De Tesla Model Y werd bouwtechnisch vergeleken met de Model 3.
In de Verenigde Staten is Tesla recent begonnen met het leveren van de Model Y. Oneerbiedig gezegd is het een opgehoogde Model 3. Een groot deel van de componenten deelt de elektrische auto met de Model 3. Maar hoe zit dat nu echt eigenlijk?
Reden voor Munro & Associates om de Tesla Model Y eens goed uit elkaar te trekken. Deze partij heeft een nogal beruchte status als het om Tesla’s gaat. Zo trapten ze jaren geleden op de tenen van Tesla-fans. Ze omschreven de Model 3 kwaliteit technisch als een Kia uit de jaren negentig.
Zo hard als ze de Model 3 enkele jaren geleden afbrandden, zo positief zijn ze nu over de Model Y. Volgens de experts zit de elektrische auto een stuk beter in elkaar dan de vroege modellen van zijn lagere broertje. Met de Model 3 heeft Munro & Associates destijds een lijst aan feedback naar Tesla gestuurd. De positieve noot van Munro & Associate over de Tesla Model Y is niet onopgemerkt gebleven. Elon Musk laat via Twitter weten blij te zijn met de feedback.
Je kunt je lol op als je alles wilt weten over de techniek en bouw van de Tesla Model Y. Op het YouTube-kanaal Munro Live zijn meer dan 10 video’s te vinden over deze elektrische auto. Van de frunk tot de ophanging en van de remmen tot de bekabeling. Met een zak chips of popcorn in de aanslag weet jij na een avondje kijken alles over deze elektrische auto.
[bbmediaclip clipID=”3708229″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
ericd zegt
Wat me opviel aan een Tesla Model 3 die ik gisteren op straat zag (hoe groot is de kans dat je ‘m niet tegen zou komen?) is dat de remschijven achter groter waren dan die op de voorwielen. Reden? Iets met remenergie regeneratie?
metalmike zegt
@ericd: Voor zover ik weet en kan vinden zijn de voorschijven ‘gewoon’ groter dan achter: voor 14 inch, achter 13,2.
flutterby zegt
@ericd: regeneratie zorgt over het algemeen niet voor kleinere remmen. Tenslotte moet in geval van nood de auto goed kunnen remmen. Van de Model Y kan ik mijn herinneren dat de remmen voor groter zijn dan achter, maar dat was wel de performance met een top van 250+.
jaapiyo zegt
Ik denk gewoon verkeerd om gemonteerd op de productielijn.
none zegt
Heb een keer gehad bij winter/zomer wielen vervangen, dat die knuppels bijna de brede voor zetten en smalle achter.
Als je zo een simpel baantje als het vervangen van wielen al niet kunt, heb je toch echt 0,0 toegevoegde waarde in het leven.
roadster1976 zegt
@none: je reactie net als je nickname… none… juist
911targa zegt
@none: wauw! Bij een 911 GTS krijg je dan 305 voren en 245 achter. Zal er bijzonder uitzien.
quincy zegt
De 2011 RS3 had anders af fabriek voor 235 breed en achter 225. Dit was om voor het overstuur te compenseren was het verhaal toen. Dus er is in ieder geval 1 auto waar het zo gemonteerd op moet worden. En misschien heeft die man/vrouw op andere gebieden wel veel toegevoegde waarde ;-)
ouwedibbes83 zegt
@none: mss hadden ze net bij een RS3 z’n wissel gedaan, voordat jij langs wipte
Esprit_de_Flandre zegt
Zou erg zijn moest het niet zo zijn. Alle missers van de 3 zouden nu wel mogen vermeden zijn in de Y…
flutterby zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat de Model 3 een massaproductie drama was had Tesla bijna de kop gekost. Onder de fans gaat nu zelfs het vermoeden dat Tesla misschien de Model Y wel goedkoper kan produceren dan de 3, ondanks dat het een grotere auto is.
ouwedibbes83 zegt
@flutterby: zitten er zoveel kostbare ontwerpkeuzes in de Model 3 dat ie nog steeds prijzig is om te produceren?
