• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla: niks mis met kwaliteit, Chinezen rijden te agressief

Auteur: hayte, gepost 23 oktober 2020 om 21:05 – 56 Reacties

Het is niet Tesla’s schuld dat hun auto’s steeds stuk gaan, het is de schuld van de Chinezen, aldus Tesla.

We hebben het eerder vandaag al over de nogal opvallende klantenservice die Tesla soms kan hanteren. Het is inmiddels zelfs zo erg, dat ruim honderd Nederlanders zich genoodzaakt voelen om het bedrijf aan te klagen. Van bumpers die stukgaan tot elektromotoren die herhaaldelijk gerepareerd moeten worden, het bedrijf heeft inmiddels nogal een reputatie. Ook met de ophanging van Tesla’s wil het wel eens mis gaan, zoals de draagarm van deze Model S.

Het was dan ook voor niemand een verbazing toen vandaag bleek dat Tesla dertigduizend Chinese auto’s moest terugroepen. Het gaat om zowel de Model S als Model X, die tussen 2013 en 2017 in de Verenigde Staten zijn gebouwd. Volgens de Chinese overheid kunnen verbindingsstukken in de ophanging aan de voor- of achterkant breken. Ophanging die stuk is, is uiteraard niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid, dus moest Tesla in China een terugroepactie starten.

En dit is een probleem voor Tesla. De Tesla’s voor de Chinese markt zijn namelijk niet wezenlijk anders dan de Europese of Amerikaanse Tesla’s. Met andere woorden, een terugroepactie in China, betekent ook een mogelijke terugroepactie in Europa of de Verenigde Staten. Zo ziet Tesla zelf het echter niet. In een brief aan de NHTSA, gepubliceerd door Electrek, zegt Tesla dat de Chinese overheid overdrijft. Er is niks echt mis met de Tesla’s, maar het wil niet ‘door alle administratieve rompslomp’ gaan om de terugroepactie te stoppen.

Dus, wat is dan het probleem volgens Tesla? Driver abuse. Tesla claimt dat Chinese bestuurders agressiever rijden dan andere bestuurders en vaker de stoep raken, of een kuil in het wegdek meepakken. In China zou het gaan om 0,1 procent van alle Tesla-auto’s die met dergelijke ophangingsschade kampt. In de rest van de wereld gaat het volgens Tesla om ‘slechts’ 0,05 procent. Daarnaast is de auto nog steeds bestuurbaar als een van de onderdelen stuk gaat, of de auto rijdt ‘normaliter’ op lage snelheden. Volgens Tesla is er dan ook nooit een ongeluk gebeurd doordat het onderdeel defect raakte en is er nooit iemand gewond geraakt of gestorven. Niks aan de hand dus, aldus Tesla zelf. We hopen in dit geval maar dat ze gelijk hebben.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, model-s, model-x, terugroepactie, Tesla

Vorig bericht: « Mini aapt zichzelf na met de Cooper 1499 GT
Volgend bericht: Autoblog garage: automaat spoelen BMW 325d (plus mods!) »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkp1 zegt

    23 oktober 2020 om 21:13

    Chinezen slopen hun eigen land, Chinezen slopen de wereld, dus ze zullen ook wel Tesla’s slopen.

    Login om te reageren
    • Rossi zegt

      23 oktober 2020 om 22:18

      @henkp1: like

      Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    23 oktober 2020 om 21:49

    Dat komt omdat ze s’avonds laat na het wokken met samengeknepen oogjes naar huis moeten rijden. Dan kan je wel eens iets over het hoofd hebben gezien.

    Login om te reageren
    • lambo350gt zegt

      23 oktober 2020 om 22:28

      @faalhaas: normen en waarden politie, komt u maar

      Login om te reageren
    • autodidact zegt

      23 oktober 2020 om 22:48

      @faalhaas: nordic wokken?

      Login om te reageren
    • g60gti zegt

      24 oktober 2020 om 00:33

      @faalhaas: you never wok alone

      Login om te reageren
    • saxoke zegt

      24 oktober 2020 om 06:54

      @faalhaas: wok like and Egyptian

      Login om te reageren
    • pcooperworks zegt

      24 oktober 2020 om 09:20

      @faalhaas: are you wokking to me?

      Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      24 oktober 2020 om 12:37

      @faalhaas: Johnnie Wokker?

