Het is niet Tesla’s schuld dat hun auto’s steeds stuk gaan, het is de schuld van de Chinezen, aldus Tesla.
We hebben het eerder vandaag al over de nogal opvallende klantenservice die Tesla soms kan hanteren. Het is inmiddels zelfs zo erg, dat ruim honderd Nederlanders zich genoodzaakt voelen om het bedrijf aan te klagen. Van bumpers die stukgaan tot elektromotoren die herhaaldelijk gerepareerd moeten worden, het bedrijf heeft inmiddels nogal een reputatie. Ook met de ophanging van Tesla’s wil het wel eens mis gaan, zoals de draagarm van deze Model S.
Het was dan ook voor niemand een verbazing toen vandaag bleek dat Tesla dertigduizend Chinese auto’s moest terugroepen. Het gaat om zowel de Model S als Model X, die tussen 2013 en 2017 in de Verenigde Staten zijn gebouwd. Volgens de Chinese overheid kunnen verbindingsstukken in de ophanging aan de voor- of achterkant breken. Ophanging die stuk is, is uiteraard niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid, dus moest Tesla in China een terugroepactie starten.
En dit is een probleem voor Tesla. De Tesla’s voor de Chinese markt zijn namelijk niet wezenlijk anders dan de Europese of Amerikaanse Tesla’s. Met andere woorden, een terugroepactie in China, betekent ook een mogelijke terugroepactie in Europa of de Verenigde Staten. Zo ziet Tesla zelf het echter niet. In een brief aan de NHTSA, gepubliceerd door Electrek, zegt Tesla dat de Chinese overheid overdrijft. Er is niks echt mis met de Tesla’s, maar het wil niet ‘door alle administratieve rompslomp’ gaan om de terugroepactie te stoppen.
Dus, wat is dan het probleem volgens Tesla? Driver abuse. Tesla claimt dat Chinese bestuurders agressiever rijden dan andere bestuurders en vaker de stoep raken, of een kuil in het wegdek meepakken. In China zou het gaan om 0,1 procent van alle Tesla-auto’s die met dergelijke ophangingsschade kampt. In de rest van de wereld gaat het volgens Tesla om ‘slechts’ 0,05 procent. Daarnaast is de auto nog steeds bestuurbaar als een van de onderdelen stuk gaat, of de auto rijdt ‘normaliter’ op lage snelheden. Volgens Tesla is er dan ook nooit een ongeluk gebeurd doordat het onderdeel defect raakte en is er nooit iemand gewond geraakt of gestorven. Niks aan de hand dus, aldus Tesla zelf. We hopen in dit geval maar dat ze gelijk hebben.
henkp1 zegt
Chinezen slopen hun eigen land, Chinezen slopen de wereld, dus ze zullen ook wel Tesla’s slopen.
Rossi zegt
@henkp1: like
faalhaas zegt
Dat komt omdat ze s’avonds laat na het wokken met samengeknepen oogjes naar huis moeten rijden. Dan kan je wel eens iets over het hoofd hebben gezien.
lambo350gt zegt
@faalhaas: normen en waarden politie, komt u maar
autodidact zegt
@faalhaas: nordic wokken?
g60gti zegt
@faalhaas: you never wok alone
saxoke zegt
@faalhaas: wok like and Egyptian
pcooperworks zegt
@faalhaas: are you wokking to me?
SvenskaAeroplanAB zegt
@faalhaas: Johnnie Wokker?
marc94 zegt
@faalhaas: the wok of life
bbjorn zegt
@faalhaas: it was at that moment they knew, they wokked up
vacano zegt
Als zelfs de Chinezen klagen beteknd dat de bouwkwaliteit nog poverder gesteld is als van een Chinees product.
Van Epschoten zegt
De afdeling service en garantie is deze week op vakantie.
royaledeluxe zegt
Alleen deze week, na wat je allemaal leest zou je bang worden om er een te kopen…
erikabarth zegt
Inferieure meuk dat hele tesla niet voor niets het meest onbetrouwbare merk wat er is.
https://thenextweb.com/shift/2020/06/25/study-tesla-likely-us-worst-carmaker-reliability-build-quality-paint-battery/
ty5500 zegt
Ik weet niet wat schrijnender is. Dat Tesla laatste scoort of dat Volvo en Audi amper beter scoren qua betrouwbaarheid in de enquete
monsieurleloure zegt
@erikabarth
Hebben Tesla en Audi toch nog iets gemeen met elkaar.
erikabarth zegt
@monsieurleloure
Jammer voor je man VW scoort heel betrouwbaar en audi stuk beter dan meuk Tesla.
