Tesla moet nog even wat Dollars overmaken naar een Bundesbeambte als het haar Duitse fabriek wil bouwen.
Terwijl Tesla’s Chinese fabriek als een speer gaat, heeft Musk het maar moeilijk met de overtrokken regeltjes in democratischere gebieden. Zijn aloude fabriek in Fremont, California ligt tegen zijn zin stil en ook in Duitsland wil het nog niet vlotten met de nieuwste Gigafactory. Nadat Musk te maken kreeg met wat boomknuffelaars die de handboeien weer eens afgestoft hadden, is het nu de Bundesoverheid die roet in het eten gooit.
Volgens Automobilwoche ontbreken er namelijk nog wat documenten om de gewenste vergunning binnen te tikken. Tesla wil kennelijk de fabriek op palen bouwen, net als Amsterdam. Daar moet je dan wel netjes toestemming voor vragen. Helaas heeft de EV-fabrikant dat in haar aanvraag niet gedaan. Op aandringen van de autoriteiten, heeft Tesla nu zelf gevraagd om de vervroegde beoordeling waar het om gevraagd had van tafel te vegen.
De toko van de Muskias wil de aanvraag sowieso nog aanpassen. Het gaat er in nieuwe plannen vanuit dat de fabriek minder water zal gebruken dan origineel gepland. Bewoners in de omgeving waren namelijk bezorgd om hun watervoorziening. De fabriek is zo gulzig dat het systeem dit wellicht niet aan kan. Tesla is overigens al begonnen met het egaliseren van het terrein, tot ergernis van wat boomknuffelaars. Vanaf volgend jaar wil het 500.000 auto’s in de fabriek bouwen, meer dan het dit jaar in totaal zal bouwen. Alleen nog even klanten zoeken…
monsieurleloure zegt
In deze crisis krijgt Tesla gewoon de vergunning voor niets. Duitsers mogen blij zijn dat er een zooitje werk gecreëerd wordt in Oost Duitsland. Elon is een eindbaas.
flutterby zegt
Aangezien de Model Y daar gemaakt moet gaan voor Europa staan er al genoeg orders klaar. De Europese Model 3 kan ook 5-10% goedkoper worden.
jaapiyo zegt
Je bedoelt die orders die kosteloos opzegbaar zijn?
flutterby zegt
@jaapiyo: Ja, want iedereen betaalt even €2k aan zonder plannen om daadwerkelijk de auto te gaan kopen. Het is geen €100 zoals de Cybertruck de meeste (potentiële) kopers makkelijk kunnen missen.
jaapiyo zegt
Je kan ‘m desnoods gewoon terugbrengen https://www.tesla.com/nl_NL/support/tesla-return-policy?redirect=no.
flutterby zegt
@jaapiyo: Ik begrijp hieruit dat Autoblog een Y in reservering heeft staan om direct na uitbrengen op de Nederlandse markt er een week mee rond te rijden? Gaaf! Ben echt benieuwd, kost niets toch?!
jaapiyo zegt
@flutterby: “He Tesla, ja dit is Barry, je weet wel, p85d op het Teslarati.com forum. Ja even over die Model Y die ik in bestelling heb staan…Die wil ik afzeggen. Ja ik vind het ook balen maar ik wil toch een Polestar 2. Maar geef mij die 2K even terug, anders moet ik de auto in ontvangst nemen en daarna weer gratis terugbrengen. Word ik niet blij van, worden jullie niet blij van. Ah dat gaan jullie regelen. Oké mooi. Ja en sorry nogmaals hè. Wel fijn dat jullie meedenken. Mss dat de volgende dan alsnog een Tesla wordt, als jullie dan tenminste nog niet failliet zijn HAHA…Nee grapje. Oké doei doei!”
dedude zegt
Beetje vreemde comment ouwe.
flutterby zegt
@jaapiyo: “Hoi Barry, bevalt de p85d? Toevallig zie ik ons systeem dat je in 2015 een proefrit hebt gemaakt in de Model S (of eigenaar bent). Hierdoor heb je geen recht op ons uitgebreide retourbeleid. Ik hoop dat de Polestar nog niet aanbetaald is, want dat bedrag zie je ook niet meer terug.”