      Login om te reageren
    • marc94 zegt

      25 oktober 2020 om 01:34

      @faalhaas: the wok of life

      Login om te reageren
    • bbjorn zegt

      25 oktober 2020 om 11:29

      @faalhaas: it was at that moment they knew, they wokked up

      Login om te reageren
  3. vacano zegt

    23 oktober 2020 om 21:51

    Als zelfs de Chinezen klagen beteknd dat de bouwkwaliteit nog poverder gesteld is als van een Chinees product.

    Login om te reageren
  4. Van Epschoten zegt

    23 oktober 2020 om 21:57

    De afdeling service en garantie is deze week op vakantie.

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      24 oktober 2020 om 12:08

      Alleen deze week, na wat je allemaal leest zou je bang worden om er een te kopen…

      Login om te reageren
  5. erikabarth zegt

    23 oktober 2020 om 22:49

    Inferieure meuk dat hele tesla niet voor niets het meest onbetrouwbare merk wat er is.
    https://thenextweb.com/shift/2020/06/25/study-tesla-likely-us-worst-carmaker-reliability-build-quality-paint-battery/

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      23 oktober 2020 om 23:43

      Ik weet niet wat schrijnender is. Dat Tesla laatste scoort of dat Volvo en Audi amper beter scoren qua betrouwbaarheid in de enquete

      Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      24 oktober 2020 om 06:36

      @erikabarth

      Hebben Tesla en Audi toch nog iets gemeen met elkaar.

      Login om te reageren
      • erikabarth zegt

        24 oktober 2020 om 12:49

        @monsieurleloure
        Jammer voor je man VW scoort heel betrouwbaar en audi stuk beter dan meuk Tesla.
        Check even het linkje.
        https://thenextweb.com/shift/2020/06/25/study-tesla-likely-us-worst-carmaker-reliability-build-quality-paint-battery/

        Login om te reageren
        • monsieurleloure zegt

          24 oktober 2020 om 16:50

          Die nietszeggende lijstjes ga je zelf maar bestuderen.
          Ik hecht er geen waarde aan, elke lijst heeft een andere uitkomst.
          Maar feit blijft dat de japanse auto’s steevast hoog eindigen, dat is een vast gegeven.
          Audi is geen hoogvlieger qua betrouwbaarheid, dat weet iedereen behalve jij ,ijkt wel.
          Let op dit is mijn mening en daar mag je het mee doen, kus.

          Login om te reageren
          • wimof zegt

            24 oktober 2020 om 18:15

            Mijn Audi motor draait al 470.000 km, zonder herstellingen, geen oliebijvullen, gewoon normaal onderhoud.
            Hij stamt nog wel uit een tijd toen men het geld nog in de basismekaniek en nog niet overal moest op besparen om overtollige accesoires te kunnen bekostigen. Ik heb ogen gekregen en die helpen mij reeds vele tientallen jaren door het verkeer (zonder ongelukken)

            Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      24 oktober 2020 om 07:11

      @erikabarth: artikel is door Autoblog redactie in het voorjaar ook zelf geplaatst. In het kwaliteits onderzoek van JD worden problemen als een voice command die de spraak die wordt gezegd niet herkend ook als “probleem” gerekend. Kortom, het onderzoek van JD slaat voor een deel nergens op. Want wellicht is de eigenaar wel te dom om een Tesla te begrijpen. Tesla is verrassend genoeg ook het merk met hippe functies die de gebruikelijk auto’s niet hebben.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      24 oktober 2020 om 07:42

      @erikabarth: serieus, waarom plaats je dit onder elke post? Iedereen kent dat onderzoek ondertussen wel dus je probeert niemand te informeren, maar waarom dan wel?

      Login om te reageren
      • erikabarth zegt

        24 oktober 2020 om 12:50

        @flutterby om te waarschuwen wat voor meuk het is.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          24 oktober 2020 om 19:37

          @erikabarth: ga je dat dan voortaan ook bij elke Audi post 5x doen? Het lijkt wel of dat onderzoek je startpagina is en Audi scoort nauwelijks beter met hun eeuwenoude ervaring.

          Login om te reageren
    • kenner zegt

      24 oktober 2020 om 09:27

      @erikabarth: fiat is ook meuk en onbetrouwbaar

      Login om te reageren
      • erikabarth zegt

        24 oktober 2020 om 12:51

        @kenner zou best kunnen rijdt het niet.
        Maar een abarth is wel erg gaaf en een bak beleving.

