Elon Musk maakt haast met de Model Y.
Waar de leveringen van de Model 3 onlangs vertraging opliepen, lijkt bij de Model Y het tegendeel het geval te zijn. Volgens de laatste berichten vanuit Tesla zou de levering pas in het tweede halfjaar beginnen. Nu zijn er echter sterke geruchten dat dit op veel kortere termijn gaat gebeuren.
Tesla heeft geen officiële update gegeven, maar uit berichten op social media blijkt dat de Model Y’s waarschijnlijk sneller geleverd gaan worden dan verwacht. Een Amerikaanse klant meldt op Reddit dat hij van Tesla de mededeling heeft gekregen dat zijn Model Y binnen twee maanden geleverd wordt. Het gaat om een Long Range AWD-uitvoering. De Performance zou al in februari geleverd worden aan de eerste klanten.
Verder meldt iemand op Twitter dat een Tesla-medewerker heeft bevestigd dat de leveringen zelfs al over twee weken beginnen. Het lijkt er daarmee dus op dat Tesla flink voorloopt op het schema.
Het gaat hier wel over Amerikaanse Model Y’s. Hoeveel geduld we in Europa moeten hebben is dus nog even afwachten. In Europa gebouwde Tesla’s zullen pas volgend jaar van de band rollen. Dan begint namelijk de productie in de Duitse Gigafactory. Als de productie in de VS echter goed op stoom is, kunnen we wellicht al voor die tijd exemplaren van Elon’s nieuwste model van Amerikaanse bodem krijgen.
harrie zegt
Nog dit jaar tegen 8% bijtelling zou erg leuk zijn. Model 3 was me te onpraktisch met die brievenbus klep.
fransananas zegt
Het wordt dan nog drukker. Deze gaat nog harder lopen dan de M3 verwacht ik
3246cm252kw zegt
@fransananas: ja en net zo veel emotie uhm hahahhhhahah liever een E30 M3 dan de nieuwste en snelste en duurste Tesla.
mark997gt3 zegt
@3246cm252kw: e30 m3 is in mijn ogen enorm over gewaardeerd. Zeker een racing pedigree. Maar het productie model komt toch echt power te kort. De vier cilinder is ook geen bijzondere motor. De meest gehypte en overpriced BMW die je kan vinden. E36 en E46 M3 zijn beiden veel beter en ook veel goedkoper.
emping zegt
@mark997gt3: E30 is wel veel mooier imo
3246cm252kw zegt
@mark997gt3: ik vind een E46 M3 ook leuker maar het rijden in een E30 blijft wel echt heerlijk! Lekker overdwars door de bochten… top auto’s.
Ik zie ook dat veel dit niet begrijpen. Ik bedoel dat er meer emotie en plezier zit in een M3 naar aanleiding van de reactie waar ik in eerste instantie op reageerde. Iedere oude AMG, RS, Etc zijn leuker om te rijden. Misschien gedateerd design maar daar gaat het mij helemaal niet om… ik ben geen aap die een goude ring nodig heeft…
tristan25 zegt
@3246cm252kw: Met M3 bedoelt hij de Model 3 denk ik ipv de M3 van BMW
probono zegt
@3246cm252kw: goed om te weten!
kees123456789 zegt
@3246cm252kw: Serieus??? Zo’n vierkant Sjonnie-hok uit de jaren tachtig? Dat is inderdaad om te lachen.
Mercman zegt
@3246cm252kw: oké, maar het gaat hier nu om Telsa. Ik heb ook liever een Pagani maar zo kunnen we allemaal wel aangeven wat we liever willen.
nissanfairladyz zegt
@mercman: Het is wel zo dat technisch gezien straks niks in de weg staat dat elke persoons auto in 4 seconden naar de 100 kan. Dus het enige wat je nog over hebt aan die snelle brandstof autos is. Motorgeluid en een lege bankrekening.
Elektrisch rijden zal er voor zorgen dat de gewone man straks een ontiegelijk snelle auto heeft….
P1m zegt
@3246cm252kw: Telkens als ik dit soort onnozele en totaal misplaatste reacties lees, blijf ik me verbazen.
probono zegt
@p1m: ik denk dat deze ‘liefhebber’ de emotie van een langspeelplaat ook lange tijd boven de duurste cd-speler plaatste. En nu lacht ‘ie om die stupiditeit en begrijpt hij zelf niet waarom dat ‘ie dit ooit vond. Een veranderende omgeving is niet voor iedereen even snel te behappen. Nog een paar jaar wellicht, dan ziet ‘ie ‘t ook.
