Volgens Musk is het zelfs een verzinsel van een groepje beleggers…
Er is een petitie gestart die Amerikaanse toezichthouder NHTSA oproept een onderzoek in te stellen naar het Tesla. Volgens de indieners slaan de elektrische auto’s op hol met ongelukken als gevolg. Opvallend detail: de petitie is gestart door een shortseller, die inzet op koersdaling van Tesla.
Volgens de indieners kan de Tesla uit zichzelf gaan accelereren. Zij verzoeken de National Highway Traffic Safety Administration om 500.000 auto’s terug te roepen. Het zou gaan om zowel de Model S, Model X als Model 3 die vanaf 2013 zijn gebouwd.
Grote baas Musk geeft echter een hele andere kijk op de zaak. Volgens hem is deze petitie namelijk gestart door een shortseller. Dit zijn beleggers die speculeren op een koersdaling van het bedrijf. Musk heeft al vaker last van deze groep gehad. Een leuke periode voor deze groep beleggers is het nu natuurlijk ook niet echt. Waar een aandeel van Tesla afgelopen december nog 400 dollar waard was, passeerde het merk vorige week maandag de 500 dollar (450 euro) grens.
Elon Musk geeft op een blog op de website van Tesla aan dat de aantijgingen volledig onjuist zijn en Tesla bij alle onderzoeken van het NHTSA volledig heeft meegewerkt en alle beschikbare informatie heeft gedeeld. Uit deze onderzoeken naar onbedoelde klachten is, volgens Musk, gebleken dat voertuigen correct hebben gereageerd.
Musk gaf ook meteen een uitleg over de veiligheid van de auto’s van zijn merk. Tesla’s onderbreken de verbinding met de motor als 2 onafhankelijke sensoren een fout detecteren. Ook als het rempedaal en gaspedaal gelijktijdig gebruikt wordt is deze onderbreking actief en wordt de invoer van het gaspedaal gestopt. Autopilot schijnt zelfs in staat de zijn onbedoelde acties met het gaspedaal van de bestuurder te kunnen filteren.
Wat denk jij, een leugentje om bestwil van de shortsellers of gewoon een actie uit teleurstelling?
fanboy zegt
Zelfs mijn Chinese elektrische scooter stopt ermee als je tegelijk remt en gas geeft. Dat zal hier inderdaad ook wel opzitten.
Voor die shortsellers zal nu ook wel een hele zure periode zijn. Die hebben al miljoenen verlies geleden. Dus die zullen wel opzoek zijn naar een opening net zoals eerder.
Hubert zegt
@fanboy:
Dachten ze bij de Stint ook.
trasimo zegt
@hubert: haha ja da’s precies hetzelfde inderdaad
laptom zegt
@Hubert: Slechte grap
Hubert zegt
@laptom:
Wie maakt hier een grap?
trasimo zegt
@hubert: zeg mensen nemen we Hubert wel even serieus asjeblieft? In de Stint is dezelfde hoeveelheid en bedragen aan research en development besteed als aan Tesla’s, daardoor staat de Stint technisch overduidelijk op hetzelfde niveau. Een Sint en een Tesla hebben ook hetzelfde gebruiksdoel. Daarnaast is er eveneens net zoveel geïnvesteerd in voorzorgsmaatregelen en zijn dezelfde wet- en regelgeving en veiligheidseisen op beide producten van toepassing. Ook is de context van de situatie uiteraard volkomen vergelijkbaar. De vergelijking van Hubert tussen Stint en Tesla is hierdoor niets anders dan spot-on te noemen.
bitd zegt
@trasimo: oke je hebt gelijk: Boeing zei dat ook!
trasimo zegt
@bitd: subtiel verschil is wellicht dat er bij Boeing iets aan de hand bleek te zijn en bij Tesla niet..
bitd zegt
@trasimo: zei Boeing ook, laten er eerst maar eens zien wat eruit komt.
