CEO Elon Musk gaat niet alleen bij SpaceX ontslagen uitdelen.
Vorige week werd bekend dat Elon Musk een deel van het personeel ging ontslaan bij SpaceX. In totaal moesten 600 mensen het veld ruimen, wat neerkomt op zo’n 10 procent van alle medewerkers bij SpaceX. Nu blijkt dat het ruimtevaartbedrijf niet de enige firma is waar Elon Musk kritisch door de personeelslijst aan het bladeren is. Ook zijn Tesla moet eraan geloven.
Uit een e-mail aan het personeel is duidelijk geworden dat meer dan 3.000 Tesla-medewerkers zijn of haar baan gaan verliezen. Dat komt neer op 7 procent van al het personeel. Het zijn meer ontslagen in vergelijking met SpaceX, maar bij Tesla werken dan ook meer dan het vijfvoudige aan mensen. Musk doet dit in het kader van kostenbesparingen en reorganisaties. De e-mail heeft Tesla ook gepubliceerd op de site van het merk.
Tesla pakte vorig jaar winsten, maar moet concessies maken binnen Tesla om gezond door te kunnen groeien. Met de ontslagen hoopt Musk de Model 3 goedkoper te kunnen leveren. In de e-mail aan het personeel stelt Musk dat deze maatregelen noodzakelijk zijn. Ook wil de CEO de productie van de Model 3 verder opschroeven en verbeteringen doorvoeren aan het productieproces.
Tesla verwacht een kleine winst in dit kwartaal te behalen. Het vierde kwartaal van 2018 was minder winstgevend in vergelijking met het derde kwartaal van 2018. Het is sowieso een belangrijk kwartaal voor Tesla, want eindelijk gaan de Europese leveringen van de Model 3 van start.
Foto: Model 3 via @stephane8200 op Autojunk
joejojo2012 zegt
Waar gaan die ontslagen vallen dan? Niet in de fabrieken en de verkoopkant, lijkt me?
cloverleaf zegt
@joejojo2012: ik denk in de engine-shop…
potver7 zegt
@joejojo2012: waarom denk je dat? Normaal gesproken, als bedrijven van deze omvang een personeelsreductie van 7% aankondigen, dan raakt dat alle afdelingen. Natuurlijk zijn productie en verkoop belangrijk en zullen ze goed moeten kijken waar gesneden kan worden, maar hetzelfde geldt voor R&D/ontwerpafdelingen, logistiek, marketing en ga zo maar door.
henk_he zegt
Een verklaring zou kunnen zijn, dat nu (eindelijk) de productie redelijk op orde is, er minder personeel nodig is. Daarnaast heeft Tesla inmiddels ook voldoende bekendheid (negatieve reclame is ook reclame) dus zou ook een deel van de marketingactiviteiten verminderd kunnen worden. Een andere verklaring is, dat dit het begin is van het einde van Tesla. We zullen zien.
gebruikersnaam3 zegt
Alle mensen op de kwaliteitsafdeling kunnen wel weg toch? Die doen toch niet veel…
crepito zegt
@gebruikersnaam3: Error 404: department not found.
fanboy zegt
@gebruikersnaam3: Klanten kun je niet ontslaan :P
racerx zegt
@fanboy: hahaha scherp
bmohnee zegt
Heftig door de schaal, maar zet die 7% tegenover de 30% personeelgroei afgelopen jaar – waarden die bij de hypergrowth die ze doorgaan niet ongebruikelijk zijn. Alle hens aan deck om tot een volgend “level” te komen en daarna opnieuw organiseren/inventariseren. Kans is dat zoals vorig jaar tegelijkertijd duizenden vacatures ingevuld worden voor de volgende sprint/groeispurt.
crepito zegt
@bmohnee: Dit lijkt inderdaad het ‘businessmodel’ van Musk te zijn.. handig om in korte tijd veel te bereiken. Maar het zorgt wel voor veel onrust lijkt me.
Tonnie zegt
@crepito: elk bedrijf met zo’n snelle groei maakt dat mee. Je kunt niet zo snel groeien en dat direct op de meest efficiënte manier doen. Dus dat Musk nu even gaat reorganiseren is in ieder geval mooi op tijd. Er zijn genoeg bedrijven die zo hard groeien, maar verder niet meer omkijken naar efficiëntie en effectiviteit dat ze er ook net zo snel aan ten onder gaan.
bmohnee zegt
@crepito: het is de schaal die het bijzonder maakt, maar het is gewoon zaken doen – het is geen overheidsapparaat die mensen zoveel mogelijk opvangt in haar organisatie. Zo kan je in nederland ook bij doodnormale sales/consultancy/reclame bureaus op dergelijke waarden komen; we hebben een grote klant/project dus recruiting machine aan, 1/2 jaar later optimaliseren of beter ingewerkte mensen: kwart mensen weg.
mashell zegt
@bmohnee: dat kan veel gemakkelijker in Nederland. Daar hebben we ZZPers voor. Die huur je in, knijp je uit en schop je er weer uit, dat noemen we flexibele schil. Meer dan een miljoen mensen zitten in dit schuitje.