Check even het linkje.
https://thenextweb.com/shift/2020/06/25/study-tesla-likely-us-worst-carmaker-reliability-build-quality-paint-battery/
monsieurleloure zegt
Die nietszeggende lijstjes ga je zelf maar bestuderen.
Ik hecht er geen waarde aan, elke lijst heeft een andere uitkomst.
Maar feit blijft dat de japanse auto’s steevast hoog eindigen, dat is een vast gegeven.
Audi is geen hoogvlieger qua betrouwbaarheid, dat weet iedereen behalve jij ,ijkt wel.
Let op dit is mijn mening en daar mag je het mee doen, kus.
wimof zegt
Mijn Audi motor draait al 470.000 km, zonder herstellingen, geen oliebijvullen, gewoon normaal onderhoud.
Hij stamt nog wel uit een tijd toen men het geld nog in de basismekaniek en nog niet overal moest op besparen om overtollige accesoires te kunnen bekostigen. Ik heb ogen gekregen en die helpen mij reeds vele tientallen jaren door het verkeer (zonder ongelukken)
SpeedGeek zegt
@erikabarth: artikel is door Autoblog redactie in het voorjaar ook zelf geplaatst. In het kwaliteits onderzoek van JD worden problemen als een voice command die de spraak die wordt gezegd niet herkend ook als “probleem” gerekend. Kortom, het onderzoek van JD slaat voor een deel nergens op. Want wellicht is de eigenaar wel te dom om een Tesla te begrijpen. Tesla is verrassend genoeg ook het merk met hippe functies die de gebruikelijk auto’s niet hebben.
flutterby zegt
@erikabarth: serieus, waarom plaats je dit onder elke post? Iedereen kent dat onderzoek ondertussen wel dus je probeert niemand te informeren, maar waarom dan wel?
erikabarth zegt
@flutterby om te waarschuwen wat voor meuk het is.
flutterby zegt
@erikabarth: ga je dat dan voortaan ook bij elke Audi post 5x doen? Het lijkt wel of dat onderzoek je startpagina is en Audi scoort nauwelijks beter met hun eeuwenoude ervaring.
kenner zegt
@erikabarth: fiat is ook meuk en onbetrouwbaar
erikabarth zegt
@kenner zou best kunnen rijdt het niet.
Maar een abarth is wel erg gaaf en een bak beleving.
towi1989 zegt
Dit laat alleen maar zien dat tesla geen kennis heeft van hun afzetmarkt. Als de condities of gebruiksomstandigheden daar anders zijn, dan dien je je product anders te ontwerpen. Achja, in het noorden vriezen de deurhendels vast, en ook op de deutsche autobahn kom je met 200+ kmh wel eens een hobbel tegen, dat zagen ze in Californië ook niet aankomen.
crepito zegt
@towi1989: VW heeft ook ruim 1 miljoen auto’s teruggeroepen voor de ophanging. Gebeurt vaker, Tesla moet het alleen niet ontkennen zoals ze steeds doen.
mpgc zegt
@crepito: je slaat de spijker op z’n kop. Mooie nuchtere reactie!
Rick-dos zegt
M.a.w. ‘We testen onze auto’s niet onder alle omstandigheden alleen onder omstandigheden die voor ons het goedkoopst zijn en zorgen er voor dat de onderdelen daar net aan voldoen’.
Gek dat andere merken in China niet dezelfde problemen ervaren…
Loek zegt
@Rick-dos: beetje gegeneraliseerd maar zo steken volgens mij alle Amerikaanse auto’s in elkaar. Minste kwaliteit = minste ontwikkelingskosten = minste vanafprijs. Prima, dat is een keuze die wordt gemaakt.
Het probleem is dan dat het qua cijfertjes heel indrukwekkend is, maar qua gevoel absoluut niet. Een Tesla is qua cijfers zeer indrukwekkend, maar ik vind die interieurs helemaal niks en er zijn gewoon grote en kleine kwaliteitsissues.
Tesla-fanaten gooien dan altijd ‘dat Audi of BMW ook issues heeft’ maar in interieurmaterialen en afwerking is dat vanaf de A4/3 Serie kolder. Daarin is een Model 3 of zelfs een Model S gewoon echt ondergeschikt.
