Musk kijkt over de grenzen.
Het is altijd een beetje wennen: het meest vooruitstrevende* merk ter wereld is een Amerikaans automerk. De asterisk dient natuurlijk aan te geven dat er zeker ruimte is voor discussie. Echter, hoe Tesla aan de weg timmert, en met wat voor producten, geeft aan dat ze zeer vooruitstrevend zijn. Niet zozeer alleen voor een Amerikaans merk. Onze theorie is dat ze expres crappy interieurs maken, zodat de liefhebbers van Amerikaanse auto’s zich nog een beetje thuis voelen.
De laatste paar maanden maakt Tesla (eindelijk) een enorme groei door. De Model 3 is werkelijk niet aan te slepen en in relatief korte tijd zijn er meer dan 100.000 exemplaren van gebouwd. De meeste exemplaren zijn nog voor de Amerikaanse markt. Potentiële klanten uit andere landen moeten nog even geduld hebben. Om te voldoen aan de enorme vraag moeten er ook nieuwe productiefaciliteiten zijn. Er is al een Gigafactory I en een Gigafactory II. Daar komt nu een Gigafactory III bij.
Vandaag heeft Elon Musk het startsein gegeven voor de bouw van deze fabriek. De locatie is opmerkelijk: Shanghai. Er is ook in China enorm veel vraag naar met name de betaalbare Tesla’s. De Gigafactory III zal enkel de Model 3 en de nog aan te kondigen Model Y uit gaan poepen. De dure Model S en Model X blijven Amerikaans. Verwacht wordt dat de eerste exemplaren aan het einde van het jaar van tevoorschijn komen. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk 500.000 Tesla’s op jaarbasis gebouwd gaan worden.
Met dank aan Arjan voor de tip!
Boomer zegt
Ik voorspel voor de tesla 3 een AMC Pacer effect, straks heeft iedereen er een en verkopen ze er geen een meer.
fmgarcia zegt
@airc: Dacht ff het amg effect. Koopt ook niemand. Ja Hertz, Avis etc..
B00G1E zegt
@fmgarcia: dat is misschien zo in NL maar in de US bijv is het instap model van een e-klasse een 300, rijdt vrijwel iedereen met de 4-matic variant en zie je toch echt enorm veel AMG’s rijden. (in ieder geval in DC, maar vermoed overal waar geld is)
henk_he zegt
@B00G1E: overal waar “geld” is… Dat, en waar je eenvoudig krediet krijgt. Het gros van de Amerikanen leeft op de pof en ruimen boven stand. Alles op afbetaling, en uiteindelijk alleen maar rente betalen.
B00G1E zegt
@henk_he: ja uiteraard alhoewel je op nieuwe auto’s best vaak 0% rente kunt krijgen. Neemt niet weg dat het allemaal gefinancierd of geleased it. Maar is dat nu ook niet steeds vaker het geval in NL waar men private lease doet?
flutterby zegt
@airc: Volgens mij zitten er nog heel veel te wachten op de $35k/€40k variant hoor, maar ja nu nog even cashen op Early Adopters.
slickrick zegt
@airc: net als de VW Golf, iedereen heeft er een en iedereen wil weer een nieuwer model….. dan is tesla spekkoper
jackyspriet zegt
500.000 op jaarbasis, ze gaan er dan toch enkele meer moeten gaan verkopen
jackyspriet zegt
500.000 op jaarbasis enkel voor de GFIII. Ik hoop voor hen dat de verkoopt wat stijgt, samen met het vertrouwen in EV’s.
crepito zegt
@jackyspriet: Dat is alleen voor Chinese markt.
jackyspriet zegt
@crepito: dat besef ik, net daarmee dat ik denk dat EV’s effectief sterk zullen moeten aanslaan om er 500k van de band te laten rollen. Hoeveel model 3 staan nu nog gereserveerd? Iemabd een idee hiervan?
Dutchdriftking zegt
Tja, wel zo makkelijk, toch? Lekker dicht bij de plek waar Chinese kinderen de giftige grondstoffen voor de batterijen winnen… Oeps zei ik dat hardop?
boomhauwer zegt
@dutchdriftking: nee, je bent hier aan het schrijven.
marinepower zegt
@boomhauwer: schrijven doe je met een pen.
Godefridus zegt
@dutchdriftking: Heb je toevallig een mobieltje met dezelfde soort accu’s? Een boormachine? Een stofzuiger? Een tablet? Een laptop? Een fiets?
En hoe schuldig voel je je over dat gebruik?
seba zegt
@Godefridus: schuldig voel ik me zeker niet. Alles wat je genoemd had kan je kiezen, met accu of zonder en daar moet je bewust van zijn. Elektrische auto’s worden daar tegen door de strot geduwd. Als er moment aankomt dat ik door de prijsverhoging benzine/diesel niet meer kan betalen en dan wel EV MOET kopen dan zal ik me zeker schuldig voelen.
flutterby zegt
@seba: succes met je mobiele telefoon zonder accu…
Godefridus zegt
@seba: moet je een auto kopen tegenwoordig? Ik dacht dat het een vrije keuze was. Enige dat er tot nu toe veranderd is, is bpm op basis van uitstoot en een verlaging van de bijtelling voor 0 gram CO2 uitstoot en jij voelt je al in je eer aangetast. Dan ben je wel heel overgevoelig voor verandering.
mashell zegt
@seba: even een minuutje de uitlaatgassen van je brandstof auto ademen en je krijgt ook een schuldgevoel.
