HELL!
Eerder schreven we dat er volgens een analist dit jaar zo’n 3.005 Model 3’s gebouwd gaan worden. Dat aantal blijft verder achter bij de hoopvolle verwachting die Tesla zelf had in het begin van dit jaar. Ze verwachtten namelijk 80.000 Model 3’s te gaan bouwen, mits alles volgens plan zou gaan.
Maar zelfs om die 3.005 stuks te halen, mag Tesla wel een beetje gaan opschieten. Volgens electrek liepen er afgelopen maand 180 Model 3’s van de band, wat het totaal aantal geproduceerde Model 3’s tot en met eind oktober tot 440 stuks brengt. Alle auto’s zijn tot op heden naar (familie) van Tesla-werknemers en insiders gegaan. Zelfs de getemperde verwachtingen van Elon Musk, die hoopte dat er in December zo’n 5.000 Model 3’s per week(!) gebouwd zouden worden, lijken vooralsnog dus ver buiten bereik te blijven.
Wellicht om de negatieve berichten wat te counteren, voelde eindbaas Elon zich onlang geroepen om de Model 3 onderdelen die wél in grote getale geproduceerd worden te specificeren. De productie van de stoelen gaat bijvoorbeeld als een speer. Echt waar!
Zoals bekend wijt Musk de problemen aan een toeleverancier die gedaan heeft wat Elon zelf vroeger waarschijnlijk altijd deed bij basketbal: de bal laten vallen. Ouch. Nerdburn! Hij zal daar wel gelijk in hebben, maar als je iets verkoopt aan klanten is het uiteindelijk jouw verantwoordelijkheid dat je het product daadwerkelijk kan leveren.
Een Tesla fanb0i klant die onlangs de fabriek mocht bezoeken bevestigt overigens min of meer het verhaal van Musk. Volgens hem ligt er een berg aan gefabriceerde onderdelen te wachten op het moment dat ze in elkaar geschroefd kunnen worden. Tevens werd er elke drie minuten een koets geverfd, wat volgens een (veel te) simpele rekensom zou neerkomen op een productiecapaciteit van 20 (Model 3’s per uur) *8 (uren per shift) *2 (shifts) *5 (dagen per week) = 1.600 auto’s per week. Wel lag één van de twee productielijnen continu stil, zo meldt hij op Reddit. Wordt vervolgd…
Image-credit: still uit filmpje via Twitter
moveyourmind zegt
Het schijnt dat Victor Muller interesse heeft om Tesla voor een symbolisch bedrag over te nemen…
En toevallig weet ik dat hij het benodigde overnamekapitaal zelfs al bij elkaar gesprokkeld heeft. Mijn vrouw zag Muller vanmiddag namelijk bij de Jumbo met tien lege statiegeldflessen bij de flessenautomaat om vervolgens het bonnetje bij de servicebalie tegen keiharde cash te verzilveren…
Met dat geld zou hij in theorie wél twee bedrijven als Tesla moeten kunnen overnemen…
flutterby zegt
@moveyourmind: Tesla is meer waard als Ford…
raceface zegt
@flutterby: dan*
Gulli zegt
@raceface: nee beter he!
rulefollower zegt
@moveyourmind: Tegen maart/april kan hij zich als geïnteresseerde bij de administrator melden.
blacksquad zegt
@moveyourmind: Ik neem voor het gemak maar even aan dat jouw huisvrouw nog geen 10 aandelen Tesla kan betalen! Elon FTW
hplh zegt
@blacksquad: lekker zielig.
ghost zegt
@moveyourmind:
Some say that he almost immediately goes bunkrupt when playing monopoly but in the end he always wins the game.
All we know is, he’s called The Vic!
skinnybmw zegt
Wat een door haat-doorweekt e artikelen over Tesla lees ik de laatste tijd op Autoblog, zeg!
skinnybmw zegt
@skinnybmw: doorweektE
hplh zegt
@skinnybmw: of doordrenkte?
skinnybmw zegt
@hplh: die bedoelde ik :-P
Pallas zegt
@skinnybmw: Ze kennen hun publiek…
Niks mis mee overigens
autodrop zegt
@skinnybmw: @jaapiyo wil gewoon een baan bij de Telegraaf joh! Ziet AB als een schone kans om te laten zien hoe goed hij (subjectief) kan schrijven.
Niet alleen Jaapiyo trouwens. Ik vind het niveau van de blogs het afgelopen jaar echt bedroevend laag. Zonder AB lukt me niet, want verslaafd. Maare op AW schrijven ze een stuk normaler.
406_v6 zegt
@autodrop: aw??? Je bedoelt dat vag huisblad? Nee, geef mij dan maar de Autovisie.
toyotaprius zegt
@skinnybmw: tesla krijgt nog aandacht.. de Toyota Prius wordt dood gezwegen..
m54b30 zegt
@skinnybmw: logisch, zijn dan ook geen echte auto’s.
En kwalitatief uiterst bedroevend slecht.
https://www.youtube.com/watch?v=jN871YNk-k0
https://www.youtube.com/watch?v=dKQPHC4JyAU
chrisvis zegt
@m54b30: als ik na +/- 12000 km al voor de zevende keer op service moet dan parkeer ik hem echt wel in de vitrine.