        Login om te reageren
  6. towi1989 zegt

    23 oktober 2020 om 22:49

    Dit laat alleen maar zien dat tesla geen kennis heeft van hun afzetmarkt. Als de condities of gebruiksomstandigheden daar anders zijn, dan dien je je product anders te ontwerpen. Achja, in het noorden vriezen de deurhendels vast, en ook op de deutsche autobahn kom je met 200+ kmh wel eens een hobbel tegen, dat zagen ze in Californië ook niet aankomen.

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      24 oktober 2020 om 10:15

      @towi1989: VW heeft ook ruim 1 miljoen auto’s teruggeroepen voor de ophanging. Gebeurt vaker, Tesla moet het alleen niet ontkennen zoals ze steeds doen.

      Login om te reageren
      • mpgc zegt

        24 oktober 2020 om 10:37

        @crepito: je slaat de spijker op z’n kop. Mooie nuchtere reactie!

        Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    23 oktober 2020 om 22:51

    M.a.w. ‘We testen onze auto’s niet onder alle omstandigheden alleen onder omstandigheden die voor ons het goedkoopst zijn en zorgen er voor dat de onderdelen daar net aan voldoen’.

    Gek dat andere merken in China niet dezelfde problemen ervaren…

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      24 oktober 2020 om 00:59

      @Rick-dos: beetje gegeneraliseerd maar zo steken volgens mij alle Amerikaanse auto’s in elkaar. Minste kwaliteit = minste ontwikkelingskosten = minste vanafprijs. Prima, dat is een keuze die wordt gemaakt.

      Het probleem is dan dat het qua cijfertjes heel indrukwekkend is, maar qua gevoel absoluut niet. Een Tesla is qua cijfers zeer indrukwekkend, maar ik vind die interieurs helemaal niks en er zijn gewoon grote en kleine kwaliteitsissues.

      Tesla-fanaten gooien dan altijd ‘dat Audi of BMW ook issues heeft’ maar in interieurmaterialen en afwerking is dat vanaf de A4/3 Serie kolder. Daarin is een Model 3 of zelfs een Model S gewoon echt ondergeschikt.

      Nogmaals, dat is maar wat je belangrijk vindt. Tesla doet indrukwekkende dingen. Maar ze kunnen ook nog echt dingen leren en er zijn wat mij betreft te veel mensen die op basis van cijfertjes maar concluderen dat een Tesla de gevestigde orde flink te kakken zet. Het gaat om meer dan sprinttijd en actieradius.

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        24 oktober 2020 om 07:01

        @720s: helemaal gelijk heb je hierin! Afgelopen jaar deed ik een testritje in een S P100D Perfomance (die heeeele snelle). Qua rijden was het allemaal best ok , de autopilot is top, prestaties zijn schitterend, maar… Ik stapte meteen na de rit in mijn C5 uit 2010 en toen viel me echt op dat de Tesla gewoon veel te duur en te hoog aangeschreven staat als geheel. Qua materialen en gebouwde degelijkheid was m’n C5 gewoon een “betere” auto.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        25 oktober 2020 om 20:40

        @Loek: Klopt, bouw- en materiaalkwaliteit van Tesla zijn ondermaats. En sprinttijden interesseren mij niet. Toch is het zo dat “Tesla de gevestigde orde flink te kakken zet”.

        Het probleem van de oude merken is dat ze technologisch achter lopen. Deels is dit door eigen keuze, omdat ze nog willen verdienen aan hun oude meuk (Audi: Diesel blijft belangrijk voor ons), en omdat ze een volledig productiesysteem voor hun oude meuk hebben, en dat is niet eenvoudig even om te vormen. Tesla heeft die problemen niet, want geen oude tech, en geen oude productie.

        De constante commentaar op de kwaliteitsproblemen van Tesla zijn terecht, maar in feite minder belangrijk dan de tech-achterstand van de anderen. Tesla’s problemen zijn namelijk simpele, ouderwetse productieproblemen, waar alle oplossingen al voor bestaan. Als ze gewoon een paar experts inhuren die bij BMW of Toyota hun sporen verdiend hebben, kan dat allemaal in vrij korte tijd worden opgelost. Moeten ze het wel doen natuurlijk…

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      24 oktober 2020 om 19:20

      @Rick-dos: waarschijnlijker hebben ze wel onder alle omstandigheden getest, maar hanteren ze een hoger failure rate als acceptabel. Immers, inmiddels mag duidelijk zijn dat Tesla qua bouwkwaliteit met veel meer wegkomt dan de concurrentie.

