De airbags van de Tesla Model S en Model X zijn niet al te denderend. Dus moet Tesla weer een terugroepactie houden.
Groeien gaat altijd gepaard met de nodige groeipijntjes. In het geval van Tesla is dat uiteraard niet anders. De EV-pionier is van korte tijd gegroeid van een start-up met omgekatte Elises tot een heuse bedreiging voor veel automerken. Superknap! Daarbij zijn er ook de nodige devote fanboys die alles van Elon Musk geweldig vinden en de nodige sceptici die op alle slakken zout leggen.
Hen die daarvan smullen kunnen vandaag hun geluk niet op. Tesla moet namelijk weer een terugroepactie houden. Ditmaal zijn het de airbags die niet goed functioneren. Voordat er kwade vingers gewezen worden naar Tesla, het is een beetje buiten hun schuld om. Na onderzoek bleek dat de Mexicaanse leverancier van de airbags niet topwerk heeft afgeleverd.
Weer terugroepactie Tesla
De airbags zouden namelijk kunnen beschadigen bij ontploffing. Als de airbags afgaan, kunnen ze namelijk lek gaan. Dit betekent dat het de airbag niet effectief zijn werk kan doen. In tegenstelling to wat je in veel actiefilms ziet, zal een airbag zich automatisch ontdoen van de lucht. Echter, bij het moment van impact moet er zoveel mogelijk lucht in de airbag zitten en dat schijnt dus niet te lukken.
De foutieve airbag komt voor bij Tesla’s van het type Model S en Model Y. Het gaat om exemplaren van de Tesla Model S geproduceerd van 29 juni 2021 tot 8 september 2021. Bij de Model X gaat het om exemplaren van 3 september tot 23 september. Gelukkig voor Tesla draaide de productie toen bij lange na niet op volle toeren. In totaal gaat de terugroepactie van Tesla om 7.600 automobielen.
Niet uniek
Daarbij gaat Tesla niet met secondelijm of naald en draad in de weer. Alle airbags zullen namelijk vervangen worden door een nieuw exemplaar. Deze airbags zijn van een andere specificatie waarbij de fabrieksfout niet meer voorkomt.
Dit soort dingen komen in de automobielbranche heel erg vaak voor. Er zijn altijd wel een paar onderdelen die later alsnog aangepast of vervangen dienen te worden.
Via: Carscoops.
donvincenzo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Robert zegt
Och, als dat alles is… Zoek eens op “Takata” en “airbags”. Ik vermoed dat sommige Supply Chain Managers bij Honda en Toyota daar nu nog af en toe van wakker schrikken.
Richmond zegt
@RRRobert: BMW heeft ook terugroepacties op airbags van de oudere modellen
ty5500 zegt
Goh, mercedes heeft vorig jaar 57 recalls gedaan en roept momenteel 850.000 auto’s terug wegens mogelijk brandgevaar door een defecte egr klep. Dan begrijp ik de “weer” toch niet goed in de titel.
https://car-recalls.eu/mercedes-benz-egr-ventile-fire-recall/
Marco zegt
Alles voor de clicks hé. Zit ze diep
mvdbosch zegt
Alles voor de klikjes. Er zijn dit jaar geen model s en x geleverd buiten de usa. Kortom, 0 nieuwswaarde voor deze kant van de plas.
marcomanta zegt
Volvo en Hyundai roepen ook wel vaker auto’s terug, dusss
mashell zegt
En het regent weer” ja maar andere merken ook”… En precies daarom is dit artikel terecht. Tesla is een doodgewone autofabrikant en geen religie, dus kritiek op Tesla mag gewoon! Elon Musk is niet de messias, geen briljante ziener, hij gaat niet de wereld redden, hij is vooral een houten klaas die veel gokt, soms gokt hij helemaal goed zoals met het supercharger netwerk, soms zit hij er helemaal naast zoals met het autopilot/FSD verhaal.
Paul58 zegt
@mashell: totaal mee oneens. Tesla is in mijn ogen alles behalve een normale auto fabrikant. Je kan zeggen wat je wil over kwaliteit en afwerking echter ken ik geen enkel ander automerk met een soortgelijke prestatie. Jij wel? Autopilot heeft Tesla juist enorm veel geholpen. Ik ben door Autopilot onder de indruk geraakt door Tesla (jaar of 7 geleden toen een auto opeens automatisch kon sturen op de snelweg). Nu is dit niet zo bijzonder meer echter in 2014/2015 zeker wel. Verder is Tesla gewoon pionier wat betreft online autoverkopen, stores ipv dealers, ongelofelijk veel data voor autonoom rijden. Ohja en een van de de meeste efficiënte aandrijflijnen, 615 wltp range met een 75kwh batterij. Al is het enige model van Tesla wat ik zou rijden een Model S. De rest kan mij totaal niet bekoren qua looks.
Pascal zegt
@mashell die reacties zijn gewoon terecht, ze benoemen alleen maar dat het geen nieuws is wanneer bijv. Mercedes of Volvo weer eens de zoveelste terugroepactie organiseert en het blijkbaar wel ineens een headline oplevert wanneer Tesla dat doet. (en ik snap Autoblog wel uiteraard, geen merk wat zoveel clicks en comments oplevert als Tesla, dus gelijk hebben ze)
ty5500 zegt
@mashell Kritiek mag altijd, ik vind bv. de kritiek op FSD terecht. Ik volg echter wel wat autonieuws en kan mij er echter wel aan ergeren dat bij Tesla elk voorval wordt aangehaald en dit dikwijls met erg suggestieve artikels (zie de “weer” in de titel en de inleiding) waartegen grotere recalls en grotere problemen bij andere merken gewoon totaal niet aan bod komen. Dat geeft een enorm gekleurde indruk en neigt al meer naar stemmingsmakerij.
Een concreet voorbeeld, herinner jij je iets over Taycans die stilvallen tijdens het rijden op deze site. Ik niet hoewel het best een gevaarlijk probleem is en deze auto hier toch best veel verkocht is. Er zijn deze zomer echter meer dan 40.000 taycans teruggeroepen gezien ze opeens dienst weigerden tijdens het rijden. Je leest op gebruikersreviews op andere sites personen die het zelf hebben meegemaakt. Hoe komt dan dat dergelijke zaken niet eens vermeld worden maar een probleem bij Tesla’s die hier niet eens geleverd zijn wel?
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/porsche-recalls-flagship-electric-model-taycan-over-software-issue-2021-07-02/