Edge zegt
Volkomen logisch toch? Het gezegde “al doende leert men” geldt ook voor nieuwe autobedrijven of autobedrijven met weinig ervaring
nissanfairladyz zegt
Alleen grote bedrijven leren vaak minder snel.
Waar blijft de gigabatterij fabriek van volkswagen. En waarom heeft volkswagen niet zo’n dikke software afdeling als Tesla?
Tesla is misschien niet in volume groter. Maar heeft wel een grotere batterij afdeling en software afdeling. Beide is van groots belang voor de toekomst. Toch doet volkswagen aan beide punten niet zo heel veel.
vondick zegt
@nissanfairladyz: zijn ze hard mee bezig. Komt hopelijk op tijd van de grond, ze zijn zich er zelf maar al te veel van bewust iig. Als ze dit niet op tijd voor elkaar krijgen is het exit dominante europese autoindustrie
ouwedibbes83 zegt
@vondick: het nieuws omtrent de ID.3 stemt nog niet zo positief.
vondick zegt
@ouwedibbes83: momenteel stemmen veel signalen niet positief voor de Europese welvaart. Maar veerkracht kan je soms verbazen. Hoop doet leven!
SpeedGeek zegt
Beetje firma open deur. Natuurlijk minimaliseert Tesla zijn productiefouten of ontwerpfouten bij ieder nieuw model dat uitkomt. Dat heet ontwikkeling. Blijft tenslotte een merk wat nog niet lang bestaat in vergelijking met de traditionele merken.
towi1989 zegt
Het zou mij niets verbazen als al het engineering werk voor de model Y al klaar was voordat de eerste model 3 van de band rolde.
pietje zegt
In ieder geval wel voor de eerste Volkswagen ID3, tegen alle verwachtingen in. Qua snelheid en beloftes waarmaken doet Tesla in ieder geval veel beter dan de gevestigde orde, ondanks dat de hele wereld juist suggereert van niet.
nissanfairladyz zegt
Ik mis alleen de ontwikkeling bij Volkswagen. Ze maken NOG STEEDS NIET hun eigen batterijen en hun software afdeling groeit niet. Dat heeft te maken met de salarissen. Het is in de EU namelijk niet normaal dat goede software engineers meer verdienen dan managers. In USA is dat heel normaal.
Hier worden managers dan jaloers als ze iemand onder hun een hoger salaris moeten geven.
realhustler zegt
Behalve de achterklep – bumper dan
Boomer zegt
En de stoelverwarming achterin… welke je alleen voorin kan bedienen.
mashell zegt
Wat helemaal niet zo onlogisch is. Op de achterbank van een gezinsauto zitten kinderen en daar zijn de ouders voor verantwoordelijk. Het zijn dan ook de ouders bepalen of de kinderen rode billetjes verdienen of niet.
wimof zegt
Ik durf te veronderstellen dat ze het om kosten overwegingen hebben gedaan.
En er dan de smoes aan hebben gegeven.
Ik praat voor mijn eigen winkel, Duitse wagens hebben, indien bijbetaald, hun eigen (mooie) bediening op betreffende zetel-rij.
none zegt
Inderdaad, jij snapt het. Al die knoppen en het ontwerp, productie, assemblage ervan is gewoon te duur.
none zegt
Als je het moet hebben van de al dan niet aanwezige knopjes achter, is het logischer jezelf de vraag te stellen of je uberhaupt geschikt bent voor het hebben van kinderen.
mmbderksen zegt
Kan ook vanuit de app.
none zegt
En? Poets jij ook je tanden met een app?
nissanfairladyz zegt
Heeft jou auto stoelverwarming achter? Alle 50k euro autos die ik heb gehad niet.
flutterby zegt
@realhustler: Sandy Munto is juist positief over de achterbumper. Door de klep door te trekken ontstaat er een gelijke laadvloer en de achterbumper zelf is juist zeer eenvoudig (voordelig) te vervangen.
metalmike zegt
@realhustler: Er zijn wel meer auto’s waarbij de kofferklep gelijk loopt met de achterbumper. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Jaguar I-Pace. Daar hoor je echter niemand over.
