De betaalbare Tesla Redwood komt er al heel erg snel. De Volvo EX30 kan zijn borst nat gaan maken.
Op dit moment kijkt iedereen met grote ogen naar de Volvo EX30. Een compacte elektrische premium crossover voor relatief weinig geld. Dat is iets dat heel erg veel mensen aanspreekt. De verwachting is dan ook dat je deze auto heel erg veel tegengaat komen in Nederland. Wat dat betreft is het slim van Niels van Rooij om alvast met uitgebreide modificatie-mogelijkheden op de proppen te komen.
Maar is dit segment dat niets voor Tesla? Nou, daar zeg je een waar woord, want dat is namelijk het geval! Nu gaan er al heel erg lang geruchten over een kleine en écht betaalbare Tesla. De strategie van de Amerikaanse EV-pionier was altijd transparant (en effectief): eerst de grote dure auto’s met grote marges, daarna de massa opzoeken. Dat is precies wat ze gedaan hebben.
Tesla Redwood
Dan is het nu dus tijd voor een model onder de Model 3 en Model Y. We hebben weleens geschreven over de compacte Model 2, maar daarbij was het wel altijd ‘in de verre toekomst’. Maar ja, als je maar lang genoeg wacht komt die verre toekomst vanzelf dichterbij. Volgens Reuters staat de Tesla Redwood namelijk bijna klaar om productie te gaan. De naam Redwood is een werktitel, zoals de Model 3-facelift Project Highland heet.
De Tesla Redwood gaat het meest bijzondere project worden voor de toko van Elon Musk. Het is namelijk de bedoeling dat er enorm veel van gebouwd (en verkocht) gaan worden. Naar het schijnt is Tesla aan het zoeken naar leveranciers die voor meer dan 10.000 auto’s per week kunnen leveren.
Goedkoop
Een goedkope Tesla waar er heel erg veel van gebouwd moeten gaan worden. Dat klinkt als een recept voor een zeer slecht afgewerkte auto. Niets is minder waar. Sowieso voert Tesla heel veel ingrijpende verbeteringen door tijdens de modelcyclus, maar ze hebben een paar Honda Civics gekocht en die helemaal ontleed. Zo kunnen ze bij Tesla ontdekken hoe Honda tegen een zeer lage prijs een kwalitatief goede auto maakt. Ja, de Civic is alleen in Nederland duur.
De Tesla Redwood komt te staan op het nieuwe NV9X-platform. Tesla heeft al bevestigd dat er sowieso twee modellen op gebouwd gaan worden. Of we de Tesla Redwood al in juni van 2025 kunnen verwelkomen is overigens nog maar de vraag.
Naar het schijnt is het intern wel de bedoeling dat dan de auto gelanceerd is en de productie start. Er zijn echter ook Tesla-insiders die zeggen dat Tesla sowieso nooit die timelines en deadlines weet te halen en het zo een jaartje langer kan duren. Goh. Maar dan nog: het betekent dat de Volvo EX30 in vrij korte tijd een zeer geduchte concurrent bijheeft.
Robert zegt
Komt al volgend jaar? Eerst zien dan geloven.
Johanneke zegt
Volgend jaar 100 dollar aanbetaling, 3 jaar later de auto, en dan nog steeds eerder op de weg dan de nieuwe Roadster ;-)
Flutterbear zegt
Een heel nieuw model binnen een jaar na aankondiging op de markt brengen is wel erg ambitieus. Enkel de Model Y was sneller maar dat was praktisch een 3 met andere body. Wel benieuwd hoeveel techniek van onder de kap van de Cybertruck in gaat.
mashell zegt
Dat ligt natuurlijk aan wanneer je aankondigt. Tesla kondigde de Roadster en Cybertruck aan toen de ontwikkeling eigenlijk nog moest beginnen, dat deden ze omdat ze toen druk waren met nieuw kapitaal ophalen. Inmiddels is Tesla meer volwassen, hoeft er niet meer telkens nieuw kapitaal worden opgehaald. Dus kunnen ze nu een auto aankondigen waar ze al vier jaar aan werken en die over een jaar markt rijp is. Of Tesla echt al zo ver is… Of dat het ontwikkel team van de Cybertruck nu net een nieuw project heeft?
fanboy zegt
@Flutterbear: Aan deze auto werken ze al een tijdje.
simonbv zegt
Bij Reuters hebben ze het over de $25000 auto. Dat is dus ex belasting. Dan ga je in Nederland dus al €29000 betalen. Dan nog de afleverkosten en je zit al bijna aan de 30k.
dare2think zegt
Een 1.0 TSI DSG VW Polo zit nu ook al rond de 30k. Auto’s zijn rap duurder aan het worden. En voor die 30k (die toch al uitgegeven wordt) is 300 pk beter dan 95.
Flutterbear zegt
Als ze het vaak genoeg blijven herhalen gaat straks er vast weer iemand over vallen dat Tesla zich niet aan de beloft houdt… van Reuters.
fanboy zegt
@Flutterbear: Nou ja, wat jaren later, we hebben inmiddels wel heel betaalbare Teslas.
De Cybertruck is nu een dure gimmick maar als je die straks voor 40K koopt heeft de concurrentie het zwaar. Die 2 zal wellicht iets duurder zijn maar uiteindelijk, 1 of 2 jaar later, zal het de concurrentie toch lastig maken.
potver7 zegt
Volgend jaar? Dus hopelijk krijgen de early adopters hem nog vóór 2030…
lekkerdwars zegt
EX30 is nu al geen concurrent meer voor de Model Y na de prijsverlaging, laat staan dat hij een concurrent zal zijn voor de Model 2
MetalLaires zegt
Ik ben geen tesla fan, maar ze zijn gewoon top bezig. Daarbij is Tesla supergezond en hebben ze geen last van concurrentie. Die is er wel, maar Tesla komt niet in gevaar ofzo.
Daarbij zie ik echt wel een markt voor een model 3 zonder frunk n trunk. Een soort twingo I met een accupakket. Klein, ruim en, hopelijk, praktisch.
potver7 zegt
Voor een kleine auto die praktisch moet zijn, is dit het verkeerde ontwerp. Je vergelijkt ‘m met de Twingo I maar ik denk dat dit ding op z’n minst 50% langer is.
Kleine praktische auto’s zijn zonder uitzondering hoekig, niet rond of glooiend.
ddr780 zegt
De verwachte naam van het model loopt wel in lijn met de totale naamgeving van het gehele gamma.
S, X, 3, en Y En nu dus de 2
Straks claimt Elon ook nog het liedje “2 S3XY for my shirt”