Dutchdriftking zegt
@godefridus: Die heb ik niet gekocht om ‘beter om te gaan’ met de wereld. Elektrische wagens worden echter wel degelijk op die reden gekocht. Dit al eens gelezen? : http://www.faqt.nl/recent/elektrische-auto-juist-zeer-vervuilend/?fbclid=IwAR1tf4pFX_7Lm8FkHLRruVgdGVKGaKnozL929YTwmdy7nAiGtmGBmk-3-1I
smultie zegt
@dutchdriftking: nee hoor, yuppen en rode broeken kopen die dingen omdat dat nu de rage is en omdat ze belachelijk worden gesponsord door de overheid
Godefridus zegt
@dutchdriftking: https://cleantechnica.com/2019/01/06/50-ways-to-slow-the-electric-vehicle-revolution/
Dat jij al die propaganda gelooft, wil niet zeggen dat iedereen dat moet doen. Een EV is stukken beter voor het milieu dan een ICE maar als je inzoomt op mini aspecten zijn er ook onderdelen die een achteruitgang betekenen, al wordt er hard gewerkt om ook die onderdelen te verbeteren. Tesla heeft bijvoorbeeld het aandeel Kobalt in batterijen al enorm verkleind en de stroom die in de auto gaat wordt steeds groener. Zie die verbeteringen maar eens te bereiken in het oppompen van fossiele grondstoffen en die lokaal te verstoken om vooruit te komen.
billgates zegt
@dutchdriftking: http://www.faqt.nl/recent/zeven-weken-erectie/
Kijk, deze info doet er zeker vast ook toe, op dezelfde site als waar jij jouw waarheid haalt. Benieuwd naar je citoscore…
pomoek zegt
@dutchdriftking: lithium komt vooral uit Australië, Kobalt uit Congo. Dat laatste is inderdaad een probleem omdat er inderdaad kinderen in de kobaltmijnen in Congo werken. Tesla is nu juist een van de bedrijven die voorop loopt als het gaat om het verminderen van het gebruik van kobalt in haar accu’s. Ze gebruiken nu nog 3% kobalt in hun accu’s en dat moet 0 worden. https://www.reuters.com/article/cobalt-evs-ahome/column-tesla-leads-electric-vehicle-race-to-cut-cobalt-dependency-andy-home-idUSL5N1T8366.
flutterby zegt
@dutchdriftking: liever in China dan hier #NetherlandsFirst
bmohnee zegt
@dutchdriftking: nigeria, shell, oorlogen, olie velden – ook niet altijd de beste eerlijkste grondstoffen geweest…het is in ieders belang batterijen op den duur met synthetische al dan niet organisch kweekbare stoffen te maken (en dus zonder mining) – dat is een ontwikkeling die vollop ingezet is.
basjaski zegt
”opent nieuwe fabriek”? Goeie journalisme. Het is op een moment een geleased plot land in the middle of buttfuck nowhere, met alleen een hekkie erom heen.
pomoek zegt
@basjaski: nog geen uur rijden van de luchthaven Pudong, dat is, vergeleken met Nederland, de afstand van P2 tot de vertrekhal in Schiphol.
basjaski zegt
@pomoek: https://pbs.twimg.com/media/DwTdMmPVsAAaeix.jpg:large hier is de fabriek.
Lol
pomoek zegt
@basjaski: Yup, zo ziet een stukje grond eruit. Daarom staat er in het stuk hierboven ook: “Vandaag heeft Elon Musk het startsein gegeven voor de bouw van deze fabriek”. Ik zou pas echt verbaast zijn als er al een halve fabriek stond. Alhoewel, China. Lol?
basjaski zegt
@pomoek: gigafactory 1: 30% compleet
Gigafactory 2: Een disaster, tot nu toe
Maar gigafactory 3 wordt het, hoor!
Altijd hetzelfde met die Musk. Overpromise, underdeliver. Alleen betaalt de rest er voor.
Tick tock.
joostie zegt
@basjaski: Oja, wat pionieren en innoveren gaat altijd in een keer goed…
bmohnee zegt
@basjaski: let wel, dit is een mooi stukje heilige grond, hier zal spoedig een prachtige witte gigatempel neergezet worden voor mijn spiritueel leider Musk
wimof zegt
@airc: Ik weet waarom, heb er drie gehad
Ze waren destijds leuk om mee rond te rijden, maar of je thuis raakte, was een grote gok
En toen iedereen dat wist, was het sprookje uit
wimof zegt
En als we om de stijgende CO2 terug te dringen eens wat minder mensenkinderen gingen produceren.
Tegen 2040 zijn er dan geen elektrische auto’s meer nodig.
evdw zegt
@wimof: Precies.
Vrouwen, wees begaan met het milieu. Laat uw man wat meer lozen in het mondje of het kontje.
henk_he zegt
@wimof: het “westen” produceert al minder kinderen. In Afrika en ’t midden Oosten worden de gezinnen almaar groter. Juist op de plek waar de CO2-uitstoot ook toeneemt ipv afneemt…
mashell zegt
@wimof: nog minder? We hebben juist meer kinderen nodig. Het hoofddoel van onze maatschappij is economische groei en daarvoor hebben we gewoon meer mensen nodig. Zijn het niet de “eigen” kinderen dan moeten het wel de kinderen van de migranten worden die in de toekomst het werk verrichten.
robert110 zegt
@airc: Dat verklaart wel waarom ze de kwaliteit niet zo serieus nemen. Tegen de tijd dat de laatste een tesla heeft zijn de eerste modellen zo gammel dat ze aan vervanging toe zijn.
mashell zegt
En de ze in Tilburg maar trots zijn op hun “Tesla Tilburg Factory & Delivery Center”.
jeebee zegt
Tesla’s worden toch doorgaans in een tent gebouwd? Leuk kampeerterrein iig!