Valt de prijs voor zo’n hok een beetje mee, of is het een groot drama?
Zal je altijd zien hè. Plaats je eerst een artikel over alles wat er mis is met de Semi, maken ze niet veel later iets uitermate positiefs over het gevaarte bekend. De prijs die Tesla aan hun Semi schijnt te gaan hangen, zal de pijn misschien dan ook iets verzachten voor zij die nog op de twijfelstoel zitten.
Als we de berichten mogen geloven zullen de trucks, waarvan er al aardig wat zijn besteld, in een aantal prijsklasses op de markt komen. Veel lager dan $ 150.000 moet je echter niet denken. Dit is het prijskaartje dat het instapmodel zal krijgen, die na een goede laadbeurt zo’n 300 mijlen ver moet kunnen komen. Rijd je liever een stukje verder, dan zul je nog iets dieper in de buidel moeten tasten. De truck die in een klap 500 mijl moet kunnen verteren, gaat rond de $ 180.000 kosten. Evenals bij de machtig snelle Roadster komt er een ‘Founders Series’ die je in dit geval voor $ 200.000 op de kop kunt tikken. In vergelijking met andere trucks is dit nog bijzonder competitief, met name omdat Elon claimt dat je gedurende het leven van het beestje meer dan anderhalve ton aan kosten bespaart.
Dat de prijs dermate laag is zorgt bij de critici en analisten overigens wel voor een hoop verwarring. Volgens speculeringen zou het pakket aan batterijen (1 MWh) in de Semi namelijk al ruimschoots meer moeten kosten dan de prijs waartegen ze de truck aanbieden. Hoewel dit op dat gebied kan duiden op een eventuele doorbraak om de kosten te drukken, is het absoluut iets waar we vraagtekens bij zetten. Zeker wanneer we hun torenhoge verliezen nog vers in het achterhoofd hebben.
Wil je nog even bekijken hoe verrukkelijk snel het bakbeest optrekt? Check het hier.
lincoln zegt
Puik stukje werk ..
Maar ik dan ook geen “verstand” van topgear F1 velgjes en kleurtjes ..
406_v6 zegt
@lincoln: was je azijn op vanmorgen? ?
kimhung zegt
@lincoln: welcome back!
Had je een ban gekregen van je vrouw? :’)
dawwg zegt
@lincoln: Puik stukje werk dat ze producten onder de kostprijs verkopen of wat ?
viggen93 zegt
Er staat nergens de laadcapaciteit vermeld en hoever je met bepaald laadgewicht kan rijden. Heb ik iets gemist of is dat nog niet bekend?
fejjie zegt
@viggen93: Ik veronderstel dat deze afstanden met volle lading zijn, anders zijn het maar nietszeggende getallen.
kenner zegt
@fejjie: tja wat is een volle lading ? Het maximale kilo’s wat ie kan dragen is wel interresant en wat dat doet met de range
amg65 zegt
@kenner: De presentatie heb je niet bekeken zo te zien.
dutchneon zegt
@fejjie: visionairs geven nooit details! bovendien heb je al eens naar dat plaatje gekeken boven dit artikel?? volgens mij zijn er belangrijkere dingen dan laadcapaciteit…. denk aan drempels en bochten!
Is overigens in de release best wel veel gezegd over range en laden hoor, alles met belading.
Duurste model zal ~800 km range hebben en binnen 30 min te snelladen zijn voor 550km extra range via superchargers bij laad en losstations onderling. Wallmart heeft bijvoorbeeld een aantal truscks besteld, daar zullen dus een paar van die palen geplaatst worden met zonnepanelen van Solar City eraan en dan praat je samen met het bererkte onderhoud over de besparingen die Elon noemt.
Vernuftig dus!
stanny zegt
@viggen93: rijbereik is met wett maximale lading tegen 110km/h. Dus minst gunstige situatie. De range die je leest is het minimum.
sameshitdifferentday zegt
Er was eens…. Tesla
stijnvermeersch zegt
Met een batterij van 1mWh is het vrij duur. Daar zal ie zeker ook niet de range mee halen, hoogstens een ledje een paar keer laten knipperen. Met een batterij van 1MWh is het al iets realistischer.
jdeboer zegt
Nu heb ik geen benul van de prijzen op de truck markt maar 1 ding weet ik wel.
Dit gaat qua km kostprijs flinke winst opleveren.
Met een liter diesel (min. €1,20) komt zo’n truck net 3 km verder en dat is serieus meer dan je aan stroom kwijt bent.
Een EV heeft veel minder onderhoud nodig dus ook daar zit winst.