Daarnaast staat de Model Y hoger op z’n pootjes dan een 3, waarbij de kofferklep dus ook hoger begint. Bij een aanrijding van achter met een auto van dezelfde hoogte kan je bij beide auto’s de kofferklep repareren.
willeme zegt
Goed om te zien dat de bouwkwaliteit met sprongen vooruit gaat. Nu waren er vrij weinig andere richtingen mogelijk, maar dit zit er bovengemiddeld goed uit. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de Model S er in de tussentijd ook behoorlijke stappen heeft gemaakt als je kijkt tussen 2020 en 2013.
Bij de Model 3 merk je aan alles dat het zo goedkoop mogelijk moest, dat is wel jammer. Wat dat betreft snap ik de vergelijking met een BMW 3 Serie, Mercedes-Benz C-Klasse of Audi A4 niet. Die auto’s hebben een veel fraaier interieur en zitten veel verzorgder in elkaar. Eigenlijk is een model 3 een soort moderne Impreza 555: supersnel op de sprint, maar een spotgoedkoop interieurtje en een laag prijskaartje. Beetje het tegenovergestelde van premium auto als de C-klasse eigenlijk.
Nu maar hopen dat de bouwkwaliteit van de Model Y overwaait naar de Model 3 (kan bijna niet anders). En misschien iets meer mogelijkheden voor kleuren, wielen en opties. Het design is al generiek, er zijn al nauwelijks verschillen in uitrusting mogelijk en het interieur is al erg saai. Wat meer keuze en opties (super premium) zou welkom zijn. En kunnen ze de Model 3 niet een klep geven a la A5 Sportback? Dat zou de auto zo veel handiger maken. Dat kleine klepje is ontwerpfout waar @jaapiyo nog niet over geschreven heeft :-D
caprio zegt
@willeme: Het unieke aan de model 3 is de hoofdruimte op de achterbank. Dat heeft Tesla bereikt door de dwarsbalk bij de B stijl te plaatsen. Na de B stijl begint de achterruit. Auto’s als een 5 deurs A5 hebben een dwarsbalk boven de achterbank. Daardoor blinkt zo’n concept, een aflopende daklijn en een 5e deur niet uit in hoofdruimte en comfort achterbank.
willeme zegt
@caprio: Bwoah. Op zich prima te doen voor kinderen. Sowieso is ruimte op de achterbank nooit een issue geweest voor 3 Serie of C-Klasse klanten. Een beetje handige laadklep zou de auto veel interessanter maken. En minder lelijk, want het zijaanzicht is niet heel erg fraai te noemen op deze manier. Volgens mij hebben ze vooral krampachtig een sedan gemaakt omdat het A. lastig is om een goede laadklep te produceren (check de Model T :-D) en B. er dan minder redenen zijn om een Model Y te kopen.
hiostu zegt
Ruimte op de achterbank geen issue voor de 3-serie? Misschien qua hoofdruimte, maar als het gaat om beenruimte dan is een 3-serie toch wel heel erg krap. Voor mij destijds de reden geweest om niet voor de 3-serie te gaan.
sollie1984 zegt
@hiostu: voor 4 volwassen mensen is de 3-serie inderdaad iets krap, maar met kinderen is het meer dan genoeg.
laptom zegt
@sollie1984: Iets te krap?
caprio zegt
@willeme: Je gaat nu een andere discussie aan. Eerst had je het over een 5 deurs A5, nu opeens over sedans van Mercedes en BMW. Blijkbaar wil je links- of rechtsom de Model 3 gewoon afzeiken. Nou, dat is goed gelukt ?
willeme zegt
@caprio:
dat vind ik een zwaktebod, eigenlijk. Ik merk dat Tesla-devoten EXTREEM gevoelig zijn voor de minste kritiek op Musk of een van zijn producten.