      Login om te reageren
  8. tge2 zegt

    23 oktober 2020 om 23:40

    Chinezen kunnen inderdaad amper fatsoenlijk rijden. Maar Tesla maakt ook gewoon matige producten. Van 0-100 in 2 seconden vind ik minder belangrijk dan onderdelen die spontaan van je auto kunnen afdonderen.

    Login om te reageren
  9. w0ut zegt

    24 oktober 2020 om 00:37

    Als in China 0.1% van de wagens het hebben door putten en kuilen in de weg. Dan moeten er hier in Belgie een veelvoud van de Tesla’s er last van hebben. :-)

    Login om te reageren
    • fapfap zegt

      25 oktober 2020 om 01:53

      @w0ut: een veelvoud van 0,5 volgens dit artikel. Daarmee wil Tesla zich rechtvaardigen, maar voor mij is elke brekende draagarm een serieus probleem.

      Login om te reageren
  10. goodvibrations zegt

    24 oktober 2020 om 01:50

    Heb een hekel aan complot denken.. Maar die Chinezen (overheid) inspireren me af en toe wel op dat gebied…

    Login om te reageren
  11. rrfm zegt

    24 oktober 2020 om 04:46

    Beetje jammer dit is net apple. Inplaats van je fouten erkennen schuiven ze de schuld af.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 oktober 2020 om 07:22

      @rrfm: dat is niet zozeer Tesla of Apple, dat is de tijdsgeest. Je ziet heel veel “onfeilbare” mensen die meteen naar een ander wijzen als er iets mis gaat. Terwijl het meestal hejemaal niet erg is als er wat mis gaat, als het probleem maar opgelost wordt. Je zegt gewoon sorry (of het jouw schuld is of niet) en doet wat je kan om het op te lossen. Heel veel effectiever.

      Login om te reageren
      • rrfm zegt

        24 oktober 2020 om 08:02

        Ja dat klopt helemaal.
        Ik verlies meteen het vertrouwen in een merk / bedrijf als ze het proberen af te schuiven terwijl ze het gewoon moeten toegeven en oplossen.
        Zoals je zegt zou de klant het vaak niet erg vinden. Waarschijnlijk zelfs waarderen en makkelijker weer voor het merk kiezen.

        Tegenwoordig gaan de meeste mensen meer af op “de hype” dan op logica helaas.
        En het toegeven van een foute keuze zit er niet in.
        Ik zie het alleen maar bergafwaarts gaan helaas.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          24 oktober 2020 om 10:41

          @rrfm: elk foutje (terecht en onterecht) wordt meteen op internet geplempt en breed uitgemeten. Er is geen geduld, compassie of begrip meer. Tesla zal eerst geld moeten verdienen om zo terug in het ontwikkel & productieproces te stoppen en gaandeweg te verbeteren. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, maar iedereen is verwend door de jarenlange ontwikkeling van de bestaande merken, dat men een merk dat nog onderaan staat op sommige punten niet accepteert.

          Login om te reageren
          • rrfm zegt

            24 oktober 2020 om 11:40

            Begrijp je wel hoe gevaarlijk het is?
            As je erachter komt dat iets van slechte kwaliteit is dan zou je niet de schuld aan je klanten moeten geven.

            Er zijn teveel kwaliteits problemen bij dit merk en dan heb ik het over problemen die gevaarlijk zijn voor alle weggebruikers.

            Als je een product niet veilig kan produceren moet je het nog niet verkopen. Zeker niet als het gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

            Als het alleen om de interieur kwaliteits problemen zou gaan was het nog te doen maar wanneer panelen eraf vallen tijdens het rijden dan gaat het te ver.

            Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    24 oktober 2020 om 06:02

    Musk zal wel blij zij dat die Chinezen zo graag Tesla slopen willen…

    Kan hij die mooi voor veel geld als los accesoire bij zijn dekbedovertrekken verkopen.