f31bmw320d zegt
@probono: langspeelplaat komt toch juist weer terug ………
nissanfairladyz zegt
@probono: of mensen die denken dat een buizen versterker beter is. O.i.d. dan een high end Klasse D versterker. :) zijn allemaal van die “liefhebber” die geen verstand van techniek hebben. Je kan kwaliteit meten… dingen in getalllen uitdrukken of iets beter is of niet.
flutterby zegt
@fransananas: zo lang de vraag in de VS naar de Model Y groter is dan het aanbod zal die niet naar Europa komen. Waarschijnlijk is voor ons het wachten op de Duitse Gigafactory omdat ze daar een deel van importkosten tot marge kunnen rekenen.
gregorius zegt
@flutterby: de waarde van ‘gratis’ marketing moet je niet onderschatten. Door alvast wat top-uitvoering Model Y’s in Europa te zaaien, krijg je de orderboeken nog voller.
dirkv zegt
@flutterby: Wanneer moet die Duitse gigafactory klaar zijn dan?
Volgens mij moeten ze überhaupt nog gaan beginnen en de bouw tot start productie duurt wel een paar jaar lijkt mij. Anderzijds heeft meneer Musk wel meer zaken voor elkaar gekregen die ik van te voren niet voor mogelijk had gehouden.
flutterby zegt
@dirkv: volgend jaar, het is een replica van de Chinese.
v60germany zegt
@flutterby: ik hoop het… serieus.
Maar ga in Duitsland geen deadlines stellen als Trumpiaan. Ik doel maar even op het bekende Berlijnse vliegveld. Ooh wacht, vertraging. Das war einmal, kein zweimal. Hoffentlich…
dnadave zegt
@flutterby: zo werkt ‘t volgens mij niet hoor…
flutterby zegt
@dnadave: zo ging het met de Model 3 ook. America first.
Dutchdriftking zegt
En nu maar laadpalen bij plaatsen….
dijan zegt
@dutchdriftking: Precies ,en hoe gaat dat als je geen oprit hebt?
Edge zegt
@dijan: Dan moet je bij de gemeente aankloppen, en hopen dat zij een paal voor de deur willen plaatsen. Hoe dat aanvraagproces precies gaat en wat de vereisten zijn om in aanmerking te komen voor een laadpaal verschilt per gemeente.
tortuga zegt
@dijan: in steden worden meer en meer diesels verboden maar elecktrisch is ook geen oplossing voor iedereen daar
Robert zegt
@dijan: in de file bij Fastned. Of ruzie maken met je buurman, om die ene publieke laadpaal bij jou in de straat.
De keerzijde van 8% bijtelling…
fanboy zegt
@dijan: Heb je van het concept publieke laadpaal in de wijk gehoord? Of snellader langs de weg?
lekbak zegt
@fanboy: die enkele publieke laadpaal in de straat? Nou heb ik een eigen oprit, maar gezien het een hoekwoning is hebben de meeste buren van mij dat dus niet. Er zijn niet eens parkeervakken in de straat. De dichtstbijzijnde publieke laadpaal is voor mij (en mijn buren dus) 4 km verderop, de dichtstbijzijnde snellader is zo’n 14km van huis. En dan heb ik het er nog niet eens over dat de gehele financiële winst verdampt als je alleen publiek kan laden.
Er is wel degelijk nog heel veel werk aan de infrastructuur voordat elektrisch rijden voor het overgrote deel van de mensen bereikbaar is.
fanboy zegt
@lekbak: Maar de meeste wonen in een woonwijk, en daar staat er, vooral in het westen van Nederland altijd wel eentje.
Bekende van me heeft ook een elektrische auto gekocht, die komt maar 200km ver en hij maakte zich er zorgen over. Nu heeft hij hem, en is het eigenlijk helemaal geen issue, ondanks dat hij niet de enige is die de publieke laadpaal (op paar 100m afstand) gebruikt.
En er gaan er nog duizenden bij geplaatst worden in het westen, was laatst aangekondigd.
In het oosten van het land en ook de kleinere dorpen lopen in dit opzicht achter. En dat is jammer voor de mensen die er wonen.
Financieel voordeel is inderdaad wat minder, maar is er nog steeds.
stationcar zegt
@fanboy:
Flauwekul over kleine dorpen en dergelijke, iedereen die een laadpaal nodig heeft kan hem aanvragen, en als je geen eigen oprit hebt plaatst de gemeente er eentje in de buurt. Tenzij er al eentje in de buurt staat, maar dan is het geen issue. Dan maakt het echt geen drol uit of je toevallig in het ‘westen’ woont of niet.
mashell zegt
@stationcar: wat heeft de gemeente hier eigenlijk mee van doen? Het zijn de Essents, Eneco’s en Vattenvalls die gratis en proactief heel het land vol moeten zetten met laadpalen. Zij verkopen stroom en hebben dus een business model daarvoor, gemeenten moeten alleen een stempeltje op de vergunning zetten.
fanboy zegt
@stationcar: Ja iedereen kan er eentje aanvragen. Overal in het land, ook in kleine dorpen.