Audi A4/5, BMW 3 Serie, Mercedes-Benz C-Klasse: Dat zijn allemaal concurrenten van elkaar. Vandaar dat ik die benoem. Beenruimte is bij die modellen nooit echt het probleem geweest. Ook niet bij de Lexus IS, Jaguar XE, Infiniti Q50, Volvo S60 en Alfa Giulia. Wel zijn dat allemaal auto’s meer een premium gevoel dan een Model 3.
Beetje kortzichtig overigens om te zeggen dat het alleen om afzeieken gaat als het gaewoon terechte kritiek is. De Model 3 doet een paar dingen ongelooflijk goed (prestaties, rijgeigenschappen, range, laadtijd, prijs). Dat ga ik niet afzeiken. Sterker nog: daarin is het leider in het segment. Net als de verkoopcijfers. Maar voor een volwaardig premium sedan is er mijn inziens meer voor nodig dan dat en kent de Model 3 ook serieuze tekortkomingen. Deze benoem ik ook gewoon ;-)
none zegt
Ja, bij andere merken heb je nu eenmaal meer keus. Niet zeuren dat Tesla maar 3 modellen heeft. Het gaat om het bedrag wat je uitgeeft, wat je daarvoor allemaal kunt krijgen.
fanboy zegt
Dit alles ligt alleen maar aan een beetje tijd (zoals we hier zien in de Y) maar vooral ook de concurrentie.
Als je nou voor het zelfde geld een mooie elektrische BMW 3 serie kon kopen deden mensen dat wel. En dan moet Tesla ook aan de slag, ook met meer opties e.d.
Ik moet wel zeggen dat het voor veel Tesla eigenaren ook om andere dingen gaat. Interieur zou iets minder kunnen zijn, maar het is ook het totaal concept. Waarin de software een heel groot onderdeel speelt. Alle features en gemakken die je erbij krijgt zijn mensen veel waard, waar anderen wellicht juist een normale auto willen.
En het werkt wel. Ook gewoon naar zo’n Supercharger rijden, dat ding erin pluggen en verder geen handeling meer nodig. Dat soort dingen.
vroaaaaaaaaaar zegt
@fanboy: je slaat de spijker op zijn kop. Dat een Tesla minder premium is in vergelijking met concurrenten in dezelfde prijsklasse die nog gewoon een ICE in het vooronder hebben, heeft natuurlijk alles te maken met de kosten van de accu’s. Het is dus inderdaad een kwestie van tijd eer Tesla het interieur ook wat meer premium kan uitvoeren als de accu’s goedkoper worden.
vroaaaaaaaaaar zegt
@willeme: zoals in het filmpje te zien is, is de achterklep dus geen designfout – zoals @jaapiyo eerder beweerde – maar bewust laag uitgesneden om geen tildrempel te hebben.
flutterby zegt
@willeme: Aangezien de Model 3 en de Model Y de productielijn delen is het maar de vraag of ze de 3 ook écht willen blijven verkopen. De markt voor de Y is groter en de absolute marge als massaproductie op gang komt (zeer waarschijnlijk) ook.
cazzo046 zegt
“Dan de vroege modellen” staat duidelijk in de tekst.
Titel nogal misleidend dus.
Overigens was bij mijn 535 tussen het deurpaneel en de HK-speaker het achterliggende schuim gewoon zichtbaar aan beide kanten.
In mijn 1M piept en kraakt het goedkope plastic. Heeft de M3P geen last van (OK zit ook weinig in ;))
Lekker premium zon BMW-interieur.
willeme zegt
@cazzo046: BMW is dan ook geen Audi als het gaat om fit & finish. Die M-badges moeten ergens van betaald worden ;-)
aarsgewei zegt
@willeme: je bedoelt die audi’s waar na een paar jaar het bovenlaagje van de knoppen weg is waardoor je het gelige doorzichte plastic ziet?
willeme zegt
@aarsgewei: Nee. Die Audi’s die na 10 jaar er gewoon nog keurig uitzien. Je weet wel, auto’s die noiet afgeleefd zijn. Zeker in de periode 2000 – 2010 had Audi het mijn inziens beter voor elkaar dan BMW en Mercedes.
hiostu zegt
Zeker ja. Ik ging in 2010 kijken voor een nieuwe auto en heb toen de afweging gemaakt tussen de Audi A4 en de BMW 3-serie. Het interieur van de 3-serie viel me toen echt op, in de negatieve zin. Alleen al het interieur lampje bovenin, want een goedkoop plastic bolletje was. Audi stak in die prijsklasse er echt wel bovenuit.