Nogmaals, dat is maar wat je belangrijk vindt. Tesla doet indrukwekkende dingen. Maar ze kunnen ook nog echt dingen leren en er zijn wat mij betreft te veel mensen die op basis van cijfertjes maar concluderen dat een Tesla de gevestigde orde flink te kakken zet. Het gaat om meer dan sprinttijd en actieradius.
saxoke zegt
@720s: helemaal gelijk heb je hierin! Afgelopen jaar deed ik een testritje in een S P100D Perfomance (die heeeele snelle). Qua rijden was het allemaal best ok , de autopilot is top, prestaties zijn schitterend, maar… Ik stapte meteen na de rit in mijn C5 uit 2010 en toen viel me echt op dat de Tesla gewoon veel te duur en te hoog aangeschreven staat als geheel. Qua materialen en gebouwde degelijkheid was m’n C5 gewoon een “betere” auto.
Esprit_de_Flandre zegt
@Loek: Klopt, bouw- en materiaalkwaliteit van Tesla zijn ondermaats. En sprinttijden interesseren mij niet. Toch is het zo dat “Tesla de gevestigde orde flink te kakken zet”.
Het probleem van de oude merken is dat ze technologisch achter lopen. Deels is dit door eigen keuze, omdat ze nog willen verdienen aan hun oude meuk (Audi: Diesel blijft belangrijk voor ons), en omdat ze een volledig productiesysteem voor hun oude meuk hebben, en dat is niet eenvoudig even om te vormen. Tesla heeft die problemen niet, want geen oude tech, en geen oude productie.
De constante commentaar op de kwaliteitsproblemen van Tesla zijn terecht, maar in feite minder belangrijk dan de tech-achterstand van de anderen. Tesla’s problemen zijn namelijk simpele, ouderwetse productieproblemen, waar alle oplossingen al voor bestaan. Als ze gewoon een paar experts inhuren die bij BMW of Toyota hun sporen verdiend hebben, kan dat allemaal in vrij korte tijd worden opgelost. Moeten ze het wel doen natuurlijk…
potver7 zegt
@Rick-dos: waarschijnlijker hebben ze wel onder alle omstandigheden getest, maar hanteren ze een hoger failure rate als acceptabel. Immers, inmiddels mag duidelijk zijn dat Tesla qua bouwkwaliteit met veel meer wegkomt dan de concurrentie.
tge2 zegt
Chinezen kunnen inderdaad amper fatsoenlijk rijden. Maar Tesla maakt ook gewoon matige producten. Van 0-100 in 2 seconden vind ik minder belangrijk dan onderdelen die spontaan van je auto kunnen afdonderen.
w0ut zegt
Als in China 0.1% van de wagens het hebben door putten en kuilen in de weg. Dan moeten er hier in Belgie een veelvoud van de Tesla’s er last van hebben. :-)
fapfap zegt
@w0ut: een veelvoud van 0,5 volgens dit artikel. Daarmee wil Tesla zich rechtvaardigen, maar voor mij is elke brekende draagarm een serieus probleem.
goodvibrations zegt
Heb een hekel aan complot denken.. Maar die Chinezen (overheid) inspireren me af en toe wel op dat gebied…
rrfm zegt
Beetje jammer dit is net apple. Inplaats van je fouten erkennen schuiven ze de schuld af.
mashell zegt
@rrfm: dat is niet zozeer Tesla of Apple, dat is de tijdsgeest. Je ziet heel veel “onfeilbare” mensen die meteen naar een ander wijzen als er iets mis gaat. Terwijl het meestal hejemaal niet erg is als er wat mis gaat, als het probleem maar opgelost wordt. Je zegt gewoon sorry (of het jouw schuld is of niet) en doet wat je kan om het op te lossen. Heel veel effectiever.
rrfm zegt
Ja dat klopt helemaal.
Ik verlies meteen het vertrouwen in een merk / bedrijf als ze het proberen af te schuiven terwijl ze het gewoon moeten toegeven en oplossen.
Zoals je zegt zou de klant het vaak niet erg vinden. Waarschijnlijk zelfs waarderen en makkelijker weer voor het merk kiezen.
Tegenwoordig gaan de meeste mensen meer af op “de hype” dan op logica helaas.
En het toegeven van een foute keuze zit er niet in.
Ik zie het alleen maar bergafwaarts gaan helaas.
Richmond zegt
@rrfm: elk foutje (terecht en onterecht) wordt meteen op internet geplempt en breed uitgemeten. Er is geen geduld, compassie of begrip meer. Tesla zal eerst geld moeten verdienen om zo terug in het ontwikkel & productieproces te stoppen en gaandeweg te verbeteren. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, maar iedereen is verwend door de jarenlange ontwikkeling van de bestaande merken, dat men een merk dat nog onderaan staat op sommige punten niet accepteert.
rrfm zegt
Begrijp je wel hoe gevaarlijk het is?