Zeker voor een landje als het onze is dit een goede oplossing, denk eens aan bevoorrading van supermarkten om een voorbeeld te noemen.
granlusso zegt
@jdeboer: De meeste (grote) vrachtauto’s (DAF XF, Mercedes-Benz Actros, enz.) beginnen bij een 80.000 euro ex btw kaal geloof.
mout zegt
@granlusso: Ja. En dan heb je het na 200.000 km dus alleen al aan diesel terugverdiend.
Doe daar de vlotte acceleratie bij (tijdsbesparing) en de besparing op onderhoud, en je begint het plaatje te zien.
Als ik het goed begrijp rijdt een vrachtwagen gemiddeld ergens rond de 150.000 per jaar. Dan ben je dus binnen 2 jaar uit de kosten.
Ik denk zo maar dat de stilte en geen diesel-dampen voor ritjes in de stad ook wel gewaardeerd worden. Een beetje bedrijfszekerheid zou wel leuk zijn, trouwens…
fanboy zegt
@mout: Ja dit zet de deur open om alleen elektrisch zakelijk vervoer in de (binnen)steden toe te laten. Niet vandaag of morgen maar wel over 5 of 10 jaar.
emmanuelwildiers zegt
“Volgens speculeringen zou het pakket aan batterijen (1 mWh) in de Semi namelijk al ruimschoots meer moeten kosten dan de prijs waartegen ze de truck aanbieden”
Tesla maakt nu al enkele miljarden $ verlies per jaar, dan komt daar gewoon wat bij, geen probleem toch? Zolang de aandeelhouders maar op tijd en stond geld bij storten is er niets aan de hand :-)
desjonnies zegt
@emmanuelwildiers:
Geheel in de lijn van mijn gedachtes, Tesla begint langzamerhand op een religieuze sekte à la die Lau de Palingboer te lijken.
Met fanatieke volgelingen en mensen met een gezonde dosis scepcis.
Er beginnen Louis Van Gaal gedachtes bij me op te komen in de trant van : is Musk nou zo slim en zijn ze bij Mack, Freightliner, Hino, DAF, Mercedes, MAN, Scania, Volvo, Ginaf, Emoss en Iveco nou zo dom?
406_v6 zegt
edit-aangepast!
ikschrijfookoverautos zegt
Scherp! Daar zouden ze niet heel ver mee komen.
406_v6 zegt
@ikschrijfookoverautos: aangepast?? Ik zie het niet ?
valerentz01 zegt
http://www.teslablog.nl
Kan het ooit ook nog een keer ergens anders over gaan.
Er komen toch ook geen blogs over nieuwe Scania Volvo of man vrachtwagens. Maar omdat het tesla is is iedereen opeens helemaal in to de vrachtwagens.
Echt autonieuws en geen goede tesla slechte tesla soapserie
flutterby zegt
@valerentz01: wat doe je hier? De titel, de afbeelding, allemaal overduidelijk Tesla. Als je er niet over wil lezen klik er dan niet op.
desjonnies zegt
Uiteraard zitten ze bij Emoss en Ginaf te slapen.
fanboy zegt
@desjonnies: Afstanden bij hun zijn max 150 tot 200km, en laadtijd in uren. Op zich goed genoeg voor stedelijke distrubutie, maar zelfs in Nederland al niet genoeg voor landelijke distrubutie. En ik betwijfel of ze veel goedkoper zijn dan de Tesla trucks.
Tesla profiteert hier van (hun eigen) schaalvergroting, dat ze zo’n oplossing kunnen bieden. De specs die deze truck biedt is voor West-Europa eigenlijk al goed, als de laad structuur er ligt. Verplichte pauze en hop weer een 600km verder kunnen rijden.
luxaeterna zegt
Dit is echt geen concurrent voor de gevestigde waardes.
Een vrachtwagen is niet iets wat je zomaar in elkaar zet en standaard verkoopt.
Bij de gevestigde truckbouwers kan je kiezen uit heel veel verschillende:
– assen
– asreducties
– vering: vol staal, lucht-staal, lucht-lucht
– pto’s
– koppelschotels
– cabines
– standverwarming/koeling
– retarders (ok, met elektrische motor wsl niet nodig)
– verschillen in afmetingen: aantal opstaptreden, wielbasis, breedte, hoogte, chassisdikte
– assen opnieuw: voorloopas, naloopas, liftas, … al dan niet gestuurd of niet. Voorassen van pakweg 5 tot 12 ton…
Het lijkt me niet dat Tesla al deze duizenden configuraties kan gaan aanbieden. Hell, kijk naar de leverproblemen bij de 3. En een transporteur vergeeft het echt niet als er veel storingen zijn. Die verwachten bijkomstig dat ze op haast elk moment van de dag of nacht assistentie kunnen krijgen.
