
Ooit afgevraagd waarom je de stekker links achterin je Tesla moet steken? Het komt allemaal door de grillen van Elon Musk.
Elon Musk geeft onze wereld vorm op allerlei manieren. Starlink satellieten bepalen het beeld van de hemel in de nacht. Verkiezingen worden beïnvloed door het geld van Elon. Via X geeft hij ruimte aan andere geluiden dan het dominante wokisme. En via Neuralink maakt hij ons allen dadelijk echte robots. Beslis zelf of het iets of het niets is.
Er is echter nog een andere tastbare manier waarop Elon de dagelijkse realiteit vorm heeft gegeven. Namelijk door de locatie van de laadpoort op de Tesla-modellen af te dwingen. Een en ander blijkt uit een aangrijpend relaas van Peter Rawlinson. Kenners weten dat deze beste man nu de baas is bij Lucid Motors, doch in het verleden grotendeels verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de Tesla Model S. Een feit dat Elon Musk overigens hevig tracht te ontkrachten.
Rawlinson onthult dat hij destijds Elon reeds probeerde te overtuigen de oplaadpoort links in het spatscherm voor de A-stijl te plaatsen. Zoals veel elektrische auto’s en plug-ins dat vandaag de dag hebben. Uit praktisch oogpunt zou dat handiger zijn bij Superchargers. Immers zijn die niet zoals traditionele benzinestations gebouwd om te stoppen en direct weer door te rijden. Maar om erbij te parkeren en 30 minuten Tetris te spelen of op een andere manier je tijd van leven weg te gooien.
Wellicht is je wel eens opgevallen dat de meeste Europese auto’s de benzineklep rechtsachter hebben. Dit heeft als reden dat als je gewend bent aan de rechterkant van de weg te rijden, het het meest logisch is aan de rechterkant van een pomp te stoppen voor nieuwe peut. Japanse auto’s hebben de klep meestal aan de linkerkant zitten met dezelfde reden, daar zij aan de linkerkant van de weg rijden. Over dit soort dingen wordt uiteraard nagedacht (meestal).
Rawlinson had bedacht dat het voor Tesla rijders het makkelijkst zou zijn om vooruit in te parkeren bij een laadpaal en dan middels een relatief korte stekker de auto te kunnen aansluiten. De Muskias zag het echter anders. En dat kwam vooral omdat hij op dat moment een huis met garage huurde in Bel Air. Rawlinson vertelt aan Electrek:
I told him, look, it [should be] the front fender on the left-hand side. Most Americans drive nose in rather than parallel park. And if you drive nose in, you want the charge port on the front. You don’t want a long, dirty old cable coming past the doors. And you don’t want to put the charge port on the very front, like the Nissan Leaf, because it’s a vulnerable spot. You can have a slight bump or fender bender, which could mean you couldn’t open it if it was damaged.
Well, that wasn’t acceptable. He said it wouldn’t suit the layout of his garage in Bel Air. So I said, ‘Well, where do you want it, then? What suits the layout of your garage in Bel Air?’ He said it’s going to be on the rear because he could trip over the cable. He was renting the property, and he didn’t even own the place, but we put the charge port on the Model S on the left hand rear because of the layout of his rented garage in Bel Air!
Zodoende zit de laadpoort van je Tesla dus netjes verwerkt in het linker achterlicht. Weet je dat ook weer. Inmiddels stelt Tesla haar Supercharger netwerk echter ook steeds vaker open voor andere merken. Voor sommige EV-rijders van die andere merken is het bij sommige Supercharger stations wat onhandig laden. Rawlinson heeft met zijn Lucid Motors er zodoende al die jaren na dato voor gekozen de Lucid Gravity ook te voorzien van een oplaadpoort linksachter…Misschien is dat rationeel. Maar ergens was het ook mooi geweest als Lucid haar eigen pad gevolgd had.
The reasonable man adapts himself to the world: the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man. Waarvan akte.
Met alle respect maar helaas die man is gek, en hij beseft het zelf niet en die oranjeappel ook niet.
Misschien effe het artikel in De Morgen 02/01/2025 over zijn intenties (lees daden) in het overheidsapparaat.
Een kleine bijdrage
Musk maakt volgens meerdere Amerikaanse media voortvarend werk van de opdracht die Trump hem gaf: haal de bezem door het overheidsapparaat. De eerste stap is al gezet: Musk heeft op verschillende plekken trouwe bondgenoten neergezet met vergaande bevoegdheden.
Zo kunnen ambtenaren bij het Amerikaanse overheidsagentschap dat belast is met personeelszaken, al niet meer bij hun computersystemen, bericht persbureau Reuters op basis van gesprekken met ingewijden. Die systemen bevatten de persoonlijke gegevens van miljoenen federale werknemers, waaronder geboortedata, burgerservicenummers, beoordelingen, woonadressen en salarisschalen……
Toevoeging laatste zin van het artikel ; If you fall flat on your face, at least you’re moving forward.
Wat als je nu de eerste autofabrikant bent die een EV op de markt zet. Eerst de Roadster, in kleine oplage. Toen de Model S in het groot. Niemand anders had nog wat. Op een gegeven moment is het handig om een standaard te hebben en links achter was een goede plek. Daar zat normaal al een benzinetank, leidingen etc. En er is plek onder de achterbank voor de omvormers. Dus op zich was het geen slecht idee.
En je kan wel vooruit willen inparkeren, je moet er dan achteruit weer uit. Dus ik parkeer echt veel liever achteruit in. Anders moet je weer gaan steken of een ruime bocht maken. Allemaal niet handig. Dus misschien was het beter als andere merken het voorbeeld hadden gevolgd.
