmiddels aan.
De vraag is: waar hangt de eigenaar uit? Een van de buurtbewoners heeft haar beklag gedaan bij de gemeente (en bij NH Nieuws). Zij kreeg te horen dat de beste man met vakantie is. Er zit daarom niets anders op dan wachten tot het de eigenaar behaagt zijn Tesla weer weg te halen.
Het interessante is: de Tesla-eigenaar is weliswaar asociaal bezig, maar heeft niets illegaals gedaan. In Amsterdam is het namelijk niet verboden om je auto langer dan nodig aan een laadpaal te hangen. En een parkeerboete is ook niet aan de orde, want het gaat om een gratis parkeerplek (net als in de rest van de straat).
Acht weken lang gratis parkeren in Amsterdam, aan een laadpaal: het kan dus gewoon. De gemeente heeft wel aangegeven contact op te nemen met de eigenaar als hij terug is, maar het is nog maar de vraag of er consequenties volgen.
Binnen de Nederlandse wetgeving is het trouwens wél mogelijk om laadpaalklevers aan te pakken. Vorige maand kreeg een MG-rijder in Noordwijk namelijk een boete van €95 nadat hij twee uur te lang aan een laadpaal hing. Hij ging hiertegen in beroep, maar tevergeefs. Het Gerechtshof bepaalde dat hij die €95 gewoon moest lappen.
Bron: NH Nieuws
pomoek zegt
Het nieuws zou moeten zijn dat er iemand in Nederland al 8 weken op vakantie is!
nissanfairladyz zegt
Zoveel geld bespaar je dus als je een Tesla rijdt. :) Het is niet voor iedereen weggelegd om de juiste keuzes in het leven te maken. hehehehe
Dutchdriftking zegt
Gewoon de stekker er uit trekken. Dan is het parkeren zonder betalen op een daarvoor niet bestemde plaats en dan kan je hem gewoon afslepen.
porker zegt
Ja slimmerd dat kan dus niet, moet je de laadpas voor hebben. Gewoon licht uit de bandjes halen dan maar?
Diesel Rocks zegt
Blijkt dus wel te kunnen hoor, toen ik nog een EV had trof ik mijn stekker een keer naast te auto aan op de grond en was iemand anders ingeplugd. Met een beetje geweld blijkbaar. Of je belt de eigenaar van de laadpaal? Geen idee hoe die dat gedaan had.
redbeams zegt
Ik snap wat je bedoelt maar zou wel wat zijn die ev banden die je oplaadt 😅
Ben alleen wel benieuwd wat de wltp van die banden is
Donstil zegt
Dat kan wel hoor, de support desk van de laadpaal kan deze op afstand vrijgeven en daarna is de kabel uit de paal te trekken. Zelf eens aan de hand gehad toen de laadpaal mijn laadpaal niet meer wilde accepteren en ik toch wel graag de kabel terug wilde.
bpc zegt
Gewoon de kentekenplaat verwijderen, dan blijft die vast ook niet staan,
Ot als de eigenaar nu overleden was, bleef de auto dan staan tot de erfeniskwestie rond was ?
sanki zegt
Dat gaat niet hè. Zodra die in de auto zit is hij vergrendeld. Anders kon je overal kabels gaat jatten als koper dief…
mashell zegt
Maar de laadpaal aanbieder kan die stekker wel op afstand ontgrendelen. En zal dat ook graag doen want die hebben een commercieel motief.
mijosu zegt
Ha, slim bekeken. Net goed voor die linkse autohaters in de republiek Amsterdam.
sportabgasanlage zegt
We weten de details niet, dus ik begeef met mijn mening een beetje op glas ijs, maar dit is dus weer typisch voor deze tijd hè… Mensen die dit soort dingen doen spelen altijd de vermoorde onschuld: “Maar ik doe toch niks verkeerds? Waar staat dat dit niet mag?”
Zal vast wel waar zijn, maar het is natuurlijk compleet asociaal en egoïstisch. Het feit dat je de wet niet overtreedt, betekent niet dat het een goed idee is. Een beetje rekening houden met een ander zou wat mij betreft ook wettelijk verplicht moeten worden. Van al die egoïsten -die niks verkeerds doen- wordt het niet bepaald gezelliger. Bij mijn pa in de straat woont ook zo’n hork. Die gebruikt de openbare laadplek ook als zijn privé-parkeerplaats (hij is de enige bewoner met een EV) en hij is oprecht overstuur als er eens een keer een andere auto van een bezoeker staat te laden. “Of die snel weer weg kan, want hij moet laden” Natuurlijk vriend…
HZW zegt
Loopt zo’n EV accu leeg als zo’n EV 8 weken stil staat.