Hoe ga je op het tubulair chassis met geïntegreerde batterijen een laadkraan bevestigen? Of een haakarm? Of een sneeuwruimer? Voorste stabilisatiepoten voor kraan? Allemaal veel vragen.
Mercedes, VAG, DAF, Iveco, Volvo-Renault… die zijn allemaal ook niet lomp hè.
lincoln zegt
@luxaeterna:
Zo .. nooit echt over nagedacht ..
Maar vrachtwagens bouwen is idd een serieus veel hogere discipline dan auto’s ..
Zullen externe constructeurs wel rap op inspringen ..
jvthof zegt
@luxaeterna: dit is hetzelfde als zeggen dag Suzuki geen bestaansrecht heeft want die beiden geen Mercedes G concurrent met 6 wielen/3 assen, geen Mercedes s concurrent enz…
Tesla maakt nu 1 soort truck voor een oplegger… thats it. Je moet ergens beginnen
fanboy zegt
@luxaeterna: Wat een negatieve onzin zeg. Lekker negatief denken jongen, zo kom je er wel.
De helft van je lijst is ofwel niet relevant, of wordt gewoon elektrisch opgelost. Asreducties zijn er niet, of zullen fixed zijn en er is toch genoeg vermogen. Als je daadwerkelijk een 1MWh pack hebt kun je super lang een vrachtwagen koel houden, en wedereom zonder lawaaierige diesel.
En dit is een trekker. Het is dus duidelijk dat dit niet het beoogde doel heeft om kranen e.d. op te bouwen.
Verwacht je soms dat Tesla 1 truck kan lanceren en daarmee de gehele markt kan bedienen? Lijkt me ietwat onrealistisch denk je niet? Maar misschien wel 2/3e van het normale vrach vervoer.
luxaeterna zegt
@fanboy: Ik ben niet negatief, ik vind de semi zelfs knap. Maar zo werkt de transportsector niet. Bedrijven die geen maatwerktrucks kunnen aanbieden bestaan niet lang of spelen geen relevante rol. Je zou je verschrikken als je moest zien hoeveel “speciale” trucks er rond rijden. Bovendien hebben wagenparkbeheerders graag alles uit 1 hand. Waarom denk je dat Mercedes met de Citan is gekomen? Omdat een bedrijf dan van Citan tot 8×8 Arocs alles bij 1 dealer kan bekomen!
Denk je dat Mercedes niet zo goed als klaar is met een elektrische Atego?
Op dit moment kan Tesla absoluut niet bieden wat de gevestigde waardes kunnen. En let, ik was zeker in het begin een Tesla fan.
fanboy zegt
Ik weet ook wel dat er al die configuratie mogelijkheden bestaan.
Maar als ik onderweg ben, dan zie ik toch echt veel dezelfde soorten vrachtwagens voor het normale vrachtvervoer. Het gros bestaat maar uit een paar basistypes. Ik zie niet in waarom deze Tesla ze niet kan vervangen, behalve dan dat deze voor Europese doeleinden wellicht wat lang is om alle doeleinden te bieden.
Mijn punt is meer, dat het onrealistisch is om te verwachten dat ze met een eerste truck meteen iedereen kunnen bedienen. En ik denk ook niet dat Tesla nu meteen iedereen wil bedienen van kraanwagens, vuilniswagens tot 8×8.
Daarbij komt dat de eerste orders alweer binnen zijn, dus zelfs met maar 1 variant is er vraag naar.
luxaeterna zegt
@fanboy: En neen, het is niet onrealistisch. Dat is iets wat de huidige truckmerken perfect doen. Een Antos of TGM kunnen dat toch? Die kunnen in oneindig veel configuraties zowel distributietruck, trekker, kipper, haakarm, kraanwagen, betonmixer, brandweerwagen, … zijn.
lightisride zegt
Tesla rekent 2 kWh per Mile. Dat betekent bij ons dus iets meer dan 30 ct per kilometer aan stroomkosten. Dat is niet zo heel veel minder dan die 1 op 3 met 1,20 per liter die ik hier boven las voor een diesel truck.
Bovendien moet je je afvragen hoe dat met die megacharger moet. Ik kom op meer dan 600 kW lader al las ik ergens dat ze berekend hebben dat 1,6MW nodig is. Nu is max 120kW geloof ik. Dat gaat dus nog een hele klus worden om zulk stromen veilig en zonder problemen te voeren.
fanboy zegt
@lightisride: Misschien dat ze hiervoor die robot laadpaal gaan gebruiken, die dan instaat is de zware laadkabel zelf in te pluggen.