Tesla is niet zo van de feitjes.
fanboy zegt
@hubert: De Stint hiermee vergelijken, dan heb je het echt niet begrepen. Bij dat ding hebben ze de meest basale dingen fout gedaan. Zelfs blote contacten van plus en min aan onderzijde voertuig.
bitd zegt
@fanboy: Gaat Autopilot geheel uit als je op de rem drukt? Of blijft deze aan staan pakt deze later vanzelf weer op?
trasimo zegt
@bitd: gaat geheel uit
dick1980 zegt
@fanboy: ja dank u. Wat een verschrikkelijke onzin om de stint hiermee te vergelijken.
crepito zegt
@fanboy: *miljarden
Dutchdriftking zegt
Laten we hopen dat Musk gelijk heeft, nu een op de vijf auto’s in de file een Tesla is kan dit best voor problemen zorgen…
flutterby zegt
@dutchdriftking: als je de vierde zin leest is dat wel erg aannemelijk. De kans dat een shortseller een Tesla rijdt en ook dit incident ervaren heeft is verwaarloosbaar.
reactief zegt
Toch wel de meest trieste vorm van geld verdienen: inzetten op een koersdaling van een bedrijf.
camber24 zegt
@reactief: absoluut niet mee eens. Er zijn zat bedrijven die de boel veel mooier voorschotelen dan hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit. Shortsellers zijn researchers die hier naar speuren, en erop speculeren dat op een gegeven moment de aap uit de mouw komt. Gezonde marktwerking, niets mis mee, houdt de boel scherp.
Zonder shortsellers zou de frauduleuze handelswijze van bv Valeant nooit aan het licht zijn gekomen. Goede zaak dus!
reactief zegt
@camber24: Frauderen valt voor mij onder dezelfde trieste vorm van geld verdienen.
Maar mijn inziens heb je geen shortseller nodig om dingen aan te kaarten. Als je ergens in investeert is het toch ook aan jezelf om te onderzoeken of de boek daar een beetje zuivere koek is.
camber24 zegt
@reactief: er is niets triest aan geld verdienen, ook niet als shortseller. Gewoon gezonde marktwerking, niks mis mee.
fanboy zegt
@camber24: Helemaal niet. Want het geeft je een reden om te willen dat het slecht gaat met het bedrijf.
Dat zou zo tot dit soort dingen kunnen leiden. Tesla wordt zo af en toe al zwart gemaakt of tegengewerkt, en dat wordt door dit soort mensen alleen maar erger.
Die short-sellers hebben nu miljoenen redenen… eh dollars, om Tesla te zien sterven, zover in het verlies zitten ze.
reactief zegt
@camber24: Ik zeg niet dat geld verdienen triest is. Absoluut niet zelfs.
Ik vind belang hebben bij de ondergang van een bedrijf gewoonweg triest. En frauderen over de rug van anderen ook.
Beide is moreel verwerpelijk, maar dat is helaas ook onderdeel van de financiële wereld. Maar niet mijn stijl. Ik verdien liever geld aan een bedrijf dat goed presteert zonder over lijken te gaan.
camber24 zegt
@reactief: tuurlijk is dat niet triest. Dus omhoog speculeren mag wel, maar naar beneden mag niet? Van wie denk je dat al die enthousiaste kopers altijd kopen? Van continue nieuwe uitgiftes van aandelen? Van mensen die het ritje omhoog wel beu zijn, winstnemingen dus? Welnee man. Is gewoon de markt, shortsellers horen daar nu eenmaal bij, en de markt heeft altijd gelijk. De een denkt omhoog, de ander denkt naar beneden. Als die wereld te hard is, lekker in bed blijven met de gordijnen dicht.
reactief zegt
@camber24: De laatste zin van je zegt genoeg. Alsof ik meteen iemand ben die bang is voor de grote wereld omdat ik het niet met je eens ben.
camber24 zegt
@reactief: Okee, dat laatste was misschien een beetje overtrokken, point taken. Maar mn punt blijft, ik zie echt geen enkele reden waarom je shortselling zou moeten bannen. Dan zou je ook geen put opties meer moeten toestaan, want daarmee speculeer je op een daling. Put opties kan je echter ook schrijven, waarmee je op een stijging speculeert. Maar wie is dan je tegenpartij, als je de economische doemdenkers uitsluit? En hoe ga je dan om met het hedgen van de posities die je al hebt? Als ik al voor tonnen aan aandelen Tesla heb, maar ik maak me toch zorgen om de langere termijn, mag ik dan niet wat hedgen (risico mitigeren) met gekochte puts op Tesla?
