De sherrif heeft gesproken.
Het was een beetje een raar verhaal gisteren rondom de Tesla-fabriek in het Amerikaanse Fremont. Terwijl alle bedrijven in de omgeving in lockdown gingen vanwege het coronavirus zou de fabriek van Tesla nog wél open mogen blijven. Dat terwijl eigenlijk alleen de essentiële activiteiten doorgang mochten vinden. Volgens de berichten was de autofabriek om onduidelijke redenen als ‘essential business’ aangemerkt.
De lokale autoriteiten hebben zich nu toch uitgesproken over de kwestie. Via Twitter, want dat is hoe Amerikaanse autoriteiten communiceren. Het plaatselijke sherrifkantoor laat in het bericht weten dat Tesla geen ‘essential business’ is. Hij voegt er aan toe: ‘Tesla can maintain minimum basic operations’.
Wat houdt dat laatste in? In ieder geval niet de fabriek draaiende houden, zoals Musk nu deed. Onder de basisactiviteiten worden alleen enkele belangrijke administratieve taken en beveiliging gerekend. Tesla zal dus alsnog de productie moeten staken, of Musk de heisa rondom het coronavirus nu overdreven vindt of niet. Hij heeft nog niet gereageerd. Het is ook niet bekend wat er gebeurt als Musk simpelweg weigert de productie te stoppen.
Ondanks de oproep van de lokale autoriteiten aan alle burgers om binnen te blijven was er vandaag toch nog veel personeel op komen dagen, meldt Reuters. De interne mail van Elon Musk heeft dus toch het gewenste effect gehad.
De fabriek in Fremont, onder de rook van San Francisco, is de enige Tesla-fabriek op Amerikaanse bodem. De fabriek verschaft zo’n 10.000 man aan werk. Tenzij Elon Musk nog iets weet te verzinnen om onder de coronavirus-maatregelen uit te komen, zal toch ook Tesla het voorbeeld van de andere autofabrikanten moeten volgen.
wimof zegt
Eens covid19 niet meer alleen bij de buren is maar ook bij jou, dan piepen we (ze) wel anders.
kniesoor zegt
Musk in dit geval kennelijk toch een beetje te overmoedig geweest. Kan gebeuren.
moveyourmind zegt
Die sherrif kan wel denken dat hij gewonnen heeft nu Musk de fabriekspoort dicht heeft moeten gooien…
Maar dan kent hij Musk nog niet! Elon is zo briljant dat hij de oplossing al bedacht heeft vóór dat het probleem er was: de Musk boring company!
Terwijl de sherrif zelfvergenoegzaamd in zijn auto voor de fabriekspoort de wacht staat te houden zit Elon allang in zijn cybermegatunnelboormachine om een tunnel te graven naar de arbeiderswijk in Fremont zodat zijn werknemers gewoon ondergronds ongezien naar de fabriek kunnen.
lebeaunl zegt
@moveyourmind: alleen verliezers, geen winnaars helaas.
macchina zegt
Wist je nog, heeeeel lang geleden, zeg vier weken, toen ie op de beurs lekker FOMO piekte op 900 dollar: Hij is nu in de uitverkoop voor 361, wie biedt? “When the tide goes out, you can see who was swimming naked”.
tjorque zegt
is het alleen tsla met zo’n zware verliezen…?
w0ut zegt
Misschien niet de enige maar wel bij de zwaarste
Telsa -65%
Renault -73%
GM -56%
KIA -45%
BMW -48%
Ferrari -23%
Audi -9%
Porsche -48%
Mercedes -58%
(Verschil tussen max prijs in de laatste 6 maanden en de prijs vandaag)
olivier420 zegt
@w0ut: En die delta met vandaag is zeker net na het bericht dat de Tesla fabrieken dicht moeten… ;-)
Spijkers op laag water zoeken. De complete beurs is in elkaar getyfed. Vandaag zit tesla bij die top 3, morgen is het weer anders.
Zou me wat meer zorgen maken over de beurs an sich ipv tesla.
w0ut zegt
Nee hoor, Gisteren morgen zaten ze nog rond 402, ’s middags al onder de 390.
Zoek geen spijkers op laag water. Vroeg gewoon iemand of Tesla de enige was met zware verliezen. Wou het zelf ook wel eens weten vandaar die post.
olivier420 zegt
@w0ut: Tesla gister hardste stijger nasdaq met +18%.
Een zwaluw maakt nog geen winter/zomer ;-)
macchina zegt
Andersom, je moet je nu geen zorgen maken. Je moet nu gaan kijken, zijn er bedrijven waar de markt veel te depressief naar kijkt? Stel, in jouw berekeningen was Tesla intrinsiek 500 euro waard (wat ik overigens niet beweer, maar even als voorbeeld), ga je dan als lemming nu in paniek Tesla verkopen tegen 350 of juist bijkopen met korting? Vraag jezelf nu even hardop af: is er nog steeds Corona over vijf of tien jaar? Is er nog behoefte aan auto’s over vijf of tien jaar? Denk je dat die fabriek in Fremont echt jaren dicht moet? Of valt het allemaal wel mee op lange termijn? Tot nu toe vergaat de wereld meestal niet wanneer de beurs schreeuwt dat de wereld vergaat. Ik bloed ook, maar ben blij dat ik liquide genoeg was in feb en nu nog even met korting kan kopen in het midden van de gekte (nu nog geen Tesla, maar wie weet). Blijf gezond, en vooral je gezond verstand gebruiken!
flutterby zegt
@macchina: ze hebben alleen wel met die hoge koers ruim 2 miljard opgehaald zonder enige reden. Dit zorgt voor flink wat spek op de boten.
potver7 zegt
Waarschijnlijk genoeg personeel dat het zich eigenlijk niet kan veroorloven thuis te blijven, dus als Musk zegt dat de fabriek open is dan komen ze gewoon.
Dutchdriftking zegt
Niks verrassends uiteindelijk natuurlijk. Elon heeft een hoop bereikt met zijn grote mond, maar dit keer had hij wellicht beter even kalm kunnen doen om geen slapende honden wakker te maken….
mashell zegt
Veel vreemde merken op de parkeerplaats. Dat zie je bij Europese merken veel minder.
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, nog te nieuw, te duur, en te weinig tweedehands om iedere arbeider van een Tesla te voorzien. Komt nog wel…