Nu dat Elon Musk officieel een pickup bevestigd heeft voor Tesla, is het de vraag hoe die eruit gaat zien. Deze concept geeft alvast een inkijkje in wat we kunnen verwachten.
Want dit is niet zomaar een leuke render van een fanatieke Photoshopper. Dit is het thesis-project van designer Jason McGinnity uit Santa Monica, Californië. De jonge ontwerper werd door Tesla betaald om een ontwerp neer te zetten voor een pickup, vorig jaar. Het uit die opdracht voortgekomen concept pakte weinig publiciteit, maar is nu relevanter dan ooit.
De concept heeft elektrische aandrijving op alle vier de wielen, verzorgd door twee elektromotoren onder de vloer. De auto is geïnspireerd op één van de meest iconische offroaders ooit: de Jeep Wrangler. Ook de Toyota FJ Cruiser inspireerde McGinnity. Door het ontwerp met vlakke bodem en het ontbreken van een centrale aandrijfas was er meer vrijheid voor het ontwerpen van de layout. Daarom heeft McGinnity de plek waar traditioneel de motorruimte zit, nu gebruikt om een reservewiel te herbergen. We gokken dat dat idee de productiefase niet zal halen, maar het toont wel aan dat de layout van een offroader flink herzien kan worden als er voor elektrische aandrijving gekozen wordt.
Wat we uiteindelijk van deze concept (de foto’s tonen een schaalmodel in schaal 1:4) terug zullen zien in de pickup van Tesla is nog even de vraag, maar een tof ding is de Allterrain Concept wel in ieder geval!
klotskuukske zegt
Het ziet er kek uit met die lekkere zandschep voorop. Maken!
tofas zegt
Lijkt net speelgoed..
amg65 zegt
@stfu en andere model s eigenaren hier, een off-topic vraag: de model S van mijn vader is bijna 2 jaar oud. Er is zo veel gerepareerd, dat zelfs de tesla service medewerkers hem ‘onafhankelijk’ adviseren om een nieuwe te kopen ivm hoge kosten na garantietermijn. Ik vind het overdreven maar feit is wel dat het hele dure reparaties kunnen zijn. Wat is jullie ervaring hier mee?
't Peugje zegt
@amg65: Mijn ervaring is dat als aftersales service medewerkers dat onafhankelijk adviseren dat je daar beter naar kunt luisteren omdat zij weinig tot geen baat hebben aan sales en zij uit ervaring spreken.
peke zegt
@straatzakelijk: lijkt me vreemd toch?
Heb er geen ervaring mee zoals jij aangeeft, maar aftersales hebben in dienst van Tesla lijken me minder onafhankelijk dan we denken toch? Die denken ook gewoon: Tesla!
't Peugje zegt
@peke: Een dealer krijgt zijn meeste inkomsten via aftersales. Bij het aanschaffen van een nieuwe Tesla gaat maar een klein deel naar de dealer zelf. Als er een bepaald target gehaald wordt krijgt de dealer uiteraard een bonus uitgekeerd. Daarbij komt dat de klant waarschijnlijk niet snel meer een Tesla zal kopen als hij uit eigen zak duizenden euro’s heeft moeten aftikken aan reparaties. Particulieren klanten moet je koesteren omdat 90% van de Tesla Model S modellen lease auto’s zijn.
stfu zegt
@straatzakelijk: Tesla heeft geen dealers, ze werken allemaal voor Tesla, niet voor een importeur of als dealer dus. Dus weet niet of dat helemaal klopt.
stfu zegt
@amg65: bijzonder verhaal. Wie weet heeft ie na zijn overige garantie (motor en accu is 8 jaar) wel meer geluk en weinig kosten. Maar misschien ook niet… Weet niet of hij Autopilot heeft of de betere stoelen, maar op zich zou het wellicht wel beter zijn als ie daar op vooruit gaat en ook nog eens de facelift heeft. Sowieso minder kinderziektes.
amg65 zegt
@stfu: Dat is waar. Is nog zonder autopilot, stoelen geen problemen mee. Ze zeggen het ja, maar de prijs is wel sterk toegenomen. Je legt zo 30.000-40.000 bij voor een nieuwe.. In 2 jaar tijd! Ik vind dat het niet waard.
hplh zegt
@amg65: wat heeft er allemaal gemankeerd aan de auto dan?
amg65 zegt
@hplh: Dat zou ik voor je kunnen opzoeken, maar het is veel… Storing na storing in de navi tot een roestende moer, het pano-dak dat zichzelf kapot heeft gesneden (heeft een dag geduurd om een nieuwe erin te zetten), nieuwe elektromotor tot aan nieuwe achterlichten (vocht erin). Van dakdragerklepjes die loslaten tot aan een nieuwe vooruit (lekkage). Ga zo maar door. We vinden het allebei een fantastische auto en mijn vader wilt geen andere auto meer, alleen is de kwaliteit droevig. Al zeggen ze dat nu de kinderziektes eruit zijn..
z3mcoupe zegt
Ziet er nog best goed uit
sjaakjwt zegt
Hoe die er uit gaat zien zal allemaal wel, bij een pick-up geldt ‘vorm volgt functie’ natuurlijk meer dan bij de andere modellen.