Mijn punt in heel dit verhaal; je moet niks verbieden, de marktwerking is perfect zoals ze nu is, en zit (weliswaar gecompliceerd maar) prachtig in elkaar.
bitd zegt
@camber24: helemaal mee eens, net alsof short sellers bepalen… zijn geheel reactief op de markt(kennis).
mashell zegt
@camber24: “wast op 40 graden wel goed schoon”. Elk bedrijf stelt in de reclame de zaken mooier voor dan ze zijn en de CEO zal in de jaarverslagen zeker de zaken zo positief mogelijk willen doen voorkomen, dat is de wens van de meeste aandeelhouders die op koerswinst speculeren en is vaak in het belang van de CEO die vaak de perverse prikkel van aandelen en koers gerelateerde bonussen geniet. Eigenlijk zou de bedrijfsvoeringen en de beurs compleet losgekoppeld van elkaar moeten zijn. Dat kan natuurlijk niet, in zekere zin kun je aandeelhouders als eigenaren zien en die hebben recht op informatie. Speculeren op koerswinst of koersdaling is gewoon precies even onethisch. Daarom zou de maatschappij in z’n geheel eigenlijk weg moeten van de beurs, het een maatschappelijke positie geven vergelijkbaar met een gokhal aan de strandboulevard.
camber24 zegt
@mashell: ik ben het eigenlijk op alles wat je zegt oneens met je.
BaRa zegt
@mashell: Ik ben het zo ongeveer met alles eens wat je zegt, hierboven.
vondick zegt
@mashell: Ik ben het ook zowat met alles wat je zegt eens hier boven. Het hele idee van de beurs had nooit serieus genomen moeten worden. Slecht systeem.
camber24 zegt
@vondick: Lol. Straks gaan jullie nog zeggen dat de beurs verboden moet worden.
vondick zegt
@camber24: Niks grappigs aan. Denk dat de wereld er beter uit zou zien met alleen privaat gefinancierde bedrijven. Het zou het kortetermijndenken iig sterk verminderen
camber24 zegt
@vondick: ik weet niet of je dit exact bedoelt of niet, maar dan zou je dus onderhandse verhandeling hebben, of notariele, hoe je wilt. Het nadeel daarvan is dat je geen overkoepelend toezichthoudend orgaan hebt, en dat de handel veel moeizamer en ondoorzichtiger verloopt. Juist dan werk je in de hand dat er geen overzicht hebt. Nu weet bv Euronext dmw meldingsplicht exact hoeveel belangen de grote investeerders ergens in hebben. Wil je nu je investering liquide maken, dan kan dat heel gemakkelijk; je logt in bij je broker, en je casht. Kost je nog geen minuut. Dat werkt niet wanneer je investeert in een MKB bedrijf, en snel geld nodig hebt. Ik heb eerder wat geinvesteerd via onderhandse platforms zoals Symbid enzo, wat ik erg leuk vind, maar er gaat toch niets boven gewoon een open markt. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
jipino zegt
Waarschijnlijk mensen die per ongeluk op het gas drukten en dachten te remmen, en dus harder op het gaspedaal drukten (zie Malcolm Gladwell’s analyse van het Toyota rem “schandaal”).
olivier420 zegt
@jipino: Het is gewoon vragen om problemen, al eerder aangehaald, het wordt een perfect storm komende jaren vrees ik. Combinatie van (1) veel vermogen in handen van mensen die normaal 100-150 pk gewend zijn, (2) automaat en (3) vaak RWD want SR+.
aarsgewei zegt
@olivier420: Waar blijft die storm dan, want er rijden al 50.000 tesla rond in alleen Nederland?
olivier420 zegt
@aarsgewei: Ik ga er gemakshalve vanuit dat niet iedereen in de eerste maand(en) hun auto om de paal heen vouwt.
stationcar zegt
@olivier420:
Sympathiek.
cazzo046 zegt
@olivier420: Hier heb je wel een punt. Mijn vorige auto had 340PK, maar de M3P verrast me toch regelmatig.