As je erachter komt dat iets van slechte kwaliteit is dan zou je niet de schuld aan je klanten moeten geven.
Er zijn teveel kwaliteits problemen bij dit merk en dan heb ik het over problemen die gevaarlijk zijn voor alle weggebruikers.
Als je een product niet veilig kan produceren moet je het nog niet verkopen. Zeker niet als het gevaarlijke situaties kan veroorzaken.
Als het alleen om de interieur kwaliteits problemen zou gaan was het nog te doen maar wanneer panelen eraf vallen tijdens het rijden dan gaat het te ver.
moveyourmind zegt
Musk zal wel blij zij dat die Chinezen zo graag Tesla slopen willen…
Kan hij die mooi voor veel geld als los accesoire bij zijn dekbedovertrekken verkopen.
ericd zegt
Die laag profiel banden met grote diameter wielen lijken me minder geslaagd als de wegen er niet als een biljartlaken zoals in NL bij liggen.
dper4mance zegt
0.1 of 0.05% waar het onderstel uit elkaar valt? Dat zijn alsnog honderden auto’s. Soort Russisch roulette dat Tesla rijden.
degrotemuis zegt
Zelfs al zouden Chinezen het zelf veroorzaken (Ken je markt, Tesla!), dan nog is naar mijn gevoel de ophanging ondermaats. Hier slechts 0,05 procent. Dus niet 1 op 1000 zoals in China, maar 1 op 2000 die met een kapotte ophanging staat. Zonder cijfers van andere producenten lastig vergelijken, maar 1 op 2000 klinkt mij nog steeds erg hoog in de oren.
Variomatic zegt
Ik was op zich ook wel in de markt voor een Tesla, maar ga denk ik vriendelijk bedanken en me beperken tot een E-Tron of een EQC..
ty5500 zegt
Ik weet niet of een E tron zo’n goede keuze is. Heb er al twee afgevoerd worden. Zelfs op de site van fastned wordt aangeven dat er laadproblemen zijn met e trons. En als je ziet wat deze e tron rijder heeft meegemaakt is je goesting helemaal over
https://youtu.be/Rin-4HRFj4c
superfunky zegt
Iemand überhaupt de moeite genomen om die brief te lezen?
https://www.scribd.com/document/481323122/Tesla-NHTSA-letter-over-suspension
Bespottelijk, volslagen bespottelijk. Geen enkele ICE zou het in zijn hoofd halen een dergelijke reactie naar buiten te brengen. Volslagen minachting van verantwoordelijke instanties, minachting van de veiligheid van je klanten en minachting van de regels.
Als je dan bovendien nog ff gaat zoeken naar deze issue, dan kom je er achter dat die helemaal niet China specifiek is, maar dat dit euvel al jaren gemeld wordt en daadwerkelijk lijkt voort te komen uit een constructiefout (namelijk het gebruik van aluminium in een onderdeel dat niet van aluminium gemaakt hoort te worden).
Dat er nog fanboys zijn die dit durven te verdedigen zegt eigenlijk al genoeg over die fanboys.
henkp1 zegt
Betreft dit nou Tesla’s gebouwd in USA of in China?
superfunky zegt
@henkp1: US, 2013-2017 werd er nog niks in China gemaakt.
adje070 zegt
Kijk ik ben ook maar Adje he maar als je effe autoweek checkt bij gebruikers reviews en niet meteen gaat kopen voor je de donkere kant van een automerk gelezen hebt via berichten van echte individuen en niet van 1 of andere test he dan sluit je al een hoop ellende uit.
Nou ken ik in mijn omgeving en niet al te gek hoog geschoolde kennissenkring nie echt veel van die Tesla boys he mja op t web is vast zat te vinden ???
Ik lees weer met plezier jullie mooie uitspraken hier he thnx
Groetjes Adje ?
Peter vd Werken zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/bizar-tesla-draagarm-breekt-af-met-200-km-u-179915
Ook zeker een Chinees ???
Johnkort zegt
Als je de Poolster neemt en het Amerikaanse merk design zelf veel beter dan de tesla’s dat zijn hun grote concurrent als ze worden te worden ze zeker verbinden ze beter uit polestar en de Amerikaanse merk als ik mag kiezen nam ik het Amerikaanse merk
autodidact zegt
@Johnkort: haal je verhaal nog eens door Google translate aub