Maar 8 weken op vakantie is ook een luxe.
okdoei zegt
Als het goed is schiet een EV in een soort slaapstand waardoor de accu niet leegloopt. Weet niet precies hoe het werkt en of ik het goed uitleg al leg ik niet veel uit.
Lang verhaal kort: als t goed is nie of minimaal.
Donstil zegt
Nee eigenlijk niet, nou kan ik helaas niet 8 weken op vakantie maar heb wel eens mijn elektrische auto 5 weken niet gebruikt in de Corona tijd en toen was er 1% uit.
mashell zegt
Zonnige model 3’s gebruiken wel wat meer in slaap.
Pascal zegt
Zolang sentry mode uitstaat is het verbruik nagenoeg niks. Heb die van mij weleens een week stilstaan en dan ben ik 1 a 2 km range kwijt.
grandmasterb zegt
Die vakantie is waarschijnlijk goedkoper dan parkeergeld voor 8 weken parkeren in Amsterdam betalen.
Johanneke zegt
Hahaha belt ie dan ook bij mensen aan ofzo. Hey heb jij bezoek? Iemand met een EV?
Gulli zegt
Misschien ligt de eigenaar wel Tesla-pen
cheatah zegt
Super asociaal en gewoon super dom geregeld van de gemeente. In Duitsland is gewoon 4 uur toegestaan op een publieke laadplek, hierna een boete. Uitzondering over nacht. Maar zo zou het ook inderdaad geregeld moeten worden, want dit kan echt niet. Wat een gedrag von sommige mensen
Pascal zegt
Precies, ik ben ook nog steeds voorstander van een idle-fee als je onnodig lang blijft staan. Lost het probleem direct op.
stekkerkoning zegt
Och dan kun je weer geen discussiëren over wanneer het nietsdoen bij de laadpaal lang genoeg heeft geduurd en dat is typisch iets dat leidt tot onenigheid. De echte oplossing is meer laadpunten, zodat het voor iedereen met een volledig elektrische auto mogelijk is om eens in de zoveel dagen op te laden. De meesten halen de auto na een paar uur weg, of vertrekken de ochtend erop. Sommigen staan een dagje langer. Daar hoeft niet dramatisch over te worden gedaan. Zolang er maar geen recordstatijd wordt geambieerd door de buurman.
Pascal zegt
Zolang er figuren zijn zoals in dit artikel, of mijn fijne buren die hun PHEV met mini-accuutje van vrijdag t/m maandagochtend laten staan hebben we toch een probleem. Bijplaatsen van palen klinkt leuk maar doet mijn gemeente niet zomaar. Die kijken namelijk naar het verbruik per paal, en pas als dat boven een bepaalde grens komt, zetten ze er een paaltje bij. Maar als ik gehinderd wordt om even 400+km range in m’n EV te gooien door die paar asociale laadpaalplakkers die in 3 dagen tijd nog geen 50km komen laden, komen we dus niet aan die grens. ‘Discussie’ vind ik geen reden om ergens dan maar niets aan te doen. Gewoon duidelijke en realistische regels toepassen (een nachtje laten staan = prima). Daarna is het gewoon opbokken of betalen.
bietje zegt
Ik heb absoluut geen probleem met exclusieve parkeerplaatsen voorzien van een laadpaal voor EV’s, dat is nou eenmaal nodig voor de zeehondjes en de groenblauwgevlekte blindwants.
Naar mijn waarschijnlijk irrelevante mening is het WEL ronduit belachelijk dat een parkeerplaats waar anderen (grof) voor moeten betalen, gratis is voor een EV. Betaal gewoon normaal parkeertarief maar dan met de ‘luxe’ dat je in de tussentijd een laadvoorziening voor je auto hebt. Is het ook gauw gedaan met de laadpaalklevers.