Vooral de “gas”respons is waanzinnig.
olivier420 zegt
@cazzo046: Jep, ik heb hetzelfde, en dat al met een Long Range.
Ik ben ook best wat vermogen gewend vanuit het verleden, maar het gelijk beschikbare koppel icm gevoelig gaspedaal is de boosdoener hierin denk ik.
Heb m nu op Chill staan trouwens. In dagelijks verkeer prima
RutgerK zegt
Is het noet strafbaar om op een degelijke manier een koers proberen te manipuleren voor eigen gewin?
basjaski zegt
Een vriend van mij heeft een Model S P100 en heeft meerdere keren mee gemaakt dat de auto vanzelf gas geeft…En hij is definitief geen short seller!
aarsgewei zegt
@basjaski: Heet jouw vriend toevallig Marco Bakker?
SimonMc zegt
@basjaski: Domme vraag, maar hij had toevallig niet de autopilot aan?
cossiekiller zegt
@basjaski: Onmogelijk. Er zit geen LPG installatie in een EV.
okdoei zegt
@cossiekiller: ja af.
blackmilo zegt
@okdoei: ja doei
pramm zegt
@basjaski: ja, de neef van een vriend van een kennis van de oom van mijn vrouw’s collega, die….
Altijd mooi dit soort verhalen. Maar tot op heden nog niet uit eerste hand gehoord. M.i. is het een fout van de bestuurder zelf. Zet autopilot aan op een iets hogere snelheid en de auto zal zodra er ruimte is zelf accelereren.
BaRa zegt
@basjaski: Adaptive Cruise Control, heet dat.
trasimo zegt
@bara: autopilot heet dit systeem; niet te verwarren met de adaptive cruise control omdat het niet hetzelfde is.
vondick zegt
@trasimo: Wel joh, net zoiets
trasimo zegt
@vondick: op Tesla’s zijn het ook aparte functies: Je kan ofwel ACC aanzetten, of Autopilot. Maar ach waarom zou je je erin verdiepen, ja toch…
vondick zegt
@trasimo: Precies, allebei onzin. Passieve cruise control voldoet ruimschoots. Automatisch er mee gaan bemoeien is alleen maar irritant, rij dan veel liever zelf.
crepito zegt
@basjaski: U was diegene die de Gigafactory in Shanghai een fraude vond toch? Die zou er nooit komen? Slechts een stuk modder?
dick1980 zegt
@crepito: shortseller alert…
troljedemoeder zegt
Er vallen ook Boeings uit de lucht omdat sensoren niet lekker connecten of circuits niet goed zijn aangelegd, dus ik sluit niets uit. De mogelijkheid van persoonlijke fouten lijkt mij echter meer voor de hand te liggen.
Zou dit mij zijn overkomen dan zou ik tot het gaatje gaan om mijn gelijk aan te tonen. Is dat nu wat gaande is, een verzameling gerechtvaardigde klachten, of is er één bron, met beperkte grondslag en dubieuze belangen? Wil je echt wat zinnigs zeggen zal je eerst over alle informatie moeten beschikken. Wel eentje om te volgen dit.