Ik ben vooral benieuwd hoe ze het technisch voor elkaar gaan krijgen. Als je goed off-road zal je vaak veel vermogen nodig hebben.
Edge zegt
Nee joh, teveel lifestyle en te weinig praktische bruikbaarheid! Zoiets gaat het, Elon Musk kennende, nooit worden.
robert110 zegt
@Edge: Reken er maar op dat het een lifestyle ding wordt. Anders zal het voor geen meter verkopen. Tesla’s verkopen nou eenmaal zo goed omdat het hip is. Niet omdat de auto’s beter zijn dan de concurentie. Als dit ding er ooit komt dan wordt ie ingezet om de kinders van school te halen of om een litertje melk door de jungle die stad heet te transporteren. Er zullen er maar weinig zijn die zo dom zijn om hun hard werkende F-150 of Hilux in te ruilen voor zo’n ding. Ik denk ook niet dat een tesla pick up het lang uit zal houden onder zware omstandigheden. Voor 100 km een viskar voorttrekken gaat waarschijnlijk nog wel. Maar dagen achtereen in de stofbende hard aan het werk gaat zo’n electro bak (nog?) niet lukken. Daar is te techniek gewoon nog niet voor.
roppp zegt
@Edge: joh, wat boeit het. Tesla is volgende Nokia: nu een hype en over 20 jaar liggen ze uitgeput en zwaar achterhaald ergens in een la (of garage in dit geval).
nvn1993 zegt
Ja want als je een pickup wilt rijden wil je graag geen v8 horen……
dragspert zegt
@nvn1993: Ja. Ik hoor graag niks als ik op m’n gemak in de auto rijd. Laat staan zo’n lomp gorgelende Amerikaanse V8…
nvn1993 zegt
@dragspert: maar dan neem ik aan dat je geen pickup wilt rijden als je geen v8 wilt horen?
dragspert zegt
@nvn1993: Ik heb met alle moderne pick-ups gereden die er vandaag de dag te krijgen zijn. De best rijdende van allemaal was een Toyota Tundra. Alleen die reed wat strakker dan de rest en de motor was iets minder zenuwachtig. Maar volgens mij past een 6 cilinder beter bij een pick-up. Maar inderdaad, ik ben ook geen pick-up man. Ik heb ook geen tattoo’s, daar zal het mee te maken hebben:)
Gulli zegt
Ik denk eerder dat het een pickup a la F150/1500/Tundra wordt maar dan wat strakker getrokken en geen grille van 30 vierkante meter. Want die modellen verkopen als een tiet dus hij zou wel gek zijn om daar al teveel vanaf te wijken. Zijn andere modellen zijn ook geen gigantisch verschil met de huidige vorm van hun concurrenten.
robert110 zegt
@Gulli: Die dingen verkopen zo goed omdat ze betrouwbaar zijn, simpel en breed inzetbaar. Niet omdat ze er zo leuk uitzien.
mrrallycross zegt
Best leuk, maar wordt zo meer een boulevard cruiser dan een ekte pickup.
pinut187 zegt
Mwah, wel origineel dat wiel in de voorkant.
reistje zegt
Dat lijk mij niet want er zijn supercars met meer laadruimte. Het concept lijkt meer een belachelijk lelijk lifestyle ding zoals @edge al aangaf.
Verder vraag ik mij sowieso af hoe een Tesla Pick-up moet gaan werken. In Amerika verwachten ze dat een pick-up die meer gewicht mag trekken dan de gemiddelde Nederlandse vrachtwagen. En in de rest van de landen willen ze simpelweg een onverwoestbaar werkpaard.
rolov zegt
@reistje: daar worden de meeste niet voor gebruikt .
ThomasBol zegt
@rolov: in Europa niet nee, de rest van de wereld wel degelijk.
Gulli zegt
@ThomasBol: In ‘Murica worden ze ook voornamelijk gebruikt om de kinderen mee naar school te brengen en twee tasjes boodschappen achterin te gooien. Wat wij in een doorsnee Focus/Astra/Golf doen dus. Puur status om in een grote auto te rijden.
Ja, er zijn mensen die écht spullen moeten vervoeren of enorme trailers moeten slepen, maar die kijken niet naar een Tesla. Die gaan voor een F350/3500 of hoger en slepen dan niet alleen de paardentrailer maar meteen de hele stal het land rond.
Interessant stukje over het verschil tussen pickups en pickups. Ik denk dat de Tesla in de laagste klasse zal opereren;
http://truckyeah.jalopnik.com/truck-sizes-classification-explained-from-tacomas-to-1613958192
ThomasBol zegt
@Gulli: als ik om mij heen kijk zie ik ze niet bij de elementary school staan, dat zijn de minivans van de welbekende soccer-moms ;-) de Pick Up wordt hoofdzakelijk gebruikt door lui die het nodig hebben. De rest rijdt een simpele aziaat tegenwoordig.
Edge zegt
@reistje: Lever een wapencompartiment als onderdeel van de standaarduitrusting en de rednecks staan in de rij voor je Tesla pickup.
Dutchdriftking zegt
Niet echt geweldig.
denniss00 zegt
Ik dacht dat er op foto 5 een uitgerold gebit te zien was…
aaron500 zegt
Zo lang je maar zelf kan blijven rijden en ‘auto pilot’ een optie blijft vind ik het helemaal mooi