Tot de Duitse rechter een oordeel heeft geveld in ieder geval.
Hoewel Tesla een stuk groener is dan de meeste andere autofabrikanten hebben ook zij aan de stok met milieuactivisten. Duitse boomknuffelaars hebben er namelijk problemen mee dat Tesla bomen kapt voor de bouw van hun Gigafactory.
De rechter heeft Tesla nu gesommeerd onmiddellijk te kappen met het kappen. Dit is nog niet meteen een reden voor een feestje bij de milieuactivisten. De uitspraak moet namelijk nog volgen. De werkzaamheden moeten alleen stilgelegd worden tot het zover is. Er waren nog maar drie dagen nodig om het werk te voltooien en dan zou het kwaad dus al geschied zijn. Vandaar dat de rechter de activiteiten een halt heeft toegeroepen.
De Gigafactory moet uit de grond gestampt worden in Grünheide, in de Duitse deelstaat Brandenburg. Zoals de naam doet vermoeden is er veel groen in deze omgeving. Om een gigantische fabriek kwijt te kunnen zal er toch wat bebossing het veld moeten ruimen. Tesla wil om precies te zijn 92 hectare vrijmaken voor de fabriek.
De aanklager in deze zaak is de Grüne Liga Brandenburg. Zij zijn van mening dat de kap het het dierenleven en de watervoorziening bedreigd. Er hebben al honderden demonstranten hun ongenoegen geuit.
Er zijn overigens ook genoeg Duitsers die Tesla met open armen ontvangen. De Gigafactory zorgt namelijk voor veel werkgelegenheid, waar de Duitse autofabrikanten juist banen aan het schrappen zijn. Diverse politici volgen de ontwikkelingen rond de rechtszaak ook met argusogen. Zij willen Duitsland juist zo aantrekkelijk mogelijk maken voor partijen als Tesla. Met een dergelijk onthaal geef je als land natuurlijk geen goed visitekaartje af.
Via: Reuters
Robert zegt
Ik snap die boosheid ergens wel; het is nogal niet een bos was ze er voor moeten kappen:
https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-4-drone-video-forest-land-aerials/
katoenboer zegt
@RRRobert: mee eens. Dit is gewoon zonde.
joost1234 zegt
@RRRobert: schijnt dat de bomen specifiek geplant zijn voor, jawel, karton (zouden dus sowieso gekapt worden). Ook zou tesla de bomen een X aantal keer compenseren. Ophef om niets, ben helaas nog geen enkel nieuws medium tegengekomen die wat verder onderzoek doet. Ach, de tijd..
eelco74 zegt
Je begint zelf je zin met het word schiijnt, dus kennelijk ben je ook niet zeker van je bron.
Als je even zoekt blijkt Tesla is al begonnen te zijn met kappen, nog voordat de vergunning tot bouwen verleend is. Dit kappen doen ze dus op eigen risico om het terrain bouw klaar te maken.
joost1234 zegt
@eelco74: ‘ook’ niet zeker zijn praat het natuurlijk niet goed.. Ik duid erop dat de nieuws mediums een wat meer onderzoek moeten doen voor ze berichten, want 95% van de mensen kijkt niet verder dan het bericht
crepito zegt
@RRRobert: Het bos is geplant voor houtkap… en voor elke boom worden er drie terug geplant.
al69 zegt
@crepito: zie artikel “De aanklager in deze zaak is de Grüne Liga Brandenburg. Zij zijn van mening dat de kap het het dierenleven en de watervoorziening bedreigd. Er hebben al honderden demonstranten hun ongenoegen geuit.”
frank2b zegt
Welkom in Europa! :)
Wij doen dingen anders. Het is even wennen…..
unavailable zegt
Wat een ironie..
maotje zegt
@unavailable: hoezo?
SpeedGeek zegt
Tesla wordt gedwarsboomd.
karhengst zegt
@SpeedGeek: Even afwachten of ze werkelijk het bijltje er bij neerleggen.