True story mbt Model 3 reservering.
sjonniedeluxe zegt
@flutterby: had een reservering voor een model 3, een polestar, een mustang en een id3. Dus ja, mensen reservering dingen die ze gratis kunnen annuleren.
flutterby zegt
@sjonniedeluxe: dat is wel echt deluxe om even €8k aan reserveringen te betalen terwijl je maar één auto wilt. Oh wacht, enkel de Model Y is de reservering €2k. De rest is “maar” €100-500.
sjonniedeluxe zegt
@flutterby: de meesten zijn 1000 euro. Ik had de reserveringen niet tegelijkertijd.
wimof zegt
Lijkt Trump wel, die gaat ook Miljarden in een onnoemelijk veelvoud aan de Amerikanen uitdelen. De democraten kregen zelfs een wet goedgekeurd dat hij het niet voor eigen gebruik mocht aanwenden. Een paar uur nadat hij die getekend had verklaarde hij die regel ongrondwettelijk en ligt de weg vrij om het geld voor eigen doelstellingen te gebruiken. Deze week stelde men de vraag of ik een probleem heb met miljardairs, welnee, maar enkel als ze het verworven hebben zonder iemand te vertrappelen.
Heb de indruk dat weinigen hieraan voldoen.
wimof zegt
Bouwt Elon Tesla’s om de wereld te verbeteren of voor zijn eigen ego?
9000cse zegt
„Terwijl Tesla’s Chinese fabriek als een speer gaat, heeft Musk het maar moeilijk met de overtrokken regeltjes in democratischere gebieden.” Daar gaan we weer! Alhoewel Duitsland bureaucratischer is dan Nederland kun je absoluut geen vergelijking maken met de regelgeving in een communistisch land. En als je het dan over “overtrokken regeltjes” wilt hebben moet je juist daar eens gaan kijken. Dat Tesla die fabriek in China zo vlug uit de grond kon stampen was niets méér of minder dan een politiek besluit en heeft alles te maken met de door Mr. Trump ingezette handelsoorlog.
Bovendien heeft Tesla Berlijn zelf gevraagd om af te zien van versnelde vergunningverlening, omdat het wijzigingen in de bouwplannen wilde doorvoeren (heipalen i.p.v. normale fundering). Hoe je dan tot de conclusie kunt komen dat Musk het er maar moeilijk mee heeft is mij een volkomen raadsel. Het wordt bovendien in het bericht van Automobilwoche ook duidelijk gezegd.
jaapiyo zegt
Je stelt iets wat in het artikel staat alsof het er niet in staat en valt dat dan aan. Klassieke strawman weer, chapeau.
9000cse zegt
Tot de volgende keer dan maar weer.
ty5500 zegt
Jeetje, wat een stemmingsmakend artikel weer. Blijkbaar is er bij de voorbereidende werken voor de fundering aan het licht gekomen dat de grond niet dragend genoeg is en daarom zijn er andere funderingswerken nodig met een gewijzigde bouwaanvraag. Snap niet echt de nieuwswaarde. Gaan we over elke vergunning voor BMW of Audi ook een artikel wijten?
Dutchcarwizard zegt
In Duitsland zijn er gemengde gevoelens. Ergens snap ik dat wel.
jometdebanjo zegt
Tesla dit, Tesla dat. Lelijke hokken. Exit
kymorep zegt
Helemaal geen boomknuffelaars maar mensen met gezond verstand. 50 ha bos en schoon water opofferen voor een zogenaamd groene Tesla, belachlijk gewoon. Leren wij het dan nooit dat wij zo de aarde en ons zelf naar de verdoemenis helpen? Van schone lucht, rust en water kunnen wij leven, niet van een tesla.
SimonMc zegt
@kymorep: ik vind bomen kappen ook niet goed, maar deze gingen sowieso gekapt worden omdat deze bomen werden aangeplant voor kartonproductie. Musk gaat overigens opnieuw 3 x zoveel bomen planten ter compensatie. Als dat niet lief is.
ty5500 zegt
Het is al duizend maal gezegd. Op een gegeven moment is het volgens mij gewoon hopeloos, is men doof voor eventuele rationaliteit en is elk drogreden goed om op het merk af te geven. Voor een Tesla mag er geen enkele boom wijken ( ook al worden deze in veelvoud terug geplant en gingen ze zowiezo gekapt worden), bij andere auto’s maakt het milieu geen zier uit want we willen vrij kunnen rond rijden met ons statussymbool. De Duitse autofabrikanten hebben blijkbaar geen water en plaats nodig voor hun fabriekjes
tge2 zegt
Ik zie nog minder Tesla’s op de weg de laatste weken. De leaserts zitten allemaal thuis te werken zeker?
onlyporscheman zegt
Koekblik fabriek voor alle hamsteraars