    Login om te reageren
  13. ericd zegt

    24 oktober 2020 om 07:00

    Die laag profiel banden met grote diameter wielen lijken me minder geslaagd als de wegen er niet als een biljartlaken zoals in NL bij liggen.

    Login om te reageren
  14. dper4mance zegt

    24 oktober 2020 om 07:36

    0.1 of 0.05% waar het onderstel uit elkaar valt? Dat zijn alsnog honderden auto’s. Soort Russisch roulette dat Tesla rijden.

    Login om te reageren
  15. degrotemuis zegt

    24 oktober 2020 om 09:02

    Zelfs al zouden Chinezen het zelf veroorzaken (Ken je markt, Tesla!), dan nog is naar mijn gevoel de ophanging ondermaats. Hier slechts 0,05 procent. Dus niet 1 op 1000 zoals in China, maar 1 op 2000 die met een kapotte ophanging staat. Zonder cijfers van andere producenten lastig vergelijken, maar 1 op 2000 klinkt mij nog steeds erg hoog in de oren.

    Login om te reageren
  16. Variomatic zegt

    24 oktober 2020 om 10:36

    Ik was op zich ook wel in de markt voor een Tesla, maar ga denk ik vriendelijk bedanken en me beperken tot een E-Tron of een EQC..

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      24 oktober 2020 om 15:38

      Ik weet niet of een E tron zo’n goede keuze is. Heb er al twee afgevoerd worden. Zelfs op de site van fastned wordt aangeven dat er laadproblemen zijn met e trons. En als je ziet wat deze e tron rijder heeft meegemaakt is je goesting helemaal over
      https://youtu.be/Rin-4HRFj4c

      Login om te reageren
  17. superfunky zegt

    24 oktober 2020 om 10:49

    Iemand überhaupt de moeite genomen om die brief te lezen?

    https://www.scribd.com/document/481323122/Tesla-NHTSA-letter-over-suspension

    Bespottelijk, volslagen bespottelijk. Geen enkele ICE zou het in zijn hoofd halen een dergelijke reactie naar buiten te brengen. Volslagen minachting van verantwoordelijke instanties, minachting van de veiligheid van je klanten en minachting van de regels.

    Als je dan bovendien nog ff gaat zoeken naar deze issue, dan kom je er achter dat die helemaal niet China specifiek is, maar dat dit euvel al jaren gemeld wordt en daadwerkelijk lijkt voort te komen uit een constructiefout (namelijk het gebruik van aluminium in een onderdeel dat niet van aluminium gemaakt hoort te worden).

    Dat er nog fanboys zijn die dit durven te verdedigen zegt eigenlijk al genoeg over die fanboys.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      24 oktober 2020 om 11:13

      Betreft dit nou Tesla’s gebouwd in USA of in China?

      Login om te reageren
      • superfunky zegt

        24 oktober 2020 om 17:48

        @henkp1: US, 2013-2017 werd er nog niks in China gemaakt.

        Login om te reageren
  18. adje070 zegt

    24 oktober 2020 om 18:49

    Kijk ik ben ook maar Adje he maar als je effe autoweek checkt bij gebruikers reviews en niet meteen gaat kopen voor je de donkere kant van een automerk gelezen hebt via berichten van echte individuen en niet van 1 of andere test he dan sluit je al een hoop ellende uit.
    Nou ken ik in mijn omgeving en niet al te gek hoog geschoolde kennissenkring nie echt veel van die Tesla boys he mja op t web is vast zat te vinden ???
    Ik lees weer met plezier jullie mooie uitspraken hier he thnx
    Groetjes Adje ?

    Login om te reageren
  19. Peter vd Werken zegt

    24 oktober 2020 om 21:02

    https://www.autoblog.nl/nieuws/bizar-tesla-draagarm-breekt-af-met-200-km-u-179915

    Ook zeker een Chinees ???

    Login om te reageren
  20. Johnkort zegt

    24 oktober 2020 om 22:47

    Als je de Poolster neemt en het Amerikaanse merk design zelf veel beter dan de tesla’s dat zijn hun grote concurrent als ze worden te worden ze zeker verbinden ze beter uit polestar en de Amerikaanse merk als ik mag kiezen nam ik het Amerikaanse merk

    Login om te reageren
    • autodidact zegt

      24 oktober 2020 om 23:56

      @Johnkort: haal je verhaal nog eens door Google translate aub

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North