SpeedGeek zegt
Het zal door Tesla tak-tisch worden uitgespeeld denk ik.
centocinquantanove zegt
@SpeedGeek: je kunt een boom opzetten over alle juristen die hier doorheen moeten bladeren. Dat wordt eindeloos doorzagen.
tttijn zegt
@SpeedGeek: klopt, dit is rekken tbv de Germaanse industrie.
robert110 zegt
Het betreft hier een productie bos. Een bos speciaal aangeplant voor de productie van hout of papier, vergelijkbaar met een maisveld dus.
Had tesla hier geen fabriek willen bouwen dan was de boel alsnog omgezaagd. Daar staat ook nog eens tegenover dat tesla heeft aangegeven de bomen ergens anders weer terug te planten. Er is dus werkelijk niets aan de hand.
De groene mafketels zijn gewoon weer eens gek bezig.
lekkerlinksrijden zegt
@robert110: en Tesla is zelf zo groen
maotje zegt
@lekkerlinksrijden: wat versta jij onder groen?
sprankel zegt
Viel mij meteen op dat dit geen “bos” was, exact dezelfde boomsoort, 0,0 diversiteit en heel gestructureerd. Dit is niet gemaakt om natuur te zijn en de biodiversiteit naar dieren zal heel beperkt zijn. Daarnaast blijken de bomen van slechte kwaliteit te zijn en niet verzorgd geweest terwijl je hedendaags gewoon iedere boom die je kapt moet vervangen, Tesla heeft dus ook een volledig plan klaar liggen waar ze niet enkel deftige bomen willen planten maar het aantal maal 3 doen.
Echter net zoals er bij extreem rechts idioten zitten heb je dat bij extreem links ook, zelfs als men voor natuurbehoud bomen moet kappen (omdat ze besmet zijn met ziektes of omdat ze een gevaar zijn voor de biodiversiteit) beginnen ze nog te procederen.
Om toch maar moeilijk te doen om deze kap tegen te houden hebben ze nu het excuus boven gehaald dat er een risico zou kunnen zijn voor vervuiling van het grondwater, enigste wat Tesla nu moet doen is aantonen dat dit ongegrond is of dat er voldoende maatregelen genomen zijn, enigste wat men bereikt is uitstel en frustratie, zowel voor de voor als tegenstanders. Het is echt een pest geworden met milieuvergunningen die last minute aangevochten worden door mensen met een ideaal maar zonder inhoud of kennis ter zake.
911targa zegt
@sprankel: wat een beweringen!
Hoezo heeft Tesla een “deftig” plan voor het kappen van de bomen? Zaag erin, opstoken voor elektriciteit. Wat is daar deftig aan? Graag ook wat bronnen, waant dit lijkt op wishfull thinking.
vroaaaaaaaaaar zegt
@911targa: als jij dan even de mening van de Grüne Liga Brandenburg onderbouwt dat de kap het het dierenleven en de watervoorziening bedreigd… wel even de bronnen APA-style weergeven graag.
Het gaat hier om monocultuur productiebos voor papier en karton waarvoor Tesla 3x zoveel bomen (in grotere diversiteit) elders plant.
sprankel zegt
Uiteraard met de zaag erin en het hout is gezien de slechte kwaliteit mogelijks niet geschikt voor verkoop of om pulp te maken al vermoed ik dat het hier wel nog iets mee gedaan gaat worden, wat ga je doen met al dat afval? Wat doet de hele maatschappij met hun tuinafval? Naar de afvalverwerker ermee waar het worst case scenario zelfs niet voor compost geschikt is maar naar een verbrandingsoven gaat om elektriciteit of stoom op te wekken. Als jij een manier weet om van afvalhout, vervuild met schimmel, verf, lood, plastic en allerhande chemicaliën bloemetjes en bijtjes te maken mag je mij bellen, ik heb een paar collega’s met diploma’s om u tegen te zeggen die hun uiterste best doen om dat probleem zo milieuvriendelijk mogelijk op te lossen die heel graag een volledige onderbouwde uiteenzetting ontvangen.
Er is een verschil tussen blind een idealisme volgen en daadwerkelijk een oplossing op tafel leggen, dat laatste vergt in de eerste plaats dialoog & onderzoek wat niet wilt zeggen dat er geen werk aan de winkel is, integendeel.
