Tesla pakt Rivian hard aan. De rechter geeft Elon Musk en de zijnen (deels) gelijk.
We leven in een bijzondere tijd. We hebben op dit moment één enorme én veelbelovende EV-fabrikant. Echter, er staan een paar nieuwkomers te trappelen om ook een graantje van de (alsmaar groeiende) markt mee te pikken.
Deze fabrikanten noemen we dikwijls Tesla-killers. Niet in de minste plaats omdat ze veelal eenzelfde strategie hanteren en een enigszins soortgelijk product in de aanbieding hebben. Toch is onze bijnaam wat misplaatst, want wil het nog niet helemaal vlotten. Terwijl Tesla floreert, lukt het de nieuwkomers niet eens om hun producten op de weg te krijgen. Dat komt gedeeltelijk door Tesla zelf, zo blijkt uit een bericht van Bloomberg.
Gevecht
Tesla is namelijk heftig in gevecht met Rivian. Dat is een veelbelovende speler op de markt, niet in de laatste plaats door de mega-investeringen van Ford. Waarom pakt Tesla Rivian hard aan? Het begon vorig jaar, toen Tesla Rivian ervan betichtte personeel en bedrijfsgeheimen te ‘stelen’ van Tesla. Uiteraard ontkende Rivian dat en verzocht om het proces af te wijzen. Dat verzoek is, heel toepasselijk, afgewezen.
178 Tesla medewerkers
Rivian heeft op dit moment 178 oud-Tesla-medewerkers in dienst. Daarvan zijn er 70 direct overgestapt van de toko van Elon Musk. Volgens Rivian hanteert het bedrijf rigoreuze procedures om te voorkomen dat er vertrouwelijke informatie overgedragen wordt door werknemers die van een ander (concurrerend) bedrijf komen. Volgens Rivian is Tesla bezig met een heksenjacht om alle concurrenten monddood te maken, nog voordat ze daadwerkelijk kunnen uitgroeien tot concurrenten.
Opzettelijke immenging
Hoe het gaat aflopen, is nog niet helemaal duidelijk. De rechter heeft het verzoek van Rivian weliswaar afgewezen, maar wél het verzoek ingewilligd om opzettelijke inmenging in de contractclaim af te wijzen. Dat moet dus nu uitgezocht gaan worden.
Rivian richt zich voornamelijk op SUV’s en pick-ups, terwijl Tesla een veel breder modelgamma heeft. Het is niet de eerste keer dat Tesla dergelijke stappen onderneemt. Zo heeft het Amerikaanse bedrijf ook al Zoox (maker van autonome techniek) en Xpeng Motors (Chinese autobouwer) aangeklaagd wegens het wegkapen van personeel en stelen van bedrijfsgeheimen.
De Rivian R1S (SUV) concurreert met de Tesla Model X, de Rivian R1T (pick-up) gaat met de Cybertruck concurreren. Beide Rivians worden deze zomer verwacht.
Via: Bloomberg.
Robert zegt
Beetje vaag, wat Tesla doet. Werknemers hebben in de VS vrijwel geen rechtsbescherming, dus een werkgever kan je, ook na een jarenlang dienstverband, elk moment op straat zetten. De keerzijde van die ‘vrijheid’ is, dat werknemers ook erg gemakkelijk kunnen overstappen naar of weg te kopen door de concurrentie. Het is daarbij natuurlijk niet de bedoeling dat de intellectuele content op een usb-stickje worden meegenomen, maar de kennis die in de koppies zit, die pak je zo maar niet af. Vrijheid van werknemerschap is een groot goed, daar in de VS.
Dat gaat overigens nog vrij ver ook; enkele jaren terug hebben de Big Tech (Google, Microsoft, Apple, Amazon, etc.) nog van de federale rechter op de kl*ten gehad, omdat ze een onderling convenant hadden afgesloten waarbij ze toezegden elkaars personeel niet over te nemen. Dat was volgens die rechter een ongewenste inperking van de rechten van werknemers.
Iedereen zegt
Prima, maar wanneer jij nog bij Tesla werkt en ik je een contract aanbied wanneer je even al Tesla hun gegevens op een USB stickie meeneemt is dat natuurlijk wel ene kwalijke zaak. Toch is dat precies datgene wat er gebeurd is door Rivian.
Charles Taycan 4S zegt
Als je goed voor je personeel zorgt en ze goed betaald lopen ze minder snel weg. VW en Porsche geven hun personeel bijvoorbeeld ook nog eens aanzienlijke bonussen boven op hun correcte salariëring. Je krijgt dan betere motivatie en ook betere eindprodukten .
Pascal zegt
Volkswagen scoort 5% beter op medewerker tevredenheid dan Tesla (4.0 uit 5 vs. 3.8). Bron: Glassdoor. Dat is weliswaar een verschil, maar lijkt me nu ook weer niet zodanig dat er tussen die bedrijven heel verschillende trends gaande zijn in aantallen ‘weglopende medewerkers’.
Wel kan ik me voorstellen dat men bij Tesla vrij ‘hardhandig’ door concurrenten weggekocht wordt vanwege de voorsprong die ze nu eenmaal op de bekende punten hebben; logisch dat Tesla hier waakzaam op is.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, dat is toch best veel 5% meer. En bij Porsche? Weet je dat?
Pascal zegt
@Charles Porsche doet het extreem goed bij de medewerkers: een score van 4.3 uit 5. 91% zou aanbevelen bij een kennis en 98% waardeert de directeur.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, zo dan! Dat is idd extreem goed! Ik moet zeggen dat de dealerervaring die ik heb bij Porsche ook erg goed is wbt klantvriendelijkheid en hulpvaardigheid, het beste tot nu toe van alle merken die ik gekocht heb hier.
dutchneon zegt
Allemachtig Charles….. ben je zo naief of gewoon zeer marketing gevoelig?
