Tesla gaat Amerikanen met een thuislader voor de Model S gratis een nieuwe adapter toesturen. Er zouden zich tenminste zes incidenten voorgedaan hebben, waarbij oververhitting zorgde voor brand.
Niet alleen de auto, ook de lader schijnt brandgevoelig te zijn. Op het Amerikaanse Tesla forum meldde zich diverse Model S rijders waarbij de adapter van de thuislader begon te smeulen of zelfs in de fik vloog. Ook de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) kreeg een aantal meldingen. De brandweer kwam tot de conclusie dat er in bepaalde gevallen een elektrische storing ontstaat in het laadsysteem, maar ook de bedrading in huis zou volgens Tesla de boosdoener kunnen zijn.
In december verspreidde Tesla uit voorzorg al een software-update voor de Model S, die bij mogelijke oververhitting de laadstroom met 25 procent terug schroeft. Ondanks dat de software-update afdoende zou moeten zijn, wil Tesla zijn klanten meer zekerheid bieden. De nieuwe adapters zijn voorzien van een thermische sensor en kunnen zo waarnemen wanneer er oververhitting plaats vindt.
De operatie gaat Tesla enkele miljoenen kosten, zowel bestaande als nieuwe klanten krijgen de adapters. Of en wanneer de verbeterde adapters in Nederland uitgeleverd worden is nog niet bekend, die vraag hebben we momenteel uitstaan bij Tesla Europe. (via bloomberg.com)
UPDATE: Tesla laat weten dat de adapter die in de VS gebruikt wordt anders is dan die in Europa. De Europese adapters creëren minder warmte en reduceren dus de kans op oververhitting.
Fotocredit: wolfssjrd
jessetje zegt
In ieder geval zijn ze er op voorbereid
stamp zegt
Europa werkt in ’t algemeen met met 230 Volt, ’t dubbele ongeveer t.o.v. de andere kant van de grote plas.
Dat maakt aan de voeding (AC) kant ook ongeveer de helft van het amperage uit. En mogelijk (indien het probleem aan de voeding kant van de adapter zit, dus ook ongeveer ‘de helft’ aan warmte ontwikkeling.
Als Tesla wijst naar ‘de bedrading in huis’ dan doet dat vermoeden dat er aan de voeding zijde een probleem kan zitten,.. of we dus ook in europa problemen kunnen verwachten dan wel omruilacties?
*zou dat dan bij de RDW onder terugroepactie komen te staan trouwens, qua kentekencheck?*
matje140 zegt
@stamp: Ik denk niet dat dat als terugroepactie wordt bestempeld
MAB zegt
Wat lief van ze, ik ga maar eens een jerrycan met benzine vragen aan mij automerk
bayernmunchen zegt
Veel plezier met de aankoop van je Tesla.
widodh zegt
Is NIET in Nederland van toepassing. In de US jagen ze een schrikbarende 40 tot 50 Amperé over die adapter heen omdat ze daar een enkel-fase netwerk hebben. Dat is 10kW vermogen bij 240V.
In Nederland laden we met 3-fase 16A, wat uiteindelijk ook op 11kW neer komt, maar wij doen dat een stuk veiliger.
Verder is dit niet de “lader” van de auto, die zit namelijk onder de achterbank. Het gaat hier om de UMC, de Universal Mobile Connector.
snodaard zegt
Ik vind een Tesla begeerlijk.. Ik zie ze veel rondrijden en ik wil er één.
stamp zegt
@snodaard: ik wil er zelfs twéé!
snodaard zegt
@stamp: Ik voel autobloglezerskorting aan komen..
midasracer zegt
Gisteren ook al zo’n elektrische Volvo door brand beschadigd. Ik denk dat storingen in de elektra en electronica meer branden veroorzaken dan lekkage van brandbare vloeistoffen of oververhitte remmen. Niet voor niets heb ik in mijn langparkeerder een master switch zitten. In de garage zetten = elektrisch dood. Zelfs een druppellader zet ik niet meer aan. Ook die willen in de fik vliegen. Een kennis van me is een caravanen autostalling begonnen. Ik heb hem geadviseerd om alleen stalling te accepteren als er geen gasflessen aanwezig zijn, de auto’s de minpool van de accu los hebben en geen acculaders erbij. Ik heb niets meer gehoord over de brand bij de Bridgestoneman, maar zou me niets verbazen als dat ook een overspannen acculader is geweest.
jasperjvr zegt
@midasracer: vroeger veroorzaakte benzine ook veel brandjes, die techniek is nu veel verder doorontwikkeld terwijl de techniek wat betreft elektrische auto’s nog in een beginstadium zit en daar horen kinderziektes bij.. Tesla komt er wel!
topless zegt
@jasperjvr:
Beginstadium? Er waren al elektrische auto’s in de 19de eeuw. Na 120 jaar is het beginstadium toch wel voorbij.