Wat betreft dat Tesla een deftig plan heeft, dat heeft niets met Tesla te maken maar alles met het feit dat als de burger niet meer met zijn oude diesel de stad in mag van de overheid dat bedrijven de volle lading krijgen bij alles wat ze doen. De tijd dat je in Europa bos (dit is geen bos terzijde) kon kappen en je een enveloppe kon achterlaten bij de politiek ligt gelukkig ver achter ons. Elke boom die je kapt ga je vervangen, elke vierkante mm natuur dat moet wijken ga je vervangen. En niet beloven dat je het gaat doen en ook niet ergens in het buitenland wat geld geven voor de natuur, een volledige studie waar en welke grond je in de buurt gaat kopen, welk type bomen je gaat zetten, welke impact dat gaat hebben op de biodiversiteit, hoe je ervoor gaat zorgen dat die bomen gezond zijn of hoe en wie die gaat onderhouden. En als je dacht dat ze het gemakkelijk gaan maken omdat de oude bomen ziek of waardeloos zijn, vergeet het maar, je vervangt sowieso met hoogwaardige natuur.
Als je dat niet doet dan krijg je geen milieuvergunning, geen milieuvergunning, geen bouwvergunning. Denk je we zetten alles mooi op papier, we bouwen en dan gooien we dat papiertje bij het oud papier, die milieuvergunning is zeer beperkt geldig in tijd en moet continu vernieuwd worden. Je raad het al, milieuvergunning word ingetrokken en dan kan je instant je bedrijf dicht doen.
Dus ja, ik ben er in mijn ervaring met milieuvergunningen voor Seveso installaties waar het nog 10 keer zwaarder is 100% van overtuigd dat een Tesla of gelijk welk bedrijf een deftig plan op tafel heeft moeten leggen om die bomen te mogen kappen en er een bouwvergunning voor te krijgen. Tevens weet ik ook dat die milieuvergunningen zo complex zijn dat het soms 5 jaar kan duren voor ze rond zijn omdat er nog vragen, opmerkingen, bedenkingen zijn enkel en alleen al met de lokale overheden die hier tegenwoordig alles behalve licht over gaan. Als er dan mensen uit een idealisme die complexe plannen last minute uitspitten om toch maar een stok te zoeken om mee te slaan dan garandeer ik je, hoe goed en oprecht een bedrijf ook mag zijn, een stok om mee te slaan zal je altijd vinden in de details. Als je wilt kan je daar oneindig lang discussie over voeren en als je de details opvraagt dan zal je zien dat de stok waarmee nu geslagen is niets met natuur te maken heeft, de fabriek gebruikt 372 kubieke meter water per uur en het argument is dat dit mogelijks een probleem zou vormen voor de bevoorrading leidingwater voor de buurtbewoners. Nu moet Tesla aan tafel met de lokale watermaatschappij om een garantie op tafel te leggen dat dit niet het geval is en hoe exact ze dit gaan waarborgen. Letterlijk vertaald, de buren hebben schrik dat er mogelijks wat minder druk op hun kraan gaat zitten en er staat niet duidelijk in het plan hoe ze dat exact gaan voorkomen. Gevolg, heel de boel stil gelegd, dat geeft ook meteen aan dat de overheid er inderdaad niet licht over gaat.
Dat zal eindigen in een politiek spelletje, wat zeg ik, dat is het al reeds, immers staat het in de sterren geschreven dat het mogelijks minder druk op de kraan argument niet lang op tafel gaat liggen en er dus druk om een nieuwe stok gezocht word. Tevens wilt dat ook zeggen dat het plan best wel ok is, anders hadden ze wel een grotere stok genomen om mee te slaan dus dan is de keuze, laat de politiek dit stok achter stok over een of ander detail toe of niet. In het ene geval zitten ze met een boze groep kiezers, in het andere geval gaat het bedrijf op een ander want je kan zo 10 jaar aan tafel zitten zonder uitkomst.
potver7 zegt
@robert110: waar gaan ze die bomen terugplaatsen dan? Hebben ze al een locatie? Het zou op z’n minst een terrein van 92ha moeten zijn waar ze minstens 3-4x zoveel bomen terugplanten, waarvan vervolgens een paar keer in wordt uitgedund om de boel gezond te houden. En de vraag rijst dan weer wat ze dáár nog moeten compenseren (leeg land bestaat niet).
maotje zegt
@potver7: waarom zou de herplant allemaal bij elkaar moeten en kan dat niet verspreid?
sprankel zegt
Zie mijn reactie hierboven welke de meeste van je vragen reeds beantwoord, de ligging is verspreid want een braakliggend perceel zonder reeds bestaande natuur op van dezelfde grootte in de buurt is uitzondering daar gelaten onmogelijk om te doen. Ik heb de details niet nagekeken maar reken op landbouwgrond, liefst tegen een reeds bestaand natuurgebied of bos.
