![Tesla moet Model 3 terugkopen](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/tesla-moet-model-3-terugkopen-2022-970-3.jpeg)
De rechter heeft besloten dat Tesla een Model 3 moet terugkopen. De Autopilot werkte niet (goed).
Tesla’s zijn zeer vooruitstrevende auto’s. Dat moet je ze nageven. Het is niet eens het feit dat ze elektrisch zijn. Dat is al een tijdje geen USP meer, want tegenwoordig zijn er zat merken waarbij je terecht kan. Nee, bij Tesla nemen ze het hele concept auto opnieuw onder de loep. De revolutionaire technologieën, gadgets en vondsten zijn niet allemaal even nuttig of nodig, maar het onderscheidt Tesla wel van alle andere fabrikanten.
Echter, die vernieuwingsdrang gaat uiteraard gepaard met de nodige groeipijnen. Er zijn al de nodige voorbeelden geweest als het gaat om bouwkwaliteit, afwerking, materiaalgebruik en allerlei fabricagefouten. Zie het als opstartproblemen (waarbij de meeste auto’s overigens gewoon prima zijn). Voor vandaag hebben we een andere voor je: de Auto Pilot. Deze functie zorgt voor bijna nog meer discussie of waterstof, zonne-energie of elektrisch rijden de toekomst is.
![Tesla moet Model 3 terugkopen](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/tesla-moet-model-3-terugkopen-2022-970-2.jpg)
FSD / Autopilot
Wat is er gebeurd? Een Duitse rechter heeft bepaald dat Tesla een Model 3 moet terugkopen van een klant die niet geheel tevreden was. De reden was de Full Self Driving-feature (FSD) van de Autopilot. Het idee daarvan is bijzonder gaaf in theorie. Een auto die zichzelf kan rijden. Er zijn echter twee problemen. Het is een heel erg dure optie en de optie werkt nog niet. Het is namelijk nog een Beta-versie.
![Zijkant](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/tesla-moet-model-3-terugkopen-2022-970-4.jpeg)
In Europa is de Full-Self Driving-functie is nog niet beschikbaar, maar je moet het wel bestellen als je er later gebruik van wil maken. Dat had een man in Duitsland gedaan, maar het leverde niet het gewenste resultaat op. Zo kon de auto niet op de snelweg automatisch inhalen. Op op- en afritten was het stuurgedrag niet goeden deed het denken aan een ‘dronken tiener’.
Tesla moet Model 3 terugkopen
De rechter stelde de Duitse Tesla-eigenaar in het gelijk. Tesla moet nu dus de auto terugkopen, voor het volledige bedrag. De auto doet simpelweg niet wat Tesla op zijn website belooft. Tesla is het er overigens niet mee eens. Volgens hen zijn er geen issues. Zij zullen dan ook in hoger beroep gaan na de uitspraak.
![Tesla moet Model 3 terugkopen](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/tesla-moet-model-3-terugkopen-2022-970-1.jpg)
Overigens is het niet zo dat je de Full Self Driving functie in de VS wel gewoon kunt krijgen. Ja, kan het bestellen en je mag ervoor betalen, maar dan moet je wel door Tesla goedgekeurd worden. Ze hebben een Safety Score-overzicht en als je daaraan voldoet, dan kun je in aanmerking komen om de FSD-functie te kunnen gebruiken.
Via: Der Spiegel.
Is het nou echt zo erg om zelf je auto te besturen? Al die tijd en moeite die in dit soort systemen wordt gestopt. Bovendien neemt de verkeersintensiteit alleen maar toe dus steeds moeilijker om vloeiend te automatiseren lijkt me, aldus een leek. Wellicht op de snelweg prettig, maar verder dan adaptieve CC hoeft t van mij niet te gaan.
Ik begrijp het even niet. De optie moet je wel bestellen, als je hem later wil, maar hij doet het nog niet? Als autopilot nog niet werkt dan kun je er toch ook geen ervaring mee hebben?