Dat dit nog niet gedaan wordt, is mij echt een raadsel 🤷🏻♂️
pomoek zegt
@bietje: heb je wel een punt. Betaald parkeren is, met mijn alu hoedje af, natuurlijk bedoeld om auto’s te weren van drukke plekken. Met mijn alu hoedje op is betaald parkeren natuurlijk een geweldige melkkoe voor de gemeentes. Hoe dan ook, ook een Tesla is een auto die schaarse ruimte inneemt. Die mag dan ook best betalen voor z’n plekje. Net als de Tesla die niet aan het laden is.
koeberg zegt
In de betreffende wijk is het vrij parkeren. Ook voor de andere parkeerplaatsen in die straat.
Waar je wel moet betalen om te parkeren geldt dat ook voor parkeerplaatsen met laadpaal. Je betaalt dus voor het parkeren en voor de stroom.
Jeroen zegt
Ik betwijfel of de gemeente daadwerkelijk contact heeft gehad. Met je telefoon kan je op afstand de auto afkoppelen, open doen en starten zodat iemand anders de auto kan verzetten. En ik vermoed dat dat de eigenaar zijn telefoon bij zich heeft.
Of niemand is zo slim om dit te bedenken (Amsterdamse ambtenaren 😉), of ze hebben geen direct contact gehad met de eigenaar.
Loek zegt
Vraagje als EV-gebruik leek: is dat wel goed voor je auto om zo lang aan de lader te staan?
Het is mij ter ore gekomen dat je bijvoorbeeld bij smartphones nooit langer dan nodig moet opladen ivm batterijslijtage. Daarom schiet ik mijn telefoon naar 85% en haal ik hem weer van de lader af. Is het niet onverantwoord vanuit een batterijoogpunt om je auto dan zo lang aan de lader te zetten?
Of is het dan zo dat de auto stopt met voeding krijgen en die lader er al zeven weken, zes dagen, drieëntwintig uur en vijfentwintig minuten voor Jan met de korte achternaam aan hangt?
Al moet ik wel zeggen dat ik je ook wel een beetje een Karen vind als je je hier aan stoort. Voor de ruimte hoef je het niet te doen, want dan zullen er vast meer auto’s zijn die al acht weken op dezelfde plek zijn maar toevallig geen Tesla aan een lader en dus opvallend zijn. Volgens mij zijn er inmiddels voldoende laders in Nederland dat ook ‘laadpaalkleven’ niet een issue moet zijn. Als de auto acht weken stof staat te happen omdat de eigenaar op vakantie is, dan zal het vast ook dicht bij huis zijn: mijn auto heeft ook wel eens drie weken op dezelfde plek gestaan. Opvallend is het zeker, maar is het nou echt zo’n grote issue?
okdoei zegt
Ja op Jan met de korte achternaam. En op je laatste punt: alles is relatief uiteraard. Maar je vergelijking met een normale auto die 8 weken stilstaat is een beetje scheef, deze staat namelijk geen functionaliteit – anders dan parkeren – te hoarden.
Niet op iedere parkeerplek kun je laden EN parkeren, maar op iedere parkeerplek kun je wel parkeren.
stekkerkoning zegt
@720s voor alle apparaten met een batterij en een gezonde hoeveelheid chips geldt dat het batterijbeheer goed voor elkaar is. Het is onmogelijk om te “overladen”. Bij een auto is het accupakket op een gegeven moment vol en geeft de laadpaal geen stroom meer, maar blijft de laadsessie actief en de kabel vergrendeld. Veel telefoons houden rekening met typisch laadgedrag van de gebruiker, als de stekker er tekens op eenzelfde tijdstip wordt uitgehaald, wordt eerst tot 90 % opgeladen om de laatse tien procent in het laatste uur te doen. Zowel Android als IOS kan dit.
Korte samenvatting: gewoon opladen, niet krampachtig doen.
degrotemuis zegt
@720s Genoeg laadplaatsen? Geen idee hoe de situatie daar is, maar bij mij in de wijk zijn er intussen lang niet meer genoeg laadplaatsen Volgens de gemeente wel, want de afgenomen stroom is nog niet boven drempelwaarde, maar in de praktijk maken nu zo’n 30 EVs gebruik van 6 punten, waarvan een deel 1 fase traaglaadmobielen. En dan zijn er ook nog 3 tweewielers die liever publiek laden dan eigen stroom die ook 6-8 uur moeten paden tot vol. Op zo’n 20 minuten lopen is wel meestal plek, maar als je dat moet doen omdat er een Pipo 8 weken de auto aan de lader laat hangen word je niet blij.
pieterhelmond88 zegt
In Duitsland betaal je per minuut voor de laadplek, vaak €0,05 per minuut, zouden ze in Nederland ook moeten doen.
okdoei zegt
Zou de eigenaar van deze Tesla nu al €3900 moeten betalen voor 2 maanden parkeren, toch best voordelig voor Amsterdam.