Ik heb het over de situatie nu. En nu zit je bijvoorbeeld in het oosten van het land er wel wat minder bij qua laadpalen. Zie: https://www.destentor.nl/deventer/elektrische-auto-opladen-vergeet-het-maar-schrikbarend-tekort-aan-laadpalen-in-oost-nederland~ae1d98c2/?referrer=https://news.google.com/
Lees ook eerste alinea.
Die gemeentes wilden meer afwachten heb ik het idee. Kan een prima keuze zijn, maar dan kan het dus wat mager zijn in sommige tijden.
probono zegt
@lekbak: voor de particulier die niet leased wel nadelig inderdaad. Maar wat de leasert betreft boeit die prijs van een kWh niet. En de werkgever ook niet, want de benzine was ook niet goedkoop
nissanfairladyz zegt
@dijan: dan ben je een lozer. Had je maar moeten doorstuderen. Ik heb HBO met twee opritten. En niet eens een vriendin. En ook twee autos. Verdien gewoon iets boven 3k bruto maar. Ben 30.
Als je twee inkomens hebt moet je het al helemaal kunnen betalen. Tenzij je perse in Amsterdam wil wonen.
trasimo zegt
@dutchdriftking: ze komen er in rap tempo bij en er staan weer tienduizenden nieuwe publieke palen gepland voor plaatsing, maar aangezien het aantal EV-rijders ook knetterhard groeit blijft het in de praktijk afwachten of je er genoeg aan hebt als EV rijder inderdaad… opladen op je eigen oprit blijft wel de ultieme situatie maar is natuurlijk maar voor een heel klein deel van NL weggelegd.
flutterby zegt
@dutchdriftking: daar hebben die Amerikanen niets aan..
Edge zegt
Dat is vroeg! Willem schreef twee maanden geleden nog dat Tesla de boel vervroegd had en nu van plan was om de productie in de herfst te starten, en nu zitten we al tegen half februari aan voor de eerste exemplaren! Als dat maar niet ten koste van de bouwkwaliteit gaat.
airditude zegt
@Edge: scheelt dat die al niet op een te hoog plan staat ;)
Dutchdriftking zegt
@airditude: inkoppertje, maar zo waar.
ghost zegt
@Edge: dat ging het toch al, alsmede ten koste van de service ?
crepito zegt
@Edge: Nog een prototype vond hij. Dit is inderdaad al de tweede keer dat het vervroegd wordt, maar dit is onofficieel
cloverleaf zegt
Ben absoluut geen fanboy maar kan niet anders zeggen dat dit heel knap is van Tesla. Voorlopig diesel ik echter nog wel efkes door…
jrn75 zegt
Ook voor mensen met een caravan is elektrisch nog geen optie…
flutterby zegt
@jrn75: de verwachting is dat de Model Y 1500kg mag trekken. De reis wordt iets langer, maar het is niet onmogelijk.
jrn75 zegt
@flutterby: haha, moet ik toch een lichtere caravan aanschaffen.
laptom zegt
@jrn75: of een model x
lekbak zegt
@flutterby: range is het probleem. Doe het verbruik op de snelweg (bij 130kmh) maar keer drie als je met caravan 90kmh rijdt. Elke twee uur/150km sta je dus met je Tesla bij een supercharger. En dan is een tesla dus het beste wat er nu te krijgen is.
Ik denk oprecht dat je momenteel met een model X en stevige caravan niet via snelwegen in zuid Frankrijk komt. Misschien via kleinere wegen en dan zou het me niet verbazen als je een paar keer een nacht aan een gewoon stopcontact zou moeten.
probono zegt
@lekbak: eens. Caravan en elektrische auto betekent eigenlijk op vakantie in eigen land. De range knalt omlaag….
mashell zegt
@probono: nuchter bekeken is het eigenlijk ook van de zotte om een huisje achter je auto te hangen en dat naar Zuid Frankrijk te verslepen.
flutterby zegt
@lekbak: zo extreem is het niet hoor. Het verbruik verdubbeld bij dezelfde snelheid.
cazzo046 zegt
@flutterby: Als je een caravan hebt ben je sowieso een halve zool.
Bovendien moet je bij iedere supercharger dat ding afkoppelen, want de kabel is niet lang genoeg.
Nog een reden om nooit zon hok te kopen.
fanboy zegt
@jrn75: Er is altijd wel iemand waarvoor een auto niet werkt. Deze model Y komt waarschijnlijk wel met trekhaak.
De vraag is hoe ver je wil en hoe groot je caravan is.