Even afgezien daarvan: Goede zaak denk ik. Op moderne auto’s zitten een hoop functies elektronische functies die bagger zijn. Voice control, automatische parkeerfunctie, autopilot enz. voor vaak duizenden euro’s. Goed dat iemand hier eens een keer op los is gegaan.
@pomoek: ik snap dat je het niet snapt, en ik snap het ook niet want ik rijd in een Tesla Model 3 met FSD. Ook al is het een beta versie, het werkt gewoon en het is fantastisch op bijvoorbeeld de A2 tussen Amsterdam en Utrecht…
Moet je nog je handen aan het stuur houden zoals met de gewone AP?
@b00st: hand losjes op het stuur leggen, de rest gaat vanzelf…je bent ook altijd in staat om het systeem te overrulen door tegen te sturen, zelf de rem in te trappen of gas bij te geven. Nee het werkt niet foutloos, maar denk vooral dat het de mensen zijn die er niet op kunnen anticiperen of mee omgaan die lopen te zeuren dat het niet werkt. Ik gebruik het op rustige stukken zodat je meer ontspannen aan komt op bestemming
@2scan aha, dus als m’n auto weer eens keihard in de remmen gaat voor helemaal niets dan komt dat omdat ik er niet op anticipeer en er niet mee om kan gaan, en zit ik te zeuren. Klinkt hartstikke logisch!
Ik vind het momenteel alleen bruikbaar op rustige snelwegen en voor filerijden. Voor al het andere is het systeem gewoon nog veel te klunzig en ‘jerky’.
@Pascal: ik ervaar de problemen die jij noemt gewoon veel minder. Ja op het moment dat er twee wegen bij elkaar komen en er komt links een baan bij denkt ie dat je rechts in haalt en dat vind ie niet leuk. Maar plots remmen heb ik slechts een enkele keer meegemaakt. Eerste keer was schrikken, de keren daarna weet je wat je moet doen, gas geven. En als het goed is komt het naar mate je meer gebruik maakt van FSD steeds minder voor want het is een zelf lerend systeem…
@2scan FSD is niet zelflerend per auto hoor. Gegevens vanuit de auto’s worden eerst verzameld bij Tesla, centraal verwerkt in een nieuwe update en die wordt periodiek weer verspreid over onze auto’s middels de OTA updates. Jij en ik rijden dus met compleet identieke software rond. Daar komt bij dat Tesla de ‘EU versie’ van autopilot waar wij mee rijden al geruime tijd helemaal niet meer update, vanwege de komst van ‘FSD Beta’; wat een geheel nieuw vanaf de grond opgebouwde versie van autopilot is. We rijden momenteel dus met een nogal verouderde versie van autopilot rond omdat er aan die versie (los van enkele kleine tweaks) niets meer ontwikkeld wordt. Het door mij benoemde phantom-braking is een (ook bij Tesla) zeer bekend issue wat veroorzaakt wordt door een conflict in wat de camera’s en de radar registreren. In Amerika is dit inmiddels opgelost, mede doordat men daar inmiddels is overgeschakeld op ‘vision only’.
Ik rij er nu zelf 2,5 jaar mee en het werkt helaas bepaald niet ‘gewoon’ of ‘fantastisch’:
– Op compleet lege snelwegen zonder iemand voor of achter je krijg je nog altijd regelmatig uit het niets de bekende ‘phantom brakes’, bloedirritant vind ik dat (en mede-inzittenden schrikken zich ook rot),
– Als je met een gangetje van 50 aan komt rijden naar een stoplicht reageert de auto veel te laat op de stilstaande auto voor je en moet daardoor last-minute onnodig hard in de remmen. Als het licht daarna op groen gaat, duurt het onnodig lang voordat de auto in beweging komt.