Edge zegt
@troljedemoeder: Appels met peren. In het geval van de Boeings slaan ze helaas zo hard te pletter dat er niemand is die het kan navertellen. Bovendien heb je als burger in het passagierscompartiment geen flauw idee wat er gebeurt in de cockpit. Dan wordt het stukken makkelijker om dingen te verdoezelen of te verbergen dan bij Tesla’s waarbij gelukkig geen doden te betreuren zijn en waar de burger zelf achter het stuur zit. Ik acht het zéér onwaarschijnlijk dat in het socialmediatijdperk waarin wij leven 110 ongevallen met spontaan accelererende Tesla’s (waarbij 52 gewonden vielen) pas opgemerkt worden zodra de NHTSA er melding van maakt.
Daarnaast: Het gaat hier om de VS. Claimland VS. Als daadwerkelijk 110 Tesla’s ongevallen hebben veroorzaakt door spontane acceleratie, was daar toch allang een dikke class action lawsuit aangespannen tegen de fabrikant?
cossiekiller zegt
Gewoon van mensen die van een diesel met 150pk ineens naar een Model 3 performance gaan die 3 keer krachtiger is en waarschijnlijk een veel gevoeliger acceleratiepedaal heeft. En dan klagen dat ze zelf niet de schuldige zijn…
trasimo zegt
Mooi! Nu vooral die trieste randfiguren geen aandacht meer geven en over tot de orde van de dag. Ik geloof toch al geen bal van die indianenverhalen die af en toe langskomen. Tesla heeft 900.000 auto’s op de weg en er zijn al 1.2 miljard kilometers alleen al op autopilot gereden. Als Tesla’s echt zoveel dood en verderf zouden zaaien, zou het internet er allang mee vol staan. Al helemaal omdat het wel nieuws is als een Tesla in een ongeluk betrokken raakt, en niet wanneer het de gemiddelde ICE is. Het lijkt dus allemaal wel mee te vallen….
stephane8200 zegt
Ik vind de woordkeuze ‘ontkent’ een beetje raar. Dat veronderstelt dat ze zeggen dat het geen thema is.
Ik zou zelf eerder kiezen voor ‘spreekt tegen’ of ‘weerspreekt’.
snuif zegt
Ik ben geneigd dit keer Elon te geloven. Deze week was er namelijk ook al een bericht dat short-sellers aandacht vroegen voor de browser Opera. In dat geval ging het naar ik meen om plug-ins doe woeker rentes vroegen in geld leen plug-ins.
TheMaster zegt
Het onbedoeld “gas” geven kan zeker wel met een Tesla. Maar, dit komt vooral door fout Google Maps snelheden icm Tesla software (oa Autopilot). Tesla gebruikt de data van Google Maps, maar bepaalde zaken kloppen niet altijd. Stel, je rijdt op een autoweg van 100km/h. Dan gaat autopilot keurig naar de 100km/h. Stel, het wordt daarna een provinciale weg met 80 km/h, gaat Tesla naar de 80km/h. Maar, er kan wel eens een stuk tussen zitten die niet als provinciale weg ingesteld staat. Dan zal Tesla daar versnellen naar 100km/h. Vaak bij volgende kruising, krijgt auto weer nieuwe snelheid door, en gaat dan weer naar de 80km/h. Maar, uiteraard als er een auto voor je rijdt, volg je gewoon de snelheid van je voorganger. Ook zullen de meeste de “obstakel bewuste acceleratie” aan hebben staan. Hierdoor kan je (als er een obstakel voor je staat), wel 100% “gas” geven, maar je hebt maar heel weinig vermogen. Test dit wel lekker op eigen risico.
Er zijn nog meer voorbeelden te verzinnen dat er meer problemen zijn met snelheden. Voor degene met een Tesla, rijdt eens 120km/h op A27 van Almere naar Breda. Op rechter rijstrook bij Hilversum is er ook een probleem, daar is het van 2 naar 3 rijstroken gegaan. Als je op rechter rijstrook rijdt, denkt de Tesla dat je op afrit rijdt en zal (abrupt) afremmen naar 90km/h (100 meter voor de afrit). Na 100 meter, gaat snelheid weer naar 120km/h. Op de midden en linker rijstrook heb je dit probleem niet.