Het staat als een paal boven water dat ze bij Porsche de grootste marge maken op een auto.
Niet voor niets dat ze dan meer geld uitgeven aan de klantbeleving… je betaald daar ten slotte indirect voor!
Charles Taycan 4S zegt
@dutchneon, klopt, ik weet er alles van…. maar het blijft mensenwerk, los van het geld…
Pascal zegt
Inderdaad, ‘t is nét even makkelijker om je personeel en klanten te pamperen wanneer het geld toch wel tegen de plinten omhoog klotst. Alsnog prima strategie voor Porsche, lijkt uitstekend te werken.
Iedereen zegt
Tesla maakt anders behoorlijke marches per auto, zoveel dat ze er zelfs tijdens het bouwen van nieuwe fabrieken nog steeds winst draaien.
Iedereen zegt
Ja, maar wanneer een andere partij een contract aanbied met 2 keer zoveel salaris op voorwaarde dat je bedrijfsgegevens van Tesla meeneemt wordt het natuurlijk wel een beetje een raar verhaal.
dunhozzie zegt
Die SUV blijft prachtig. Als ik dan toch ooit mijn Zeehonden neerkluppel auto moet inleveren, dan maar zoiets
gregorius zegt
Weten we ook of Tesla netjes de werknemers tijdens hun non-compete tijden betaalt? Zo ja; afwachten tot je klaar bent. Zoniet: jammer dan.
Daarnaast: alles wat in je hoofd zit; mag je toch gewoon gebruiken? Daarom ben je geen minimumloon werknemer maar een geskillde werknemers. Ik bedoel: Tesla haalt toch ook niet alleen werknemers van de straat?
Pascal zegt
“alles wat in je hoofd zit; mag je toch gewoon gebruiken?” Qua vakkennis over hoe je in het algemeen iets doet wel ja, maar reken maar dat werknemers ook wat NDA’s hebben moeten tekenen over kennis die eigendom is van Tesla en niet bedoeld is voor de buitenwereld.
Design_Driven zegt
Dit is van alle tijden.
Een paar jaar geleden (2012-2014) toen Jaguar Land Rover (JLR) plots geld had na de overname door Tata stonden ze aan de poorten van Dacia/Renault in Roemenië en Frankrijk om iedereen die het wilde contracten te overhandigen. Veel van onze vrienden hier (ik woon vlak bij Gaydon) zijn hier zo gekomen en werken of direct of als contractor voor JLR.
JLR had van alles nodig maar niet in de laatste plaats kennis van benzine en diesel motoren omdat ze die zelf wilde ontwikkelen en Renault daar in voor liep.
Zo zit de auto industrie gewoon in elkaar, het is vrij normaal ook omdat het soort en de hoeveelheid werk nogal snel veranderd en we allemaal in de zelfde vijver moeten vissen.
Nu ken ik de wetgeving in de VS niet goed, maar zolang Tesla niet kan bewijzen dat patenten geschonden zijn geef ik ze weinig kans.
Iedereen zegt
“Tesla investigators discovered the misappropriation and interviewed Pascale by phone on July 6, 2020. Pascale falsely denied taking any documents from Tesla. When pressed, she continued her denial, claiming to only have taken personal documents. Only after investigators confronted her with specific documents she had taken, Pascale finally confessed to taking the confidential and proprietary documents.”
In one case, Tesla claims that they can prove a former Tesla recruiter now at Rivian instructed her to get specific documents from Tesla:
“On July 7, 2020, after her conversation With Duran and the same day that Wong received an update on her background check by Rivian, she sent at least sixteen highly confidential and trade secret recruiting documents from Tesla’s network to her Gmail account, including various guides and templates developed by Tesla—the very types of documents that Duran had instructed her that Rivian needed.”
Tesla even claims that one of the recruiters that went to Rivian kept her Tesla work laptop and refuses to give it back.
Another defendant, Jessica Siron, was an EHS manager at Tesla and she recently left to join Rivian has the director of EHS for the startup.
Lijken me stuk voor stuk hele duidelijke beschuldigingen, diefstal van zowel hardware als software als documenten.
mpgc zegt
@Iedereen: inderdaad duidelijke beschuldigingen. Het zal echter uiteindelijk pas in de rechtzaak blijken of de bewijzen voor deze beschuldigingen voldoende steekhoudend zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
Misschien dient Rivian twittergewijs Elon er even fijntjes op te wijzen dat hij de bedoeling had om navolging te krijgen, om de autowereld te veranderen, om de industrie te dwingen EV’s te maken. Daarom had ie toch ook een hoop patenten gedeeld een paar jaar geleden?
Nu z’n plannen waar worden, moet ie ook niet meer terugkrabbelen…
Pascal zegt
Misschien kan jij ‘m eerst even uitleggen waarom het volgens jou zo is, dat als je zo vriendelijk bent om diverse patenten beschikbaar te stellen, het blijkbaar van je verwacht wordt dat al je andere bedrijfsgeheimen dan ineens ook maar vogelvrij moeten zijn.
flutterby zegt
@Esprit_de_Flandre: patenten zijn iets anders dan bedrijfsgeheimen..
Iedereen zegt
Beetje aparte tekst, wanneer er werknemers van Tesla actief bestookt worden en overgehaald worden om bedrijfsgegevens mee te nemen naar Rivian zodat Rivian het over kan nemen is dat natuurlijk essentiële informatie in een bericht als deze hier op autoblog. Wanneer dat verzwegen wordt begint het hier een beetje naar Mark Rutte te ruiken.