Alee langs de andere kant, onze i40 rammelt ook als zot maar de mekaniekers vinden bij 2 verschillende garages ook niks(geen alleenstaand geval want kwam op autosalon een eigenaar tegen met net dezelfde klachten)…de beste oplossing heb ik dan zelf maar toegepast(polierschijfjes van een dremel tussen gestoken)….
skinnybmw zegt
@m54b30: Ik kan nu heel wat andere filmpjes gaan posten met Model S-jes die 300.000km hebben afgelegd en verrassend goed uit de bus komen (nauwelijks slijtage) maar dat doe ik niet. Het gaat me ook niet om de kwaliteit van de auto (slechte afwerking etc.) maar de haat die hier is jegens Elon Musk en Tesla, een pionier die met de Model S de auto-wereld (al dan niet positief voor de ouderwetse petrolheads) heeft veranderd. Au, wat is die P100D snel hè? Rijdt die dikke AMG’s, M’s en RS-en qua acceleratie helemaal aan snot. Haters gonna hate. Respect is weer eens ver te zoeken, ieder artikel weer.
Ja, het is een blog en ja, dit is my humble opinion.
Maar ik ga straks voor een veel mooiere, betere en electrische 3 of 5-serie, wanneer de grote jongens zich laten zien op de electrische markt. En een mooie, stinkende, lawaaierige benzineslurper voor de hobby er bij ;-)
sracert zegt
ik hoop dat ze het wel redden. Alleen die actieradius nog wat omhoog onder vollast.
draadloos zegt
@sracert: vollast.. de tesla’s die ik zie rijden hangen altijd achter een vrachtwagen
toniominestrone zegt
Wanneer je zo hoog van de toren blaast als dhr. Musk dan kan kan je dit soort reacties verwachten,buiten het feit dat de man een visionair is maakt ook hij wel eens inschattingsfouten, niets menselijks is hem vreemd.
branko zegt
Risico van ondernemen. Hoop voor hem dat het wel
Nog iets wordt voordat straks andere merken er voorbij gaan.
blacksquad zegt
100ste artikel over Tesla van Autoblog met een negatieve ondertoon.. kwaliteit gaat hard achteruit van de artikelen! Lezerspotentiel en daarmee inkomsten zouden zoveel hoger kunnen zijn als er met een positieve en open blik tegen technologische vernieuwing werd aangekeken! Wake up: iedere autoblog lezer rijdt binnen 10 jaar in een elektrische auto
jelteeuu zegt
@blacksquad: Denk ken jij lang niet de gemiddelde Autoblogger.
blacksquad zegt
@jelteeuu: Van de gemiddelde Autoblogger word je nooit rijk ? Dat zijn een paar duizend hypocriete conservatieve geesten! Inclusief ik als autoblogger van het eerste uur! Altijd fan geweest maar het laatste jaar gaat het zo hard achteruit met click bait titels en weinig inhoudelijke informatie
ThomasBol zegt
@blacksquad: je begrijpt dat click baits er juist zijn om ‘rijk te worden’?
maxidyne zegt
@blacksquad: spreek voor jezelf. Ik rijd over 10 jaar niet elektrisch. Pas als er waterstof auto’s zijn zal ik overwegen tot aanschaf van eentje. En elektrisch rijden is echt niet iets van deze tijd; 100 jaar geleden hadden we ook al elektrische auto’s. En alles wat op accu’s werkt is of leeg, of aan het leeg gaan.
pomoek zegt
@maxidyne: Veel plezier op je paard!
hplh zegt
@blacksquad: dan begin jij lekker je eigen blogje als je het allemaal zo goed weet.
bitd zegt
@blacksquad: heb je vanochtend al je beklag gedaan over de edelpieten?
defl8 zegt
@blacksquad: 10 jaar in autoproductie is als in 10 minuten een huis schilderen.
Model 3 = duur en laat
E-Ampera = veel duurder geworden, laat
I3 = duur , matige range en klein
Ionic = matige range en klein
Leaf = matige range en klein
Zoe = matige range en klein
blacksquad zegt
@defl8: Over 13 jaar is het in elk noord europees land verplicht dus er zit niets anders op.. Je kan er vanuit gaan dat over 5-7 jaar elk model full electric te verkrijgen is met 500+ km range! Blijf je kop in het zand steken maar je zult het vanzelf zien.
m54b30 zegt
@blacksquad: haha wat een onzin, zeer zeker niet waar!
panda007 zegt
Elon Musk heeft gewoon een andere manier van werken, heel ambitieuze targets stellen en ze niet halen (maar wel veel bereiken) in plaats van het klassieke lage targets stellen en deze wel halen (maar niet veel bereiken).
Geef ze gewoon nog wat tijd en dan komt het wel goed. Ik ben totaal niet verbaasd door deze vertraging en ook niet echt bezorgd.
audirijder zegt
@panda007: jij lult volgens mij alles recht wat krom is.
panda007 zegt
@audirijder: het is een kunst, misschien moet ik in de politiek gaan ? Neemt niet weg dat Musk het een beetje anders doet dan de gevestigde waardes in de automotive en dat veel mensen het daar moeilijk mee hebben. En dat we daardoor met een groot verschil zitten tussen believers en non-believers
ghost zegt
@panda007: ik ben ook niet verbaasd, al heeft dat niks te maken met wat jij allemaal zegt.
m54b30 zegt
@panda007: Andere manier van werken?
Je bedoeld bijna niet kunnen uitleveren en wat uitgeleverd gaat worden is kwalitatief is bedroevend slecht.
https://www.youtube.com/watch?v=jN871YNk-k0
https://www.youtube.com/watch?v=dKQPHC4JyAU
hjhj zegt
Bij de Ikea zijn de led-lampen in de aanbieding, 1 euro per stuk..
Scheelt ook een hoop elektriciteit.
ghost zegt
Heeft de VS eerst keihard geprobeerd om VW/Audi kapot te krijgen met de sjoemeldiesels, gaat de eigen kansenparel, waarvoor het hele sjoemelverhaal boven water is gekomen, nog bijna koppie onder. Heerlijk!