Lohner Porsche uit 1899. Vier elektromotoren die elk een wiel aandrijven.
hammerman zegt
@topless: Als het electriciteitsnetwerk 120 jaar geleden net zo uitgebreid en betrouwbaar was als nu, dan zouden er nu geen benzene en diesel auto’s rondrijden! Dan hadden we een eeuw meer ontwikkeling in electromotoren en aanverwante technieken gezien. Puur omdat de distributie van fossiele brandstoffen toen veel gemakkelijker was hebben de ‘stinkmotoren’ gewonnen. Helaas…
topless zegt
@hammerman:
Brandstofmotoren bleken gewoon een superieure techniek. Daarom is daar op ingezet. En nog steeds zijn elektrische auto’s geen reëel alternatief. Het probleem is/was niet de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk.
En wat “stinkmotoren” betreft: elektriciteit werd toen en wordt nu nog steeds hoofdzakelijk uit fossiele brandstoffen gewonnen. In het geval van Nederland voor een groot deel uit Duitse bruinkoolcentrales. Zoiets dus.
Hierop rijdt dus een Tesla. En dat ruikt ook niet al te fris. Maar ja, wanneer je er niet naast woont, zie je het niet. En kun je net doen alsof het niet bestaat.
mout zegt
Half off topic: Die verkoop-piek van de laatste maanden is in mijn wijk wel te zien!
3 stuks PHEV
1 Tesla
5 (zichtbare) oplaadpunten
2 Ampera
3 Volvo V60 hybrid
Er reden al aardig wat Priussen. Daar zijn plug-ins bijgekomen, maar ze vallen een pak minder op, dus lastig te tellen. 3 of zo?
Geen Zoe, Leaf of Twizy hier dichtbij.
stamp zegt
@mout: Renault/Nissan is niet aanwezig: das best tekenend.Vertrouwen in de ‘kwaliteit van Renault’ is niet echt hoog ( en imho terecht ).
baasbas zegt
@stamp: Niet mee eens. Niet dat ik jouw opmerking over kwaliteit van Renault tegen wil spreken, maar volgens mij ligt het toch iets anders. De Zoe en Fluence zijn net als de Leaf full electrics. Het is Tesla gelukt om een full electric met fatsoenlijke range te maken, maar dat is de uitzondering. Voor de rest zien we allemaal de beperking van de range als een grote makke. Soms ten onrechte, maar dat is gewoon het beeld. De hybrides kan je nog gewoon op normale brandstof rijden. Bij het kopen van een auto is dat lekker veilig. Renault/Nissan hebben geen hybride, dat is het ‘probleem’
reistje zegt
@mout: Ja het loopt hier ook goed door, ben benieuwd hoelang dit bijtelling verhaal nog door kan gaan…
mout zegt
@reistje: Je zou het niet zeggen, maar de overheid haalt wel zijn doelen. Europese afspraken dwingen om de CO2 uitstoot terug te brengen, en de tussenstand is dat men gemiddeld meer dan een hele klasse kleiner is gaan rijden. En waar je vroeger een klein maar zichtbaar marktaandeel had van sportwagen / limo / dikke SUV, heb je dat nu met technisch aardig vernieuwende elektra-waggels.
Zolang er van die afspraken liggen / komen zal de overheid zoeken hoe je die het goedkoopst haalt. Ik denk dat het nu zo zoetjes aan alleen meer rendement heeft om energiezuinige bedrijvigheid te stimuleren. Zo ongeveer op de manier waarop de gloeilamp in de ban werd gedaan. Maar dan met kassen, datacentra e.d.
Svda zegt
Vind het altijd wel leuk de berichten die AB plaatst want er is hier nog niets bekends over in Nederland bij Tesla…..
En idd de adapters zijn totaal anders daar en ook de stroomaabvoer op de supercharger na.