Overigens als ze nu niet binnenkort mogen starten met de kap moeten ze 6 maanden wachten omdat in de huidige vergunning rekening is gehouden met de broedperiode van een lokale diersoort, gewoon om naast mijn vorige reactie nog is te onderstrepen hoe ver ze (moeten) gaan.
al69 zegt
@robert110: zie artikel hierboven “De aanklager in deze zaak is de Grüne Liga Brandenburg. Zij zijn van mening dat de kap het het dierenleven en de watervoorziening bedreigd. Er hebben al honderden demonstranten hun ongenoegen geuit.”
moveyourmind zegt
De Grüne Liga…
Klinkt als een geuzennaam van het kartel van de Duitse autoindustrie.
jack_abarth zegt
@moveyourmind:
Klinkt eerder Tilburgs voor Liga koeken “Appel Peer”.
petrolhead89 zegt
Autoblog moet kappen met Teslanieuws. Mag het nog eens gaan over echte auto’s? Jezus.
superfunky zegt
@petrolhead89: goed punt, begint wel behoorlijke overkill te worden!
Maar goed nieuws, kijk net deze eerste impressie van de Polestar 2, nog een paar maanden en die lelijke kikkers kunnen naar de afvalbak!
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/26377123/ruil-de-tesla-maar-in-eerste-test-met-de-polestar-2
flutterby zegt
@petrolhead89: je klikt niet alleen op de post, maar reageert ook nog. Je kan wel zeggen dat je het niet wil lezen, maar waarom doe je dat dan?
petrolhead89 zegt
@flutterby: Ik wil hiermee alleen maar aangeven dat er teveel aandacht aan Tesla wordt besteed. Dat mag ik toch zeggen?
madhatter zegt
@petrolhead89: Tesla geen echte auto noemen komt wel heel dom over. Over andere automerken is niet zoveel interessants te melden. Dit soort berichten hebben impact op de hele autowereld.
Had je liever nog nooit van Tesla gehoord?
petrolhead89 zegt
@madhatter: Tja, dat mag je vinden. Nog nooit ervan gehoord hebben of onvrede uiten over het feit dat 25 procent van de artikelen Tesla-gerelateerd is, is nogal zwart-wit denken, vind je niet? Ach ja, dan ben ik maar een fossiel (pun intended).
iphonistvongates zegt
Moeder Aarde – Tesla 1-0! ?
Dutchdriftking zegt
Wel humor, een paar bomen kappen voor een fabriek is oorlog, maar kinderen onder erbarmelijke omstandigheden kobalt laten mijnen is weer geen probleem. Rare jongens die milieu activisten…..
laptom zegt
@dutchdriftking: oorlog voeren om wat olie in de grond is ook geen probleem. Rare jongens die petrolheads.
tttijn zegt
@laptom: klopt ook en dat is ook zwaar ziek.
tttijn zegt
@dutchdriftking: klopt, de links-mens leeft in een paradox maar daar sluiten ze bewust de ogen voor.
gregorius zegt
Als ze nou even 5km naar het westen gaan, ligt daar nog een gigantisch complex met ruimte genoeg waar geen hond komt. En genoeg asfalt om wat auto’s te stallen. (Schonefeld).
ahaaa zegt
Tesla wilden die bomen compenseren en daarnaast hebben we dankzij de bossen in Europa meer bomen (wereldwijd) dan 35 jaar geleden dus dat ging sws de goede kant op.
Dus die milieuactivisten schieten zichzelf alleen maar in hun voet.
mustang750supersnake zegt
tesla schijnt diepgewortelde problemen te hebben daar…
mustang750supersnake zegt
musk ziet groen van ergernis..