Liefst rechtsachter. Achteruit inparkeren is veiliger dan achteruit uitparkeren en rechts vaak de straat kant bij file parkeren.
Linksvoor is echt waardeloos voor inparkeren als langs de straat. Een dubbele laadpoort of voorop zorgt alleen maar voor meer kosten (net als dat achteruit uitparkeren).
En zeker met een gesloten bestelwagen
Als je rechts van de pomp parkeert dan heb je liever de tankklep aan de linkerkant.
Links zit de voorlicht van de XS Rebilion en rechts staat de balk van balkenellende. Dus de Y is als eerste.
XS Rebilion
…wat?!?
“het dominante wokisme” … we hoeven niet te raden waar jaapiyo op gestemd heeft
Gewoon netjes VVD. Ik stemde vroeger geloof het of niet D66. Maar die zijn nu knettergek geworden en staan voor alles waar ze vroeger tegen waren en vice versa. Echt niet te geloven dat je als ‘liberale partij’ voor racisme, seksisme et cetera kan strijden onder het mom van ‘inclusie’. VVD gaat er overigens aardig in mee helaas dus wellicht komt er nog een moment om verder op te schuiven naar wat we hier rechts durven te noemen. Maar ik hoop dat men nog een keer bij zinnen komt en zich realiseert dat de afgelopen circa 5 jaar een bizarre fout waren.
Pssst. De VVD zit maar om één reden in dit kabinet, dat is om te voorkomen dat belastingen voor bedrijven verhoogd worden. Dat is het enige waar ze om geven, daarom waaien ze nu zo mee met guur rechts. Er is al minstens twintig jaar geen liberaal meer te vinden bij de VVD.
Dat “dominante wokisme” is een fabel en moet gewoon weggenegeerd worden.
Er altijd over zeuren en het onder de aandacht blijven houden helpt niet. Er zijn andere – echte – problemen, waar beter tijd en energie in gestoken wordt.
[/ontopic]
Ik zou liever laadpoorten hebben op de vier hoeken die op een elegante manier weggewerkt zijn. Op mijn oprit is linksvoor het handigst, parallel geparkeerd is rechts (voor of achter) het handigste. En in een parkeergarage met laadpaal aan de muur is achteraan (op muskiaanse wijze zo u wil) het handigst.
Overigens zou links of rechts het oplaadpunt hebben zitten geen probleem moeten zijn, als Tesla alle palen gewoon in de lengte van de auto zou zetten, en er genoeg ruimte omheen zou zijn. Nu staan deze veelal dwars achter de achterkant van de auto en met de oude Tesla SC’s (die met de korte kabels) is het best een uitdaging. De nieuwe 250kw SC’s hebben een hele lange kabel en dan boeit het totaal niet meer (zoals Tesla SC’s in Haarlem).
Waarom zou je naar de andere kant van je auto willen lopen om te laden? Links uitstappen laadkabel pakken, pluggen en laden. Simpeler kun je het niet maken.
Middenvoor is de beste plek. Dan kun je voorwaarts in parkeren bij de snellader maar ook als je langs de straat geparkeerd staat steekt er niks uit.
Jij hebt je duidelijk nog nooit gestoot aan een trekhaak. Verder wil je op lange ritten waar snelladers nodig zijn juist berijders forceren om net achteruit in te parkeren om vervolgens bij het wegrijden veel meer zicht te hebben over de situatie.
Als je trekhaak middenvoor zit moet je toch even terug naar de kwikfit…
Het gaat er om dat in het maximaal aantal scenario’s de aansluiting optimaal zit. Moderne Fastned stations (na allerlei onhandige experimenten) worden zo gebouwd dat je voorruit kan inrijden en wegrijden, misschien iets voor Tesla om naar te kijken. Bij achterwaarts inparkeren wordt de toegang tot de kofferbak bemoeilijkt, dat moeten we de mensen niet aan doen.
Je snapt dat bij file parkeren middenvoor en middenachter gelijk is toch? Die trekhaak kan wel wat hebben, die laadkabel niet en dan mag je naar de Kwikfit als ze daar tenminste opgeleid voor hoogspanning.
Bij Fastned kan je prima laden met een Tesla. Verder is de grootste Fastned 16 laadplaatsen terwijl dat bij Tesla praktisch het minimum is. Inrijden kost enorm veel ruimte tov een parkeerplaats. Voor aanhangers zou echter de afwisseling er tussen wel wenselijk zijn.
In de praktijk is voor of achter (omdat het kennelijk moeilijk is om achteruit te rijden van uit een parkeerplek) in het midden het handigst.
Je kan dan altijd (zelfs met de korte kabels van sommige tesla superchargers) de kabel aansluiten en zou het ook mogelijk maken om altijd alle laders in gebruik te hebben bij een snellaadplein.
Een kleine botsing kan ook rechts/links voor of achter gebeuren.
Met de Musk-aanbidding heeft rechts, nationalistisch, conservatief Nederland zich vol in de rechtervoet geschoten. Zo’n figuur als Musk doet in z’n eentje meer vrijheden beperken dan 1,4 miljard Chinezen. Denk na voordat je achter de PVV, BBB of Forum gaat staan.
En toen de CD werd bedacht had een meneer van Philips een dubbeltje in zijn zak welke de maat van het gaatje bepaalde, evenals die van de DVD, HDDVD, BluRay en CDi.
Soms moet je ergens beginnen en pak je iets enorm praktisch.
De nieuwe A6 heeft een plug aan beide kanten, super handig.