RutgerK zegt
In die tijd had er minimaal 6000 kWh geladen kunnen worden door andere auto’s. Als provider pik je daar een paar cent per kWh van als inkomsten.
Ik zou als provider dus niet zo blij zijn met dat verlies aan inkomsten.
lekkerlinksrijden zegt
Beetje rigoureus misschien, maar je kan m ook
stekkerkoning zegt
Een Tesla Model 3 heeft een bewakingscamera (sentry mode) en die vraagt nogal veel stroom, logisch dus om de auto bij de laadpaal achter te laten en zo het molesteren door een gefrustreerde buurtbewoner in beeld te hebben.
Als de eigenaar daadwerkelijk is vergeten om de auto even ergens anders neer te zetten voor vertrek naar een ver buitenland, is dat op zijn minst wat onbedachtzaam. Of het is iemand die de auto heeft voor de lage bijtelling en überhaupt niet om ermee te rijden.
Uiteindelijk roept een actie als deze toch vooral vragen op.
utregcity zegt
Is je accu vol?
Doe ons dan een lol.
Zet je auto opzij,
dan kunnen wij er ook bij.
🥸
stekkerkoning zegt
Het zou me niks verbazen als dit soort briefjes worden aangeplakt op laadpalen.
I’m Breda was (is?) er een soort van forumtopic geopend op een laadpaal, waarbij steeds weer een nieuwe mededeling werd achtergelaten (https://www.bndestem.nl/breda/met-briefjes-op-de-laadpaal-vecht-de-wijk-een-parkeervete-uit-geen-oplaadplek-door-uw-luie-gedrag~a298d082/).
grandmasterb zegt
Bij veel “normale”auto’s is na 3-4 weken de accu leeg en kan die niet meer starten, ik weet niet of dat voor een EV ook geldt, maar in dat geval zou ik het snappen waarom hij die auto aan de laadpaal laat staan.
Mijn hobbyauto staat aan een druppellader want anders is ook de accu leeg na 3-4 weken.
mashell zegt
Bij normale auto’s hoort dat veel langer te duren. Aan de andere ka, ken Ik het van vroege prototype auto’s dat ze in een nacht leeg zijn. Bij een EV is dat anders, daar kan de kleine batterij door de grote batterij bijgeladen worden. Die zouden jaren geparkeerd moeten kunnen staan.
mashell zegt
Misschien zit de bestuurder wel opgesloten in een Chinees quarantaine hotel? Of staat ie in de rij voor de veiligheidscontrole op Schiphol…
wimof zegt
Men zegt dat hij met vakantie is, maar is dat wel zo, ligt hij al niet ergens te rotten?
Wolflow zegt
Begrijp de verontwaardiging ten opzichte van deze Tesla bezitter niet.
De malloot die heeft verzonnen dat deze parkeerplaats, in tegenstelling tot iedere normale plek, gratis moet zijn zou moeten worden aangesproken
koeberg zegt
De Kemperlaan in Amsterdam nieuw Sloten heeft geen betaald parkeren volgens het gelinkte artikel. Heeft dus niets met de EV laadplek te maken.
Pascal zegt
Mensen die niet goed lezen voordat ze een comment plaatsen zouden ook moeten worden aangesproken ;)
flyerbunch zegt
Fijn! Is idd niet strafbaar, maar wel zo asociaal idd.. In België heb je ook openbare laadpalen met idle fee die aardig kan oplopen, maar zoals loskoppelen hangt het vd software en vd provider of laadpaal af. Bellen kan altijd. Bij Lidl hanteert men het principe dat wanneer de DC lader 100% bereikt deze automatisch ontkoppelt, maar hier hangt de kabel vast aan de lader zoals bij een snellaadstation. Indien het je eigen kabel is zouden ze daarna snel op Marktplaats verschijnen wrs.
mashell zegt
Als de lader koskoppelt dan zit de kabel nog aan de auto vergrendelt.
Bij mijn Audi kun je instellen dat deze bij bereikt laaddoel de kabel aan de auto kant ontgrendeld. Heel handig als je thuis laadt met een vaste kabel vast aan het laadstation. Maar niet iets wat je wilt als je openbaar laadt.