Inhoudelijke berichtgeving is op (alle) media helaas ver te zoeken.
quincy zegt
@themaster: Dat laatste punt (harde vertraging bij afrit Hilversum A27) heb ik paar weken geleden gehad. Reed ’s nachts naar huis met Autopilot op 140 ofzo en ineens dat ding gevoelsmatig vol in de ankers (het remt redelijk hard) naar 90 per uur. Gelukkig ’s nachts en niets om mij heen, maar op de dag zou dat echt gevaarlijk zijn. Dat verwachten mensen achter je niet.
Sowieso vind ik ACC/Autopilot/FSD (in welke vorm ook) meestal wat paniekerig reageren (zelfs al 1 keer met nood ingreep die mijn inziens echt nog niet nodig was). Ik denk dat voor de Tesla systemen het drukke Nederland met de smallere wegen toch lastiger is dan de situaties in de VS.
Desalniettemin gebruik het systeem vaak en let ik gewoon zelf ook goed op.
TheMaster zegt
@quincy: Kwestie van mee leren omgaan voor nu zou ik zeggen. Het is vooral snappen wat de auto doet/wil en daar je rijgedrag op aanpassen, IPV zeuren op de auto omdat je niet snapt wat de auto doet. Over een jaar weet je totaal niet meer dat dit soort issues er ooit geweest zijn. Dit soort rem-acties is heel wat anders als het “phantom braking”. Daar hoor je nu niks meer over en is volledig opgelost. Natuurlijk zijn er nu nog tientallen andere verbeterpunten met het (beta) self-driving, maar op middel lange termijn is dat allemaal geen issue.
Alle Tesla haters zullen zeggen dat slecht is en noem het maar op. Prima, dit komt ongetwijfeld na 2030 een keer bij de main stream autofabrikanten en ja, dan zal alles probleemloos werken.
probono zegt
@TheMaster: Ben het niet helemaal met je eens. Rij zelf ook de model 3, met FSD en phantom braking komt bij mij wel voor. Ook het wijzigen van rijbaan gaat maar matig in iets drukker verkeer; het gaat veel te traag, ook in mad max instelling. Ik hoop maar dat het beter word op korte termijn, want als ik bijtelling had moeten betalen over die 6k van FSD had ik het dat niet waard gevonden momenteel, laat staan dat je de auto en zo’n optie privé zou financieren.
TheMaster zegt
@probono: Dat bedoel ik, als je een Model 3 rijdt, heb je geen idee wat het phantom braking is. Toen phantom braking écht een issue was, waren er nog geen Model 3’s. Verder het wijzigen van rijbaan heeft niks met de hard/software van Tesla te maken, dat is allemaal EU wetgeving. Dat zal eerst aangepast moeten worden.
Auto’s (ook niet-Tesla’s) kunnen autonoom extreem hard rijden. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij auto’s autonoom erg hard op een circuit rijden. Er is dus geen enkele reden, dat een Tesla b.v. niet 5-10km/h sneller een bocht zou kunnen nemen. Alleen is elke bochtsnelheid geregeld door de EU (zijn formules voor, hoe scherper een bocht, des te lager de snelheid). Dat gaat allemaal automatisch. Als de EU die formules iets ruimer zou maken, zou het semi-autonoom rijden, al véél relaxter gaan.
probono zegt
@TheMaster: een hoop woorden van je, maar je bent het vooral met jezelf eens, zonder op andermans mening überhaupt in te gaan. Ik deel je mening nogmaals niet. Phantom braking is nog steeds een issue, ondanks dat je meent dat ik niet weet wat het is, ik ervaar het echter toch echt en wetgeving of niet, automatisch rijbaan wisselen is bijna onbruikbaar in drukkere perioden op de weg. Ik vind het simpelweg niet best, wat je ook beweert.