Anyway, we hadden al eeuwen die verhalen van “de vertegenwoordiger” voor wie een elektrische auto nooit zou werken. Inmiddels rijden al die vertegenwoordigers Tesla.
harrie zegt
@fanboy:
Ja als het over EV’s gaat is iedereen hier opeens caravan liefhebber.
bbfix zegt
@jrn75: tijd voor de Tesla model RV..
flutterby zegt
@bbfix: Cybertruck.
mashell zegt
@jrn75: maar marktplaats is natuurlijk de perfecte optie voor de caravan. Elektrisch rijden biedt niet alleen het voordeel dat het per kilometer goedkoper is maar ook dat je niet meer met die naar bizon vochtvreters ruikende caravan op vakantie hoeft.
nissanfairladyz zegt
@jrn75: Model S en X mogen caravan trekken. De Model 3 kan tot 1000kg en dus een kleine caravan trekken. Lul niet zo liegertje.
trasimo zegt
Ik hou eigenlijk meer van lage auto’s maar als deze er geweest was met 4% bijtelling had ik ‘m waarschijnlijk verkozen boven de Model 3 want de Y is flink praktischer. Maarja… ik behelp me wel.
gilettelubbers zegt
Deze ziet er gelukkig wel goed uit! Oh nee toch niet..
pablo1971 zegt
Nou, nog steeds geen reden om ’n tesla te kopen. Aartslelijk, net als de X.
Blij dat ik net n BMW X3 30i heb gekocht. Elektro komt wel over een jaar of 10.
probono zegt
@pablo1971: een X3 vind ik net zo lelijk eigenlijk…..
kees123456789 zegt
@pablo1971: Haha, ja, zo’n X3 is ook aartslelijk. Maar dat geeft niets, er zijn zat mensen die er blij mee zijn. Net zoals dat er zat mensen zijn die blij zijn met een Tesla.
Het blijft een kwestie van smaak, dus veel plezier met je X3.
urtarget1992 zegt
Y do we need another suv? :( snap het wel vanwege hoge instap voor oudere mensen enz maar ik snap de hype gewoon niet. geef mij maar een lekkere estate, sedan of hatchback
flutterby zegt
@urtarget1992: meer ruimte zonder de lengte.
jippie zegt
Ballon S, ballon X, ballon 3, ballon Y… hoe lang kan een autofabrikant kopers in de maling blijven nemen voordat de verkopen volledig instorten?
retetikker zegt
@jippie: Verder alles goed?
cazzo046 zegt
@jippie: Best lang. Vraag maar aan VAG.
nissanfairladyz zegt
@jippie: totdat er een ander bedrijf komt met iets dat nog veel revolutionairder is. Echter elektromagnetisme is 1 van de fundamentele krachten in ons universum. Dus het zal nog wel lang duren idd.
willemveenstra zegt
Weer zo’n subside schrapers auto.
kees123456789 zegt
@willemveenstra: Heb jij ook zo’n subsidie schrapers huis met hypotheekrente-aftrek?
Of van die subsidie schrapers zonnepanelen op je dak?
Of van die subsidie schrapende kinderen waarvoor je kinderbijslag krijgt?
willemveenstra zegt
@kees123456789: Sorry alle drie niet!
nissanfairladyz zegt
@willemveenstra: maar wel een uitkering zeker.
willemveenstra zegt
@nissanfairladyz: Nee gewoon werken en belasting betalen. Belasting die weer verdwijnt door subside schrapers die electrische auto’s leasen!
petrolhead89 zegt
Emotieloos klinisch afzichtelijk kuthok.
kees123456789 zegt
@petrolhead89: Ik vrees dat jij je de komende jaren flink gaat irriteren, want je zult er heeeeel veeeeeel van gaan zien. En ik denk niet dat veel mensen onder de indruk zullen zijn van jouw mening. Wen d’r maar aan :-)
petrolhead89 zegt
@kees123456789: Je bedoelt ergeren zeker. Ach ja. Vanaf morgen bekijk ik al dat elektrospul dagelijks vanuit m’n lekkere V8. Dat verzacht de “irritatie”.
nissanfairladyz zegt
@petrolhead89: ik adviseer je dan maar met de trein te gaan. Dan kom je ze niet tegen. Alleen op het station als taxi misschien hehe.
kruithre zegt
Heel slim van Musk, levering naar voren halen zal zeker de beurskoers minimaal stabiliseren waar hij nu staat. Dan nog even een maand op dit niveau plus 6 maanden gemiddeld op dit niveau en de eerste uitbetaling van USD 436 mio is binnen. Op naar de totale bonus van USD 55 Miljard ?
nissanfairladyz zegt
@kruithre: wou dat ik aandelen gekocht had