Toen vond ik het design van de Audi A4 ook nog wel echt mooier. Geen fan van de huidige designs. Veel te druk voor mijn smaak.
SpeedGeek zegt
BMW is ook in 2004 gestopt met priemjum interieur bouwen. De hele reeks na de e39 en e46 is om te huilen. e90/91/92 M3, e60 M5, e63 M6 , de 7-serie van die tijd.
BMW lijkt pas met de huidige generatie enigszins terug te krabbelen.
none zegt
Laatste vijf jaar ofzo lijkt het me, is de kwaliteit achteruit gegaan. Dat kan je ook zien aan hoeveel onderdelen gedeeld worden tussen de modellen. Jammer dat ze zo op de winst zijn gefocust nu.
wimof zegt
Het is gebouwd zoals een Sonos luidspreker, je koopt het en betaald (de) (een) prijs , gebruikt het, bent er gelukkig mee en 6 jaar later (moet) je het weggooien.
flutterby zegt
@wimof: dat zou toch wel bijzonder stom zijn gezien de batterij 500.000 miles mee gaat en Tesla duidelijk bereid is om de productiekosten te verhogen om in de toekomst de AP hardware in te zetten voor de RoboTaxi.
wimof zegt
Ok, op korte termijn zal dit wel lukken, wat doen we als de gemiddelde kilometerstand 20.000 jaarlijks is. 40 jaar is wel te hoog gegrepen, maar 20 zoals met een verbrandingsmotor mogelijk is zal dat mogelijk zijn?
De opmerking van 6 jaar kwam er nadat Sonos doodleuk voorstelde om bepaalde toch niet zo oude systemen buiten werking te stellen omdat er geen updates meer beschikbaar zijn, en dit met een voorstel om nieuwe! te kopen met 30% korting op de officiële verkoopprijs. Hopelijk zet die trend zich niet door doch ik denk dat we het antwoord al kennen.
flutterby zegt
@wimof: Dus jou klachten hebben niets met Tesla te maken? De 2012 Model S krijgt nog gewoon software updates.
wimof zegt
Ik ben nog altijd niet gerustgesteld of ik mijn investering over 15 jaar kan afschrijven.
(en er gebruik van maken)
flutterby zegt
@wimof: ik kocht laatste iPhone en vond het maar niets. Die LG wasmachine komt er hier dus echt niet in!
none zegt
AP?
ouwedibbes83 zegt
@none: AutoPilot
crepito zegt
@wimof: Mijn Model S stamt uit 2014. Geen enkele reden om ‘hem’ nu weg te gooien (bij 200.000km). Suggesties!?
wimof zegt
Tijd zal raad brengen.
none zegt
Gewoon blijven rijden. Nu weet je wat je hebt, en de vooruitgang tov eerdere modellen is toch niet drastisch bij Tesla, dus lekker blijven zitten, kan makkelijk volgens mij met elektrisch rijden.
monsieurleloure zegt
@ Wimof,
Grappig, mijn Sonos installatie met sub is de enige set die het langer dan 2 jaar uithoudt, 5 jaar om precies te zijn.
Heb bijv. een set Infinty Overture 3 gehad die ik na anderhalf jaar kon weggooien.
ouwedibbes83 zegt
@monsieurleloure: 5 jaar is voor kwaliteits audio apparatuur één peuleschilletje. Wimof’s punt is dat Sonos bewust goed functionerende apparaten softwarematig om zeep laat helpen, omdat ze die “oude” generatie niet meer willen ondersteunen. Er komt nog hetzelfde geluid uit, maar geen software update meer, dus “bricken” ze m maar. Weggooi maatschappij ten top. PR flater.