quincy zegt
@themaster: Ik heb de auto zelf, maar zou echt niet durven stellen dat FSD (en Autopilot, zonder het FSD dus) echt heel goed is. Zeker als je mening gebaseerd is op filmpjes van mensen in de VS, is het systeem in Nederland absoluut nog niet volwassen genoeg om niet meer te hoeven opletten. Daarnaast werkt het echt alleen volledig op de snelweg (met baanwissel, etc.) en binnen de bebouwde kom echt voor geen meter. Het komt allemaal met de tijd wel en ik ben geduldig en gebruik het voor nu waar het kan (vooral file, waar het wel echt voortreffelijk werkt). Maar de term FSD is echt op geen enkele manier waar en beperkt zich tot maar een klein deel van de situaties in NL (vooral snel- en autowegen, die niet heel erg druk zijn). Overigens moet ik daar ook wel bij vermelden dat bij die heel drukke situaties het systeem vaak in de war raakt (en het zekere voor het onzekere neemt, wat op zich natuurlijk goed is) door andere weggebruikers die rare dingen doen (rechts inhalen, plots van baan wisselen voor je, etc.). Oh, en ik zou niet meer zonder het systeem willen ;-)
al69 zegt
@quincy: waarom pretendeert men dat FSD/autonoom rijden al af is? En de media die het klakkeloos overneemt alsof het onder alle omstandigheden (weer, verkeer, bestuurders, infra) ten alle tijden werkt…
quincy zegt
@al69: Misschien door de naam Full Self Driving…? Daar schep je nou eenmaal verwachtingen mee. Hetzelfde als je tegen iemand zegt dat je een auto hebt gebouwd, ze ook verwachten dat die rijdt. Dan hadden ze het Almost Full Self Driving of Soon To Be Full Self Driving moeten noemen. En altijd maar roepen dat dingen in beta zijn is ook geen vrijbrief mijn inziens.
Daarnaast is er een filmpje van Tesla dat iemand een rit van uit mijn hoofd 20 minuten maakt zonder de auto ook maar iets te hoeven bedienen. Als je mensen niet wilt laten denken dat iets kan, moet je duidelijker zijn.
Ik snap overigens dat sommige dingen (zoals handen aan het stuur) nou eenmaal komt door regelgeving, dus dat zie ik niet als iets ergs.
TheMaster zegt
@quincy: Mij hoor je ook niet zeggen dat FSD goed is, zeker niet. Ik deel je punten met het rijden. Alleen de term FSD is net zoals als “ABS” of “EPS”. De eerste versies van ABS (alleen op de voorwielen), was ook dramatisch. Na een 20 jaar, was het systeem pas echt goed te noemen. Daarbij is de naam “anti lock braking system” ook totaal niet wat de naam doet. Het voorkomt (anti) de “lock” namelijk niet, het grijpt alleen in als de lock onstaat. ESP houd de auto ook niet stabiel. ESP probeert je alleen te helpen in een situatie, wanneer de auto al onstabiel is. Pas dan doet ESP iets (afhankelijk van input bestuurder).
quincy zegt
@themaster: Dan denken we in ieder geval hetzelfde over FSD ;-) Voor wat betreft die termen ABS en ESP: als je de taal zo ontleed dan klopt vrijwel geen enkele benaming meer. Maar als je het in het geval ABS en ESP iets ruimer bekijkt zorgen de systemen door wel voor het niet blokkeren van de remmen en het stabiliseren van de auto. Alleen re-actief in plaats van pro-actief. Overigens doet FSD ook wel een groot deel zelf, alleen niet zo goed als ik had verwacht. En in de toekomst zal het vast allemaal beter worden, daar twijfel ik niet aan.
florisje zegt
@TheMaster: Een kleine correctie: Tesla gebruikt geen Google maps voor de metadata, maar OSM (Open Street Map). Je kan hier trouwens ook zelf een account aanmaken en dingen toevoegen en aanpassen.
tierelier zegt
Het is goed mogelijk dat dit kan, aangezien er software achter het gaspedaal zit.Maar je hebt wel een heleboel super anti- Tesla shortsellers die actief zijn op twitter die dit echt ver opblazen.