Henk_he zegt
@mashell: sorry hoor, maar die kaart kun je niet meer altijd trekken. Met de huidige arbeidsmarkt is het voor veel mensen een keuze om ZZP’er te zijn. Zeker in bepaalde beroepsgroepen waar veel vraag naar is (bouw, technici en ict-ers) levert ZZP’er zijn per uur gewoon meer op, maar zekerheid op inkomen heb je inderdaad niet.
basjaski zegt
@bmohnee: blijf maar geloven in de cult…
bmohnee zegt
@basjaski: blijf maar geloven in jouw cult.
Dutchdriftking zegt
Tja, met het aannamebeleid van de afgelopen jaren hoeven ze alleen maar een aantal jaar contracten niet te verlengen, dan zijn ze er al. Maakt het niet minder vervelend voor de werknemers, maar wel logisch. Er is maximaal geïnvesteerd om de productie op peil te krijgen, en nu gaan de processen gestroomlijnd worden en de overbodige kostenposten er uitgehaald worden.
x1f48 zegt
Dan komt de model 3 nooit naar europa.
crepito zegt
@x1f48: Momenteel zijn er al duizenden onderweg naar België ..
kniesoor zegt
@crepito: ’t Zal tijd worden.
p.s. : je bedoelt toch niet in schaal 1:18 , 1:43 o.i.d., hè ?
crepito zegt
@amghans: Nee. Jij zit er niet op te wachten toch?
Men volgt de vracht, vandaar..
electrek punt co punt /2019/01/11/tesla-model-3-shipment-oversea-deliveries/
kniesoor zegt
@crepito: Ik zit zelf niet op ’n Model 3 te wachten, ik houd ’t voorlopig nog ff bij auto’s met benzinemotoren. Dat neemt niet weg, dat ik wel benieuwd ben hoe de auto er IRL uitziet, ben geen hater.
crepito zegt
@amghans: Je kunt hem al een tijdje zien in een Tesla Store hoor..
kniesoor zegt
@crepito: Dat is Sperrgebiet voor me, teveel adoranten van de Muskias daar . . . :-)
basjaski zegt
@crepito: Niet duizenden. Duizend. En nog steeds geen EU homologatie!
Lol.
bmohnee zegt
@basjaski: slecht nieuws voor je, de homologatie is reeds rond
stephane8200 zegt
Ik dacht eerst: ik herken die foto, maar dat terzijde.
Tesla produceert of produceerde de auto’s vrij inefficient. Waarschijnlijk zijn ze nu in staat zaken efficienter, minder manueel en meer gerobotiseerd en/of minder productiehandelingen te produceren. Dat was ook nodig.
pomoek zegt
@stephane8200: Precies. Tesla wil vooral robots gebruiken in haar productielijn maar kwam er achter dat dit niet goed lukte met de model 3, ik las ergens dat vooral de kabelbomen lastig door robots zijn te maken en of aan te brengen. Hoe dan ik zijn er daarom snel veel mensen aangenomen om de productie op pijl te krijgen. ik vermoed dat ze inmiddels de automatisering beter op orde hebben en dus minder mensen nodig in de fabriek.
appeltaartislekker zegt
Mensen zijn wegweproducten, aldus Tesla.
stfu zegt
Gezien het gebrek aan service en onderdelen (ja, ik heb er nu ook last van gekregen), kunnen ze juist beter meer mensen aannemen zodat ik mijn onderdeel eens gemonteerd krijg en iemand aan de lijn krijg..
lekkerlinksrijden zegt
@stfu: wat is het probleem dan met je Tesla?
stfu zegt
@lekkerlinksrijden: niet heel spannend maar een koplamp werkt niet meer goed maar een vervangende lamp hebben ze niet liggen.
lekkerlinksrijden zegt
@stfu: dat is vervelend idd, zou toch gewoon op voorraad moeten zijn
ericc zegt
Even terzijde! Vandaag stond in de Belgische krant ‘het laatste nieuws’ een reportage over de groepsaankoop van elektrische voertuigen in België. Het is de bedoeling dat dit een soort deelauto wordt als je jezelf inkoopt in zo’n groep. Wat me opviel was dat het de kleinste elektrische wagens waren die momenteel leverbaar zijn. De goedkoopste was de Renault Zoë. Zonder batterijen (?) kwam dit neer op 23000 euro. Dit vind ik niet goedkoop. Voor mensen die vandaag de dag een nieuwe wagen kopen van rond de 15000 euro is de elektrische auto voor velen niet financieel haalbaar. Gezien het toekomstig tekort voor grondstoffen voor batterijen wordt autobezitten enkel voor happy-few????
davelepeef zegt
@ericc: daarom lijkt de 6k die de Nederlandse overheid over een poos wil inzetten mij dus heel leuk voor de ruimverdienenden terwijl de lage markt en occasionnarkt er gene bal aan hebben…