– Als de auto zelf een afslag neemt gebeurt dat behoorlijk ‘jerky’ en absoluut niet comfortabel,
– Soms rij je bijv. 100 op de snelweg, maar denkt de GPS ineens dat je op een parallelweg ernaast rijdt waar bijv. maar 70km/uur geldt. Autopilot gaat dan direct eigenhandig in de ankers, vinden de auto’s die achter je rijden ook erg leuk,
– Regelmatig zet de auto uit eigen beweging de richtingaanwijzer aan, dit is dan omdat de auto denkt te moeten gaan opschuiven, maar hier is dan vaak helemaal geen aanleiding voor. Als je handmatig je richtingaanwijzer uitzet, zet ie ‘m direct daarna gewoon nog een keer aan.
Ik vind Tesla nog steeds heel leuk, de auto is top en ik volg graag de ontwikkelingen, maar ben het er gewoon niet mee eens dat zelfs de basisfuncties die we hier in de EU hebben op dit moment goed werken.
Duidelijk Pascal. Ik heb je overigens (voor mijn gevoel) wel eens positiever zien schrijven over FSD. Ik zou graag met de developers willen praten (nogal utopisch uiteraard ;-)). Maar hoe langer het duurt hoe lastiger het wellicht blijkt dit echt goed voorelkaar te krijgen… Dit voedt bij toch wel enige scepsis of het binnen afzienbare tijd met alleen camera’s helemaal gaat lukken..
Eigenlijk zie je tot nu toe bij de vision-only filmpjes van FSD-Beta uit Amerika juist veel betere resultaten omdat er geen conflicten meer zijn tussen de camera’s en de radar. Onder meer het ‘phantom braking’ is hierdoor opgelost en de auto gedraagt zich er een stuk zelfverzekerder door. Maar als je ziet waar het allemaal nog mis gaat is er tegelijk nog meer dan genoeg reden om sceptisch te zijn over hoe dichtbij een mogelijke deadline voor echt zelfrijdend zal liggen.
Nooit problemen mee. Ik rij nu een jaar een Tesla model 3 uit 2021 en die laat me nooit in de steek, Meestal de a4 en de A13 zonder problemen. inhalen, van rijstrook wisselen en uitvoegen allemaaal moeiteloos. Phantom breaking nooit gehad? Ik denk dat het probleem meer ligt aan de uitvoegstroken van duitsland. Daar zijn ze gewoon niet goed (genoeg) voor geprogrammeerd. Ik keek laatst een intervieuw van Musk waarin hij zei dat er aanpassingen worden gedaan en dat het eind van het jaar naar EU komt.
Phantom braking komt in Nederland ook volop voor, gewoon overdag volledig in de ankers gaan op een rustig recht stuk 3-baans A4 bijvoorbeeld. Of bij mij ook een paar weken terug op weg naar Luxemburg op een Belgische snelweg: eveneens een halve noodstop zonder enkele aanwijsbare reden.
Ik kijk er naar uit dat er een FSD-Beta afgeleide naar de EU komt. Ondanks dat we er wegens de beperkingen dan nog geen nieuwe functies bij krijgen, verwacht ik dat de veel nieuwere ‘vision only’ versie van Autopilot wel een stuk stabieler en vloeiender zal werken.
Je kan de A2 echter niet vergelijken met een gemiddelde Duitse snelweg. Er is nauwelijks snelheidsverschil en de op- en afritten zijn minstens dubbel zo lang, met bochten die nog niet half zo scherp zijn als je ze in Duitsland wel eens ziet. De bordjes 60 of 40 zijn daar niet alleen relevant nadat er een pak sneeuw is gevallen zeg maar.
Ik heb een jaartje of 2 geleden gekeken en toen was het mogelijk, of beter gezegd noodzakelijk, om bepaalde meerdere duizenden euro’s kostende opties mee te bestellen zodat je in een later stadium dus de volledige AutoPilot zou kunnen gebruiken.
Bestelde je het niet mee, kon de optie later ook niet over the air ter beschikking worden gesteld zodra deze af zou zijn, of in de publieke beta fase gaat.
Ik deel je mening volledig en die van de rechter. Techbedrijven maar ook bijvoorbeeld uitgevers van games beloven de wereld, nemen je geld, vervolgens moet je nog maar afwachten of de beloftes worden ingewilligd. Dat kan en mag wettelijk gezien gewoonweg niet.
@karhengst dit klopt niet, FSD kan bij iedereen wel later over the air worden geactiveerd. Er werd alleen bij gezegd dat FSD met de jaren steeds duurder zou worden om aan te schaffen, naar mate het verder doorontwikkeld was.
Sinds +/- 2017 communiceert Tesla dat op alle auto’s de benodigde hardware aanwezig is voor FSD. Halverwege 2019 hebben ze nog wel een nieuwe computer uitgebracht (v3), maar als je nog een auto had met een oudere computer en je kocht later FSD, dan kreeg je die hardware upgrade er alsnog ‘gratis’ bij. Elke Tesla is dus sinds +/- 2017 te upgraden naar FSD.
Dat kan zijn, de precieze details zijn wat lastig te achterhalen dus ik geloof je daarop volledig.
Wat software betreft bieden ze nog altijd meerdere upgrades van hun autopilot aan. Ik ben wel benieuwd hoe de uitspraak in het hoger beroep standhoudt. Tesla dekt zich immers reeds behoorlijk in middels de kleine lettertjes. En als het een zelf geconfigureerde auto, hoef je met een wet koop op afstand ook niet aan te komen.
Dan rij je toch even naar tesla om je simkaart te activeren.
Dus Tesla zegt dat de optie in Europa nog niet werkt. De koper gaat de nog niet-werkende optie uitproberen, komt er achter dat de optie guess what niet werkt en de rechter zegt vervolgens dat Tesla de auto weer terug moet kopen? Iets met klokken en klepels?
FSD is niet meer als een belofte. Wat bedoelt wordt is Enhanced Autopilot. De grootste beperkingen in EAP zijn opgelegd door de EU. In de VS rijden ze veel beter autonoom, zeker de FSD beta.
Ergens is het gewoon zeuren omdat iets tegenvalt.. En de meeste mensen weten wel dat er overdreven wordt en veel onduidelijk is en dat je uitspraken van Elon meer als visie/stip op de horizon moet beschouwen dan een belofte..
Aan de andere kant is Europese wetgeving (en ergens ben ik daar wel voorstander van) soms ook duidelijk over “misleiding” met name bij voedsel mag de “indruk” die gewekt wordt op de verpakking/of reclame niet te veel afwijken van de ingrediënten lijst.. Laat je plaatjes van fruit zien, dan moet er een X percentage van inzitten.
Vanuit die beschouwing mag je autobouwers (in dit geval Tesla) ook wel wat aanpakken..
Genoeg mensen die veel hebben betaald omdat Tesla de verwachting heeft geschept dat een echt goede FSD snel komt en je er “nu nog” goedkoop bij kunt zijn.. Dat kun je zien als misleiding..
Wat een gelul allemaal. FSD is in Europa nog helemaal niet geleverd omdat het van Duitsland niet mag. Tesla zou wel willen maar heeft de vrijgave aan de kopers afhankelijk gesteld van de wetgeving.
Dus kopen voor een veel lagere prijs dan in de VS omdat het nog niet mag worden vrijgegeven en dan zeiken dat je het niet gekregen hebt.
De communicatie hierover vanuit Tesla is glashelder dus als iemand dat niet heeft begrepen is die zo dom dat die niet vrij grond hoort te lopen.
Hier een linkje naar de beperkingen die zijn ingesteld op het AP systeem in Europa https://www.greendrive-accessories.com/blog/nl/tesla-limits-autopilot-in-europe-cause-of-new-un-ece-rules/